recent
روايات مكتبة حواء

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل السادس وعشرون 26 بقلم نرمين قدري

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل السادس وعشرون 26 بقلم نرمين قدري


 الفصل السادس والعشرين ملكة القلم نرمين قدري

مدفع الافطار اضرب وانطلق الان مدفع الافطار اتنمني لكن صوما مقبولا وإفطار شهيا و بداء الاذان المغرب
وبداء الكل في الأفطار بحب وسعاده
وفي المزرعة
رنا ,/يعني يا ماما مافيش حس ولا خبر عن غسان منعرفش طلع من المستشفى ولا ايه
فوزية /معرفش ومش عاوزة اعرف لما صدقت أن السريا فضت وبقت بتاعتنا يروح مطرح ما يروح مش ناقصين قرف ولا انتي غاوية تشتغلي ممرضة ياختي و سيبك بقي من غسان خلاص ماعدش ينفعك بقي عاجز مينفعش حد خالص
رنا/, دا انا بحمد ربنا اني ماسرعتش واتجوزته
فوزية/ طايب يلا كملي أكلك خلينا نقوم تشرب كوبيتين شاي بروقان و البت حسنية عاملة كنافه بالقشطه ملهاش حل
رنا /حاضر انا خلاص اكلت
وفي بيت سميرة الكل انتهي من الفطار
سميرة/ الف هنا وشفا يا ولاد و شكرا علي اللمه الحلوة دي ويارب السنة الجاية زيدين كده مش ناقصين
احلام /يارب يا اختي يا سميرة ومجمعانا علي طول
سميرة/ بصت للبنات خير يا شموله منك ليها السفرة دي حتتشال لوحدها اخلصو واحده تقف علي الحوض واتنين شيلو الاكل اخلصو
ردت ريما ونسرين في نفس واحد الدور علي مليكه في المواعين
التفتت مليكة/في سرها اااايه نعم ياختي منك ليها طااايب اصبرو عليا
مليكة /للحقيني يا ماما ااه بطني دايخة حقع
جرت سيمرة والكل اتفجع بجد قام غسان بحركة فجاءيه من علي الكرسي وسمع الكل صوت ااااااه عاليه
مليكة /جرت بسرعة عليه غسان غسان حبيبي انت ايه اللي قومك من الكرسي
غسان /بألم انتي كويسة فيكي حاجه
مليكة /بدموع انا مافيش حاجة انا كنت بهزر مع نسرين حقك عليا ياقلبي حقك عليه
مال عليها غسان وهمس بصوت ضعيف دكتور عاوز دكتور. بسرعة
مليكة /حااازم إسعاف بسرعة يلا يا حازززم
جاءت الاسعاف وركبت مليكة معاه وشعورها بالذنب حيموتها
ماسكه ٠مليكة ايد غسان اسفه واللهي اسفة يا قلبي حقك عليا
وصلو المستشفي دكتور حصل ايه يا مدام مليكة خير
حكت مليكة الدكتور عن قوامة المفاجئ وأنه اتخض عليها
ابتسم الدكتور,/ طايب اهدي كده وان شاء الله خير انا كنت مستني حركة زي كده علشان اعمل العملية تانية واهي جت اسرع ما كنا متوقعين معني كده أن رد فعله ممتاز الحمدلله .
