رواية زهرة الصعيد الفصل السادس 6
البارت السادس
زهرة بصدمة:عاااااصم
جريت نطت في حضنه
عاصم بضحك:ي مجنونة كسرتي عضمي
زهرة:وحشتني اوي ي عصومي اوي
عاصم:وانتي اكتر ي زهرتي
مروة: وأحنا ملناش من الحضن دا ولا ايه اوعي يبت كدة
مروة كمان حضنته جامد (هتموتو انتو وتعرفو مين دا اهدو )
مروة:عصعص وحشتني اوي
عاصم بضحك: أنتي لسة هبلة زي منتي بقي في واحد عنده 34 سنة يتقله عصعص
علاء جه:لا وانت الصادق دي كل ما تكبر سنة بتتجنن اكتر وراح حضنه
زهرة:اه والله مش عرفين نعمل فيها إيه
مروة قلبت وشها
عاصم:بس ياد انت وهي ملكوش دعوة بمروتي
مروة:شفت والله بقلهم سنة عملني ملطشة مبنهم وأنا مليش الا انت ي عصعص
عاصم:والله وانتي قلبي بس منغير عصعص دي
علاء:طب خلاص امال فين بابا وماما وانت جيت امتي
عاصم: إحنا جينا بقلنا تلات سعات وقلنا نعملهالكم مفجأة وبابا وماما لسة طلعين ينامو من كتر التعب من تلا ومازن
زهرة:وفين الجزمة مراتك
ريهام وهي نزلة
ريهام:مين الجزمة ي كلب البحر
زهرة:اريري وحشاني يسطا
ريهام كلي بعقلي حلاوة كلي وحشني اوي
مروة: وأنتي اكتر ي قلبي والله طب أنا هطلع انام بقي
ريهام برفعة حاجب: عرفة ي مروة بقالي ساعة بنيم في تلا ومازن عرفة لو سمعت صوتهم بس
مروة: أنا اخص عليكي دنا هموت وانام
كلهم عرفين هي هتعمل ايه(طبعا مروة ميثال للخالة او العمة الصغيرة المجنونة إللي هو أنا في المستقبل ان شاء الله )
زهرة: أنا نفسي اشرب
زهرة مشية عند المطبخ ولسة بتفتح الباب
زهرة بفزع:عاااااا عفريت
حسام:يخربيتك ايه ابوكي وامك يقولو حرامي
كلهم جم علي صوتهم
عاصم:في ايه
زهرة:انت مقلتش ليه ان الكائن السءيل دا جه معاك
حسام وهو بياكل: عشان تبقي مفجأة
زهرة بتزمر:ويامحلي المفجأة جاتك القرف اطفح وخلص
بعد شوية
تلا ومازن في صوت واحد:مااااامااااا
ريهام بصدمة:منك لله ي مروة
مروة:قلب عمتو بصو استنو اغير واجلكم ي قلوبي
الاتنين بفرحة:بسرعةةة
ريهام:تمام اعملي حسابك أن أنتي إللي هتنيميهم
زهرة ومروة وعلاء طلعو غيرو ولبسو لبس بيتي ونزلو
زهرة:بما ان مفيش غرينا هنا متيجو نعمل اجواء زمان كدة ونلعب
مروة بفرحة:ايوا ايوا
كلهم وفقو
علاء:طب هنعمل ايه
مروة:وهي في غيرها الشايب طبعا
كلهم ضحكو ومروة طلعت جري اوضتها جابت الكوتشينا
نظمو القعدة وعملو ديرة فوسط الفلة وكلهم قعدو
بدءو يلعبو والكل خايف يجي عليه الشايب
مروة بخوف:لا ي رب ونبي ي رب ونبي
عاااااا لالا ظلم
ريهام بفرحة:اقفش تعاليلي بقي في حكمي
مروة:اهو أنا مكنتش خيفة غير منك ي كلب البحر
كل واحد قال حكمه وجه دور ريهام
ريهام:زي ما صحيتي تلا ومازن هتنيميهم
تلا ومازن:هيييييح هنام مه مرمر هيييح وقعدو يطنتطو
مروة: شيفة العيال فرحانة ازاي قولي بصراحة بتعملي فيهم ايه
ريهام:مش بعمل بس هما لقيو طفلة زيهم لازم يعملو كدة
عاصم:واجمل طفلة في الكون
مروة:تعرف انك ساكن في معاميع قلبي
عاصم:
زهرة:طب كفاية جو الكشك الممنوع دا ويلا نكمل لعب
كملو لعب وكله في نفس الخوف وكل شوية يجي علي حد ويحكمو عليه
وجه علي زهرة وكل واحد حكم عليها فاضل مروة
مروة: تعاليلي في ملعبي بقي
زهرة:اخ منك ي يهودية أنتي قولي
مروة:بصي أنتي هتتصلي ب هلال وا...
