recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكاية قمر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ياسمين علي

 ● الجزء الحادي عشر ●

#حكاية_قمر 💕🌜
#بقلم_ياسمين_علي ••
نسترجع آخر أحداث الجزء اللي فات مع بعض ..
هدي : ع اتفقنا يا اسر
اسر : حاضر هعمل كدا ومش هكسفك .. بس لازم تحاولي تفهميها ان انا وهي مافيش حاجة بينا
هدي : حاضر ياحبيبي بس هي ترجع زي الأول وهكلمها .. شكرا اوي يااسر .. واسفة اني ازعجتك
اسر : لا ولا يهمك انتي تيجي ف اي وقت تنوري
هدي : متشكرة اوي ياحبيبي .. يلا استأذن انا بقا
اسر : اتفضلي هوصلك
هدي ماشية واسر معاها وليل خارجة من المطبخ بالكاسات ... اتقابلوا ليل واقفة بصالها ومصدومة الكاسات وقعت من ايدها
..
اسر طلع يجري عليها : ليل انتي كويسةة
هدي : ليل !!! انتي ليل
ليل بصيتلها وهي عينها بتلمع من الدموع
اسر : انتي تعرفيها يامدام هدي
ليل بصتله باستغراب وكأنه بتقوله دا مش اسمها !!
هدي اتوترت : أيوة اصل صافي حكتلي عن ليل
ليل مش فاهمة حاجة وتايهها ومتوترة : انا اسفة ع اللي عملتوا مكنش قصدي انا اسفة
اسر : اهدي ياليل مالك
ليل مشيت وهي عمالة تقول : انا كويسة .. انا كويسة
هدي باستغراب : هي مالها
اسر : مش عارف والله
هدي : طيب استأذن انا
اسر : اتفضلي
_________________________
ليل ماشية تايهها ومش مستوعبة اللي شافته دا صح ولالا .. خبطت ف زين
زين : مش تحاسبي
ليل : انا اسفة ..
زين بصلها باستغراب ومشي
ليل راحت ع البيت ..دخلت ع الحمام ... تغسل وشها
ليل بتعيط : هي عايشة .. هي ازاي .. اكيد لا .. مش هي .. مش هي .. اكيد مش ماما .. ماما كان اسمها غادة مش هدي .. طب ازاي .. لو كدبت عيني .. احساسي مش هيكدب .. انا متأكدة انها ماما ..
______________________
تونة : العريس جه العريس جه
كنزي بتوتر : بجد جه .... بصوا كدا شعري معدول .. ولا اقولكم بصوا الفستان مظبوط .. لالا قولولي الميكاب حلو عليا ولا كتير ..
نور وقمر بيضحكوا عليها
كنزي : بتضحكوا ع ايه شكلي وحش صح .. اهئ اهئ .. انا عارفة ان اليوم هيبوظ .. وحازم هيطفش
نور : وحشة ايه بس ياكوكي انتي جميلة والله
قمر : انتي زي القمر ياحبيبتي ..
كنزي بفرحة : بجد .. انا مبسوطة اوي .. انا بحبكم اوي اوي
قمر ونور فرحانين لفرحتها : واحنا كمان ياحبيبتي ..
______________________
سامح ونجلاء وحازم وفريال وزين واحمد و كريم وتونة قعدين
سامح : اهلا وسهلا .. نورتونا والله
حازم : منور بيك ياعمي
فريال : منور بيك يااستاذ سامح .. الله اومال فين عروستنا عاوزة اشوفها
سامح : العروسة جوا بتجهز .. قومي يانجلاء ناديها
نجلاء : من عنيا
نجلاء دخلت الأوضة
كنزي : ها ها ياماما ايه حصل قوليلي بسرعة
نجلاء : اهدي يابت مالك لسه محصلش حاجة .. انا جاية آخدك تطلعي .. اصل حماتك عاوزة تشوفك
كنزي : لا لا انا مكسوفة اوي ياماما ... مش عاوزة اطلع
نور : مينفعش ياكنزي لازم تطلعي
نجلاء : مكسوفة ايه يابت انتي وش كسوف انتي.. اشحال ماقفشتك كذا مرة واقفة معاه .. خليني ساكتة بقا
كنزي : وطي صوتك ياماما لبابا يسمع
قمر : براحة عليها يا نوجة .. بصي ياكوكو اطلعي انتي وانا هجهزلك الصنية اللي هتقدميها ..
نجلاء : لالا دي تقدم صواني دي تفضحنا وتقلبها عليهم دي موكوسة
نور : اومال مين اللي هيقدمها
نجلاء : قمر ياحبيبتي معلش لو مافيهاش تعب ليكي قدميها انتي
قمر : تعب ايه بس يانجلاء متشغليش بالك ياحبيبتي انا هقدمها حاضر
كنزي : ماشي قدميها وانا هظبط الميكاب وبعدين اطلع
قمر : حاضر ياحبيبتي
______________________
قمر طالعة بالصنية وبتقدم
فريال : بسم الله مشاءالله .. زي القمر ياحبيبتي .. صبرت ونولت ياواد ياحازم
قمر و الكل اتوتر
حازم : لا دي قمر ياماما
فريال : قمر ايه قول قمرين تلاتة أربعة
حازم : يلاهوي لا ياماما افهمي .. دي اسمها قمر .. العروسة اسمها كنزي
فريال : يعني مش دي العروسة
حازم : لا
فريال : يووة مش تقول من بدري .. انا اسفة ياجماعة ..
قمر : ولا يهمك ياحبيبتي اتفضلي ..
فريال بتريقة : يزيد فضلك ياحلوة انتي .. معلش اصل ع أيامنا كانت العروسة هي اللي بتقدم
قمر : العروسة بتجهز بس وجاية
حازم بصوت واطي : خلاص ياماما محصلش حاجة
فريال : يوة هو انا اتكلمت
قمر بتقدم لزين : اتفضل
زين : لا مش عاوز
قمر : احسن بردك توفر .. *خدتها شربتها هي*
كنزي طالعة وحازم بصلها وفرحان
سامح : اهي العروسة جت ..
