recent
روايات مكتبة حواء

رواية صديقي المفضل كاملة بقلم مريم سمير

رواية صديقي المفضل كاملة بقلم مريم سمير



 _لو قربت منى خطوة كمان هحدف نفسي والله

=إهدي يبنتى في اى، مش انا جوزك!
_انت مصدق نفسك بجد! انا المفروض كنت ابقي مرات اخوك
=اخويا هرب مع بنت خالتك إلى المفروض خطيبتى
_انت بارد كده لي يلا، إطلع برا يا احمد
=حاضر
_ايدا استنى، انت هنسمع كلامى بجد!
=أكيد، مش احنا صحاب
_ايوة بس انا مكنتش عاوزة يعنى..
=مكنتيش عاوزة تتجوزينى مفهوم، بس مكنش فيه حل غير دا وانتى عارفه كده كويس
_هى دي ليلة العمر، هو دا فستان الفرح إلى اى بنت بتحلم تلبسه! أخوك خلى احلى يوم في حياتى أسوأ يوم عشته، وانا قاعدة ومستنياه وحابسه دموعى جوايا، أخوك حول كل الحب إلى حبتهوله ل كره، أخوك إلى كل شويه كنت بقوله خايفه تخذلنى ومتسبنيش، عارف يعنى اى كل لحظة تفوت عليا بكون خايفه ابقي لوحدى! عارف يعنى اى اكون خايفه أحب عشان شايفه كل الناس بتتجرح، انا واحدة معقدة وكنت مستنيه النصيب، واحدة كانت خايفه يحصلها زى إلى حوليها، كانت قافلة على قلبها بميت قفل وخايفه حتى تحب، خايفه طول الوقت تقرب، جه هو وقالى هفضل معاكى، بس عرف يكسر قلبي مع اكتر واحدة قريبه منى، هى مش بنت خالتى يا احمد دى اختى وانت عارف هى عندى اى، والله لو كانت قالت انها بتحبه كنت هسيبه عشانها، انا كنت فاكرة انها أقرب من جلدى ليا، اكتر اتنين حبتهم هما نفسهم اكتر اتنين كسرونى
فجأة لقيته حضنى= بالله عليكى متعيطيش، انا عارف انتى حاسه ب اي، وانتى كمان عارفه انى بحبها، وبردو اكتر اتنين قريبين منى خنونى و..
بعدت_ انا جعانة يا احمد
=افندم!!
_بقولك جعانة، بص احنا ناكل وبعدين نعيط جامد اوى
=مريم انتى طبيعيه!
_اخرج بس اغير الفستان وناكل سوا
=طالع اهو عشان بجد انتى تعبانة
_حبيبي وصاحبي وكفاءة
طلع وكملت عييط مش بحب اعيط قدام حد، مش بحب ابقي ضعيفه حتى قدامه، عارفه انه حد لطيف وطيب، أحمد إلى المفروض اخو خطيبي، دا بقي اكتر من صاحبي وعارف عنى كل حاجة، بجد يعنى هو احسن حد دخل حياتى، حتى كان حنين عليا اكتر من أخوه، وكان يصالحنا على بعض ويعزمنى على كريب بعدها
غيرت هدومى ومسحت دموعى ورضيت بالواقع ولبست بجامة وسبت شعرى وطلعت
_اوعا صحبتى القمر
=حبيبي تسلم، ها الاكل فين
_لا بس اى القمر دا
=مش قولنا تسلم؟ اى هنغنى، بقولك الاكل فين عشان اسخنه
_جوا في المطبخ يمريم
=خمس دقايق وجيالك
دخلت المطبخ وكشفت الاكل، الله كل الاكل دا، دا ليلة زى الفل شكلها، سخنت الاكل وطلعت
_يلا بسم الله
=مريم عاوز اقولك حاجة
_مش انا قولتلك قبل كده مليون مرة متكلمنيش وانا باكل يا احمد!
=قولتى اه
_يبقي اى؟ يبقي تخرس عما أخلص أكل
=حاضر
_دول عمرك محترم يواد والله
كلنا وخلصنا، انت أكلتك ضعيفه لى يبنى! فيها اى لما تاكل وتبوظ جسمك إلى كله عضلات دا، مش كله رايح يبقي كل يبنى في اى، بتعمل في نفسك كده لى يبابا
_هنعمل اى بقي؟
=تشرب قهوة
_مريم!
=فيه عصير مانجا جوا تحفه ماما عملاه اجبلك!