مليكة/ يعني هو حيعمل العملية بتاعة الفقرات خلاص
دكتور/ انا سيبهم ببجهزو في خلاص
مليكه/ انت قصد حضرتك أنه حيعملها دلوقتي حالا
ملكة القلم نرمين قدري
دكتور /ونتاخر ليه لما كل حاجة عندي كويسة
في اللحظة دي وصل كل أفراد الأسرة
حازم/ خير يا مليكة الدكتور قالك إيه
مليكه/ حازم الدكتور حيعمل العملية لغسان دلوقتي
حازم /خير خير ان شاء الله خير
تعالي اقعدي انتي بس علشان التوتر غلط عليكي
بعد مرور تلات ساعات خرج غسان من العمليات
مليكة/ جرت عليه غسان غسان حبيبي سامعني
دكتور/ لاء مش حينفع اللمة دي هو دلوقتي حيخش عنايا وبكرة الصبح حيتنقل قوضة عادية أتنين بس ممكن اللي يبقو معاه. والباقي يروح
حازم/ نادر خد مفاتيح عربيتي وروح الجماعة وحاقعد انا ومليكة
نادر/ لاء خلي عربيتك معايا عربيتي كلمني في أي وقت انا مش حنام ومش راجع المزرعة غير لما اطمن علي غسان
مشي الكل وبقي حازم و مليكة في الاوضة المحجوزة باسم غسان
حازم/ مليكة انا نازل اشتري حاجات مش عاوزة حاجة
مليكه /بدموع سلامتك يا حازم شكرا
حازم/ مليكة اهدي شوية مش كده
مليكه / الحمدلله على ربنا كاتبه
نزل حازم ورجع بعد شوية باكل ولبن
حازم / يامليكة تعالي اتسحري علشان مافيش وقت خلاص الفجر قرب
مليكة/ مش عاوزة حاجة يا حازم مش جعانة
حازم / ما هو كده مش حينفع انتي حامل ولو مش عشانك علشان البيبي وعلشان خاطر غسان هو كمان مش محتاج خدمةقربت مليكه وبدأت تأكل فتح لها حازم عليه لبن يلا اشربي دي كمان
انتهو من الاكل
حازم / مليكة حاولي نامي وانا حقعد برا
مليكه لا مش حنام خليك
سنتدت مليكة رأسها على سرير مافيش دقائق وراحت في نوم
ابتسم حازم وطلع بهدوء برا الاوضة
وفي صباح طلع غسان من العنايا علي قوضته وكان في استقباله مليكة وحازم
مليكة/ حقك عليا يا نور عنيا والف حمد الله على سلامتك يا حبيبي
غسان/ بتعب ياعني ياعيني علي كلام اللي يموت ده
مليكه/ سلامتك يا قلبي
غسان/ كلها يومين واطلع من هنا علشان نشحن بقي وغمزلها
مليكة/ ابتسمت انت في ايه ولا ايه بس
غسان/ الله وحشاني وبصراحة عاوز اطمن علي نفسي حاسس اني صديت من ركنه
مليكة/ بقولك ايه علشان انت فاطر وانا صايمة حتستغل الموقف صح
غسان /انا زعلان بجد علي الايام اللي حتروح مني
مليكه/ لا ياحبيبي متزعلش هما كام يوم بس وان شاء الله تصوم باقي الشهر وتبقي تعوض الكام يوم بعد رمضان ان شاء الله
غسان/ وربنا يباركلي فيكي ويجعلك قرة عين لي يارب
مليكه/ غسان انا بحبك قوي قوي قوي قوي قوي قوي
غسان /الله مغذيك ياشيطان امشي بت وبعتيلي حازم لو عاوزة تكملي صيام يلا برا واندهي حازم
دخل حازم
حازم /حمد الله على سلامتك يا كبير أنجز بقي وقوم
غسان/ الله يسلمك يا صاحبي عملت ايه في الورق جاهز ولالسة
حازم/ لا خلاص كله تمام ومافيش غلطة يعني انت قوم بسلامة و نضرب ضربتنا
غسان/ طايب ايه رايك نستغل الوضع بتاعي ده
