رواية زهرة الصعيد كاملة
_واني ي بوي مش موافج إني اتچوز عشان خاطر التار ديه يخلص
_يولدي صدجني دا الحل الوحيد وخلاص إني جلت كلمة ومش هرجع فيها
_كيف ي بويا عايز تجوزني واحدة جاهلة ومخبراش حاجة في دنيتها كل ديه عشان التار اللي بيناتكم يخلص
_اسمع ي هلال إني جلت كلمة وهتروح بكرة معي عشان تجابل عروستك وتشوفها ونجرا الفاتحة
______
_كيف بوي عيزني اتجوز من واحد من اهنه
_ليه تكوني فكرا عشان اتعلمتي في مصر وجعدتي فيها كام سنة فكرتي حالك من بنات البندر لاع فوجي لحالك اكده
_ي بوي أنا خابرة كل حاجة لكن مش رايده الجواز دلوجت متجولي حاجة يما
_اكتمي ي بت مفيش كلمة هتتجال كمان عمك جمر وأحنا ننفذ بجوازك من هلال واد رأفت اكده التار اللي بيناتنا هيخلص
_خبر ايه ي بوي هو عشان عمي جمر يبجي إحنا ننفذ ولا حضرتك متجدرش تجف جصاده
وهوب كان نازل علي وشها قلم ثلاثي الابعاد
_بجي اجده علي اخرة الزمن عتعلي حسك عليا ي زهرة وتجولي إني مجدرش اجف جصاد اخويا ماشي ي بتي مفيش جواز ومفيش خروج من الاوضة دي لغاية ما تجوزي ولاخر يوم فعمري لسانك ميخاطبش لساني
خرج وقفل الباب جامد
_ ي خسارة ترتبيتي فيكي يبتي بجا في بنتة محترمة تجول لبوها اكده اخص عليكي
_____
علاء:كيفك يا بوي
الاب: زين ي ولدي حمدالله على سلامتك
علاء: مالك ي بوي انت زين
الاب:زين ي ولدي خش لامك واخواتك وكلك لجمة انت راجع من سافر رم عضمك
علاء: امرك ي بوي عن اذنك
الاب:اذنك معاك ي ولدي
علاء دخل
علاء:خبر إيه يما ماله ابوية
الام:وه حمدالله على سلامتك يا ولدي كيفك
علاء: أنا زين يما بس ماله ابويا شكله مش زين
الام بزعل:اتعارك هو وخيتك جامد و..
علاء بقلق:وايه يما حوصل ايه
الام:ضربها بالجلم ي ولدي
علاء بصدمة:وه كيف يما حوصل دا بس
الام:خشلها ي ولدي هي اوضتها
____الباب خبط طق طق
زهرة بحزن:اتفضل
علاء:خيتي اتوحشتك كتير
زهرة قامت نطت في حضنه
زهرة بعياط:علاء وحشتني اوي
علاء:بطلي تتحدتي اكده إحنا مش في القاهرة ابوكي لو سمعنا هيتخنا عيارين
زهرة:ي علاء أنا زهقت من ام الصعيد دي اوووف عداتهم غريبة وكل حاجة غريبة أنا تعبت
علاء: والله امال فين زمان الصعيد دي جميلة أوي أنا بحب عداتهم الغريبة دي ونفسي اتجوز صعيدي ها
زهرة:يا خي كان لساني اتقطع قبل ما اقول كدة
علاء: خلاص بقي اهدي واحكيلي إللي حصل
زهرة:يا سيدي أنا كنت قعدة في امان الله وفجأة لقيت ابوك بيقلي
..... وحكتله كل حاجة
علاء:يعني بابا ضربك بس حقيقي ي زهرة أنتي غلطتي في بابا أوي
زهرة بحزن:عرفة ي علاء أنا هصالحه بس روح انت ارتاح لسة راجع دوشتك
علاء: وه خبر ايه ي خيتي دنتي جلبي من جوا
زهرة: لولي مش لايق عليك الدور الصعيدي دا
علاء:لولي دنا هبتي طارت علي الاخر أنا رايح انام
بليل
زهرة بمرح: مساءك فل ي ابو علاء
الاب بصلها وسكت عارف انها جاي تصالحه
زهرة:وه دنتي زعلان جوي عاد
الاب بضيق مصطنع:خشي ي زهرة جوة إني جلت لسانك ميخاطبش لساني خشي
زهرة بزعل:وهتهون عليك زهرتك ي عصعص
الاب (عصام):وه خبر ايه يا بت لمي حالك شيفاني عيل اياك
زهرة:حديت إيه دا بس ي بوي دنت سيد الرجالة وعشان خاطرك إني موافجة اجابل العريس
الاب:لااع أنا جلت مفيش جواز وخلصنا
زهرة: وه هترجع في كلمتك
الاب:ايوا ملكيش صالح
زهرة:مخلاص بقي ي بابا متبقاش قفوش
الاب بضيق:بطلي حديتك الماسخ دا وطول منتي اهنه تكلمي صعيدي فاهمه
زهرة:حاضر ي بوي حجك عليا طب بص اكده مطرح مضربتني
الاب بصلها بحزن: أنتي غلطي فيا ي زهرة في ابوكي احمدي ربنل إني متختقيش عيارين
زهرة باست ايده:خلاص عاد حجك عليا وخد بوسه
الاب بخزن:كانت انجطعت يدي قبل ما امدها عليكي يبتي
زهرة:الف بعد الشر عليك يبوي
مروة: طب مش كفاية حب بقي ولا ايه
زهرة لكي تغيظ اختها:ايوا يحببتي عص عص دا جلبي
مروة:بعدي ي بت دا ابوي إني
زهرة:لاع دا بتاعي إني وبس
الاب بضحك:باااس كفاكم جنان انتو الاتنين تعلو في حضني كلاتكم
ضحكو هما الاتنين
خلص اليوم
في الصبح
علاء:وه خبر ايه يا عروسة لساتك نيمة
زهرة بغضب طفولي:علاء وحيات ابوك إللي قاعد برا دا سبني في حالي
علاء:جومي ي بت عريسك علي وصول
زهرة نفخت بضيق وقامت اخدة دش وصلت ولبست عباية سودة وطرحة سودة وغطت وشها دي عدتهم في الصعيد
بعد شوية
مروة:ي ساتر يا رب عفريت
زهرة:اخرسي بدل ما اطلع عفريتي عليكي
مروة:خلاص ي باشا تعالي نتبص من الخرم نفسي أوي اشوف جوز اختي
زهرة:جوز اختك منك لله ي مروة يبت امه مروة
خرجت وانا مسكة مروة من لياقة العباية بصيط من الخرم
وكانت الصدمة
زهرة بتبص لقيت واحد قاعد لابس جلبية وعباية وعمة كبيرة
وماسك شومة
زهرة بصدمة:ي حزني ياني
مروة بفرحة:الله عسل أوي
زهرة: هتجوز الكبير شكلي
وفجأة سمعو صوت...
يتبع.