اخر الروايات

رواية مشوهة في قلب صعيدي الفصل الاول بقلم نور الشامي

رواية مشوهة في قلب صعيدي الفصل الاول بقلم نور الشامي

الفصل الاول

مشوهه في قلب صعيدي
كانت علامات الفرح علي جميع البلد فاليوم زفاف ابن اكبر عائله في الصعيد كانت الزغاريط منتشره في البيت بأكمله اما في غرفه النوم جلست هذه العروس التي يبدوا علي وجهها الحزن والخوف الشديد لا تعلم تفرح لأنها ستتزوج هذا الفارس مثلما يلقبه الفتيات ام تحزن غلي ما يحدث ظلت هكذه تراقب الباب من تحت طرحه زفافها حتي دخل بهيئته الرجوليه وملامحه الوسيمه وهو يضع هاتفه علي اذنه ويتحدث بابتسامه فشعرت ان قلبها سيخرج من مكانه من شده الخوف والتوتر اما عنه فأنتبه لجلستها وانهي مكالمته ووضع الهاتف ثم اقترب منها وجلس بجانبها وتحدث بابتسامه مردفا: عامله اي
نارين بخوف: الحمد لله
اقترب اركان اكثر منها ثم ازاح الطرحه من علي وجهها وتحدث بابتسامه مردفا: بسم الله ما شاء الله انتي فعلا حلوه جووي
نارين بتوتر: شكرا ربنا يخليك
اركان بضحك: في واحده تجول لجوزها اكده ما علينا انا هدخل اغير هدومي جوه وانتي غيري اهنيه
ابتسمت نارين بتوتر ثم اخذ اركان ملابسه ودخل الي الحمام فوقفت نارين تشعر بالخوف الشديد وهي تنظر الي ملابسها ثم اخذت قميص نوم طويل وروب بأكمام طويله وارتدته واغلقته جيدا فخرج اركان وهو يرتدي بنطلون رياضي مريح وتيشرت بدون اكمام فنظرت اليه نارين وابتسم تلقائيا له فتحدث اركان بابتسامع مردفا: اي الحلاوه دي
فاقت نارين من هيئتها وبدأت معالم التوتر تحتل وجهها مره اخري فأقترب منها اركان ولامس وجهها ثم اقترب من شفتيها وقبلها قبله رقيقه وبدأت يده تنزل الي الروب المغلق باحكام وبحركه سريعه وقع علي الارض هو والقميص التي كانت ترتديه ثم اقتربوا من الفراش وبدأ اركان في تقبليها اما نارين فكانت في عالم اخر فقط تعيش في عالمه الخاص ولكن فجأه انفزع اركان من مكانه وبدأ ينظر اليها بصدمه وهو يتفحص جسدها الذي يعتبر مشوه بأكمله ثم تحدث مردفا: اي دا
اما عنها فكانت تنظر الي الارض ودموعها تنزل بغزاره فكانت تعلم ان هذا سيحدث حتما ففي لحظه واحده انقلب ليله زفافها لأتعس ايام حياتها فصرخ هو في وجهها مردفا: انا بتكلم صووح اي دا ...ازاي اصلا انتي اجمل بنت في البلد ووشك محدش شاف في جماله لحد دلوجتي
كانت تنظر الي الارض وتبكي بصمت لم تستطع ان تخبره او تتفوه بحرف واحد كيف تخبره ان جسدها مشوه بسبب هذا اليوم المشؤوم الذي خسرت فيه كل شئ فنظر اليها هو بغضب شديد وجاء ليلمسها ولكن ابعد يده عنها وهو ينظر اليها نظرات لم تستطيع تفسر اهي شفقه ام انه يشعر بالغثيان من منظر جسدها كانت ستتحدث وتحكي له كل شئ ولكن نظراته لها قتلتها كان يتراجع الي الخلف وهو ينظر اليها بتقزز وفجأه تبدلت ملامحه للغضب الشديد ادركت جيدا ان هلاكها سيأتي لا محاله فهذا ابن العاصي لا يغفر ولا يسامح فجاءت لتنطق اخيرا بتوتر وبكاء وصوت متقطع مردفا: انا ... انا ..كنت هجولك والله
صرخ اركان في وجهها مردفا: كنتي هتجوولي اي ..كنتي هتجولي انك متشوهه ولا انك ضحكتي عليا اي ال كنتي هتجووليه
نارين ببكاء: انا مشوفتكش غير مره واحده ومعرفتش احكيلك حاجه والله وكنت عايزه اجولك وابوك يعرف كل حاجه
نظر اركان اليها بغضب شديد ثم خرج من الغرفه وصفع الباب خلفه ووصل الي اخدي الغرف ثم طرق الباب عدت مرات حتي دخل فوجد والده يجلس علي الفراش وزوجه ابيه ترتب الطعام علي الطاوله فتحدث والده مردفا: مالك يا اركان
اركان بحده محاولا تهدئه اعصابه: انت ازاي تعنل فيا امده يا حج انا من حجي اعرف البنت ال هتجوزها فيها اي
سليم بضيق وهو ينظر الي زوجته: لو كنت جولتلك مكنتش هتوافج تتجوزها