حازم/ ازاي مش فاهم
ملكة القلم نرمين قدري
غسان /حقولك انت تروح لعمتي بس انا مش عاوزة تعرف اني عملت عملية تانية وبقيت كويس خليها مقتنعة اني لسة مشلول علي كرسي
رحلها وقولها أن الصفقة لازم تتم يا اما وضع الشغل كله في خطر وان هي اللي في أيدها تنقذ الموقف وأنها حتخش شريكة بالنص
حازم / وطبعا هي لما حتصدق وتمضي وتستغل الموفق انك عاجز وتعبان وهي اللي حتبقي الكل في الكل والشرط اللي كانت حطاه أن عقد الجوزاز يتمضي مع عقد الشراكه خلاص بح
استاذ ورئيس قسم ايه يابني الدماغ دي
غسان/ ما هي مش حتجوز بنتها الدلوعه واحد مشلول هي كل غرضها المزرعة والفلوس و هي كده حاسة أنها المسيطرة على كل حاجة
وخصوصا لما انا طلعت علي بيت الحاجة سميرة ومطلعتش علي سرايا ده زود غرورها وصور لها انها صاحبه مكان
حازم / لاء مش ممكن حتي طلوعك علي بيت مليكة كان محسوب
غسان/ هو انا بلعب ولا هي عملت فيا شوية سنين وانا عايش علي كره امي طول عمري نفسي في حضنها وهي السبب
تعرف يا حازم لما تجمعنا امبارح علي الفطار عند ماما سميرة حسيت احساس عمري في حياتي ما حسيته
بجد احساس الأسرة و الدفا ده بكنزو الدنيا كلها
حازم/ لاء والشهادة لله الحاجة سميرة عليها حنان غريب كده يخليك مش عاوز تسبها وتمشي
غسان/ الحمد لله فضل ربنا عليا عوضني بأم تانية و حبيبيه لو ادفع عمري كله علشانها مايكفيهاش
حازم/ غسان انا عاوز اقولك علي حاجة بس كنت جأجلها لحد متطلع بسلامة
غسان /خير يا حازم اخلص
حازم /انا حقولك بس وحيات مليكة اهدي كده واسمع الآخر
غسان /اخلص يا حازم انا تعبان وعاوز انام
حازم/ اصل انا عرفت خبر كده من المزرعة الحادثة بتاعتك كان المقصود بيها
غسان/ مليكة صح
حازم/ انت كنت عارف
غسان /توقعت وربط الأحداث ببعض وتصميم عمتي أن ارحولها في نفس وقت تسليم عباس لمليكة البضاعة
وطريقه رص الشوله ما احنا مش اول مرة نرص بضاعة بالكمية دي .
اشمعني المرادي الرصه مختلفة انا مش عبيط بس الصبر حلو هانت كلها كام يوم والحساب يجمع
وعباس ده ليه حساب محدش يتوقعه حيتمتي الموت مش حيطوله
المهم تطلع دلوقتي علي مزرعة علي طول و متدهاش وقت تفكر يعني خش عليها بقوة فاهم يا حازم
طريقتك معاها عليها العامل الأساسي في نجاح الخطة
حازم/ عيب عليك انا حبهرك
غسان/ استرها يارب مابخفش غير من الثقة الزايده دي
دخل حازم السريا ساعة الفطار بلظبط
رنا/ في اية يا حازم في حد يجي يزور خد في وقت زي ده
حازم/ بغيط الناس في الحالة دي بتقول اتفضل معانا ده حتي يا رنا يابخت من فطر صايم بس الحمد لله مش حديكي حتي فرصة افطار الصايم وانا مش جاي زيارة ولا اضايف
انا عاوز فوزية هانم ضروري غير كده مكنتش جيت في وقت زي ده
فوزية / خير يا حازم قصر في كلام الوقت وقت فطار
حازم / احنا في كارثة يا هانم تعب غسان جه فوق دمغانا كلنا و انا لوحدي ومش عارف اتصرف قلت اجي لحضرتك يمكن الاقي عندك حل بردو حضرتك كبيرتنا و الخير و البركة و دماغك كبيرة وببتعرفي تتصرفي