فريال : اصلي ع النبي .. اصلي ع النبي .. جميلة ياحبيبتي جميلة ..
كنزي بكسوف : ميرسي اوي ياطنط
فريال : لا طنط ايه ياحبيبتي .. دانا هديكي ابني الوحيد يعني تقوليلي ماما .. تعالي اقعدي جنبي
نجلاء : طبعا ياحبيبتي
سامح : انا بقول نتكلم ف الجد بقا
فريال : احنا معاك ف اي حاجة يااستاذ سامح .. المهم نقرأ الفاتحة ونلبس الدبل ونحدد معاد الفرح
نجلاء : وليه الاستعجال دا ياحبيبتي
فريال : عاوزين نفرح بيهم .. انتي مش عاوزة تفرحي ببنتك ولا ايه
نجلاء : أيوة طبعا عاوزة افرح بيها .. بس تتخرج الأول
فريال : وفيها ايه لما تتجوز بعدين تتخرج
سامح : لا طبعا بنتي تتخرج الأول
حازم : متقلقش يا عمي الفرح هيكون بعد التخرج دا بعد اذنك يعني ..
فريال : احنا لسه هنستنا
قمر : مافيهاش حاجة يا حبيبتي دا فاضلها كام شهر وتتخرج
فريال : اذا كان كدا ماشي
سامح : بس
احمد بصوت واطي : متشيلش هم فلوس ياسامح ولا جهزها انا موجود
سامح : لا طبعا يااستاذ احمد كتر خيرك بس بنتي انا اللي هجهزها وحاجتها موجودة كلها .. بس انتو اتفقتوا ولسه مخدناش رأي العروسة .. انا كنت عامل حسابي ع دي قعدة كلام بس
احمد : طيب احنا فيها اهو.. انتي ايه رايك ياعروسة
كنزي : اللي بابا يشوفوا
سامح : لا ياحبيبتي .. انا عاوز رايك انتي موافقة
كنزي هزت رأسها بكسوف انها موافقة
حازم فرح وقمر زرغطت
احمد : اهي وافقت يبقا ع البركة .. نقرأ الفاتحة بقا
*قروا الفاتحة*
زين حضن حازم : مبروك ياحازم
حازم : الله يبارك فيك يازين عقبالك
زين : لا ياعم انا لسه بدري
سامح : عقبالكم كلكم ياولاد
حازم : طيب انا ياعمي عندي شقة ف ...
فريال : شقة ايه ياحازم اللي بتتكلم فيها .. هو انت هتسبني
حازم : لا طبعا هنبقا نجيلك ياماما
فريال : لا تجيلي ايه انتوا هتقعدوا معايا ..
حازم أتضايق وخاف ليرفضوا
والكل بص لبعض
سامح : بصي هو انا معنديش مانع بس دي حياة بنتي وهي اللي تشوف ع حسب راحتها
فريال : اكيد طبعا عروستنا مش هترفض تبعد ابني عني .. صح ياعروسة
كنزي ابتسمت : انا موافقة ..
* نجلاء أتضايقت ومن جواها رافضة الموضوع دا *
وقمر بتبص حواليها
زين : بتدوري ع مين
قمر : بدور ع ليل مش لاقيها و .. *بصيت لزين* .. انت مالك
زين : انا غلطان اني كنت عاوز اقولك اني شوفتها داخلة البيت .. وشكلها كدا كانت متضايقة
قمر القلق بان عليها : انت بتتكلم بجد !!
زين : أيوة هكدب ليه يعني
قمر مشيت بسرعة ع البيت .. وزين رجعلهم
_________________________
قمر داخلة البيت تجري لقيت ليل نايمة ع الكنبة
قمر : ليل .. ليل ايه منيمك هنا ياحبيبتي
ليل قامت مفجوعة حضنت قمر : ماامااا
قمر : ليل انتي كويسة
ليل فاقت : اه .. اه
قمر : انتي ايه نيمك هنا ..
ليل : اصل انا تعبت شوية وجيت هنا ارتاح روحت ف النوم .. قوليلي هي كنزي عملت ايه صح
قمر : الحمدالله قروا الفاتحة .. عقبال مااشوفك انتي كمان عروسة كدا
ليل : يااه لسه بدري ياقمر عليا
قمر : أيوة ركزي ف دراستك اهم
ليل : حاضر .. مقولتليش بقا عملتوا ايه جوا ايه حصل احكيلي
قمر : اسكتي ياليل دي حماة كنزي دي شكلها صعبة اوي ..
ليل : ايه دا عملت ايه
قمر : شرطت عليهم يعيشوا معاها في البيت
ليل : بجد طب وعمو سامح وطنط نوجة وكنزي عملوا ايه
قمر : كنزي وافقت هتقول ايه يعني بس نجلاء شكلها مش حابة الموضوع وأتضايقت
ليل : المهم كنزي مبسوطة
قمر : اه ياحبيبتي ربنا يفرحها ..
ليل : يارب
قمر : يلا خشي نامي جوا لو عاوزة تنامي
ليل : لا انا جعانة هقوم اجيب حاجة اكلها
قمر : لا والله ماتقومي انتي بتقولي تعبانة .. انا هقوم اجبلك الاكل لحد عندك
ليل : انا بقيت كويسة ياقمر
قمر : لا خلاص انا حلفت
" قمر مشيت وحاولت تداري ع قد ماتقدر صدمتها لما ليل قالت ماما .. ومش عارفة ايه سبب يخلي ليل تفتكر امهم بعد كل السنين دي .. بس خافت تسألها وتفتح جرح زمان ... وليل كمان قررت مش هتحكي اللي شافته لحد "
____________________
صافي نايمة .. موبايلها رن قامت بتبص لقيت اسم اسر نطت من ع السرير من الفرحة ..
