recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكاية قمر الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين علي

 نسترجع اخر احداث الجزء اللي فات مع بعض ...

ليل : الله سيبي الفيلم دا حلو
تونة : لا هغيره علشان انتي عاوزه
ليل : بت انتي هاتي الفيلم بدل مااقوم اجيبك من شعرك
تونة : وريني كدا انتي شكلك عاوزة تتهزقي انهاردة .. ونطت ع ليل
قمر : يخربيتكم .. اعقلوا بقا
" قمر جاية تحوش مابينهم الجرس رن "
الكل بس لبعض
قمر : مين هيجلنا دلوقتي
ليل : مش عارفة .. شوفي مين
قمر راحت تفتح الباب لقيت هدي
.. قمر اتصدمت وليل وتونة واقفوا جنب بعض
هدي : انا اسفة .. سامحوني...انا عارفة انكم كرهتوني ومش طايقين تبصوا ف وشي .. بس والله انتو فاهمين غلط .. انا بعدت علشان احميكم
ليل : الحماية بنسبالك ف البعد عننا .. عن بناتك ؟
هدي : كان غصب عني والله غصب عني يابنتي
ليل : مافيش حاجة كانت غصب عنك كل حاجة كانت بارادتك ... جوازك وتربيتك لولاد مش ولادك .. وبعدك عن بناتك .. كله كان بارادتك .. كان هيحصل ايه يعني ايه يعني كانوا هيموتونا مثلا .. كان هيبقا اهون عليا اموت وانا ف حضنك .. ولا اني اشوف واحدة غيري بتقولك ياماما .. "مشيت"
هدي بتعيط : ليل .. ليل استني
قمر مسكتها : سبيها دلوقتي تهدأ وانا هبقا اكلمها ..
هدي : انا قلقانة عليها اوي ..
قمر : متقلقيش علي ليل .. هي كان لازم تطلع الي جواها الاول مش هتسامحك وهي جواها حاجة .. انا عارفها كويس
هدي : انا كنت غلطانة وغبية فعلا اني بعدت عنكم .. انا اسفة ياقمر .. انا عارفة أن انتي كمان مش مسمحاني .. انتي اكتر واحدة اتأذت سوء مني او من ابوكي
قمر سكتت وبصيت ع شنطة الهدوم : ادخلي ارتاحي دلوقتي شكلك تعبان .. تونة تعالي وصليها ع الاوضة .. وانا هروح احضرلك الاكل
تونة : حاضر
" قمر دخلت المطبخ بتجهز الاكل وبتعيط بس المرة دي كانت دموع الفرحة برجوع امها ليهم .. كانت متأكدة ان هيجي يوم و يتجمعوا تاني "
____________________________
سارة : بس كدا ياستي دي حكايتي كلها
ريم : ليه استحملتي كل دا
سارة : كان عندي امل ان هيجي يوم ويتغير فيه ويبعد عن كل اللي حواليه .. و كنت بحبه
ريم : كنتي بتحبيه ! يعني دلوقتي مش بتحبيه
سارة : هكدب لو قولتلك اني مبقتش احبه .. صعب اطلع من جوايا حب سنين بسهولة كدا ..
ريم : طيب بعدتي عنه ليه لما انتي بتحبيه
سارة : كان لازم ابعد عنه كفاية اوي اللي استحملته .. ابعد عنه وانا جوايا حب ليه احسن ماابعد وانا كرهه
مني : احم احم .. خير متجمعين كدا بتتكلموا ع مين
ريم : دي سارة بتحكيلي عن صحابها ..
مني : صح يا سارة صافي صاحبتك عاملة ايه
سارة : معرفش عنها حاجة بقالها كتير مكلمتنيش
مني : ليه كدا انتو زعلانين من بعض
سارة : لا بس صافي اتغيرت اوي .. ومبقتش متقبلة تصرفاتها
مني : بردك يابنتي دي صاحبتك اتصلي اتطمني عليها
سارة : حاضر ياماما .. هدخل اخد شاور بقا عن اذنكم
مني راحت وراها : استني ياسارة
سارة : خير ياماما في حاجة
مني : اه ياحبيبتي كنت عاوزة اقولك متزعليش من ريم
سارة : مش زعلانه منها ريم اختي
مني : ايوة هو دا اللي عاوزة اسمعه منك .. ريم اختك .. بالرغم انها مش من ابوكي .. و برغم المسافة اللي كانت بينكم .. هي هتفضل اختك الصغيرة .. انا فرحانة بقربكم من بعض دا .. وانك عرفتي تحتوي ريم كدا .. خليبالك منها وانصحيها لو لزم الامر .. واستحمليها انا عارفة طبع ريم
سارة : متقلقيش ياماما انا عارفة اتعامل ازاي مع ريم .. متشغليش بالك
________________________________
قمر : تونة روحي قوليلها الاكل جاهز و انا هدخل اشوف ليل
تونة : حاضر
قمر : تعالي ياتونة مالك
تونة : ماليش ياقمر
قمر : شكلك زعلان ف حاجة حصلت ؟
تونة : لا مش زعلانة .. انا عاوزة انام بس
قمر : طيب ياحبيبتي روحي ناديها وادخلي نامي
تونة : حاضر
قمر دخلت ل ليل
قمر : ليل انتي نايمة
ليل : لا
قمر : طيب ممكن اتكلم معاكي
ليل : انا مش عاوزة اسمع حاجة ياقمر
قمر : وبعدين معاكي بقا مش كفاية عيند
ليل : انا مش بعاند حد
قمر : انتي بتعاندي نفسك ياليل .. انتي عاوزها بس بتقاوحي
ليل : حتي لو عاوزها .. ع الاقل من حقي اعاتبها واخرج اللي جوايا .. لازم تعرف انها غلطانة مكنش المفروض تسبنا ابدا ابدا
قمر : وهي عارفة وندمانة كمان
ليل : انتي ازاي ياقمر بتتكلمي بالبرود دا .. كأنه عادي بنسبالك رجوعها .. انا بس اللي مضايقة وزعلانة ع بعدها .. اه طبعا وانتي تزعلي ليه ماهي عاشت معاكي كتير انا اللي سابتني ف وقت كنت محتاجة وجودها فيه ..
