رواية احفاد منصورالفصل الثاني عشر 12 والاخير بقلم رنا احمد
البارت الاخير من احفاد منصور :
في فيلا ربيع الدميري :٠٠٠
سليم بصدمه:عامر بيه ليه عملت كده.
عامر بوجع وهو يرمي مسدسه أرضا :بكفر عن ذنبي الي عملته لما خرجته من السجن لما كنت السبب انه يرجع تاني للقذاره الي كان فيها انا السبب وانا الي كنت لازم اكفر عن ذنبي واخلص العالم من شره ٠٠
فلاش باك:٠٠٠٠
سليم بهمس:رعد خود المسدس ده كاتم للصوت خلصلي علي كل الحرس دول فاهم من غير مربيع يحس بحاجه ٠
رعد :تمام ي افندم ٠
سليم بهمس:اكيد المخزن ده الي فيه نورجين والبنت.
عامر بهمس واشتياق:اكيد ٠
سليم بصدمه:عامر بيه انت ايه الي جابك هنا.
عامر:انا مش هقدر استنا ي سليم بيه مش هقدر.
سليم :طب يلا هندخل من الباب ده اكيد هما جوه.
من داخل المخزن :٠٠٠٠٠
عامر باشتياق ودموع: نورجين فرح وحشتوني.
نورجين بدموع:عامر عامر كنت متاكده انك مش هتسبنا.
مريم بسعاده:الحمد لله انه راجعكم ل بعض.
سليم بخفوت :خليك معاهم ي عامربيه ولما ابتعلتك الاشاره هتدخل من الباب ده الي بيوصل علي الفيلا تمام٠
عامر :تمام ي سليم بيه٠
باك:٠٠٠
عامر:كنت مراقب كل حاجه من بعيد بس عارف حركاته الوسخه معاه مسدس في جيبه كان بيحرك ايده ببط علشان يضربكم بيه استعمله قوتي الي حاوله امحيها من جوه وانا فاكرني عاجز علي كرسي متحرك المهم انكم بخير ده المهم.
رعد بدموع :سليم بيه ارجوك اتصرف بابا مينفعش يدخل السجن مينفعش.
سليم بتنهيده:اطمن ي رعد عامر بيه مش هيدخل السجن ده كان دفاع عن النفس لولاها كان زمان ميتين متقلقش اتفضلي ي مدام مريم معايا.
نورجين سريعا :لا مريم ملهاش علاقه ده خطافها وحابسها من سنين وهي مشتركتش معاه في اي حاجه دي كانت دايما بتساعدني انا وفرح وبتساعدنا نهرب صدقني ي حضره الظابط مفيش حاجه تتدينها.
مريم بوجع :انا عايزه ابني مراد عايزه ارجع لابني ٠
سليم :اطمني ي مدام مريم اطمني كلنا خلاص الخطر الي كان مخوفنا خلاص مات كلنا هنرتاح ٠٠
(طبعا دي صدمه لان كل التعليقات الي جاتلي ان (مريم) هي الي ضربه ربيع مريم مكنش عندها المجازفه انها تعمل كده وتتدخل السجن من تاني وبعدين مريم مش ضحيه لانها كانت معاه من الاول في كل الاجرام الي عمله قبل ميدخل السجن لكن عامر هوالي عنده دافع الدافع لقتله السنين الي عذابه فيها وهو حابس مراته وبنته والخطه للقذاره الي حطاها وولاد عامر كان ممكن يروح ضحيه ليها المهم انه انتهي ربيع الدميري بكل شره) ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في شقه منصور :٠٠٠٠
منصور بسعاده :الحمد لله ان الخطه نجحت وبقينا كلنا مع بعض في امان.
اسد: الحمد لله ي عمي عدت علي خير.
سما بمرح :الحمد لله البركه فيك ي جدو.
رنا :ايوه ي جدو انت الي شجعتنا ومخلتناش نقلق ولا نخاف.
مروه :لانك اقنعتنا ان ده الصح وده الي لازم يتعمل.
دعاء :ربنا يخليك لينا ي جدو.
منصور بخبث:يلا المهمه خلاص خلصت وارتحنا من ولاد عامر ومش هنشوفهم تاني.
لتنكمش ملامح البنات بضيق ليلاحظها منصور ليعلم ان حفيدتاته قد وقعوا في عشق ابناء الراوي ٠٠٠٠
في فيلا الراوي :٠٠٠
عامر بارتباك:طبعا انا مش لاقي كلام اقواله بس انتوا اكيد لما عرفتوا الحقيقه هتعزروني انا اسف ي ولاد اسف على الي داخلتكم فيه اسف على الحقيقه الي خبيتها عليكم طول السنين دي بجوازي من نورجين ووجودفرح اختكم ٠
رافت :متعتزرش ي بابا احنا مش من حقنا نحاسبك على اي حاجه.
رعد :ايوه ي بابا انت كان لازم تعمل كده علشان ترجع طنط نورجين وفرح اختنا.
سيف:ايوه ي بابا صدقني فرح في عنينا متقلقش.
