رواية مهرة الجاسر الفصل الثاني 2 بقلم جوري محمد
الفصل الثاني
من مهره الجاسر
بقلم جوري محمد
وفعلا مهره بدات تروح الورشه ثاني وبتذاكر في البيت واصحابها بيجيبوا لها المراجع والمحاضرات بدات الامتحانات وسهر بتمتحن و خلصت الامتحانات وجاءت النتيجه
مهره ...طبعا زي كل سنه امتياز
صاحبت مهرة.... يا بنتي كفايه غرور
مهره ....غرور ايه دي الثقه في الله
وخلصت الجامعه وسهر ما جابتش مجموع ودخلت تجارة ومرام صاحبتها تجاره انجلش
سهر ...انت زعلانه مني يا مهره
مهره ....لا مش زعلانه انت اكيد الظروف قصرت معكي شويه
مهر ....قالت لها ما تزعليش بس شد حيلك في اللي جاي
مهره كان نفسية تتعين في الجامعه معيده بس طبعا
صاحبه مهره ...معلش يا مهره بقى انت عارفه
مهره ....طبعا عارفه الكوسه والمراد تعملت بالبشاميل لي كمان يلا مش مشكله
وهنا البنت اللي تعينت معيده
البنت...... هاي يا مهره جبت تقدير كم
مهره ...بالله عليك يا يا قمر الماده 23 في قانون الجنايات بتقول ايه
البنت .....سكتت ومش عارفه ترد
مهره... انا هقول لك بتقول ايه بتقول لما حد ياخذ منك حاجه وانت مش عارف ترجعها علشان الكوسه تروح وراحت ضربها بالقلم بس عشان تبرد نارك و سابته ومشت
صاحبه مهرة... يخرب بيتك انت عارفه دي بنت مين
مهره ...بنت مين ان شاء الله يكون رئيس الجامعه اللي حصل حصل واخذنا الشهاده واستلمنا النتيجه وها نعلقها على الحيطه
وعدت الايام ومهره
فتحت مكتب في الحاره عندها بتدافع في عن اي مظلوم لانها بتكره الظلم وطبعا القواضي دى بتترفع عنها بفلوس رمزيه
وبتشتغل في الورشه
وسهر بتدي دروس الابتدائي عشان تساعد في مصاريف الجامعه بتاعتها
مهره.....صباح الفل.... يا عم حسين ملك كده
عم حسين.... تعبان والله يا مهر يا ابني انا حاسس اني تعبان وانا هاسيب لك الورشه تشتغل فيها واللي يطلع نقسمه بالنصف
مهره......ليه كده عم حسين ده انت الخير والبركه
عم حسين .. بس انا مش هكذب عليك انا تعبان فعلا وادى انت شايف انا ما خلفتش اولاد علشان كده الورشه هاسيبها لك
مهره....ربنا يديك طوله العمر يا راجل يا طيب
و بدات مهره فعلا في الشغل هي والولد سيكا اللي هو معها في كل حته بينظف لها المكتب وبيروح معه الورشه
مهره.... انت جيتي يا مهره
مهره..... يعني هيكون مين يا سهر حطينا الاكل عشان جعانه ايه يا ستي فول برده عارفه يا بنت يا سهر انا نفسي في بط مع شويه محشي انما الفول نفسي انسي شويه
سهره......وهنعمل ايه طيب مصروف الشهر قرب يخلص ما انا جبت منه المذكرات
مهره.... لو ربنا يكرمني بقضيه حلوه اديك فلوسها تجيبيلنا بطه
سهر.....كلي يا اختي كلي ههههه
مهرة....اعملي لنا الشاي وهاتي على المكتب
سهر.......ماشي يا اختي
ومشيت مهره على المكتب وشربت الشاي عدت عليها مرام
مهره.....خذ يا مرام مالك يا بنت كده
مرام...... لا ما فيش حاجه
مهره...... هو اللي بيخش تجاره انجلش بيتغير كده
مرام... لا مش فاضيه بس
مهره.....طب يا اختي مع السلامه
سيكا.... يا ست مهره
مهره...... يا ابني قلت لك لما اكون في المكتب قل لي يا استاذه
سيكا....... اصل في عربيه في الورشه احنا هطلعنا قرشين حلوين منها ماشي
مهرة..... اسبقني وانا هلبس وهاجي
وراحت مهره على العربيه ايه ده ايه يا باشا العربيه فيها ايه
الراجل.......شغلها وانت ساكت عطليت في المكان ده
مهره......طب بالراحه علينا يا باشا
صاحب العربية ... اوع تاخذ منها حاجه
مهره.... انت بتسرقنا طب يلا بقى جري عربيتك من هنا ما لهاش تصليح عندي
صاحب العربية ......انت عارف انت بتكلم مين
مهره.... هتكون مين بلوه اتحدفت علينا وسابته مشيت