زهرة:متكمليش مش هيحصل لاني أنا مش بطيق البني ادم دا
عاصم:صحيح أنتي بجد هتجوزي
زهرة:شفت ي خويا الوكسة
عاصم:ومين دا علي كدة
علاء:هلال رافت القناوي
عاصم بدهشه: إيه معقول هتجوزي هلال القناوي
مروة:ومالك مندهش كدة ليه
عاصم:لا اصله صحبي جدا واتعرفت عليه في مرة كان مسافر دبي وبقينا اصحاب
مروة:طيب اهو بقي صحبك وجوز اختك
زهرة:
مروة:متبصيش كدة اسمعي الحكم ....
زهرة اضطرت توافق لانهم متفقين مفيش انسحاب
زهرة بضيق:طب منا معيش رقمه
مروة:مهو دا الغرض هناخده من علاء وتكلميه من تلفونك
نقلت زهرة الرقم واتصلت وفتحت الاسبيكر وكلهم حواليها
هلال:اللو
زهرة بدلع: بشمهندس هلال مش كدة ولا اقول هلال علي طول
هلال بجدية:مين معاية
زهرة بمياصة:مش لازم تعرف ي لولي
هلال:لولي هتقولي يبت مين ولا اقفل وانت باين عليكي استغفر الله العظيم
كلهم كتمو ضحكتهم وزهرة بصتلهم بغيظ
زهرة بمياصة:خلاص متبقاش قفوش هقلك أنا وحدة معجبة بيك اوي
هلال سكت شوية وحسن ان دي زهرة فحب يتاكد
هلال:اممم وأنتي اسمك إيه علي كدة ي معجبة
زهرة بمياصة:سوسو
هلال:سوسو شقلباظ وحشتيني اوي
زهرة رجعت لاصلها:سوسو شقلباظ مين ي حيوان
زهرة قفلت في وشه وهو فضل يضحك
_____في القطر
ادم:بتضحك علي ايه
هلال بابتسامة:لا متخدش في بالك إلا قولي انت كا كاءن رزل كدة جاي معاية ليه
ادم:اللاه مش عيزني اجي فرح اخويا يجدع
هلال:فرح اخوك وحيات امك هتمثل عليا أنا يلا
ادم:ي ساتر عليك ديما قفشني كدة اصل الصراحة مروة وحشتني اوي
هلال:اممم طب قول كدة طب تمام شفبك صرفة ولو كنت عايزها فعلا ادخل البيت من بابه
ادم:ان شاء الله قريب
______
مروة:بس بقي كفاية هموت وانااام
ريهام:اقفي عندك خدي تلا ومازن معاكي يلا
مروة:كدة اريري دنا رجعة من سفر وهموت وانام اوعدك سبيني انام وهخلي بالي منهم اول ما اصحي
ريهام:تلا مازن يلا علي اوضة مرمر
الاتنين طلعو يجرو ومروة بصتلها بغيظ
كل واحد طلع اوضته
(عاصم اخوهم الكبير دكتور وشغال في دبي وبيجي كل سنة مرة او مرتين وحسام ابن خالتهم واخوهم في الرضاعة بيحبو بعض جدا وعلي طول بيتخانقو بذات هو وزهرة)
نامو وكل واحد تفكيره مشغول
علاء بيفكر في ريتاج وانها قالت انه زي اخوها وقال انه لازم يعترفلها بمشاعره
ومروة يتفكر في ادم إللي من اول مرة شافته وهي مش بتبطل تفكير فيه
وبطلتنا زهرة قعدة تفكر في حيتها الجاية
جاء الصباح وهو يحمل كثير من الاحداث
الاب:وه العيال لسة مصحيوش
الام:سيبهم ي واد عمي سمعاهم طول الليل كانو صحيين
الاب:مهم عيتلمو علي بعض عيتجننو كلاتهم
الام:اهو ي خوي خليهم يفرحو وينبسطو
اجعد انت علي ما احضر الفطور
كل واحد صحي علي صوت منبه وكان نفسه ينام تاني
صحيو كلهم ونزلو قعدو علي السفرة
الام:عملاه يدك يبتي
زهرة:وينة يما الحمدلله
الام:يجتعني يبتي يارتني كنت مكانك
زهرة:بعد الشر عنك ي حببتي
الاب:مش كفياك غربة عاد ي ولدي وتجعد معنا
عاصم:حاضر ي بابا وعد انها هتكون اخر مرة بس لازم اخلص ورقي كله
الام:ربنا معاك ي ولدي
الاب:وانت ي حسام ي ولدي مش ناوي تجوز
زهرة بهمس:دا صايع وبتاع بنات
الاب:عتجولي حاجة يبتي