صافي : اسر انا مش مصدقة انت بتكلمني صح .. انا مش بحلم مش بحلم انا فايقة . . وحشتني اوي يااسر .. ازاي تبعد عني كل الفترة دي ..
اسر : عاملة ايه يا صافي
صافي : انا مش كويسة خالص يااسر .. انا عاوزك جنبي انت ليه بعدت .. كلكم بعدتوا عني .. مش مهم كلهم المهم عندي انت يااسر
اسر سكت شوية مش عارف يرد يقولها ايه
صافي : اسر انت روحت فين
اسر : بسمعك
صافي : لا انا مش عاوزك تسمعني وبس انا عاوزة اشوفك .. لازم نتقابل
اسر : ان شاءالله ياصافي .. بس انا مشغول الفترة دي لما افضي هبقا اتفق معاكي .. المهم انك تبقا كويسة
صافي : حاضر هبقا كويسة علشانك حاضر .. بس متبعدش عني خليك معايا دايما ..
اسر : حاضر ياصافي .. انا هقفل .. باي
صافي : باااي وقفلت ونطت من ع السرير وخرجت من الأوضة ونزلت تجري
صافي : مااااما يا ماااامااا
هدي : ايه ياحبيبتي في حاجة
صافي حضنتها وفضلت تلف : انا بحبك اوي ياماما .. انتي كلامك طلع صح واسر كلمني اخيررررراا
هدي بفرحة : طيب ياستي الحمدالله .. نخرج من الأوضة بقا ونبطل اكتئاب شوية
صافي : انا هبقا كويسة علشان خاطر اسر قالي ابقا كويسة
هدي : يعني علشان خاطر اسر بس
صافي : بصراحة اه ياماما
هدي : ماشي ياحبيبتي وانا مش هزعل .. ربنا يفرحك دايما
صافي : ياارب .. انا مبسوطة اوي .. انا انا عاوزة اتنطط .. انا بحبه اوووي اوووي ياماما
هدي قلبت وشها : بصي يا صافي ياحبيبتي .. انا عاوزكي تكوني كويسة دايما .. مش عاوزة الحب يأثر عليكي بالشكل دا ..
صافي : حاضر ياماما هحاول .. وخلاص طلما اسر رجعلي انا مش هضايق تاني .. انا هروح اعمل كيكة حلوة اوي بمناسبة دي .. مشيت
هدي بصتلها بزعل : ربنا يهديكي ياصافي
_____________________________
سامح : الحمد الله اليوم عدا ع خير ..
نجلاء : الحمدالله
سامح : لا والبت شكلها مبسوطة كدا .. الحمد الله
نجلاء : الحمدالله
سامح : مالك يانجلاء انتي شكلك مش مبسوط ليه .. مش كان نفسك تفرحي ببنتك
نجلاء : مال شكلي ياسامح مانا كويسة اهو
كنزي : لا ياماما مش كويسة .. وانا عارفة ليه
نجلاء : تاني ياكنزي بتتصنتي علينا تاني
كنزي : والله مابتنصت دا الكلام بينط ف ودني لوحده
نجلاء : لا ونبي .. ع العموم انا مش زعلانة من حاجة
سامح : وشك بيقول غير كدا
نجلاء : الله بقا ياسامح انت هتزعلني بالعافية
سامح : لا مش بالعافية بس انا عارفك كويس
كنزي : هي مضايقة علشان انا وافقت اني اعيش مع حماتي
سامح : صح الكلام دا يانجلاء
نجلاء : بصراحة كدا اه .. ازاي توافقوا ع كدا .. طب نقول البت وصغيرة وهبلة ووافقت .. انما انت ياسامح توافق كمان ..
سامح : والله انا عاوز راحت بنتي . . وطلما هي موافقة خلاص اعترض ليه .. هي اللي هتعيش مش احنا
نجلاء : بس واجب علينا نوعيها ياسامح .. مانا جربت الموضوع ولا نسيت ياسامح
سامح : الله يرحمها بقا يانجلاء
نجلاء : الله يرحمها ياخويا بس ليه بنتي تعيش اللي عيشته
كنزي : وليه ياماما نتوقع الحاجة الوحشة ما يمكن ماما فريال تكون غير تيتا
نجلاء : جتك ماو لما يقف ف زورك لحقت تبقا ماما ياختي .. وبعدين انا مش مرتاحة
كنزي : انتي بتغيري يا نوجاا .. ونبي ما في ماما غيرك
سامح بيضحك : دا الموضوع شكله غيره بقا
نجلاء : لا غيره ولا بتاع اسكت.. اسكت انا مبقوقة منك انت وبنتك .. اللي تنشك ف لسانها دي اللي وافقت ..
كنزي : يعني عاوزني اعمل ايه ياماما .. هي سألتني ومردتش احرجها .. وبعدين ماهي عندها حق هي مالهاش غير حازم .. ومحدش يحب يعيش لوحده .. واهي تسليني لما حازم يكون ف الشغل
نجلاء : اه تسليكي ونبي ياختي تتوكسي ع وكستك شوية
كنزي : يوة بقا هو انا كل حاجة بعملها غلط
سامح : لا ياحبيبتي انتي عملتي الصح مش الغلط
نجلاء : اسمعي كلام ابوكي بس مترجعيش تشتكيلي بقا
كنزي : ياماما بقا ونبي متزعلي انا عاوزكي مبسوطة وفرحانة زيي * موبايلها رن * ..