_يا حجة انتى!!
=ولا منشربش ونام خفيف
_يبنتى بقي
=أحمد افتح التليفزيون هجيب مانجا
_!!
دخلت المطبخ وخدت نفس عميق، هو البعيد لوح ولا اى، هنعمل اى في اى يعنى مهو احنا خلاص لازم نرضي بالأمر الواقع اعملك اى يعنى!
خرجت ولقيته فاتح التليفزيون، مين اشطر كتكوت ناو؟
_إتفضل، شويه مانجا بس أصلى على أبوه
=اه وبعدين
_هات الريموت
=مريم انا عاوز افهم
_هنرضي بالأمر الواقع يا احمد
=ايدا بجد يعنى انتى دلوقت مراتى صح
_هفضل صاحبتك يعسل
=نعم يختى
_هفضل صاحبتك بس في الحلال بقي
=بس يجدع
_بالله، هات الريموت بقي، واشرب العصير هيعجبك
جبت فيلم ودخلت الاوضه جبت بطانيه جديدة عشان نستغطى بيها، ودا لى بقي عشان شكلها سهرة صباحي، مين اشطر عروسه والى بتبوظ جهازها دلوقت!
_خدت يعسل افرشها
=احنا هنام هنا؟
_اه يا احمد فيه نومة احسن من هنا، مش احسن مسيبك واخش انام على السرير لوحدى
=طب هاتى هاتى
_امسك، هروح اعمل فشار بقي
دخلت عملت فشار وحطيته في طبق وخرجت
_امسك الطبق ولو لقيتك بتاكل منه قبلى هزعلك منى جامد اوى
=خوفت انا كده
_حاسب شويه يبقلظ
=مبلاش بقلظ دى يمريم
_بقلوظى متقولش كده احنا أهل
=طب تعالى بقي
شدنى ليه وغطانى وبصتله ابتسملى، استنى كده انت جرئ اوي يلا والله، لا قلبك ميت بالحركة دى
_ناكل الفشار بق
=ايوة قولى رايك
_رأيي اى هو انتى عملتى اى غير انك حطتيه في الحلة!
=بتقول حاجة؟
_اى دا الفشار تحفه، اول مرة أكل فشار حقيقي
=اى خدمة
_الله يسترك
فضلنا بنتفرج على الفيلم وكنا قريبين اوى من بعض، اخويا وحتة منى ميستغناش في يوم عنى، هو اه اعترف انى مبسوطة سيكا انك معايا يسطا، مش المفروض كان محمود مكانك! بس اخوك مش فاهمنى زيك كده وعصبي لكن انت رويح كده، تربيتى إلى أخد مقلب زيي واتجوزنا بعض غصب، متيجى نعيط يا أحمد!
نمنا من غير منحس
صحيت الصبح لقيت نفسي في حضنه فضلت بصاله
مسكت خدوده فجأة _دي حليوة يناس بقلوظى القمر
=هى دى صباح الخير يمريم!
_دي قمرة وهو نايم كده
=خلاص يمريم مش ابن اختك انا
_ارجع نام تانى يلا
=منا صحيت خلاص
_انتى اطرش ولا اى بقولك نام تانى
لقيته غمضت عيونه فإبتسمت، الوحيد إلى بيسمع كلامى الله يكرمك يبنى والله
=تصدق انك حلو وانت نايم كده
رد وهو مغمض عيونه_ وانتى حلوة في كل وقت
إحمريت =عارفه انى حلوة في كل الأوضاع حلوة في كل الاماكن
_دي حقيقه فعلا
=روح ربنا يجبر بخاطرك
_أحيه يمريم
=ولد عيب
_هو اى إلى يجبر بخاطرك دى
=روح يشيخ إلهى تنستر
_انا هنام تانى فعلا، ها عاوزة حاجة تاني
=اه
_إرغي
قربت منه= معتش تنام جنبي تانى
_مريم انتى الى قاعدة تتلزقي فيا طول الليل على فكرة
=بجد
_بجد صدقينى هكذب يعنى
=صباح الخير
_صباح النور يحلوة
الباب خبطت فتحته، لقيتها مامته ومامتى، اى العشم إلى واخدنى دا والسرعة في الأداء دى
_إتفضلوا نورتوا والله
مامتى ومامته في نفس الوقت =هو انتوا نمتوا على الكنبه!!
=...
يتبع
صديقي المفضل💘
مريم سمير

google-playkhamsatmostaqltradent