رواية جواز علي ورق الفصل السابع عشر 17 بقلم منه وائل
لفصل السابع عشر
يامن:يلا عشان نطمن عليها
مراد:حاضر
الممرضه:الحقني يا دكتور المريضه مش في الاوضه
مراد:اي انتي بتقولي اي
الدكتور:اهدي بس يا استاذ مراد
مراد:اهدي اي مراتي سايبها جوا بتعالجوها وفجاءه ما لاقيهاش يعني اي
الممرضه :الشباك بتاع الحمام مفتوح يا دكتور
الدكتور:يبقا هربت
مراد:وهي هتهرب ليه أن شاء الله
الدكتور:معرفش والله المفروض انا اللي اسأل حضرتك جايبلي مراتك حد معتدي عليها ومسببلها نزيف وشرخ في الحوض عاوزني اقولك اي سكت عشان انا عارف حضرتك رغم ان المفروض اصلا أبلغ البلوس
مراد:طب بلغ البلوس وانا اقولهم انكم خاطفين مراتي
يامن :اهدي يا مراد بقا خلينا نشوف هي راحت فين
مراد:هتكون راحت فين يعني
يامن :تعالي بس يلا
بقلمي منه وائل
في منزل جيجي
احمد:طب مااحنا كنا قاعدين في الجامعه اي اللي جبنا هنا
جيجي :اي يا حبيبي مش عارفه اقعد معاك في الجامعه ولا اخد راحتي معاك
احمد :بقولك اي يا جيجي انا مش رايق تقعدي براحتك ازاي يعني تقعدي ملط مثلا
جيجي :طب وفيها اي وانا هقعد قدام حد غريب ده انا هقعد قدام حبيبي واللي هيبقا جوزي
احمد:واللي هيبقا جوزك وده مين العسل ده بقا
جيجي :انت يا حبيبي
احمد:نعم ياختي وانتي مفكره بعد مااخدتني بيتكم افكر اتجوزك، جيجي مشكلتك ان اهلك مدينك الحريه وانتي مستخدمها غلط خالص
جيجي :اي بس يا حبيبي مالك وانا بعمل كل ده ليه مش عشان بحبك ها
احمد:لا لا اوعي يا جيجي انا ماشي
جيجي :استنا بس انت رايح فين يااحمد يااحمد
بقلمي منه وائل
في جامعه القاهره
صافي :عااااااااا خلاص يا عدي سيبه
عدي:ها تحب اوريك هعمل اي تاني
كريم :ماشي يا صافي جيبالي الواد اللي انتي ماشيه معاه جديد يضربني
صافي :اتلم بقا واحترم نفسك
سهي:يابني أخرس بقا وشك اتشلفط مفيش مكان يضربك فيه تاني
كريم :انا هوريكم
عدي:يلا يالا من هنا بدل ما اجهزلك دفنتك هنا يلا، وانتي قدامي يلا
صافي :حاضر
................في العربيه
عدي :مين الواد ده
صافي :كان خطيبي
عدي :وسبتي ليه
صافي :خاين، خاني مع واحده صاحبتي
عدي:وهو عايز منك اي بقا دلوقتي، مش خلاص غار
صافي :عاوز يرجع وكل شويه يدايقني
عدي:اه تمم، طيب انا من النهارده هجيبك وهوديكي لو معندكيش مانع ويبقا يتعرضلك تاني
صافي :انا بس مش عاوزه ادخلك في مشاكل
عدي:ملكش دعوه، وبعدين انتي َمش بنت عمي يبقا تخصني وماتخافيش منه انا جنبك
صافي :شكرا
عدي :مفيش شكر بينا
بقلمي منه وائل
في المقابر
مريم :هههههههههه شوفتي انا جرالي اي، شوفتي العذاب اللي انا فيه، عارفه نفسي انام في حضنك اوي، نفسي اعيط اوي موجوعه اوي اوي انا ضيعت من يوم ما موتى وسبتني ضيعت اوي خدني عندك بقا ونبي خدني، عارفه انا مش هرجعله انا هروح بيتنا عاوزه انام في فرشتك اوي يا ماما ااااا ااااااااااه ليه سبتني لييييه
بقلمي منه وائل
في منزل مراد
مراد:مريم مريم، اهي مارجعتش يا يامن اهي
يامن :طب اهدي بس هتكون راحت فين يعني
مراد:معرفش معرفش
دينا :مريم فين انا رجعت مش لاقتها وسعديه قالت إنها في المستشفى، اختي فين انا عاوزه اختي
مراد:اهدي يا حبيبتي اهدي ما تخافيش، هي مريم كانت في المستشفى وبعدين هربت
دينا :انا عاوزه اعرف اختي بيحصلها اي وليه هي على طول بتعيط واتجوزتها غصب عنها ليه
مراد:الظاهر انك عرفتي كل حاجه، بصي نلاقيها الأول وهفهمك كل حاجه
دينا :انا عرفت هي ممكن تكون فين
يامن :طب يلا
بقلمي منه وائل
في منزل عيله الجارحي
سوزي:بقولك اي ياام أحمد هو انتي اسمك ام احمد اصلا والا انتي عندك ابن اسمه احمد
ام احمد :الأول كان عندي دلوقتي اسم بس
سوزي:ازاي يعني
ام احمد :كان عندي ابني احمد البكري بس جه أوانه ويدخل الجيش وحظه ان خدمته كانت في سينا ولاد الحرام فجروا الكمين اللي هو كان فيه
سوزي:انا اول مره اسمع منك الحكايه دي انتي ماقولتليش قبل كده، انا اسفه اني فكرتك
ام احمد :لا ماتقوليش كده يا هانم انا بفرح لما بتكلم عنه، قلبي مات فدى بلده ربنا يرحمك يا حبيبي
سوزي:يارب
بقلمي منه وائل
في الحاره
محسن :اي ده مش دي البت مريم
بليه :ايوا يا يسطا هي بس دي اللي رجعها تاني
محسن:هههههه خلصت الزبون اللي معاها وراجعه بقا للحاره اللي كانت متوياها
ام هاله:اي ده هى مش دي مريم بنت الست فتحيه
ام جمال:ايوا ونبي ياختي هي
ام هلال:هي اللي لابساه ده وشكلها دبلان كده ليه
ام وليد :من كتر النجاسه، انتي اي اللي رجعك يابت انتي تاني ها حنيتي للحاره، ماانتي كنتي مرتاحه والا خلاص اللي كان معاكي رماكي
مريم :انتي اللي بتقولي ده يا خالتي
ام وليد : بقول اللي الحاره كلها ما كنتش عارفاه يا صاحبه العفه ياللي الحاره كلها َانت بحلف بادبك مايعرفوش اللي فيها
مريم :انا طول عمري محترمه ومحدش يقدر يتكلم عليا نص كلمه
محسن :اه ما اهو باين باماره الليله الياها اللي جبتني فيها شقتكم وكنتي عاوزاني اكون معاكي ناسيه والا اي
مريم :انا يا كذاب يا واطي منكم لله حسبي الله ونعم الوكيل
ام وليد :اخرجي من هنا يابت ملكش قعاد هنا يلا
مريم :محدش له دعوه بيا انا جايه اقعد في بيت اهلي
محسن :مالكيش بيت يابت غوري من هنا
مريم :انت مالك انت ابعد من وشي
محسن :قولتلك غوري بقا
مريم :ااااااااااه