recent
روايات مكتبة حواء

رواية جاهلة (حسام وقمر ) الفصل الخامس 5 بقلم زوزة

رواية جاهلة (حسام وقمر ) الفصل الخامس 5 بقلم زوزة


 وجد حسام يد تضربه علي وجهه بشده وما كانت الا يد عدي الذي ضايقه كلامه بشده فضربه علي وجهه وبعدها انهال عليه في الضربات فبدل ما كان يدافع عن نفسه سار يضربه بشده .

-قمر بصراخ وانهيار بس بقا بسسسس ثم وقعت علي الأرض منهاره من الدموع .
: راها عدي فترك حسام بسرعه وذهب لها وقال قمر انتي كويسه اهدي خلاص سبته بس اهدي انتي ممكن اهدي ياقمر ثم ناولها منديل وقال اتفضلي اهدي امسحي دموعك .
-جففت دموعها وساعدها عدي علي الوقوف وحاولت أن تتمالك نفسها وقالت عايز ايه يا استاذ حسام .
_جيتي لبنان ليه يا قمر ليه رفضتيني عشان ده .
-اولا حضرتك ملكش انك تدخل في حياتي الشخصيه .
_لا ليا انا ابن عمتك .
-لا حضرتك انت عمرك ما كنت ابن عمتي حتي من واحنا عيال فياريت بلاش تعمل الدور ده دلوقتي .
_ طيب فهميني بتعملي أيه هنا تعالي ارجعي معايا وانا هطلب ايدك تاني واسف علي اللي قولته سامحيني يا قمر معتش هقررها وهعلمك انا هعملك كل حاجه بس تعالي عشان ماما عايزاكي يا قمر وانا يا قمر انا بحبك وعايزك يا قمر من يوم ما شوفتك وانتي اسرتيني ارجعي معايا ياقمر سامحيني انا اسف انا كنت غبي عشان خطري سامحني وارجعي وانا هعملك كل حاجه حتي لو عايزه اني اعتذر للاستاذ ده هعتذر ليه بس ارجعي معايا يا قمر .
-اخذ نفس طويل وتنهدت ثم قالت انا اسفه يا استاذ حسام بس انا مبفكرش اني ارجع دلوقتي ومزعلتش من كلامك ولا حاجه انت زي اخويا الكبير وقولت ليا رايك وفتحت عنيا علي حاجات مكنتش اخده بالي منها وعمتو هكلمها انا وهفهمها كل حاجه والأستاذ اللي ضربته ده يبقي جار خالتي وكنت برا وهو قابلني ومرداش يسبني اجي لوحدي وأستاذ من عمو خالد وجابني معاه ولو علي ضربك ليه فاظن أن ده حقه منك .
^في ايه يا قمر ثم نظر إلي عدي وقال مالك يا عدي يا بني ثم نظر إلي حسام وقال مين ده .
-ده حسام ابن عمتي يا عمو .
^اه ازيك يا حسام اتفضل يا بني بس ايه اللي عمل فيك كده انتوا اتخانقتوا .
:مفيش حاجه يا اونكل ده سوء تفاهم انا وصلت قمر لغاية عندك وعن اذنك استاذن انا .
^يابني تعالي اتفضل معايا ادخل .
:مره تانيه يا اونكل خالد اكيد هاجي عن اذنك انا ثم نظر إلي قمر وقال عن اذنك يا قمر وتركهم وصعد سيارته وغادر .
^اتفضل انت يا حسام يا بني .
_لا ياعمي انا هروح الفندق وهرجع تاني .
^يابني ادخل اتغدي معانا وبعدين نتفاهم ثم نظر إلي قمر وقال ما تقولي حاجه يا قمر .
-اتفضل يا استاذ حسام اتغدا معانا مينفعش تيجي لغاية هنا ومتدخلش .
°ايه رايك بقا في اكلي يا حسام يابني .
_تسلمي يا طنط اكلك تحفه بجد .
°لا متقوليش طنط دي مبحبهاش قولي خالتو زي قمر .
_ماشي يا خالتو .
•بس انت ليه جيت لبنان يا استاذ حسام .
_الصراحه يا انسه قمر كان فيه سوء تفاهم بيني وبين قمر من اخر مره شوفتها فجيت عشانها وعشان اطمن عليها بردو .
^طبعا يابني تيجي في أي وقت ماهي زي اختك بردو .
_شكرا يا عمي .
°قمر خدي حسام يابنتي واقعدوا في الحديقه وحلو سوء التفاهم اللي بينكم .
-حاضر يا خالتو .
_جيتي ليه هنا يا قمر .
- جيت اغير جو اكيد خالي قالك .
_ طيب هتنزلي مصر امتا .
-مش بفكر انزل حاليا .
_بعني ناويه تنزلي امتا هتقعدي شهر اتنين تلاته .
-ممكن استقر هنا زي ما انت شايف خالتي طيبه وجوزها بيعاملني زي بنته وبنت خالتي تعتبر اختي وهما عوضوني عن عيلتي اللي خسرتها .
_طيب وانا يا قمر .
-انت ايه يا استاذ حسام .
_اولا بلاش كلمة استاذ دي قوليلي حسام وبس .