زاد غرور فوزية بنفسها
فوزية/ خير احكيلي ايه حصل بسرعة
حازم/ بخبث خلاص بقي اسيبك تفطري علشان رنا متدايقش واحيلك بعد الفطار
فوزية/ فطار ايه واكل ايه تعالي علي مكتب خلينا نشوف الموضوع ايه
فوزية حسنيه حسنية اتنين قهوة بسرع علي مكتب
دخلت فوزية وحازم المكتب
فوزيه/ ايه بقي المشكلة اللي ماتستناش
حازم /دلوقتي غسان داخل بفلوسه كلها صفقة الجديد اظن كلمك عليها دلوقتي معاد الصفقة جه وغسان زي ما انتي شايفه مش بيقدر يتحرك حتي لما بيقعد علي كرسي متحرك مش بيقدر من الالم فعلطول شبه نايم و هو مهدد بالافلاس لازم حضرتك تخشي معاه في صفقه دي للنص علشان تنقذ الموقف ياكده يا حيتحجز علي مزرعة. والسرايا لكن لو حضرتك داخلتي معانا حيكون من نصيبك اكتر من نص مزرعة و تقريبا كل السرايا
بداءت نظرة الطمع في عنين فوزيه
تليفون حازم رن
حازم الو ايو. محمد اابه انا مش قايلكم اصبرو وبكرة أن شاء الله حخلص انا في الصفقة دي
لاء اصبرو دي مصلحة ناس يعني هو سهل علي غسان يشهر افلاسة .
بص انا دلوقتي عند عمت غسان وهي الكبيرة بتاعتنا هي حتحلها
ما احنا مش حنقدر تاخد اي قرار غير بيها هي بعد غسان ما تعب هي صاحبه كل حاجة. هنا
الورق اه قصدك ورق الصفقة معايا مش عارف حترضي مدام فوزية تخش معانا ولاء
اصبر شوية المشتري ده لو دخل معانا حياخد كل حاجة اصبر يا محمد شوية
فوزية /قله انا حمضي و اخد الصفقة والمزرعه هات الورق بسرعة
حازم/ خليك معايا ثواني يا محمد شوية
طلع حازم الورق اتفضلي امضي هنا بسرعة مدام فوزية
حازم/ ابوة يا محمد خلاص وقف كل الإجراءات الحجز مدام فوزية مضت خلاص
غسان هو اللي علي طرف التاني
غسان /يابن اللعيبه وله وعملتها يا كبير
حازم / ماشي يا محمد بيه انا جيلك علطول حضر انت اوراق الصفقة و اذونات الشحن
حازم/ ماشي يا فوزية هانم اسيبك تفطري وانا حروح بسرعة اخلص باقي الاوراق تمام
فوزية /كان نفسي اقولك اتفضل معانا بس شكلك مستعجل شرفت
مشي حازم
رنا/ في اية يا ماما يستاهل أنه يجي في وقت زي ده
فوزية / في يا روح امك أننا بقينا أصحاب الهلومه دي كلها
رنا/ بتكلمي جد
فوزية /جد الجد ياروح امك
رنا/ تمام حطير انا
فوزية/ واستني هنا علي فين يا بت
رنا/ حسهر مع صحابي واحد من الشلة عامل خيمة رمضانية و حنتجمع كلنا هناك واحتمال نتسخر سوا
فوزيه/ وكلها شيشة وسجاير وقرف
رنا / في ايه ياماما بقي حاجات تفريح متكلكعهاش يا فوز
كده سلام بقي علشان مشواري طويل وانتي عارفة اننا في اخر الدنيا
فوزيه/ متتاخريش انتي عارفه أننا قاعدين وسط صحرا اليليل هنا وحش
رنا / ماما خلاص بقي اتاخرت
وفي بيت سميرة دخل حازم
حازم/ جعااان جعاان يا بشر
غسان/ تعالي بس قولي عملت ايه الاول
حازم / اتصدقي يا مليكة أن جوزك ده معندهوش دم بت يا مراتي ياللي اسمك نسرين حطيلي اكل الفجر حيأذن وانا لسة صابم