سامح : مين بيرن ياكنزي
كنزي : دا حازم يابابا
سامح : الله .. هو خد رقمك
كنزي اتوترت : اااه هو خد رقمي
سامح : امتا
كنزي : ايه
سامح : خد رقمك امتا
نجلاء : أيوة ياسامح هو طلبوا مني وانا عطتهولو .. روحي ياكنزي كلمي خطيبك
كنزي فرحت : حاضر ياماما .. *راحت باست امها* متزعليش بقا يانوجة قلبي
سامح زغد نجلاء ف ايدها بهزار : خلاص بقا متزعليش علشان خاطر بنتك
نجلاء : وانا سكت وعديت اليوم علشان حد غيرها ياسامح .. يلا ربنا يجعل حظها احسن من حظي .. انا هتمنالها ايه غير كل خير .. وافرح بيها وتبقا ف احسن حال
سامح : بإذن الله ربنا هيكرمها
نجلاء : يارب ياسامح
__________________________
قمر : أيوة ياعربي .. عامل ايه
عربي : انا الحمدالله كويس .. طمنيني عليكم انتو كويسين
قمر : كلنا بخير الحمدالله
عربي : والله مش عارف اقولك ايه.. بس الموضوع اللي كنتي مكلماني عنه لسه مافيش جديد فيه
قمر : لا انا كنت عاوزك ف حاجة تانية .. انا عاوزك تدورلي ع بيت
عربي : من عنيا عاوزة ف الحارة هنا ولا ف حارة تانية
قمر : لا حارة ايه .. انا عاوزة ف مكان حلو كدا .. وبيت يكون كبير هتعرف
عربي : أيوة طبعا هعرف .. بس دا هيكلفك كتير ياقمر
قمر : متقلقش من ناحية الفلوس ياعربي المهم المكان يكون كويس ..
عربي : من عنيا ياقمر حاجة تانية
قمر : تسلملي ياخويا .. ابقا سلملي ع عم سيد وقولو اني هبقا اجيلوا باذن الله
عربي : يوصل ياقمر ..
قمر : يلا سلام
عربي: سلام
______________________
سهر : صباح الخير يا صافي .. شكلك بقيتي احسن دلوقتي
صافي : اه الحمدالله بقيت كويسة .. انتي رايحة الشغل بدري كدا
سهر : اه ياحبيبتي .. وقولت اعدي عليكي اديكي الحاجات اللي طلبتيها مني .. خدي اهو دا العلاج اللي خلص من عندك جبتلك بداله
صافي : متشكرة اوي يا سهر تعبتك معايا .. بس انتي جايبة كتير ليه
سهر بتوتر : انا قولت اجبلك تخليه عندك احتياطي .. علشان مش ضامنة اعرف اجيبوا تاني . . زي ماقولتلك دا بيجيلي من برا
صافي : اذا كان كدا ماشي ياستي
سهر : هو اسر كلمك
صافي : اه كلمني .. اومال انا بقيت كويسة كدا ازاي يعني
سهر : ها وعمل ايه مع ليل
صافي : مش عارفة والله بس ان شاءالله يكون بعد عنها
هدي سمعتهم ودخلت : صباح الخير يابنات
سهر : صباح النور
صافي : صباح النور ياماما
هدي : بما انكم صاحيين بدري كدا انزلوا افطروا بقا
صافي : لا انا مش عاوزة اكل
هدي : ليه كدا بس دا فاروق عاوز يفطر معاكي
صافي : بجد بابا تحت ..دا واحشني اوي انا هنزل افطر معاه
هدي : يلا يا سهر انتي كمان
سهر : مش هينفع علشان متاخرش علي الشغل
هدي : شغل ايه بس اللي تتاخري عليه .. اومال لو مكنتش شركتنا .. يلا من غير حجج قدامي
سهر ابتسمت : حاضر
صافي نازلة تجري حضنت فاروق : بابا وحشنيي اووي
فاروق : وانتي كمان ياروح بابا .. تعالي اقعدي جنبي
سهر وهدي نزلوا قعدوا وسهر مركزة معاهم
فاروق : سمعت انك كنتي مكتئبة خير
صافي : ماما مش بيتبل ف بوقها فولة علطول كدا
فاروق : هدي متقدرش تخبي عليا حاجة .. ها بقا مالك
صافي : كنت زعلانة شوية واسر مكنش بيكلمني .. بس كلمني وبقيت كويسة
فاروق : يعني خلاص مبقتيش مكتئبة
صافي : اه خلاص
فاروق : طيب انا الغي بقا خروجة انهاردة
صافي : ايه دا خروجة ايه
فاروق : اصل لما سمعت ان بنتي حبيبتي زعلانة قولت لازم يافاروف تاخد اجازة وتخرجها
صافي : بجد يابابا هيييه
فاروق : الكلام دا كان قبل ما اعرف ان سي اسر كلمك وبقيتي كويسة .. خلاص ماليش لازمة انا
صافي : لا طبعا مافيش الكلام دا .. انت هتخرجني زي ماقولت
فاروق : هو عافية يابت انتي
صافي : ايوة طبعا وهتوديني السينما كمان
فاروق : حاضر ياحبيبتي عيوني ليكي هو انا ليا غيرك
هدي : حلو اوي وخدوا معاكم سهر تغيير جو شوية
صافي : ايوة ياسهر تعالي معانا
فاروق قلب وشه : سهر عندها شغل مش فاضية مش هآجز انا وهي ونسيب شغلنا كدا .. ولا انتي ايه رايك ياسهر
سهر ابتسمت : فاروق عنده حق انا عندي شغل لازم اخلصه .. عن اذنكم علشان متاخرش
هدي : ليه كدا يافاروق ضايقتها وخلتها تقوم من ع الاكل كدا
فاروق : انا مش شايف ان كلامي يضايق انا بقول الصح .. ولو سمحتي ياهدي متدخليش بيني وبين اختي
هدي : ماهو انت لازم تغير معاملتك معاها دي ارحمها شوية
فاروق : جرا ايه ياهدي انتي هتعلميني اتعامل ازاي مع اختي .. وبعدين هي اتعودت خلاص
هدي : لا مش هعلمك حاجة يافاروق انت حر .. بس كل واحد عنده طاقة .. ومتلومش غير نفسك ف الاخر .. عن اذنك
فاروق بعصبية : يوووه سديتوا نفسي مش واكل
_______________________
اسر : تونة ازيك
تونة : كويسة خير عاوز ايه
اسر : ليه المعاملة دي بس
تونة : مزاجي مش رايق والله يااسر
اسر : ليه يام العيال الراجل منكد عليكي قبل ماينزل
تونة : اه ونبي ياخويا ومصمم اعمله محشي ع الغدا انهاردة .. واقولو تعبانة يقولي محشي محشي
اسر : لا ازاي دا يحصل .. دانتي لازم تطلقي منه ازاي يعاملك كدا انتي مواركيش رجالة ولا ايه
تونة بصيت وراها : فين الرجالة اللي ورايا .. انت بتشتغلني يابتاعه انت
اسر : لا والله انا اقدر .. دانتي تونة بونبونية البيت .. بسكوتة ياناس بسكوتة
تونة رجعت شعرها بايديها لورا وحطيت رجل ع رجل : انا عارفة ان عينك عليا من اول ماشوفتني بس ميصحش كدا .. اطلبني من قمر وانا هوافق
اسر : اطلبك ازاي
تونة : اخطبني يعني
اسر : مش كبيرة عليا شوية انتي ياتونة
تونة احولت بعينها : الحب مش بالسن ياحسسييين
اسر ضحك بعلو صوته : يخربيتك انتي مسخرة
تونة : انا عارفة اني شربات اصلا
اسر : وسكر كمان
تونة : لا كدا هتغر
اسر : انتي تتغري براحتك .. بس انا كنت عاوزك ف حاجة
تونة : ها ارغي
اسر : والله نسيت انا كنت جاي اكلمك ع ايه
تونة : كنت عاوز تسأل ع ليل .. ها ايه تاني
اسر : يابنت اللعيبة عرفتي منين
تونة : عيب عليك دانا تونة ..
اسر : طيب قوليلي هي فين دلوقتي
تونة : تلقيها متلقحة جوا ولا مخمودة
اسر : مخمودة ! .. طب ماتدخلي تناديها كدا
تونة شهقت : انت عاوزني اساعدكم ف المسخرة اللي بتعملوها دي .. لا ياحبيبي مش انا اللي استغفل قمر مش انا .. دانا لو شوفتها معاك هقطعلها شعرها كدا
اسر : دانا جيبلك باكو شيكولاتة كبير بالمكسرات .. بس شكلك مش بتحبي الشيكولاتة .. اروح ارجعها بقا
تونة : استنا مين دي اللي مبتحبش الشيكولاتة .. استناني هنا بس هوا وهكون جيبالك ليل
اسر : طب وقمر هتعملي فيها ايه
تونة : هستغفلها عادي هي اول مرة يعني
اسر واقف يضحك عليها
_______________________
سهر قعدة ع المكتب سرحانة وبتفتكر اللي حصل من سنين ..
فلاش باك □
سهر : خير يادكتور ماما مالها
الدكتور : انتي ازاي ساكتة عليها كل دا ..
سهر : انا للاسف مش عايشة معاها ومكنتش اعرف انها تعبانة.. خير يادكتور قلقتني
الدكتور : مش خير خالص .. والدة حضرتك عندها سرطان ف الكبد .. وحالتها متأخرة جدا ولازم تدخل العمليات ف اسرع وقت
سهر بخوف : يعني ايه !! يعني ماما ممكن تروح مني .. استحالة
الدكتور : ان شاءالله ميحصلش كدا .. بس ضروري تعمل العملية
سهر داخلة مكتب فاروق وهي مرعوبة
سهر : فارروق الحقنيي
فاروق بعصبية : قولتلك مليون مرة تخبطي قبل ماتدخلي
سهر : انا اسفة يافاروق غصب عني والله بس انا عاوزك ضروري
فاروق : عاوزة ايه
سهر : ماما يافاروق ماما تعبانة اوي ..
فاروق : تعبانة ازاي
سهر : انا كنت بزورها انهاردة لقيتها حالتها وحشة خدتها الدكتور وقالي ان عندها سرطان ف الكبد ولازم تدخل العمليات
فاروق : اه .. لا سلامتها .. عاوزة مني ايه يعني
سهر : انت عارف ان ماما ممعهاش فلوس للعملية دي .. ف كنت عاوزة اطلب منك حق العملية دي علشان انقذها ..
فاروق : انا داخل مشروع والفلوس كلها حاطتها فيه ومعيش فلوس للعملية
سهر : ازاي يعني ممعكش يافاروق .. كل اللي بابا سابوا والشركات .. ازاي ممعكش فلوس
فاروق : يعني ممعيش ايه مش مفهومة دي
سهر : ااه طيب انا عاوزة نصيبي ف ورث بابا
فاروق : والله انا واصي عليكي لحد ماتوصلي للسن اللي تطلبي ف نصيبك
سهر : يعني ايه .. يعني مش عاوز تديني الفلوس
فاروق : والله انا قولت اللي عندي
سهر : حرام عليك .. امي هتروح مني .. انا ماليش غيرها يافاروق ساعدني .. واوعدك مش هطلب منك فلوس تاني بس انقذها ارجوك
فاروق : انا عندي شغل مش فاضي للعب العيال دا
سهر بعصبية : لعب عيال ايييه .. بقولك امي هتموتتت .. انت ايييه مبتحسش مش كفاية انت كنت السبب ف اللي هي وصلتله دا
فاروق : والله أفعالها هي اللي وصلتها لكدا .. ولما تتكلمي مع اخوكي الكبير تتكلمي عدل انتي فاهمة
سهر بتعيط : حاضر يافاروق هسمع كلامك هعمل كل اللي انت عايزه .. بس ارجوك ساعدني وانسا كل اللي فات .. ماما دلوقتي تعبانة وهتموت لازم تساعدني
فاروق : كلنا هنموت ياسهر مش اول واحدة تموت يعني .. يلا بقا انا مش فاضيلك عندي شغل كتير
"بعد أيام راحت المستشفي"
سهر : انا اسفة يادكتور اني اتأخرت بس والله بحاول اجمع الفلوس .. انا جمعت نص الفلوس .. و كنت جاية اقول لحضرتك لو ينفع تدخلوها العمليات وانا والله هجمع الباقي و ...
الدكتور : مافيش عملية خلاص
سهر : يعني ايه ماما خافت
الدكتور : والدة حضرتك اتوفت
سهر : انت بتقول ايه !! لا انت اكيد بتكدب عليا ماما عايشة .. ماما مش هتسبني .. انت بتكدب لااا .. انت بتقول كدا علشان مجمعتش فلوس العملية صح . . طيب انا هجمعهم والله هجيبهم دلوقتي .. هروح اجيبهم واجي ماشي .. مش هتأخر
الدكتور : اهديي ياانسة سهر .. انا بلغتك ان حالتها خطر ولازم تدخل العمليات .. والدتك مستحملتش واتوفت انهاردة ... شدي حيلك
سهر بتصررخ : لاااا ماما مماتتش .. ماما عايشة مش هتسبنيي ... انت كداااب ... ماما عايشة .. *زقتهم وداخلة الأوضة*
الممرضة جاية تمسكها .. الدكتور : سبيها
سهر داخلة لمامتها ببطء وبتترعش وقعدت جنبها :
ماما .. ماما فوقي .. طب انا اسفة اني كنت بعيدة عنك .. اسفة اني كنت سيباكي لوحدك كل دا .. اسفة ع تعبك .. اسفة ع كل حاجة.. انا هبعد عن فاروق .. انا مش عاوزة حاجة خلاص وهاجي اعيش معاكي .. انا مش عاوزة غيرك .. بس فتحي عينك بس .. قوليلي انك هتفضلي جنبي مش هتسبيني لوحدي .. انا ماليش حد غيرك ياماما .. رديي عليا لو بتحبنينيي .. ماماا متسبنيييشش
_______
زين : سهر .. سهر
سهر مسحت دموعها بسرعة: زين .. خير كنت عاوز حاجة
زين : اه كنت جيبلك الملف دا ترجعيه و ..
سهر : ماشي سيبوا هنا وهشوفوا
زين : مالك
سهر : مافيش حاجة
زين : مافيش ازاي انتي كنتي بتعيطي
سهر : افتكرت ماما بس .. الله يرحمها
زين : الله يرحمها .. طب لو تعبانة روحي ارتاحي
سهر : لا مش هينفع علشان فاروق مش هيجي .. مش هبقا انا وهو اجازة
زين : طلما تعبانة يولع الشغل
سهر ضحكت : لا فاروق معندهوش الكلام دا .. لو بموت انزل الشغل عادي
زين : للدرجادي!
سهر : واكتر .. بس عادي انا اتعودت
زين : ماشي انا هروح ع المكتب لو احتاجتي حاجة كلميني
سهر : حاضر .. شكرا اوي يازين ع سؤالك
زين ابتسملها : العفو
______________________
تونة : اهي ياسيدي جبتهالك .. فين الشيكولاتة بقا
ليل : يعني انتي مجرجاني من جوا وتقوليلي حاجة مهمة .. وف الاخر يطلع علشان شيكولاتة يامعفنة يام كرش انتي
تونة : اه ياختي علشان الشيكولاتة . . اومال علشان جمال عيونكم .. يلا ياحبيبي هات الشيكولاتة
اسر : بصي اطلعي اوضتي هتلقيها ع السرير سيبهالك .. روحي خديها يلا
تونة : لو ملقتهاش هخلي ليلتكم سودة
اسر : لا عيب عليكي هتلقيها طبعا
تونة بصيتلهم هما الاتنين : ماشي لما اشوف
ليل : عن اذنك بقا
اسر : استني هنا .. يعني انا موزعها علشان انتي تمشي .. راحة فين
ليل : راحة اللبس علشان متاخرش ع الكلية .. خلص عاوز ايه
اسر : عايز اتكلم معاكي شوية
ليل : اتكلم
اسر : بصي ف الأول عاوز اعرف انتي تعرفي ام صافي منين
ليل باستغراب : ام صافي مين
اسر : اللي كانت موجودة امبارح وانتي شكلك اتغير لما شوفتيها
ليل : انا مش فاهمة حاجة .. انت قصدك ان اللي كانت موجودة امبارح دي تبقا ام صافي !!!
اسر : اه
ليل بصدمة : اززاي !!!
اسر : ازاي ايه مالك ياليل
ليل : لا لا مافيش .. بس اقصد انهم مش شبه بعض خالص يعني
اسر : اه .. ماهي مش امها .. هي مرات ابوها .. بس هي ف مقام مامتها وكدا فاهمة
ليل : اه فاهمة
اسر : مردتيش بقا تعرفيها منين
ليل سرحت
اسر : ليل .. روحتي فين
ليل : انا معاك .. كنت بتقول ايه
اسر : كنت بقولك تعرفيها منين
ليل : لا لا مين قال اني اعرفها .. انا معرفهاش
اسر : انتي متأكدة!
ليل : اه اه .. وبعدين ام صافي كانت عندك بتعمل ايه وعاوزة ايه
اسر : ماهو دا الموضوع اللي كنت عاوزك فيه .. انا كلمت صافي
" ليل وشها اتقلب "
اسر : هفهمك هي جتلي طلبت مني اكلم صافي .. علشان صافي حالتها وحشة.. وان انا لما اكلمها هتتحسن .. انا كلمتها علشان مهما كان احنا متربين مع بعض وأصحاب و ..
ليل : وانا مالي بتقولي كدا ليه يعني
اسر : انا بشرحلك علشان متفهميش غلط
ليل : افهم غلط ليه انا مالي اصلا بعلاقتك مع صافي و تكلمها ولالا .. اعمل اللي عاوز تعملوا شئ ميخصنيش
اسر : انتي شايفة كدا !!
ليل : اه ..
اسر : طيب مش هتروحي الكلية
ليل : انت رايح ؟
اسر : اه
ليل : يبقا مش رايحة .. عن اذنك
" دخلت ورزعت الباب ف وشه "
ليل : صافي وقرف انا مالي تعبانة ولا متزفتة .. مش كفاية اني سايبلها اللي بحبه كمان طلعت واخدة ماما .. انسانة أنانية بكرهها
قمر : بسم الله الرحمن الرحيم .. انتي بتكلمي نفسك ياليل
ليل : بفضفض مع نفسي ياقمر
قمر : تعالي فضفضيلي ياحبيبتي
ليل : لا مانا فضفضت مع نفسي خلاص .. اوعدك المرة الجاية هفضفض معاكي .. يلا تصبحي ع خير
قمر : اصبح ع خير ايه مااحنا الصبح ياحبيبتي.. انتي جرا لعقلك حاجة
ليل : اه صح احنا الصبح .. طيب انا راحة انام بقا
قمر : وكليتك
ليل : مش رايحة انا حرة مش عاوزة اروح الله
قمر : مالك يامجنونة ع الصبح
ليل : ماليش ياقمر مضايقة اوي اوي .. ماتقومي تعمليلي ست سبع سندوتشات كدا علشان نفسيتي وحشة
قمر : انتي مش كنتي هتنامي دلوقتي
ليل : انام ايه ياقمر مااحنا لسه صاحيين
قمر بصوت واطي : اه صح عندك حق .. البت شكلها اتهبلت
ليل : بتقولي حاجة ياقمر
قمر : لا ياحبيبتي سلامتك
_______________________
وليد قاعد مع هنا ف كافية وهنا بتضحك جامد
هنا : لا انت دمك خفيف اوي بجد
وليد : وانتي لسه شوفتي حاجة .. دانا هعملك ارجوز هنا لو تحبي
هنا ضحكت : لا مش للدرجة
واحد شدها من ايدها
... : انتي زودتيها اوي
وليد : ايه دا مين دا
هنا : انت اتجننت .. انت ازاي تعمل كدا
ماجد : انا هوريكي الجنان ع حق لو مجتيش معايا دلوقتي
وليد : مين دا ياهنا
ماجد : مالكش دعوة بيها
وليد : انت عبيط ولا ايه .. ماتنطقي مين دا
هنا : دا ماجد ابن عمي
وليد : هو علشان ابن عمك يبقا يمد ايده عليكي يعني
ماجد : اه وامد ايدي عليك انت شخصيا
وليد : طيب ماتوريني نفسك كدا ياروحمك ..
وليد زقوا جامد وقعوا ف الارض وهجم عليه ضربوا ف وشه
.. والشباب اتجمعوا وبعدوهم عن بعض وماجد صاحبه مسكوه
ماجد : اوعوا مش هسيبوا
وليد : سبوه علشان اكسر دماغه المرة دي
الأمن : اييه اللي بيحصل هنا .. انتو اتجننتوا
صاحب ماجد : مافيش حاجة .. يلا ياماجد نمشي
ماجد بص لواليد : انا هوريك ماجد السمري هيعمل فيك ايه
وليد : مستنيك متتأخرش عليا
هنا : الحمدالله غار
وليد : ايه حكايته دا
هنا : انسان بارد فاكر نفسه علشان ابن عمي هيتحكم فيا ..
وليد : طيب ماتقولي لباباكي
هنا : مبيعملهوش حاجة .. بالعكس دا بابا هو اللي مقوي .. المهم يا وليد خليبالك من نفسك ماجد مش هيسكت ع ضربك ليه ف وسط الكلية كدا
وليد : دا شكله عبيط يابنتي
هنا : عبيط بس دماغه سم .. خليبالك من نفسك وخلاص
وليد : ماشي ياستي شكرا ع النصيحة .. يلا علشان اوصلك
هنا : ماشي يلا
_______________________
هدي : سهر ياحبيبتي جيتي امتا
سهر : من بدري بس محبتش اصحيكي .. في حاجة ياهدي
هدي : اه ياحبيبتي .. كنت عاوزة اتكلم معاكي شوية بخصوص فاروق
سهر : خير ياهدي
هدي : انا عارفة ان فاروق قاسي عليكي .. وشوفت معاملته ليكي من يوم مادخلت البيت دا .. بس ارجع واقولك هو مهما كان اخوكي .. متزعليش منه فاروق دا طيب والله رغم كل جبروته ده
سهر : متشغليش بالك يا هدي انا كدا كدا اتعودت
هدي : لا ياحبيبتي انا مش عاوزكي تتعودي .. انا عاوزكي تسامحيه .. قسوته دي مش عليكي بس دا ع ابنه وعليا انا كمان .. هو فاروق كدا مبيحبش اللي يعارضه ف حاجة
سهر : غريبة قسوة عليكي انتي ازاي .. انا شايفة انه بيحبك اكتر من مراته الأولي
هدي : مش كل حاجة بتكون ظاهرة ياسهر .. في حاجات بتكون جوانا محدش يعرفها غيرنا
سهر : عندك حق
هدي : المهم انا كنت عاوزكي تسامحيه ده مهما كان اخوكي الكبير
سهر : هسامحه طبعا هسامحه
هدي : جدعة ياسهر وقلبك كبير .. انا هقوم احضر الاكل عبال ما يجوا
فاروق و صافي داخلين الفيلا وهما بيضحكوا و مبسوطين ..
هدي : اخيرا جيتوا
سهر: يارب يكون اليوم حلو وتكون صافي انبسطت
صافي : اوي اوي ياسهر .. دا كمان بابا وعدني ان هو هيحكيلي حدوتة زي زمان .. صح يابابا
فاروق : بس يابنت حدوتة ايه انتي كبرتي ع الكلام دا ..