قمر : ومين قالك ان احتياجنا للام بيبقا بالسن ياليل .. احنا طول الوقت ومهما كبرنا بنفضل محتاجين و متعلقين بامنا .. بعدها عني مش سهل ياليل .. انا مش بس اتأثرت ببعدها لا .. انا حياتي اتغيرت 180 درجة من بعد مامشيت وسبتني اواجه الحياة لوحدي .. مش سهل عليا انا كمان .. بس ف الاول والاخر دي امنا .. مينفعش لما تحتاجنا نديها ضهرنا ونمشي زي ماعملتي .. لازم نقف جنبها وخصوصا لو كنا احنا كمان محتاجين وجودها ف حياتنا .. ايوة بعدها عننا كان غصب عنها انا واثقة ومصدقه كلامها حتي لو معرفش ايه السبب .. بس لازم نقف جنبها
ليل : وانتي ايه ٱكدلك انها هتفضل معانا ومش هتمشي وتسبنا تاني
هدي دخلت : صدقيني ياليل انا مش هبعد عنكم تاني ابدا .. انا اسفة يابنتي حقك عليا
" قمر بصيت ل ليل "
ليل : يعني مش هترجعي تاني لصافي
هدي : لا مش هرجع البيت تاني .. انا خليت فاروق يطلقني
قمر بفرحة : بجدد ؟؟
هدي : ايوة بجد
" ليل وقمر بصوا لبعض وطلعوا يجروا ع هدي حضنوها وهما فرحانين "
ليل : وحشتيني اووي اوي ياماما .. انا اسفة لو كلمتك وحش .. انا بحبك اوي وعمري ماكرهتك .. ولا اقدر اكرهك
هدي : وانا كمان بحبكم اوي اوي ..
" تونة واقفة مستخبية بتبص عليهم وزعلانة "
هدي شافتها : فتون تعالي
تونة : نعم
هدي : واقفة بعيد ليه ..
تونة ساكتة
هدي : طيب هما سامحوني وانتي مش عاوزة تسامحيني ليه انتي كمان وتحضنيني زيهم
تونة : اسامحك ع ايه .. انتي مامتهم هما مش انا ..
هدي : طيب احضنيني ممكن
" تونة هزت رأسها بالموافقة وحضنتها وعيطت "
هدي : ايه دا بتعيطي ليه .. هو انا حضني وحش كدا
تونة بتعيط : حضنك جميل اوي
هدي بتمسح دموعها : طيب بتعيطي ليه بس
تونة : عاوزكي تبقا ماما انا كمان زيهم
"ليل وقمر دمعوا "
هدي : بس كدا ياحبيبتي هو انا اطول ابقا مامتك ..
تونة : يعني موافقة اقولك ماما
هدي : اكيد طبعا
" تونة حضنتها جامد"
ليل : نمشي احنا بقا مبقاش لينا لازمة ياقمر .. اهي تونة هتاخد الدلع كله لوحدها
قمر : لا طلما الدلع رايح لتونة انا موافقة
هدي : الدلع ليكم انتو التلاتة .. يااحلي تلت بنات ف الدنيا .. ربنا يخليكم ليا
الكل : يارب
تونة : هو انتي ممكن تحكيلي حدوتة قبل ماانام
هدي : واغنيلك كمان
تونة : قمر كمان بتغني
هدي : بنتي وطلعالي بقا
تونة : طيب يلا .. انا هنام جنبك انهاردة وتحكيلي حدوتة وتغنيلي وكله كله
هدي : يلا بينا
____________________________
نور : عايدة ونبي النسكافية بتاعي بسرعة .. صباح الخير يابابي
احمد : صباح النور ياحبيبتي .. مستعجلة كدا شكلك خارجة .. ع فين
نور : هروح عند قمر انا وكنزي يابابي
احمد : ماشي خليبالكم ع نفسكم .. و ابقي سلميلي عليها
نور : حاضر يابابي
احمد : يلا انا خارج رايح الشغل .. عاوزين حاجة
نور : لا يابابي ميرسي
كريم قرب من نور : نور نور
نور : ايه ياكريم في حاجة
كريم : انا عاوز اجي معاكي اشوف قمر
نور : عاوز تشوف قمر بس
كريم : وليل
نور بخبث : ومين تاني
كريم : مافيش
نور : بقا كدا يعني مش عاوز تشوف تونة .. طيب انا هقولها لما نروح
كريم : قوليلها وانا هخاف منها يعني .. انا اصلا مبتكلمش معاها
نور : ياواد ياجامد انت .. يلا اطلع اللبس بقا علشان زمان كنزي مستنيانا
كريم : حاضر
نور : متتأخررش
كريم : حااااااضر
______________________________
سهر : ممكن ادخل
صافي : تعالي ياسهر
سهر : شكلك كويسة انهاردة
صافي : اهو بحاول
سهر : طيب مش عاوزة تخرجي بقا مش كفاية عليكي حبسة
صافي : ماليش نفس اروح ف حتة ولا اشوف حد
سهر : انتي كلمتي اسر
صافي : لا بس بابا وعدني ان هيخليه يجي لحد عندي ويعتذر وهو اللي يطلب يتجوزني كمان
سهر : وهتوافقي بقا ولا هتعملي زيه
صافي : هوافق طبعا
سهر : طب تعرفي ان اسر مع ليل دلوقتي
صافي : عارفة خليها تشبع بيه شوية .. كدا كدا هيرجعلي هو مالهوش غيري .. انتي عارفة اسر بيلف يلف ويرجعلي
سهر مستغربة هدوئها : هو انتي بتاخدي العلاج
صافي : بقاله اسبوعين خالص وانا نسيت اقولك .. وكمان حاسة اني مش محتاجه
سهر اتعصبت : لا ازاي مش محتاجة.. لازم يكون معاكي وتاخدي دايما
صافي : مالك ياسهر ؟
سهر : ها لا اقصد اني خايفة عليكي .. انتي بتتعبي دائما ولازم يكون معاكي .. دا اللي أقصده .. ع العموم متشغليش بالك انا هجبهولك
صافي : مش عاوزة اتعبك .. انتي بتقولي بيجيلك من برا مخصوص
سهر : تعب ايه بس تعبك راحة .. دانتي بنت الغالي
صافي : تعرفي يا سهر انا بستغربك اوي
سهر بقلق : بتستغربيني ليه ؟
صافي : يعني بالرغم من طريقة بابا معاكي .. وبردك انتي واقفة جنبه وبتساعديه وتساعديني ... انتي طيبة اوي ياسهر مش عارفة من غيرك كنت عملت ايه
سهر بابتسامة : ياحبيبتي انتي مش بس بنت اخويا .. انتي اختي الصغيرة .. وفاروق انا واخدة ع طبعه اتعودت عليه خلاص .. مش هنسا ان هو اللي مربيني .. واللي بعملوا معاكي دا جزء صغير من اللي عملوا معايا
صافي : ربنا يخليكم لبعض
سهر : يارب .. يلا اسيبك انا بقا علشان متاخرش على الشغل
صافي : ربنا معاكي ياحبيبتي
________________________________
تونة بتفتح الباب لقيت كريم ف وشها
تونة : ايه اللي جابك عندنا
كريم : انا جاي عند قمر مش عندك وسعي كدا من طريقي (زقها)
تونة جاية تجري وراه نور مسكتها : تعالي راحة فين مش تسلمي عليا ..
تونة : شوفتي بيزقني ازاي
كنزي : معلش ياتونة بيهزار معاكي ..
هدي : يااهلا وسهلا يااهلا .. اتفضلوا اتفضلوا .. انتي مواقفهم ع الباب ليه ياتونة مش تدخليهم
تونة : وانا مالي انا هما الي واقفين .. اشيلهم ادخلهم يعني
هدي : عيب كدا ياتونة ..
نور : اومال قمر وليل فينهم
هدي : قمر نزلت تشتري حاجات زمانها جاية وليل نايمة لسه مصحتش
كنزي : انا هدخل اغلس عليها واصحيها
نور : خديني معاكي
هدي : اتفضلوا يا حبايبي البيت بيتكم .. انا هقوم احضر الفطار .. مش عاوزة شقاوة ياتونة ها فهماني طبعا
تونة : حاضر ياماما
________________________________
سارة بتفتح الباب
مني : مين ياسارة
سارة : مش عارفة ياماما
سلمي : انا سلمي ياطنط
مني : سلمي تعالي ياحبيبتي اتفضلي .. ريم زمانها بتلبس .. انتو رايحين الدرس مع بعض
سلمي : اه ياطنط .. هي فضلها كتير
مني : مش عارفة ياحبيبتي هدخل اشوفهالك .. ادخلي ياسلمي متقفيش ع الباب
سلمي : حاضر
سارة : انا اسفة اني معرفتكيش والله بس انا اول مرة اشوفك
سلمي : انتي سارة اخت ريم صح
سارة : صح
مني : ريم خلصتي لبس ولا ايه سلمي صاحبتك مستنياكي برا
ريم : اه ياماما خلصت خلاص
مني : طب يلا
سلمي : اهي ريم جت اهي مخلصناش كلمنا .. هجيلك تاني نقعد نرغي براحتنا
سارة : وانا مستنياكي
ريم : انتو اتعرفتوا ع بعض
سلمي : اه دي بقيت صاحبتي كمان
ريم : اكيد كلتي دماغها انا عرفاكي رغاية
سلمي : بزمتك انا رغاية ياسارة
سارة بتضحك : لا خالص
ريم : طيب يلا علشان منتاخرش بقا
سلمي : ماشي يلا
مني : خليبالكم من نفسكم يابنات .. وانتي يا سارة مش هتروحي الكلية
سارة : هقوم اللبس واروح
مني : ماشي ياحبيبتي ربنا يوفقك
سارة : يارب ياماما
_____________________________
هدي ف المطبخ وتونة دخللها
تونة : ماما ماما
هدي : نعم ياروح ماما
تونة : انا عاوزة طبق كبيرررر اوي فيه فاكهة كتيررر
هدي : بس كدا من عنيا .. انا هحطلك حاجات حلوة ليكي انتي وكريم وانا هبقا ادخل للبنات ماشي
تونة : لا مش ماشي .. انا عاوزة لوحدي
هدي : حاضر هحطلك انتي لوحدك وهو لوحده
تونة : لا انا عاوزة لوحدي بس هو لا
هدي : ليه كدا ياتونة .. عيب دا ضيف عندنا
تونة : لا بردك انا مش بكلمه
هدي : ليه مش بتكلميه دا كريم جميل ومؤدب
تونة : هاهاهي مؤدب وبيزقني ليه المؤدب
هدي بتضحك : معلش يمكن مش قصده
تونة : مش قصده ف المرتين .. لا دا يقصد يعصبني وانا مش عاوزة امد ايدي عليه كل دا وساكتة
هدي : تمدي ايدك عليه ايه ياتونة مينفعش انتي بنوتة جميلة ... مينفعش تمدي ايدك ع حد
تونة : حاضر حاضر
هدي : اهي قمر شكلها جت كمان .. روحي ساعديها وهاتيلي الحاجات اللي جابتها يلا بسرعة
تونة : حاضر
______________
كريم جري حضن قمر اول ماشافها
قمر : وحشتني اوي يا كيمو ... بقا كدا اسبوعين بحالهم متسألش عليا
كريم : وانتي كمان وحشتيني .. انا اول لما عرفت ان نور جيالك لبست وجيت معاها علطول
تونة بتتريق : وانتي كمان وحشتيني .. انا اول لما عرفت ان نور جيالك لبست وجيت معاها علطول
قمر : عيب كدا ياتونة .. اعتذريله يلا
تونة بعصبية : لا
قمر : تونة هزعل منك يلا اعتذري
تونة : هو يعتذر الاول علشان زقني
كريم : انا اسف متزعليش
قمر : ها يلا دورك انتي
تونة : جبتيلي المشرميلو اللي بحبها
قمر : جبتلك مارشميلوا ومتتوهيش ع الموضوع يلا اعتذري
تونة : اسفة .. خلاص بقا ممكن اخد المشرميلو بتاعتي
قمر : خدي الحاجة دي ودخليها عند ماما جوا وهتلقي فيهم المارشميلوا وابقي اعزمي ع كريم
تونة : ماشي
قمر : اومال فين نور وكنزي وليل
كريم : ف اوضة ليل جوا
قمر : طب انا هدخلهم وانت اقعد مع تونة
كريم بص لتونة
تونة : ايه عندك مانع ولا حاجة
كريم : هقعد و امري لله
تونة : شيل وتعالي ورايا
كريم : نعم !
تونة ابتسمت : نعم الله عليك .. شيل معايا يلا
كريم : حاضر
________________________________
" قمر دخلت سلمت ع البنات "
قمر : وحشني اوي اوي بجد .. عاملين ايه
كنزي : احنا كويسين ياقمر
قمر : والاستاذ احمد و نوجة وكلكم كويسين
نور : كلهم بيسلموا عليكي والله .. البيت بقا وحش من بعد مامشيتوا اصلا .. كنت واخدة ع وجودكم رجعت بقيت لوحدي تاني
كنزي : بقا كدا يانور وانا ايه بقا ان شاءالله
نور : انتي كمان ياستي هتسبيني كمان كام شهر ولا ايه يا عروسة
كنزي بزعل : مش باينلها
قمر : ايه دا في ايه مالك ياكنزي
نور : هو حصل حاجة بينك انتي وحازم
كنزي : لا والله حازم كويس معايا اوي وبيحبني
ليل : يبقا اكيد العقربة امه ... مش مرتحالها
كنزي : بحاول اريحها ع قد مااقدر ومزعلهاش بس بتزعل بردك .. وبتشتكي لحازم مني انا عارفة ان هو مش بيتأثر بالكلام وبيتعامل معايا عادي .. بس خايفة يزهق ويسبني
ليل : هو كان يطول دانتي نجوزك سيد سيده
قمر : بس ياليل .. بصي يا كنزي ياحبيبتي انتي كل الافكار دي ف دماغك انتي بس .. حازم بيحبك ومش هيسيبك ابدا .. ومتزعليش من كلامها هي ام وحازم ابنها الوحيد .. ف هي تلقيها غيرانه شوية عليه ف بتحاول تتعامل معاكي كدا .. انتي اعتبريها زي نوجة .. انتي بتزعلي من نوجة .. اكيد لا ف انتي متزعليش من مامت حازم ..
نور : وطلما حازم كويس معاكي خلاص انتي ليكي بحازم مش مامته
قمر : بالظبط كدا
كنزي : طب هي ممكن مع الوقت تحبني وتتعود عليا ولا هتفضل كدا
قمر : ان شاءالله لما تعيشي معاها وتتقربوا من بعض هتحبك متقلقيش
كنزي : يارب كلامك يكون صح ياقمر و يكون احساسي غلط
قمر : ان شاءالله ياحبيبتي .. انتي مش بتشوفيها
كنزي : لا مش كتير بس هشوفها انهاردة ..
ليل : هتشوفيها فين
كنزي : خارجين بليل انا وماما وحازم ومامته هنشوف الاجهزة وكدا
نور : طيب استغلي الفرصة دي وهتيلها هدية وانتي راحلها
كنزي : كنت بفكر اعمل كدا .. ان شاءالله تجيب نتيجة
قمر : ان شاءالله .. المهم بقا عاوزكم ف موضوع .. كنت بفكر اعمل عربية الكبدة من اول وجديد
ليل : عربية كبدة تاني ياقمر
قمر : مالها عربية الكبدة ياليل .. ماهي اللي كنا عايشين عليها
ليل : مالهاش لازمة بصراحة .. واحنا مبقناش محتاجينلها
قمر : علشان بقا معانا فلوس خلاص .. ماهي الفلوس مسيرها تخلص .. وبعدين انا مبحبش قعدة البيت انا عاوزة اشتغل كفاية اوي كل الوقت اللي قعدته
ليل : ياستي اشتغلي اي حاجة تانية غير الكبدة والكلام دا
نور : اهدوا ياجماعة مش كدا
ليل : مش سامعة بتقول ايه
قمر : ماله اللي بقولو بقا
نور : بصي ياقمر ليل عندها حق
قمر : عندها حق ف ايه
نور : يعني دي مش شغلانة تليق بست .. اشتغلي اي حاجة تانية
قمر : مانا كنت شغالة كدا زمان كنت راجل ساعتها يعني
ليل : زمان غير دلوقتي احنا كنا محتاجينها انما دلوقتي مش مناسبة ليكي
قمر : وانا عاوزة اشتغل
نور : لو ع الشغل بسيطة اكلمك بابي يشغلك فالشركة
قمر : شركة ايه يانور وهيقبلوني ازاي اصلا وانا مش مكملة تعليم
نور : كل حاجة هتتحل بالكورسات
ليل : دي فكرة هايلة والله
قمر : كورسات ايه بس هو بعد ماشاب ودوه الكتاب
كنزي : شاب ايه بس دانتي لسه صغيرة وزي القمر كمان .. وهما كلامهم صح شغلك ف الشركة هيكون احسن ليكي بكتير
قمر : بس انا مبفهمش حاجة ف شغل الشركات دا .. لا دا مسئولية كبيرة اوي عليا
ليل : ويعني هما اللي اشتغلوا ف شركة كانوا نازلين من بطن امهم بيفهموا ف الشركات .. مااكيد بيتعلموا ف الاول
نور : ايوة طبعا .. زين كل اللي درسه ف حياته اصلا مكنش ليه علاقة بشغل بابا .. واتعلم واهو بقا هو اللي ماسك كل حاجة
كنزي : متخافيش انتي بالتدريب والكورسات كل حاجة هتتحل
قمر : بس دا هياخد وقت كبير
نور : مافيش الكلام دا ف شهور يخلص و بايدك تقصري المدي كمان
ليل : قمر كانت شاطرة جدا يانور .. انا شوفت شهادات كانت بتطلع من الاوائل .. يعني اكيد مش هتاخد وقت وتتعلم بسرعة
نور : يبقا اتفقنا انا هكلم بابا وزين انهاردة
قمر : لالا .. انا لسه مخدتش قرار
نور : فكري براحتك يا قمر .. بس دي فرصة ليكي تغيري حياتك وتخليها احسن
قمر : حاضر ..
____________________________________
ريم : ياااه اخيرا الدرس خلص .. انا مش فاهمة هو المستر دا بيستحمل يقعد كل الوقت دا ازاي .. انا تعبت اوي وجعت
سلمي : ومين سمعك انا كمان جعانة .. ماتيجي نجيب اكل
ريم : وع ايه .. انا كدا كدا هروح القي ماما عاملة اكل
سلمي بابتسامة : ربنا يخليهالك
" ريم حسيت انها ضايقت سلمي علشان مامتها متوفية "
ريم : هو انتي وراكي حاجة مهمة هتعمليها
سلمي : لا هروح انام .. بابا عنده شغل وهيجي متأخر
ريم : طيب ايه رايك تيجي تتغدي معانا وبالمرة تتعرفي ع سارة وترغي معاها براحتك
سلمي : لا بلاش علشان متقلش عليكم
ريم : تتقلي ع مين ياعبيطة دا بيتك .. وانتي اختي وماما بتحبك وسارة هتحبك .. يبقا تيجي ومسمعش منك اي عذر امين
سلمي بتضحك : امين ياشبح
"ريم ضحكت وبتلف وشها شافت عمرو ماشي مع واحدة ضحكتها اختفت "
سلمي : في ايه وقفتي ليه
ريم : سارة كان عندها حق
سلمي بتبص شافته هي كمان : الحمدالله انك شوفتي بعينك علشان تصدقي انه كداب
عمرو جه عليهم وباصص ل ريم وبتفاخر : شوفتي بقا وصلتيني لايه .. علشان تبقا متسمعيش الكلام بعد كدا .. ومش دي بس اللي بكلمها انا بكلم غيرها كتير .. علشان لما اقولك ع حاجة بعد كدا تنفذيها من سكات
سلمي مسكت ريم : يلا بينا نمشي ياريم
ريم : استني .. انا مردتش لسه ع البيه اللي فاكر نفسه توم كروز .. وفاكرني مثلا هتضايق لما اشوف واقف مع واحدة مثلا .. وبعدين انت مين قالك اصلا ان هيبقى فيه بينا بعد كدا علشان انفذ كلامك .. انا سيباك من يوم مابطلت اكلمك .. يعني الحركات اللي بتعملها دي مش فارقة معايا .. انا سيباك بمزاجي ياعموري
عمرو : بقا كدا ياريم .. ماشي
ريم : بالسلامة ياحبيبي والقلب دعيلك
سلمي بتسقف : عظمة ع عظمة يابت ياريم .. عجبتيني يستاهل .. هو فاكر نفسه ايه دا .. هو ليه عين يتكلم اصلا .. بس هو صحيح انتي مفرقش معاكي ومش زعلانة
ريم : ابقا كدابة لو قولتلك مش زعلانة .. انا زعلانة بس مش عليه
سلمي : اومال ع مين
ريم : ع سزاجتي وهبلي واني كنت مصدقة ... وبدافع عنه اوي قدام سارة .. وهي بتقنعني انه كداب وبيتسلي وانا بقنعها انه بيحبني
سلمي : المهم انك اتعلمتي يا ريم .. واكيد مش هتكرري الغلط دا تاني
ريم : اكيد .. يلا بينا بقا علشان انا عصافير بطني بتصوصو
سلمي : وانا والله .. يلا
___________________________
كنزي : ماما ايه رايك حلو الفستان دا صح
نجلاء : حلو ياحبيبتي وخلصي بقا .. انتي بقالك ساعتين بتلبسي
كنزي : يوة ياماما متستعجلنيش علشان بتوتر .. طيب بصي الميك اب كدا حلو ولا امسحه
نجلاء : جميل ياكنزي يلا بقا
كنزي : حاضر حاضر .. اه صح ماما متنسيش ناخد الهدية اللي جبتها لمامت حازم
نجلاء : جيبلها هدية بمناسبة ايه
كنزي بتلقائية : عاوزها تحبني ياماما
نجلاء : نعم ياحبيبتي وهي مبتحبكيش ولا ايه ان شاءالله ..
كنزي : لالا ياماما مقصدش انها مش بتحبني .. اااه .. انا كنت بهزار معاكي اصلا .. الهدية دي
بمناسبة عيد ميلادها
نجلاء : اه بحسب
كنزي بصوت واطي : الحمدالله
نجلاء : بتقولي حاجة
كنزي : لا مبقولش .. يلا بينا نمشي انا خلصت
نجلاء : يلا ياختي قدامي
___________________________________
" نور داخلة هي وكريم الفيلا وبيضحكوا ومبسوطين "
احمد : اتأخرتوا ليه كدا يانور
نور : معلش يابابي اتلهينا ف الكلام بقا وهما كانوا وحشني اوي
احمد : طيب يلا علشان تتعشوا
نور : حاضر يابابي هنطلع بس نغيير ونيجي
_____________________________
نجلاء : هو فين كل دا
كنزي : جاي ياماما تلقي السكة زحمة
نجلاء : ماكنا روحنا احنا لازم يجي يوصلنا يعني
كنزي : الحق عليه انه مش عاوزنا نتبهدل ف المواصلات يعني
نجلاء : من دلوقتي بتدافعيلوا
كنزي : يوة ياماما بقا .. اهو جه .. اوعي ياماما تقولي حاجة تزعلهم
نجلاء : انا مش هتكلم ماشي
" حازم نزل من العربية هو وفريال وسلموا عليهم "
كنزي : ازاي حضرتك ياطنط .. اقصد ياماما
فريال : كويسة
كنزي : اتفضلي الهدية دي علشانك
فريال : بجد دي علشاني .. ميرسي اوي
كنزي ابتسمت وراحت لحازم
حازم : وحشتيني اوي
كنزي : وانت كمان ياحازم
حازم : انا كمان ايه ياقلب حازم ها
نجلاء : كل سنة وانتي طيبة ياحبيبتي
فريال باستغراب : وانتي طيبة بس ع ايه
نجلاء : ع عيد ميلادك هيكون ع ايه
فريال : عيد ميلادي !