زهرة:ابدا ي بوي بقول ربنا يرزقه ببنت الحلال إللي تربيه من اول وجديد
حسام:اخرسي انتي
ان شاء الله ي عمي قريب بس لسة ملقتش يعني
الام:طب انت بس شاور اكده وأنا اجبلك إللي تتمناها
حسام:لا ي خلتي أنا مش هتجوز من الصعيد ابدا
مروة:ليه ي واد خلتي مالهم الصعايدة
حسام:اجدع ناس ي شيح مالك
الاب:خلاص خلاص كلو وانتو سكتين وأنتي ي زهرة كتب كتابك بكرة والفرح اخر السبوع
زهرة كانت بتشرب كحة علي ما اخر ما عندها
حسام:الله يقرفك
زهرة:كتب كتاب وفرح مين ي ابوي انت مش شايف يدي
الاب:ليه ان شاء الله تكوني هتجوزي بيدك خلاص جلتها كلمة
عدا اليوم بسلام ما بين جنان كلهم
جه تاني يوم وكتب الكتاب كان في بيت عصام بابا زهرة والفلة كانت مليانة ناس وعيلة هلال كلهم هناك ومروة وريهام كانو مع زهرة بيحضروها وريتاج كمان جت قعدة معاها اليومين دول
الام:ما شاء الله عليكي يبتي ربنا يحميكي
زهرة: ويخليكي ليا ي امي بتعيطي ليه دلوقت
الام:من فرحتي بيكي يبتي عجبال ما اشيل عوضك
صحيح اخوات جوزك برا وعيزين يشوفوكي
زهرة:فين هما دخليهم
الام مشيت ودخلت زينة وسارة اخوات هلال ورحاب مرات اخو هلال
زينة: مشاء الله جمر إني اخت هلال
زهرة:اهلا اهلا اتشرفت بيكي
سارة بمرح:هاااي أنا بقي سارة اخته الصغنن
زهرة بضحك: قمر ي قلبي تعالو نقعد
قعدو البنات كلهم مع بعض وحبو بعض جدا
ريهام: وانتي علي كدة ي زينة معاكي كليه
زينة:ايوا طبعا أنا بدرس في كلية علوم
مروة:طب ياستي منتي كلامك حلو اهو متكلمي زينا
زهرة:بصي إحنا كلنا بنتكلم كدة بس قدام الناس لكن لوحدنا نتلكم عادي
زينة اشطا
رحاب:طب وانا محكش معبرني كدة خالص
زهرة:ازاي بس ي باشا دنت الكبير معاكي اولاد
رحاب:اه معاية اروي ويزيد
ريهام:مشاء الله
ريتاج:ومعاكي كلية ولا لا
رحاب:اه معاية كلية تربية بس مش بشتغل قعدة بربي في القرود إللي معاية
زهرة:ربنا يخليهم عايزة اشفهم بقي
الباب خبط زينة قامت تفتح
حسام:زهرة موجودة... قطع كلامه لما سرح في عنين زينة الزيتوني وشعرها الاشقر اللي باين من تحت الطرحة وبشرتها البيضة وجملها اللي كله طبيعي
زينة بضيق:اييه عايز إيه ي اخ
حسام فاق:احم زهرة موجودة
زينة بضيق:ايوا
حسام: براحة طيب قللها تنزل عشان يجهزو
زينة قفلت في وشه الباب ونفخت بضيق
مروة:مالك بس ي باشا
زينة:واحد سءيل كدة خبط وبيقول انزلو
زهرة بضحك:مدام سءيل يبقي حسام ابن خالتي ههههه
البنات خدو بعض ونزلو وبدءو يحضرو مع ام زهرة والخدم
الام: خدي ي مروة ودي الصنية دي المطبخ
مروة اخدة الصنيا وحطتها
مروة: أنا جعانة اوي
مروة فتحت التلاجة وببتلافا تفاحة
ادم:اللي ياكل لوحده يزور
مروة بفزع:يماما انت إيه اللي جابك هنا
ادم:نصيب بقي بس احلي نصيب مش كدة
مروة بخجل: احم أنا خارجة
ادم:استني بس أنا عطشان اوي ومش لاقي ميا
مروة:استني هجبلك
مروة لافته الميا
مروة:اوبس نسيت اجيب إللي ماما قالت عليه
مروة حاولت تطول لكن من غير فايدة
ادم:اوعي ي اوزعة اوعي
ادم رفع نفسه يتلافا الازازة وهوب كان في كيس دقيق
وقع عليهم هما الاتنين
:انتو بتعملو ايه ادم
رتاج وقفة في البرندة
لقيت حد سحبها من اديها جامد
ريتاج بخوف:عااااا سبني انت
يتبع..