صافي : ايه ده بقا ياسي بابا يعني كنت بتشتغلني
فاروق غمزلها : كدا وكدا بس قدامهم
صافي ضحكت : اااه بحسب
هدي : ربنا يخليكم لبعض يارب ويديم فرحتكم دي
صافي : يارب ياماما ويخليكي لينا ..
هدي : يلا تعالوا اتعشوا احنا قعدين مستنينكم
صافي : لا عشا ايه احنا أكلنا كتير اوي ... انا تعبانة اوي وحاسة اني عاوزة انام
فاروق : طب كويس نخلي الحدوتة مرة تانية بقا
صافي : لا طبعا الحدوتة انهاردة يعني انهاردة.. مفهوم
فاروق : طلما قولتي انهاردة يبقا انهاردة طبعا .. عن اذنكم بقا احسن تتحول علينا .. اصل دي مجنونة
هدي بتضحك : اتفضل طبعا
صافي : بتقول حاجة ياسي بابا
فاروق : مبقولش ياحبيبتي .. انا جاي وراكي اهو
" سهر فضلت علامات الفرحة ع وشها لحد مامشوا كلهم و قلبت وشها .. ياتري بتفكر في ايه تأذي بيه فاروق ؟ "
____________________________
فريال : انت نمت ياحازم
حازم : لا ياماما لسه ..
فريال : ايه اللي مصحيك لحد دلوقتي .. مش عندك شغل بكرا
حازم : لا عندي شغل بس كنت بكلم كنزي وهنام اهو..
فريال : كنزي ااه
حازم : مالك ياماما ف حاجة
فريال : مافيش
حازم : لا فيه مالك
فريال : بصراحة كدا انا مش عجباني كنزي دي
حازم : بس عجباني انا
فريال : انت حر بقا ف اختياراتك
حازم : طب افهم ايه مش عاجبك فيها
فريال : بنت مايعة كدا .. مش هتشيل مسئولية دي
حازم : وانتي عرفتي منين ياماما .. دانتي لسه شايفها امبارح
فريال : انا ليا نظرة ف الناس .. دي حتي مقدمتش العصير
حازم بيضحك : كل دا علشان مقدمتش العصير .. احمدي ربنا لو كانت قدمته كانت غرقتنا .. اصل كنزي مبتعرفش تشيل صواني
فريال : نعم نعم ياخويا بتقول ايه
حازم : انا عكيت الدنيا ولا ايه.. لا بصي انا مقصدش انا كنت بهزار
فريال : لا انت بتتكلم جد .. جالك كلامي أيوة انا قولت مش هتعرف تتحمل مسئولية .. ماهو انت لو كنت سبتني اختارلك ..
حازم : هو مين اللي هيتجوز
فريال : انت
حازم : يبقا انا اللي اختار
فريال : طب وانت بتختار مشوفتش الحلوة اللي قدمتلنا العصير دي .. فكرني كدا باسمها
حازم : قمر ياماما
فريال : مشاءالله اسم ع مسمي .. داخلة كدا بالصنية بكل ثقة .. واضح انها بنت جدعة وبنت بلد وتتحمل مسئولية .. مش زي المايعة التانية
حازم : انا بحب المايعة ياماما .. وبعدين انتي مش كنتي عاوزني اتجوز .. اديني هتجوز اهو اللي بحبها علشان اجبلك العيال اللي نفسك فيهم
فريال : مانا اللي مسكتني بس اني عاوزة افرح بيك واشوف عيالك .. غير كدا مكنتش سكت ابدا
حازم : انتي كل دا وساكتة
فريال : اه وانا اتكلمت
حازم : لا لاسمح الله انا اللي بتكلم .. تصبحي ع خير ياماما
فريال : وانت من اهله ياحبيب ماما
_________________________
اسر بيتصل ب ليل
ليل بنوم : اسر .. خير
اسر : انا واقف برا اطلعي نتكلم
ليل : واقف برا فين .. انت عارف الساعة كام دلوقتي
اسر : اه عارف ويلا اطلعي
ليل : انت بتهزار صح
اسر : مش بهزار ياليل .. اطلعي عاوزك ف موضوع مهم
ليل : هخرج ازاي يااسر افرض حد صحي .. خليها بكرا طيب
اسر : لا مافيش بكرا اتصرفي واطلعي
ليل : يووة يااسر ماشي ماشي هتصرف ..
_______________________
وليد بيفتح الباب .. اتزق ف وشه .. ورجالة دخلت واتنين كتفوا ايد وليد
وليد : انتووو ميييين
احد الرجال : احنا اللي هناخد روحك ياروحمك .. كتفوا
وليد بيضحك باستهزاق : ااه انا فهمت .. الدكر اللي بعتكم .. معرفش يواجهني لوحده ولا هو علشان مش راجل شبهكم
واحد منهم فضل يضربوا ف وشه لحد ماوقع ف الارض .. اتجمعوا عليه كلهم ونزلوا ضرب فيه برجلهم ورموا ع الأرض ومشوا
ووليد وقع ف الارض بيحاول يقوم يوصل للموبايل .. وصل للموبايل وفتحوا وبيتصل باسر
__________________________
موبايل اسر رن واسر كنسل
اسر : مش وقتك خالص ياوليد
ليل طالعة متعصبة : اديني طلعت اهو في ايه بقا اللي مش قادر تستنا عليه لبكرا ومصحيني من احلي نومة .. اكيد حاجة تافهه طبعا انا عارفة انك
اسر قطع كلامها : ليل انا بحبك
ليل : !!!!!
__________________________
سارة نايمة موبايلها رن
سارة بصت ف الموبايل : وليد بيتصل بيا دلوقتي
سارة ردت : أيوة ياوليد خير ....
وليد : ساررة الحقيني انا بموتت
سارة : ايييييييه !!!!

google-playkhamsatmostaqltradent