اركان بعصبيه: دا حقي اوافج او ارفض خاجه تخصني ازاي تعمل فيا اكده دا اسمه خداع مش من حق اي حد في العالم يعمل فيا اكده حتي لو كنت انت
سليم بحده: اركان متنساشانك ببتكلم مع ابوك ازاي تتكلم معايا اكده
اركان بغضب شديد: وانت ازااي تعمل فيا اكده جوزتني واحده ملهاش اهل وعايشه لوحدها من وجت ما اهلها ماتوا وحولت ماشي هي كويسه ومحترمه وحلوه مفيش مشكله طلع مش معاها كليه وجولت عادي مش مهم التعليم يولع لكن في الاخر تطلع اكده انا مش جادر ابصلها مش عارف اتعامل معاها انتوا ازاي تعملوا فيا اكده وتضحكوا عليا وتخدعوني
فوقيه بحزن: اهدي يا اركان يا ابني ابوك اكيد عارف مصلحتك
اركان بصراخ: اي مصلحه دي ال يخليه يخدعني ويضحك عليا ويجوزني واحده زي دي انا اركان العاصي اجدر اتجوز احسن واحده في مصر كلها ومش من حق اي خد يخدعني
فوقيه بحزن: اركان اهدي يا ابني ومتعملش في نفسك اكده
اركان بغضب: انا مش هسامح اي حد خدعني
القي اركان كلماته ثم خرج من الغرفه بغضب ومن البيت بأكمله ثم اخذ سيارته وذهب اما في غرفه سليم اقتربت فوقيه منه وتحدثت بضيق مردفه: مينفعش يا سليم ال عملته في ابنك غلط اركان بيسمع كلامك دايما لكن متنساش انه عنيد ومش بيسامح ال بيأذيه او بيخدعه والبنت الغلبانه دي هتكون هي الخسرانه الوخيده اركان مش هيعيشها مرتاحه
سليم بحده: كان لازم اعوضها مينفعش اسيبها اكده عايشه لوحدها ومأمنش لحد يتجوزها انا السبب في كل ال حوصلها
فوقيه بشك: انت السبب ازاي يعني
سليم بضيق: فوقيه اتكلمي مع اركان انتي ايوا مرت ابوه بس هو بيعتبرك زي امه واناي ال مربياه متخلهوش يأذي البنت كفايه ال حوصل معاها في حياتها هي مش ناجصه عذاب
اما عند نارين فظلت جالسه علي الفراش تبكي بشده حتي غلبها النوم من كثره البكاء وفي مكان اخر وقفت هذه الصغيره وهي تبكي بشده وكل شئ يحترق حولها فتحدثت ببكاء مردفه: ماما ...بابا ..
صرخت والدتها اليها من وسط النار مردفه: اطلعي بسررعه من اهنيه يا بنتي اطلعي من اهنيه بسررعه
الصغيره ببكاء وخوف: ماما ...بابا ..انا مش عارفه اطلع من اهنيه ساعدوني
الاب بصراخ: اطلعي من اهنييه يا بنتي بسرعه
نظرت الصغيره اليهم ببكاء ثم جاءت لتخرج فمسكت النار بها
وفجأه انفزعت نارين من نومها ووجهها يتصبب عرقا ونظرت الي الغرفه بخوف ولكن لم تجد اركان فتحدثت بدموع مردفه: استغفر الله العظيم يارب انا تعبت ساعزني يارب
اما في الصباح دخل اركان الي البيت وعلي وجهه علامات الجديه والغضب فأقتربت منه الخادمه وتحدثت مردفه: احضرلك الجهوه يا بيه ولا هتفطر مع البيه والست هانم الاول
اركان بحده: مش انا اتجوزت ولا انا متجوز منظر مرتي هتبجي تعملي الجهوه روحي انتي ومش عايزك تظهري جدامي انهارده علشان انا مش طايج نفسي
الخادمه بخوف: حاضر يا بيه
في غرفه نارين استيقظت من نومها وابدلت ملابسها وتوضأت ثم صلت فريضتها فوجدت اركان يدخل الي الغرفه وعلي وجهه علامات الغضب فتراجعت هي عدت خطوات للخلف عندما وجدته وتحدثت بتوتر مردفه: صباح الخير
اركان بحده: وهيجي الخير منين وانا شايف وشك ..اسمغي يا بتاعه انتي انزلي اعمليلي الجهوه بتاعتي اهه استفاد منك بحاجه بدل ما انتي ملكيش لازمه
نارين بحزن : حاضر ..حاجه تانيه
اركان بحده: ايوه ..اعملي حسابك اني هوريكي العذاب الوان اهميه مش انا ال ينضحك عليا واحسن ليكي تجصري معايا في الكلام وتجولي نعم وحاضر علشان ايامك اهنيه تعدي
نارين وهي تحبس دموعها: حاضر ..هنزل اعمل الجهوه
القت نارين كلماتها وخرجت من الغرفه وهي لم تستطع ان تحبس دموعها وقبل ان تنزل الي الاسفل سمعت صوته يصرخ بأسمها بصوت عالي فذهبت الي الغرفه بسرعه وانصدمت عندما وجدته ووووووو

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close