اياد:ربنا يخليك لينا ي بابا٠
عامر بخبث:بس قوليلي خلفتم قوانين الخطه ومعملتهاش زي مكنت عايز.
رعد بستغراب:قصدك ايه ي بابا.
عامر بمكر؛ قصدي ان الخطه انكم تنتقموا منهم مش تقعوا في حبهم ولا وقعتوا علي جدور رقابتكم.
رعد بارتباك:انت عرفت٠.
رافت:يادي الفضيحه.
سيف بضحك:هههههه.
اياد بغمزه:ي عامر ي جامد انت.
عامر بابتسامه :اسد عزمنا كلنا عنده وساعتها هطالبلكم العرايس منهم.
الشباب بسعاده :ربنا يخليك لينا ي بابا٠
في فيلا مراد ورشا ٠٠٠
هشام بحده:نورت مصر ي عمار ٠
عمار بضيق:انتوا عايزين مني ايه انا متأكد انكم وراء الي حصلي في السعوديه.
ناديه بكره:ي ساتر عمري مكنت اتخيل انك بالوساخه دي ازي كنت خافي البشاعه دي كلها ازي صدقتك وحبيتك ازي.
مراد بحده:الكلام انتهى ي ناديه احنا دلوقتي في الوضع الي احنا فيه.
عمار بحده:انا مش مستعد دلوقتي للجواز ولا اصرف علي عيل عايزين طلاق انا جاهز وابني اصرف عليه انت ي مراد بيه ده برضه حفيدك.
مراد بغضب :وانت فاكر ان ممكن اسيب حفيدي يتربا مع واحد زيك ده بعدك كفايه اصلا انه هيتنسب ليك.
هشام بغضب:اسمع يلا قسيمه جواركم تتسجل في الشهر العقاري بحيث ان الطفل لما يتولد نعرف نسجله وبكره يتم الطلاق احسن قسما بالله اخليك تكره عيشتك وتولع في نفسك فاهم.
عمار بوطئ:لا وعلي ايه بكره انتي طالق بالثلاثه وبكره قسمه الطلاق هتكون عندك بس انا ماليش دعوه بالي فبطنك ده اصرافوا عليه انتوا انا مش ناقص.
ناديه بغضب:طبعا كفايه عليك مراتك اطمن احنا هننساك اصلا ومش عايزين بيك اي علاقه.
هشام بتحزير:وحسك عينك تقرب منهم بعد كده او تعمل حركه كده ولا كده همرمطك في المحاكم وهوريك النجوم في عزالضهر ماشي.
عمار :لا متقلقش سلام.
ناديه بوجع وكره :اتفووو عليك وعلي قلبي الي حبك الي واثق فيك.
مراد بحنان:احمدي ربنا انك خلصتي منه ي حبيبتي.
هشام بتمني وامل: ربنا هيعوضك ي ناديه انشاء الله بالي يستهلك.
ناديه بوجع حاد في بطنها :بابا الحقني بطني بتتقطع ٠
رشا برعب:مالك ي حبيبتي ايه الي حصلك.
مراد برعب: رشا دي بنزف يلا علي المستشفى بسرعه.
في المستشفى :٠٠٠٠
مراد :حمد الله على سلامتك ي قلب ابوكي.
ناديه بدموع:ابني راح ي بابا.
رشا بحنان :معلش ي قلبي دي زرعه من شيطان انشاء الله ربنا هيعوضك بالي يستاهلك انشاء الله وتخلفي منه.
هشام بعشق:حمد الله على سلامتك ي ناديه ربنا يكتبلك الخير انشاء الله.
مريم بخوف ورعب:ايه ي قلب جددتك ايه الي حصل.
مراد :اطمني ي ماما مفيش حاجه ارتاحنا خلاص.
مريم بدعاء :ربنا يحافظ عليكي ويسعدك ي قلب جددتك.
في فيلا اسد :٠٠٠
ميرفت :بجد نورتونا ي جماعه.
نورجين :ده نورك ي مدام ميرفت.
عامر :احممم بما ان كلكنا متجمعين النهارده فيه طلب كنت عايز اطلبه من حضرتكم ويكون لينا الشرف طبعا.
منصور:خير ي عامر بيه.
عامربسعاده:طبعا ي استاذ منصور انا يشرفني اني اطلب ايد حفيداتك الحلويين لاولادي.
منصور بسعاده :انا عن نفسي معنديش مانع بس اكيد رايهم وراي اهلهم.
سليم :ممكن توضح اكتر ي عامر بيه.
عامر؛ انا اقصد اني طالب ايد رنا ل رافت وسما ل رعد واياد ل دعاء وسيف ل مروه طبعا نتشرف.
ميرفت بخبث:وانتوا ايه رايكم ي بنات.
الفتيات بخجل:الي تشوفوه طبعا.
شجن بضحك :ههههه اه ي كلاب الي تشوفوه.
صباح بضحك :هههههه اه من كوهن البنات ده.
رشا :متكسفهومش بقا سيبهم يفرحوو.
اسد:انتوا رايكم ي سليم انت ومحمود واحمد٠
سليم :انا طبعا معنديش مشكله.
محمود:وانا كمان انا كل الي يهمني سعاده بنتي.
احمد:وانا طبعا اتشرف ي عامر بيه.
عامر بسعاده:علي بركه الله يبقي الفرح كمان 4شهور تكون كل حاجه جهزه.
اسد :تمام ي عامر بيه ٠
في أحدا الاماكن الفخمه :٠٠
كانت تتعالا الانوار المتلالاه والسعاده والفرحه بين الجميع ٠
عند سما ورعد :٠٠٠٠
رعد بغمزه:مبروك ي سياده الرائد ٠
سما بدلع :سياده الرائد بيموت فيك والله.
رعد بدهشه:ايه ده ي سياده الرائد مش متعود عليكي كده.
سما بعشق :انا دلوقتي سما الي بتعشقك وتولدت علي ايدك ٠
عند رنا ورافت :٠٠٠
رافت بعشق:حبيبه قلبي الف مبروك.
رنا بعشق:الله ي بارك فيك ي رافت يارب دايما اسعدك.
عند اياد ودعاء ٠٠٠
إياد بغمزه :مبروك ي دودو.
دعاء بغرور:طبعا مش مصدق نفسك انك اتجوزتني.
اياد بغرور:اه مش شايفه السعاده الي انا فيه ده لبنات عينهم هتتطلع عليا.
دعاء بغيره :فين دول.
ايادبضحك:ههههه ايه الغيره دي كلها ي دودو.
دعاء :ههههههه٠
عند سيف ومروه :٠٠
سيف بعشق :حبيبه قلبي مبروك.
مروه بكسوف :الله يبارك فيك ي روح قلبي ٠
نادر :الف مبروك ي اسد باشا.
اسد باستغراب:الله ي بارك فيك مين حضردتك.
نادر:انا نادر عبدالله ظابط شرطه واخو ريم صديقه الانسه سمر وكنت عايز اجي انا ووالدي ووالدتي علشان نطلبها من حضردتك.
اسد بمكر:انت تعرفها كويس.
نادر سريعا؛ اه عارفها كويس وهي كمان.
اسد بخبث:تنور ي ابني في اي وقت.
نادر بسعاده :شكرا ي عمي شكرا اوي.
اسد :سمر سمر.
سمر بترتباك:نعم ي بابا.
اسد بمكر:ايه مالك مرتبكه ليه كده.
سمر سريعا:ابدا ي بابا.
اسد :انتي ايه رايك في نادر ده.
سمر سريعا:ده كويس جدا ومحترم اوي ي بابا ومفيش زيه.
اسد بسعاده :طب جهزي نفسك لانه جاي هو ووالده ووالدته يطلبوا ايدك.
سمر بسعاده عامره:حاضر ي بابا.
لترحل سريعا بسعاده عامره الي حبيبها ٠٠٠٠٠
علي المنصه :٠٠٠٠
هشام :انا اسف اني قطعت الموسيقى بس انا محتاج اقول كلمتين لاهلي حد في حياتي ناديه والله العظيم بحبك اوي من زمان وافقي وافقي علشان خاطري والنبي تقولولها توافق.
ناديه بخجل:ي مجنون.
مريم :عجبك كده الواد قرب يتجنن بسببك حرام عليكي بقا.
ناديه بخوف: والله ي تيتا بحبه وبموت فيه بس خايفه.
مريم :انسي كل الي فات ابدي معاه من جديد ده بيحبك يلا بسرعه طمنيه عرفيه انك ليه مش لغيره يلا بسرعه.
لتسرع سريعا الي حبيبها ومنقذها.
لتنتهي الليله المملوه بالعشق والحب ليجتمعوه اخيرا العاشقان
بعد مرور 7اعوام ٠٠٠
في فيلا اسد :٠٠٠
في الجنينه :٠٠٠
كان يقفون الأمهات (ميرفت ورشا وصباح وشجن والبنات مروه وناديه وسمر وسما ودعاء ورنا) وهم ينظرون بفخر لوالدهم وجدهم وهم يرؤن المشهد وكانه يتكرر من جديد فكان يجلس منصور بحب مع احفاده الصغار يبث فيهم الاخلاق والمبادي الذي بثهم من قبل في امهاتهم واجدادهم ويدعوا اللله ان يحفظهم ٠٠٠٠٠٠
(الرساله كل بنت لازم تحافظ علي نفسها وكل واحده تتقي الله في أهلها واي حد يغلط توب ربنا انشاء الله هيقبل توبتك) ٠٠٠٠٠٠
تمت بحمد الله وانتهت احفاد منصور ٠
انتهت احفاد منصور اتمنا انها تكون عجبتكم اتمنا الرسايل الي وصلتها فيها تكون وصلت ربنا يحافظ عليكم ويسعدكم مش عايزه تم ولا ملصقات عايزه رايكم دمتم في رعايه الله وحفظه.
احفاد منصور :٠٠٠
بقلمي رنا احمد :٠٠٠٠