كنزي : انا بقول يلا بينا نروح علشان منتأخرش ..
حازم : ماشي يلا اركبوا
كنزي راحة تقعد جنب حازم
فريال : معلش ياحبيبتي اقعدي مع ماما ورا علشان انا مش بستريح غير ف الكرسي دا
كنزي اتكسفت و حازم بص لفريال : غريبة يعني ياماما انتي طول عمرك متحبيش غير تقعدي ورا
فريال : القعدة ورا بتتعبني ياحازم الله .. خلاص مش عاوزني اقعد هنا خلاص هرجع اقعد ورا خلي ضهري ورجلي يتعبوني بقا المهم كنزي متزعلش
كنزي : لا لا اتفضلي اقعدي مش زعلانة انا المهم راحت حضرتك
فريال : شوفت اهي مش زعلانة .. متبصليش بقا علشان بخاف
حازم : هتروحوا مكان معين
كنزي : انا كنت عاوزة ...
فريال قطعت كلامها : امشي ع طريق البيت ياحازم ف محل كبير لسه فاتح نروح نتفرج هناك
حازم : استني ياماما .. كنتي عاوزة تروحي فين ياكنزي في حاجة ف دماغك
فريال : نروح اللي عندنا الاول بعدين نشوف اللي هي عاوزة ولا ايه رايك ياكنزي
" نجلاء بتبصلها ومتغاظة وعاوزة ترد "
كنزي : اللي حضرتك تشوفيه
فريال : جميلة كنزي يازين مااختارت يا حازم .. يلا بقا اطلع زي ماقولت
حازم : ماشي
__________________________________
احمد : مقولتليش عملتوا ايه انهاردة
نور : قعدنا نرغي كتير اوي اوي
زين : ليه انتو كنتو فين
كريم : كنا عند قمر وتونة وانا اتصالحت مع تونة
زين : طب كويس .. هما عاملين ايه
نور : كلهم كويسين .. وطنط هدي رجعتلهم الحمدالله
احمد : ايوة عرفت ان فاروق طلقها
نور : انا مش فاهمة اونكل فاروق بيعمل كدا ليه مع اللي حواليه
احمد : مالناش دعوة .. كل واحد حر .. وهي بناتها محتاجينها اكتر من اي حد
نور : المهم انا كنت عاوزك ف موضوع
احمد : خير يانور قولي .. محتاجة حاجة
نور : اه يابابا عاوزك تشغل قمر ف الشركة
زين : نعم ازاي يعني تشتغل ف الشركة
نور : وفيها ايه يعني .. وبعدين انت بعد كل دا ولسه حاطتها ف دماغك ومضطهدها ..
زين : مش فكرة ف دماغي .. بس ازاي يعني لا أسلوبها ولا استايلها ينفعوا .. دا غير ان ع حد علمي هي مش متعلمة اصلا
نور : مكنتش اعرف يابابي انكم بتشغلوا الناس ف الشركة ع اساس الاستايل .. بس ماشي انا قادرة اخليها تحسن كل دا بسهولة جدا .. وهخليها تبدء كورسات وتنزل تدريبات تفهمها طبيعة شغلكم .. بس بليز يابابي توافق ومتصغرنيش انا اديتها كلمة
زين : انتي بتتصرفي من دماغك ومبترجعيش لاي حد فينا خالص كدا
نور : مانا بقولكم اهو .. ها يابابي قولت ايه
احمد : انا مش عارف يابنتي .. بس لو هتقدري تعملي اللي قولتي عليه دا .. وهي موافقة انا كمان هبقا موافق
نور حضنت ابوها وباسته : ياحبيبي يابابي
زين : موافق ع ايه انت اكيد بتهزار
احمد : الشغل مافيهوش هزار
زين : ولا في وسطة .. الشغل شغل .. اللي ياخد وظيفة لازم يكون يستحقها بجد
نور : وانا هثبتلك ان قمر تستحق تشتغل ف الشركة دي زي اي حد مش مجرد واسطة وهتشوف
زين : ماشي يانور وانا مستني اشوف
_____________________________________
سامح : كويس انكم جيتوا .. يلا يانجلاء ادخلي حضريلنا نأكل
نجلاء : انا تعبانة ومش فايقة اعمل حاجة .. سابني ياسامح الله يباركلك
سامح : في ايه يانجلاء مالك داخلة بزعبيبك ليه كدا .. هو حصل حاجة
نجلاء : اسأل بنتك متسألنيش انا
سامح : طب قولي انتي ياكنزي ايه حصل
كنزي : محصلش حاجة يابابا
نجلاء : كل دا ومحصلش حاجة بنسبالك
كنزي : في ايه ياماما مش خلاص جبنا الاجهزة والحاجة اللي احنا عاوزينها .. . المفروض نفرح بقا
نجلاء : قصدك تقولي اللي هي عاوزها .. مش اللي احنا عاوزينها .. دي معطتناش فرصة خالص .. دي محددة كل حاجة كأنها كانت نازلة قبلنا وشايفة وعارفة هتجيب ايه ..
كنزي : خلاص ياماما حصل خير .. واساسا الحاجات اللي نقتها حلوة وعجبتني ..
نجلاء : دانتي فرساني .. دانا كنت عاوزة اجيب اللي ف رجلي واديكي بيه ع بوقك وانتي كل حاجة تقوليلها اللي تشوفيه ياماما .. كتك ماو انتي وهي بنت مالكيش شخصية بصحيح
كنزي : عاوزني اعمل ايه يعني اتعارك معاها واقولها لا وتزعل مني
نجلاء : تزعل ليه الحق ميزعلش ودا حقك انك تختاري جهازك بنفسك
سامح : خلاص يانجلاء بنتك قالت الحاجة عجبتها عدي اليوم بقا
كنزي : صحيح يابابا روحنا بيتهم وشوفنا الشقة .. وطلعت حلوة اوي غير. اللي كنت متخيلها وكنت مفكرة هظبطها ازاي ..
نجلاء : ابقي قابليني لو خلتك تعملي حاجة فيها ع مزاجك .. اهي روحتي ولا جيتي ف الاخر شقتها
كنزي : في حاجة تانية عاوزة تزعليني بيها لسه مقولتهاش ياماما
نجلاء : انا خلصت اللي عندي
كنزي : ماشي تصبحوا ع خير.
سامح : عجبك كدا .. عكننتي عليها اهي هتنام معيطة بسببك
نجلاء : من قهرتي عليها ياسامح .. انت مشوفتش الست دي بتعاملها ازاي .. لا انا مش مطمنة ولا مرتاحة للجوازة دي
سامح : مش مطمنة ولا اللي امي عملته زمان هيخليكي تبوظي فرحت بنتك
نجلاء : انا عاوزة ابوظ فرحت بنتي يا سامح انا
سامح : ايوة .. بنتك مبسوطة وراضية ليه تقوليلها كلام زي دا
نجلاء : بنتي هبلة مش مبسوطة .. راضية علشان بتحبه
سامح : اديكي قولتي بتحبه .. وهو كمان بيحبها وانسان محترم .. يبقا مالناش دعوة بامه .. بنتك هتعرف تتعامل اخرجي انتي منها .. وانسي اللي حصلك زمان
نجلاء : ماشي يا سامح انا همشي ورا كلامك وهنسا اللي حصل .. ومش هعكنن عليها تاني ..و لا هتدخل ف حاجة لما نشوف اخرتها
سامح : اخرتها فرح ان شاءالله .. اما اروح الحقها اصالحها قبل مااتنام
_________________________________
هدي : ليل نامت
قمر : اه ياماما وتونة كمان
هدي : طيب تعالي اقعدي نتكلم
قمر : خير ياماما
هدي : انتي مالك حساكي مش متظبطة كدا وسرحانة من ساعة مامشوا
قمر : بفكر ف عرض الشغل اللي نور قالتلي عليه
هدي : شغل ايه
قمر : اشتغل ف الشركة بتاعت استاذ احمد
هدي : طيب مستنية ايه اتكلي ع الله ووافقي
قمر : انتي بتتكلمي جد ياماما
هدي : اه طبعا بتكلم جد .. قلقانة من ايه .. علشان مش مكملة تعليمك يعني
قمر : لا هما قالولي اني اقدر اخد كورسات واعوض اللي فاتني .. بس حاسة اني دي مسئولية كبيرة عليا .. انا عمري مااشتغلت ف شركة وحاسة اني هفشل
هدي : مسئولية ايه ياقمر .. انتي اللي بتتكلمي عن المسئولية .. انتي اتحملتي مسئولية اكبر من دي بكتير من وانتي عندك 13 سنة .. ودلوقتي بتقولي ع شغل الشركة مسئولية كبيرة
قمر : مش عارفة ياماما محتارة وخايفة بعد مااعمل كل دا ف الاخر متقبلش وافشل
هدي : انا متأكدة انك مش هتفشلي ابدا .. بس لو فشلتي مش مهم المهم انك جربتي حاجة جديدة واتعلمتي مش هتخسري حاجة يا قمر صدقيني جربي .. وانا واخواتك هنفضل معاكي وف ضهرك وندعمك ف كل خطوة مش هتكوني لوحدك .. ولا هنخليكي تحسي بأي خوف او ضعف
قمر حضنتها بفرحة : بشكر ربنا انه رجعك ليا .. وجودك جنبي بيقويني دايما .. اوعي تبعدي عني تاني
هدي : مش هيحصل أبدا .. انا مصدقت رجعت لحضنكم تاني .. المهم بقا قوليلي هتعملي ايه ف الشغل
قمر : هكلم نور
هدي : هتقوليلها ايه
قمر بفرحة : هقولها موافقة
____________________________________
{ بعد مرور شهور }
نور نازلة تجري ع السلم : كريم مشوفتش زين فين
كريم : لسه خارج دلوقتي الحقيه
نور طلعت بسرعة : زين .. زين
زين : ايه يانور في حاجة
نور : كنت عاوزة اقولك انهاردة مقابلة قمر متنساش .. انت اللي تقابلها مش حد تاني
زين : اشمعنا انا يعني
نور : علشان تتأكد بنفسك انها تستحق الشغل
زين : ماشي ياستي ولا واني اشك
نور : اه وخليك لطيف معاها ياريت
زين : امسكها الشركة مكاني احسن بقا
نور : مش قصدي كدا .. اقصد طريقتك متحسسهاش انك مش عاوزها ف الشغل ..
زين : ماشي ياستي حاجة تانية عاوزة تكلميني ... فيها عن قمر علشان اتعطل اكتر عن الشغل
نور : لا خلاص ياروحي اتفضل
زين : ماشي
________________________________
وليد قاعد سرحان
اسر : وليد انت هنا من بدري ولا ايه
وليد : اه لقيت نفسي مخنوق شوية قولت انزل الكافية اغير جو
اسر : اه تغيير جو .. طب اقوم انا بقا
وليد : رايح فين خليك
اسر : اخليني ايه بقا .. ماهي زمانها جاية
وليد : هي مين
اسر : اللي هتغير جو معاها
وليد : اقعد يااسر
اسر : لا ياعم احسن ليل تعرف وتزعل بلاش
وليد : مافيش حد جاي اقعد بقا
اسر : بتتكلم جد .. انت نازل من غير مايكون معاك واحدة .. لا انا مش مصدق .. انت شكلك سخن
وليد : لا صدق خلاص قطعت علاقتي مع كله
اسر : جاي تقطع علاقتك مع كله دلوقتي .. ماشي ياوليد الي يريحك
وليد : انت تعرف حاجة عن سارة
اسر : اه ليل بتكلمها دايما .. هي كويسة
وليد : عملت ايه ف الامتحانات
اسر : ليل قالتلي حليت كويس وف انتظار النتيجة زينا
وليد : ربنا يوفقها .. ابقي طمني عليها
اسر : طيب ماتكلمها انت وتسأل عليها
وليد : بزمتك بعد اللي حصل اخر مرة هتكون عاوزة تكلمني
اسر : بصراحة ولا تتف ف وشك حتي .. بس جرب بردك
وليد : لا بلاش علشان مرجعش اعلقها تاني بحاجة .. هي بعدت كدا كويس ليها
اسر : تقصد كويس ليك انت
وليد بزعل : اه كويس ليا .. انا اللي اختارت كدا عندك حق
__________________________________
هدي : فتون ادخلي صحي قمر .. احسن تتأخر ع المقابلة انهاردة
تونة : حاضر ياماما
قمر( لابسة لبس مناسب للشغل وهيلز عالية ولامة شعرها لفوق وحاطة ميك اب سيمبل ) خرجت : انا صاحية ياماما وجاهزة كمان
هدي : بسم الله مشاءالله عليكي .. زي القمر ياحبيبتي
تونة : زي ايه دي هي القمر نفسه ياماما
ليل خارجة من الاوضة صفرت اول لما شافت قمر : ايه الحلاوة دي ياقمر .. انتي ناوية تبقي صاحبة الشركة ولا ايه
هدي : وليه لا .. قمر قدها وبقا معاها شهادات غيرها بياخدها ف سنين وهي قدرت تاخدها ف شهور بس .. علشان تعرفي اختك لما بتحط حاجة فدماغها بتعملها
قمر : لولا وقفتكم جنبي مكنتش هوصل للي وصلتله دا
هدي : انتي اللي عملتي ياقمر احنا كنا بندعمك بس ..
قمر : ودا بنسبالي حاجة كبيرة اوي .. انتو ساهمتوا بجزء كبير اوي ف اللي وصلتله ..
هدي : وهنفضل جنبك وندعمك دائما لحد ماتوصلي لاحسن مكانة ياحبيبتي
ليل : ايه دا انتو هتعيطوا ولا ايه لا .. كدا الميك اب يسيح .. يلا ياحبيبتي روحي ع مقابلتك ولما ترجعي نعيط كلنا سوا
هدي : لا لما ترجع هنفرح كلنا مش هنعيط ان شاءالله
قمر : انا همشي علشان متأخرش ..ادعولي
هدي : دعيالك ياحبيبتي .. ربنا هيوفقك ان شاءالله
______________________________________
سارة : ياماما قولتلك مليون مرة متفتحيش معايا موضوع دا .. انا مش بفكر ف الارتباط نهائي
مني : ليه يعني مش زي بقيت البنات انتي ولازم تتخطبي وتتجوزي ويبقالك بيت
سارة : لا ياماما مش زي بقيت البنات .. انا مش عاوزة لا اتخطب ولا اتجوز انا حرة
مني : استغفرالله العظيم يارب .. طيب اديلو فرصة بس اتقابلوا مش يمكن تغيري رايك
سارة : مش هغيروا ياماما انا عارفة نفسي
مني : جربي مش هتخسري حاجة
سارة : مش هجرب حاجة عارفة نتيجتها ايه ..
مني : انا مش فاهمة مالو وائل ابن خالتك مش عجبك في ايه
سارة : لا عاجبني ولا مش عاجبني .. انا رافضة الموضوع وخلاص
مني : والسبب
سارة : من غير اسباب ياماما .. عن اذنك انا داخلة انام
مني : انتي لسه صاحية انتي لحقتي
سارة : اه هنام تاني
________________________________
السكرتيرة : استاذ زين في واحدة اسمها قمر .. بتقول ان عندها مقابلة معاك انهاردة
زين : اه .. هي جت من امتي
السكرتيرة : من نص ساعة بس حضرتك كنت ف الاجتماع
زين : طيب دخليها وابعتيلي القهوة بتاعتي
السكرتيرة : حاضر يافندم
___________________
" قمر دخلت وزين مركز ف الورق اللي ف ايده ومش باصصلها "
قمر : ازيك يازين
" زين شافها قام وقف وفضل باصصلها ومش مصدق ان دي قمر "
قمر : زين انت سامعني
زين بتوتر : اه .. اه اتفضلي تشربي ايه
قمر : ميرسي يازين مش عاوزة .. انا بقول نركز ف اللي جاية علشانه الاول .. بص دا ملف في كل الاوراق المطلوبة زي ما نور قالتلي .. ودول الشهادات اللي انا واخدها .. و..
"قمر بتتكلم وزين سرح فيها ومش مصدق انها اتغيرت 180 درجة ف الفترة القصيرة دي طريقتها ولبسها واسلوبها حاسس انه اول مرة يتعامل معاها "
قمر : ودلوقتي تقدر تسألني اللي انت عاوزه
زين بص ف الورق : كل حاجة تمام .. مافيش حاجة عاوزة اسألها .. انتي هتشتغلي معانا
قمر بفرحة : بجد يعني اتقبلت
زين : عاوزة بعد كل دا ومتتقبليش
" قمر سكتت "
زين : ثواني خليكي معايا .. خير ياعلا
علا : المهندس سليم مستني حضرتك برا
زين : طيب شوفي يشرب ايه .. لحد مااخلص المقابلة
علا : تحت امرك يافندم
قمر : مافيش داعي تعطل شغلك .. انا كدا كدا همشي
زين : لا خليكي
قمر : !!
زين : اقصد يعني لو حابة تستني اوصلك
قمر : لا متقلقش عربي مستنيني تحت هيوصلني
زين قلب وشه : عربي ! طيب اتفضلي هوصلك لحد استاذ عربي
قمر ابتسمت : ماشي
" خرجوا من المكتب "
زين : ابقي سلميلي ع ليل ومدام هدي .. وتونة
قمر : حاضر هسلم عليهم
زين : وابقوا تعالو بقا انتو بطلتوا تيجوا ..
قمر باستغراب : تمام هشوف وهنيجي
زين : أمتي
قمر : مش عارفة يازين هشوف
سليم : زيين .. ياجدع بقا بعد كل الغيبة دي وتسبني ملطوع كل دا برا
زين حضنه : واحشني والله ياسليم ..
" قمر سمعت اسم سليم بصيت اتصدمت وعينها لمعت وديرت وشها بسرعة "
سليم : لا واضح اني وحشك فعلا
زين : بص خمس دقايق بس ..هوصل قمر بس وهاجي نرغي مع بعض براحتنا ... قمر تعالي .. قمررر بكلمك
قمر بتحاول تستجمع نفسها وراحت لزين و بعده عينها عن سليم : نعم يازين
سليم شافها : قمرر !!!

google-playkhamsatmostaqltradent