-مينفعش حضرتك فرق المقامات محفوظ .
_ياقمر مفيش فرق مقامات بينا .
- لا فيه يا استاذ حسام انت حضرتك دكتور جامعه بسم الله ما شاء الله ابن عيله محترم ومتعلم برا لكن انا مين انا بنت جاهله حتي مبتعرفش تكتب أو تقرا زي ما حضرتك بتقول .
_يا قمر انا قولت كده كان غصب عني كانت ماما جبراني علي االجوازه لكن من يوم ما شوفتك وانت اسرتيني بقيت بتخيلك ديما حبيبتي وزوجتي وام اولادي .
- للاسف يا استاذ حسام انا منفعش زوجه لحضرتك ولا ام لاولادك ولا اناسب مستوي حضرتك .
_ يا قمر افهميني انا اسف علي كل الكلام اللي قولته صدقيني انا اسف اديني فرصه ياقمر اديني فرصه واحده وانا هثبتلك كل حاجه يا قمر افهميني .
-للاسف يا استاذ حسام طلبك مرفوض ثم قامت ودخلت الي الداخل .
_نظر الي أثرها ونظر إلي الأرض .
°لو بتحبها حاول مره واتنين وتلاته .
_انا اكتشفت اني بحبها جدا لكن انا اللي غبي جرحتها من الاول .
°حاول يابني مره واتنين وتلاته .
_بس هي مش عايزه تسمعني .
°مش دلوقتي اديها فرصه تهدي فتره وبعدين ارجع تعالي وحاول تاني وارجع غيب وارجع تعالي وهي هتوافق صدقني .
_بجد هتوافق .
°هتوافق أن شاء الله.
_شكرا يا خالتو .
-انا اسفه تاني جدا يا مستر عدي .
:خلاص يا قمر متعتذريش ده مش غلطك وياريت تعتبريني اخ وصديق ليكي واحكيلي انا شايف في عنيكي كلام كتير .
-نظرت الي الأرض وقالت مش عايزه اشغل بال حضرتك معايا .
:ياستي عادي انا قاعد فاضي قوليلي بقا ايه حكايه حسام ده وهو مين وليه بيغير عليكي كده .
-بيغير عليا .
: ايوه طبعا بيغير عليكي انا في الاول مردتش اضربه وكنت بتفداه وخلاص عشان كنت مفكره خطيبك او حبيبك لكن لما جرحك بكلامه الصراحه مقدرتش امسك نفسي ومضربهوش .
-لا هو ابن عمتي وبس .
: طيب احكيلي بقا الحكايه ممكن وانا هقولك نصيحتي.
- الصراحه هو كان من فتره قبل ما اجي هنا كان متقدم ليا وانا بنت بسيطه والدي ووالدتي توفوا في حادثه مع بعض وهو ابن عمتي ولما ايجه وقالي أنه اتقدملي فرحت جدا وكنت طايره الفرحه .
: كنتي بتحبيه .
-نظرت للأرض بخجل وقالت بصراحه اه كنت بحبه من واحنا صغار مع أنه كان ديما مغرور معايا بس كنت معجبه بيه وفرحت انه هيتجوزني وكده .
:طيب واي اللي حصل .
-لما ايجه اتقدملي حب شكلي لدرجه انه بقا تايه في عنيا وكان بيقول كلام هو مش عارف بيقول اي .
: طيب ما كل ده حلو .
- بعد كده فاق من شروده وافتكر اني انسانه جاهله زي ما بيقول انسانه مش هتليق بيه كزوجه أو كام لأولادي .
:كان ممكن يعلمك هو عادي .
-للاسف كنت متخيله كده لكن هو كان شايف اني انسانه جاهله في كل حاجه مبعرفش اي حاجه وكان جاي مجبور عليا علي اني عجبته لكن مغفرش ليا اني متعلمتش وانا صغيره وده كان غصب عني .
:طيب عملتي ايه .
- قولت لعمتي وخالي اني لسه صغيره ومش عايزه اتجوز دلوقتي وموت بابا وماثر فيا واعتذرت بهدوء .
: مقولتيش لحد أنه جرحك بكلامه .
-لا انت اول واحد احكيله .
:طيب وبعد كده عملتي ايه .
-كنت مره بكلم شمس بنت خالتي وهي لقيتني زعلانه فقولتلها عشان كان نفسي اتعلم فقاالت ليا هتشوف كده ولو هتعلمني هي وبعدها بمده ردت عليا وقالتلي علي المدرسه وانا أقنعت خالو وجيت هنا عشان اتعلم .
: طيب هو عرف انك بتتعلمي دلوقتي .
- لا هو مفكر اني هنا بغير جو عشان نفسيتي وكده .
: طيب هتقوليله .
-الصراحه لا مش عايزاه يعرف غير وانا متخرجه .
: عايزه تثبتي ليه انك انسانه ناجحه .
- مش عارفه .
: اقولك حاجه ياقمر .
-اتفضل يا مستر .
:انتي غلطانه يا قمر .
-نظرت له بدهشه وقالت غلطانه غلطانه ليه يامستر .
:عشان .....


google-playkhamsatmostaqltradent