صاحب العربية .. انا هعرفك انت بتكلم مين يا حيوان ماشي انا هاخليك تندم على طريقه كلامك معي هاعرفك مين هو جاسر الدمنهور اتصل والبودي جارد جابوا له عربيه والونش شد العربيه
جاسر.... عايز اعرف الحيوان اللي شغال في الورشه دي كل حاجه عنه تكون عندي بكره الصبح عايز كل تحركاته
ونسيبه ونروح عند مرام ومهره
مرام.... راجعه بتعيط قبلتها مهره
مهره..... بتعيطي ليه
مرام... انا ضعت يا مهره
مهره...... ايه اللي حصل يا مرام
مرام... بتحكي لها ازاي هي سلمت نفسها لكريم الدمنهوري من غير جواز وهي دلوقت حامل وهو مش راضي يعترف بالجني اللي في بطنها وضربها وخرجها ورماها بره الشقه اللي كانوا بيتقابلوا فيها
مهره.... ضربتها انت عملت كده ليه ابوك وامك ميستهلوش منك كده وبعد كده مهره حضنتها
مهرة... هاقف جنبك و اتصرف هو يبقى مين بقى كلميني عنه قالت لها كريم الدمنهوري واخوه جاسر الدمنهوري ميترشح لمجلس الشعب
مهره.... يعني ناس جامدين من اللي بيبص لنا من فوق ربنا يعيني واقدر اجيبلكي حقك وطلعت مهره غيرت هدومها ولبس بدله نسائيه وراحت على الشركه جاسر وطلبت تقابله بصفه انها محاميه ودخلت المكتب السكرتيره وطلبه تقابله
السكرتيرة......معكي ميعاد
مهره......لا ما عنديش
السكرتيرة ......يبقى مش هتنفعك تقابلي جاسر بيه
مهره.... لا قولي له الاستاذه مهره عايزه تقابلك عشان الانتخابات
السكرتيره....ماشي هاقول له
السكرتيره.... يا فندم في استاذه مهره المحاميه عايز تقبلي حضرتك بتقول عشان خاطر الانتخابات
جاسر... دخليها
دخلت مهره..... السلام عليكم يا جاسر بيه
جاسر.. اتفضلي اقعدي تشربي حاجه
مهره .....قهوه مضبوط وقعدت مهره بكل ثقه وقالت له على موضوع مرام
جاسر......انتي بتقولي ايه مستحيل الكلام اللي انت بتقوليه ده
مهره..... هات اخوك وانا مستنيه
وفعلا كريم جاء ومهره واجهته بالكلام ما اقدرش ينكر
جاسر ..... انا مش عارف انت هتكبر امتى انت عايز تدمرني
مهره....... قامت انا قلت اللي عندي اخوك يجي يتقدم للبنت يا حسن الجرائد تشم خبر ان راجل العداله بيكذب عليهم عشان الانتخابات
جاسر.......انت بتقولي ايه انا باقول لك هنستناك بكره تيجي تتقدم للبنت والعنوان في ورق اهو وده تليفوني اتصل بي عشان اكد عليكم الميعاد وسبتهم ومشيت
جاسر ....انت السبب خليت واحده زباله زي دي تتحكم فينا جهز نفسك يا استاذ خلال اسبوع الفرح هيتم عشان البنت حامل وبعد كده عايز تكمل تكمل عايز طلقها طلقها ماشي
وفعلا جاء اليوم واتصل عشان ياكد الميعاد وحضر كريم وجاسر ومهره قاعده واقروا الفاتحه واتفقوا على الفرح وجاسر انشغل بفرح اخوه ونسى الميكانيكي اللي هو طبعا مهره وزاد كره علي مهره المحاميه جاء يوم الفرح
سهر ....البسي فستان
مهره.....فستان يا حبيبتي ما بقتش اعرف البس فساتين خلاص
سهر...... يا مهره بلاش لبس الصبيان ده بقى نفسي احس ان انتي اختي مش اخويا ههه
مهرة... لا خذي انت الفلوس وهاتي الفستان اللي هتحضر به و ملكيش دعوه بي
سهره.... يا مهره عشان خاطري
مهره عشان خاطري انا يا سهر ما تتعبنيش معكي وراحت سهره مع مرام البيوتي سنتر وسهر ومرام طالعين زي القمر وراحوا على الفرح اللي معمول في الفيلا بتاعه جاسر وكله حضرو فرحان ومبسوط وكريم اول ما شاف مرام لاقيها جميله جدا وكان فرحان وبدا الفرح ومهره ماشيه هي وسهر
سهر.. تعالي تعالي يا مهره بيسلمو عليهم
مهرة.... ماشي يا ستي يلا وسلموا عليها ومشوا. ...و مسافره مرام مع كريم فرنسا يقضيو شهر العسل
الراجل اللي كلفه جاسر يعمل تقرير عن الميكانيكي اكتشف ان الميكانيكي ومهره المحاميه شخص واحد
جاسر .....حسابك ثقل معي قوي يا مهره
يا ترى جاسر هيعمل ايه في مهره وايه هتبقى حكايتهم ويا ترى مهره هتسكت ولا هتعاند ده اللي هنعرفه في الفصل اللي جاي