ولأمانه عمتك كلها واجب حتي معطنيش كوباية ماية أشق صيامي بيت كرم يابني
غسان/ هههههههههههه خلاص اكلو يستاهل اتوصو بيه
سميرة / نسرين حطي لجوزك يابت ياكل
حازم /حببتي يا سوسو يا مشهيصاني
غسان/ اخلص بقي اتكلم علي بال الاكل ما يجي
حازم / واللهي منا عارف ايه الناس اللي معندناش دم أقوله جعان يقولي اتكلم
حتكلم اقول ايه كله تمام وعمتك مضت عن تنازل رسمي بحقها في المزرعة و السرايا و عن فلوسها اللي في البنك يعني هي دلوقتي علي الحديده بح
ومضت علي انها مسؤله عن أي حاجة حتحصلك انت ومليكة
غسان/ حلو قوي كده اللعب حيبقي علي المكشوف خلاص سبها بقي تفرحلها يومين بالمنصب الجديد لحد منا أشد حيلي كده وقوملها وتتفاجء اني داخلها علي رجلي و الحساب يجمع يا فوزية هانم
وفي مكان تاني وفي شهر الفضيل المفروض أنه للصوم والعبادة . لكن المسمي بالخيمة الرمضانية كان ليها راي تاني فكان يفعل بيها كل ما يغضب الله
رنا / وهي بتشرب ما يسمي بلشيشة
رنا /ايه يابنات مش كفايا كده اتاخرنا مشواري طويل
جي جي /في ايه يا رنا السهرة لسه في الاول احنا لاحقنا مش كنا متفقين حنتسحر سوا
مها / وكمان بصراحه انا حاطة عينيي علي المز القاعد هناك ده بصراحة جامد اخر حاجه
رنا / كلهم شوية عيال ميملوش عيني انا كنت حاطة عينيي علي غسان بس حنقول ايه بقي يلا و علشان الاقي حد زي يملي عيني صعب صراحة.
عاوزه واحد غني اهم حاجة يكون غني وبعد كده مش مهم
لاحظ الشباب نظرات مها ليهم بدأوا يتقربو منهم
رنا/ في ايه انتم مين سمحلكم تقعدو معانا
واحد من شباب/ في ايه ياقطة براحة عليا شوية مالك واخدنا علي الحامي كده يا واش يا واش
رنا/ انت حتستهبل انت متعرفش انا مين وبنت مين انا مستعنكوش خدامين عندي قرف بصراحة المكان بقي يلم انا ماشية
ماسك أيدها الولد انتي ازاي تسمحي لنفسك تتكلمي معايا كده انتي حتة بت لاراحت ولاجت
راحت رنا رافعة أيدها وضرباه باقلم امام كل الموجودين
واخدا شنطتها ومشت
الشاب/ وحيات امي وامك لندمك علي اليوم اللي اتولدتي فيه يلا يا كارم يلا يا علي محمد بلا ومشي الأربع شباب
رنا ركبت عرببتها وهما وراها
بداءت رنا تاخد طريق المزرعة هو طريق قاهرة اسكندريه الصحراوي فكانت فرصه ليهم قفلو عليها للعربية
وقفت رنا ونزتلت
رنا / انت حيوان مش تفتح كنت حتخبطتي وقطعت كلامها انت انت ايه اللي جابك ورايا
شاب / جيت علشان اربيكي واعلمك تتكلمي معايا ازاي انا حخليكي توطي على رجلي تبوسيها
رنا / انت يابني بتتفرج علي افلام أبيض وأسود كتير فوق علشان انا ممكن اوديك ورا الشمس
شاب سهلة حنشوف مين حيودي مين وسحبها من أيدها علي صحرا و ساعده أصدقاءه وبداءو في اغتصبها بالدور قام الأربعة باغتصابها وصت صراختها و توسلتها ولاكن الحياة لكن تنادي
والجزاء من جنس العمل
ملكة القلم نرمين قدري


google-playkhamsatmostaqltradent