recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكاية رغد الفصل الثامن 8 بقلم القلم الذهبي

رواية حكاية رغد الفصل الثامن 8 بقلم القلم الذهبي

 الجزء الثامن

حكاية رغد ** كاتب #القلم_الذهبي
طلع الدكتور من اوضة حسان
الكل اتلم حواليه.
رغد حاطه ايدها علي قلبها وبتقول يارب.
الدكتور بص عليهم ورايح يتكلم
قاطعه صوت هايدي جايه تجري وجوزها
ادهم وراها وبتصرخ وبتقول..
_اي حصل لبابا يا ماما
بصت لفارس
_في ايه يا فارس اتكلم.
فارس حط ايده علي كتفها
_اهدي يا هايدي مفيش حاجه خلينا نشوف الدكتور هيقول اي.
الكل سكت ومنتظرين كلمة الدكتور..
الدكتور بصلهم
_لو سمحتوا ممكن تهدوا ، وكمل كلامه ،
حسان بيه للاسف حصل معاه
هبوط مفاجئ بالقلب. ،
قبل ما يخلص الدكتور كلامه مسكت فيه رغد وانهارت بالدموع.
ارجوك متكملش يا دكتور ارجووك
انهارات اعصابها ووقعت علي الارض
ركض عليها الممرضين وشالوها.
_هايدي منهاره من العياط ومش قادره توقف سميره مسكتها وبتعيط
الدموع والصريخ ملى المستشفي.
محدش مصدق ان حسان خلاص مات
فارس بيبكي زي الاطفال
وعمرو وفادي مصدومين وبيعيطوا.
_ قرب الدكتور من فارس
الباقيه بحياتك يا استاذ فارس احنا عملنا اللي علينا ياريت تشرفي بمكتبي
تاخد تصريح الدفن والخروج من المستشفي..
_فارس بيهز راسه ومنهار من العياط .
اصوات صريخهم وعياطهم رجت في المكان . الكل في صدمه وذهول
_سميره واقفه وحاضنه هايدي
وقالت بصوت واطي .
_ ادهم جوزك فين يا هايدي
هو مجاش معاكي ليه ؟
هايدي بصت حواليها ومش شايفه ادهم !
امال فين احنا جينا مع بعض يا ماما
غريبه اختفي راح فين ؟
_فارس عند الدكتور بمكتبه وعمرو وفادي
مستنين بره .
_ الدكتور ادي لفارس التصريح وخرج فارس .
بص لاخواته .
_ جاهزين والا نستني شوي .
فادي بصوت هادي .
كل حاجه جاهزه يا فارس وموظفين الشركه كلهم موجودين بره المستشفى
واعطيتوهم تعليمات .
محدش يفتح الشركه غير بعد ثلاث ايام
_ فارس هز راسه بموافقه.
تمام يا فادي برافوا عليك.
يلا بينا خلينا نلحق ندفن قبل الليل .
بص ناحية عمرو وقال .
_ عمرو روح كلم ماما خليها تاخد هايدي
ورغد ويروح الفيلا وابقي تعالي ورانا
عمرو راح ناحية مامته سميره وقلهم يروحوا.
سميره ماسكه ايد هايدي وطالعين من
المستشفي ووراهم رغد .
رغد ماشيه لوحدها وبتعيط بحرقه
وحاسه انها بقيت لوحدها خلاص .حسان سندها مات.
سميره وهايدي ركبوا العربيه لوحدهم
طلبت من السايق يمشي وبدأت تتحرك العربيه .
رغد واقفه مكانها ومحدش طلب منها تركب وسبوها لوحدها.
العربيه مشيت شوي وهايدي بتبص وراها شافت رغد واقفه . بسرعه وقفت السواق
وبصت لسميره .
_ هيا رغد مركبتش ليه .
طلبت من السواق يرجع تاني . اعترضت سميره .
خلاص يا هايدي تبقي تيجي براحتها
كشرت هايدي وقالت .
_ لا يا ماما مينفعش.
وكررت كلمتها للسواق. ارجعي وراء بسرعه.
رجعت العربيه قدام رغد ونزلت بسرعه
هايدي. وقالت .
_ مالك يا رغد واقفه ليه كدا اركبي يلا رايح الفيلا.
_ ركبت رغد وهيا مضايقه وعارفه ان سميره
خلاص مش طايقه وجودها..
= عدي اسبوعين علي وفاة حسان .
هايدي ورغد بيتمشوا في حديقة الفيلا
وسميره وفادي قاعدين مع بعض بالبراندا
فادي لمامته . هو اي الحكايه هيا بقيت صاحبة الكل في البيت
مبقيش غيري انا وانتي يا ماما
سميره دمها بيغلي .
دي اللي ناقص تصاحبني انا كمان . انا بس نفسي اعرف اي حكايتها بس
ويخوفي لتكون بالاخر مرات حسان بيه
ضحك فادي وقال
_ لا يا ماما مش لدرجه دي بابا ميعملش كدا
سميره بزهق
امال اي بس اللي جبلنا المصيبه دي هنا
بصلها فادي بخبث وقال
في حاجه بتحصل غريبه مش مطمن ليها
وممكن تفيدنا اووي وتساعدنا نقدر نزيح البلوه دي عننا.
سميره بصتله بحماس
_ انطق بسرعه قول طيب اي هيا.
بصلها فادي ومد ايده ليها..
ارمي بياضك الاول وانا هقولك علي كل حاجه...
تتبع........

التاسع من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent