recent
روايات مكتبة حواء

رواية الباشا كاملة بقلم مريم سمير

رواية الباشا كاملة بقلم مريم سمير



 الجزء الاول

💗الباشا💗
_ازاى واحدة زيك وتدخل كليه شرطة!
=هو انا لوحدى إلى دخلاها!!
_احمم واحدة زيك جميلة يعنى
=طب بقولك يا اخويا خليك في نفسك احسنلك ونبقي زملاء لطاف خفاف كده عشان مطلعش حزن الدنيا عليك يباشا امين؟ امين ان شاء الله
سبته مشيت قبل متعصب منا كده لسه متعصبتش والله، اى يعنى واحدة تدخل كليه شرطة، اى المشكلة!! العالم وقف لما مريم دخلت ولا ايه!! مهو شكلى الطري دا إلى جايبلى الكلام بردو، مش عاوزة اقولكم كم المناوشات والاحتيالات والمناقشات إلى كانت بينى وبين عيلتى ووافقوا اخيرا، عشان اثبت نفسي إلى هو انا كويسه عشان مريم مش عشان حد وان الولد زى البنت، اى شكلى الطرى دا بردو!!
روحت السكن بتاع البنات إلى جمب سكن الولاد إلى جوا الكليه
دخلت وبصيت على الورقه إلى على الباب وشوفت أسمى ورقم السرير بتاعى وحطيت شنطتى واتنهدت
_اهلا علياء
=وانا مريم
_اه، ازيك
=الحمد لله، هو انتى في سنة اولى بردو
_اه، ربنا يستر بقي
=يرب
قعدنا انا وهى نتكلم واتصاحبنا واتعرفنا على باقي البنات في السكن
جه ظابط
_إنتبااااه
البنات كلها وقفت على خط واحد
_طابور الصباح كمان خمس دقايق، استعدوا ل اول يوم في السنة الجديدة
صليت وفطرت وغسلت اسنانى وطلعت و.. هما راحوا فين!! أحيه هما في الطابور متهزروش يجماعة والله ازعل
لبست بسرعة ونزلت
بتنهيدة من كتر الجري_اسفه يفندم
=انتى اى أخرك!!
_معلش يفندم كنت باكل وبغسل سنانى و..
=والحضانة امتى بق
الكل ضحك وانا أتعصبت اضربه يعنى ويقولوا قليلة الربايه ولا اعمل اى في الاستفزاز دا
_لفي عشر مرات حوالين السكن وتعالى في ربع ساعة
=أفندم!!
_زى مسمعتى وعلى فكرة الوقت بدأ من دلوقت
بصيتله بغضب وجريت من قدامه، جماعة كليه شرطة اى جوزونى، احنا بنهزر بقي ولا اى، انشفي يمريم انتى قدها
لفيت الدورة الأولى
_متزعليش هو عصبي على طول كده
رديت وانا بجرى وهو بيجري جمبي
=انت اى إلى جابك ورايا!
_وانا اجى وراكى لي، انا هلف زيي زيك
=مهو اكيد عملت مصيبه منتا مش بيجي من وراك الا المشاكل ومش ناصح غير في المعاكسة
_انتى ازاى اتكلمى كده اصلا
=ولا اسكت مش فيقالك عشان دا اول يوم والخلق يدوبك مش هتيجى انت بقي وتزودها
_انتى كمان دورة وهتفرهضي اصلا
=مين دى إلى تفرهض!! انت متعرفش مريم اصلا بقي
_طب متورينى تطلع مين مريم اصلا يحلوة
فضلنا انا وهو نجرى حوالين السكن
_اه اه حاسه انى هموت نفسي بيقطع
=هه، انا رأيي تقعدى جمب ماما في البيت عشان تتجوزى، الكار دا مش كارك يا اى اه مريم
بصتله بغضب وكملت جرى حوالين السكن، مهو بردو مكنش ينفع اتنفخ اوى كده، جريت على الساحة وهو جرى معايا
_دلوقت بقي القتال، انتوا الاتنين إلى فاصلين يبقي يلا
=بس انا مش عاوزة اقاتل معاه يفندم
_ابقي قولى للعدو مش عاوزة اقاتلك، ولما اتماسكى قضيه قولى مش عجبانى
يجماعة والله انا لو عيطت الكل هيزعل
بصتله لقيته مبتسم
_غاسل سنانك ولا اى!
=مش هضربك
ضحكت_وانت تعرف!
=اه حتى شوفي
مسكت ايده ولوتها وقربت وهمست في ودنه
_انت بقي هتعرف مريم في الضرب مش في الجري يشاطر
لف بسرعة وسحب ايده
=صدقينى مش عاوز أمد ايدى عليكى عشان مينفعش اضرب بنت
_هى فين البنت!
=افندم!!
_يعن اتعامل معايا كأنى زميلك وورينى أخرك
بصينا احنا الاتنين حولينا لقينا كل البنات نايمة على الأرض والشباب كلهم إلى كسبوا في التدريب دا
بصلى وشاور ب ايده انى أقرب وهمس في ودني
_اكيد شايفه الوضع إلى احنا فيه، مينفعش تبقي الحفلة عليا وكده، كل البنات اتغلبت وعلى الأرض حتى شوفي، ممكن تبقي زي صحابك
=طب مش كل البنات اتغلب؟
_ايوة
=ايوة منا هغلبك
_انتى زوديها والله
=وبعدين بقي
لقيته مسك ايدى وبقيت في الأرض
_لسانك طويل بس عيونك حلوة جامد، اه وقبل مقوم أسمى احمد على فكرة
غمزلى وابتسم وقام وانا فضلت مكانى، ايوة اى إلى حصل من شويه دا معلش!!
_إنتباه
كل البنات قامت من الأرض وهى بتتوجع وانا قومت ولسه بصاله ونفسي اجيبه من زوره دا
_دا كان أول تدريب، كله على الاوض وتناموا بدري عشان بكرة تدريب الصاعقه، انا هنام امتى بق!!
البنات مشيت ومفضلش غيري في الساحة، بصيت للسما وخدت نفس عميق، لازم ابقي أقوى من كده، ولازم ادرب على نفسي اكتر و.. هو رايح فين دا!!
مش عارفه ليه مشيت وراه، انا حاسه انه شخص غامض اصلا
_انت هتنط من السور لى يا احمد انت!!
=..
مريم سمير

لو عايز الفصل الثاني سيب تعليق حالا
google-playkhamsatmostaqltradent