recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكاية رغد الفصل السادس 6 بقلم القلم الذهبي

رواية حكاية رغد الفصل السادس 6 بقلم القلم الذهبي

 الجزء السادس

@ حكاية رغد @ سرد #القلم الذهبي
.استغربت من سوال سميره وطريقة كلامها معايا بغرور .
حاولت اهدي نفسي شويه من الضيقه اللي حصلتلي بس غرورها ولسه رايحه اتكلم معاها !!
قطع كلامي
دخول فارس علينا. بصيت علي سميرة لقيتها مضايقه من جلوس فارس معانا واني وقفت كلام .
بصلي فارس وقال ..
_ ان شاء اللة تكوني مرتاحه هنا معنا يا مدام رغد .
رديت بهدوء .
_ الحمد لله كويسه
كمل كلامه فارس معايا.
_ لو احتاجتي اي حاجه ياريت تكلميني باي وقت.
=قبل ما اتكلم وارد علي فارس بصتله سميره بطريقه عدم رضا علي كلامه ..
وقامت دخلت اوضتها ،
تابعها فارس بنظراته لحد ما وصلت اوضتها . وقال بضحكه خفيفه
_ بكره تتعودي عليها.
وانا علي فكره قاصد اقعد واتكلم معاكي بصراحه سمعتها وانا باوضة فادي وطلعت علي طول لان عارف ممكن تسال في كل حاجه وخوفت تزعلك طريقتها.
= بصلي وكمل كلامه
_ ع فكره بابا قال قدام الكل انك مرات واحد صاحبه كان موظف عنده وعمل حادث واتوفي وهتقعدي فتره هنا لحد ما يجمع ليكي سكن امن.
طبعا الكلام دي ليهم وعشان تعرفيه انتي .
اما انا بابا قلي علي كل حاجه لانه بصراحه مش بيثق بحد باخواتي غيري انا وكوني الاكبر والعاقل فيهم. .
ضحك فارس وابتسم وكمان انا ضحكت علي طريقة كلمته الاخير العاقل فيهم .
وانا فعلا حسيت كدا ان فارس مختلف عن اخواته ومامته زي ما تقولوا كدا واخد طباع حسان بيه في هدوئه وعقله الكبير وكمان فارس علي قدر من الجمال ومخلص كلية هندسه..
= فضلنا نتكلم مع بعض ويحكيلي عن اخواته وكمان قلي انه هو الوحيد اللي يعرف شقة والده وان حسان بيه مقلش لحد عليها غيره حتي مامته واخواته ميعرفوش عنها حاجه .
واحنا بنتكلم مع بعض .
فجاه سمعنا خبط جامد علي الباب طلعت الخدامه تجري ووقفنا انا وفارس نشوف مين اللي بخبط كدا .
دخل السواق ومحاوط حسان بيه وماسكه.
شفنا منظره دي وجريت انا وفارس علي حسان وكل اللي موجودين طلعوا علي صوت فارس وهو بيقول
بابا حصل اي !
الكل اتلم جمب حسان بيه واخده فارس وسنده لحد الصاله وقعد وحسان كان باين عليه التعب اووي ومش قادر يتكلم. وانا قلبي اتخطف وجسمي كله اتصاب برعشه .
اول مره اشوف حسان بالمنظر دي كان التعب واضح عليه ومتعب جدا .
طلب فارس الاسعاف وجات بسرعه وخدوه ع المستشفي.
سميره وعمرو وفادي ركبوا عربيتهم وانا اصريت اركب مع حسان بالاسعاف ولحقنا فارس بعربيته..
وصلنا المستشفي ودخل حسان العنايه المركزه وانا معاه بالاسعاف بحاول اكلمه مش قادر يرد ولا ياخد نفس .
بعد ساعه طلع الدكتور من غرفته حسان .
وجرينا كلنا عليه وكلنا قلنا بصوت وأحد.
_ طمنا يا دكتور ..
بص لينا الدكتور وهز راسه وباين عليه الموضوع مش سهل ابدا. وقال
_ ادعوله ان ربنا يشفيه. احنا عملنا اللي علينا ودلوقت هو تحت المراقبه . اتفضلوا انتوا وتعالوا بكره وربنا بايده الشفا .
_الخبر كان صدمه ليا ومكنتش متوقعه حالته خطره كدا . انهرت من الدموع غصب عني ومش قادره امسك نفسي من الدموع . افتكرت موت بابا لما سابني لوحدي وعشان اتعلقت بحسان بيه .
مشي الدكتور . وفارس طلب من مامته واخواته يروحوا الفيلا سمعوا كلامه ومشيوا ..
فضلت انا واقفه قرب مني فارس وقال .
_ يلا يا انسه رغد
رديت عليه .
_معلش يا فارس انا استحاله امشي ولا هيجيني نوم وحسان بيه هنا سبني وروح انت .
_ مش هينفع قعادك هنا مالوش فايده ومش هتقدري تدخلي دي عناية مركزه.
_ معلش الله يخليك روح انت .
فارس ملقيش معايا حل اضطر يسمع كلامي ومشي . كلهم مشيوا وانا فضلت بدموعي بالطرقه بتاعت المستشفي.
ومن بعيد كان جاي دكتور .جريت عليه وانا بعيط وفضلت اترجي فيه وهو يرفض ومع اللحاحي الشديد واقف وقالي.
_هدخلك بشرط نفس منك ميطلعش دي خطر لو حد حاول يكلمه او يحركه
واقفت ودخلت وفضلت قاعده علي الكرسي جمبه ودموعي علي خدي .
حسان كان في وضع مؤلم وصعبان عليا اووي وخايفه ليروح مني زي بابا وبكدا ميبقاش ليا في الدنيا حد تاني . وفضلت ادعي الليل كله ربنا يفوقه ويشفيه.
وفي نص الليل حسيته بيفتح عنيه وشافني وانا جمبه وحسيته عايز يتكلم واللي فهمته من كلامه المقطع انه عايز فارس.
طلعت تليفوني وبصوت واطي جدا اتصلت علي فارس وكلمته يجي بسرعه .
وبعد وقت قصير وصل فارس وكلهم كان معاه الدكتور منعه من الدخول وخرجني انا وبعدنا كلنا عنه..
فارس اخد الدكتور علي جنب وفضل معاه اكثر من نص ساعه وبعد الوقت دي كله دخل الدكتور عند حسان وبعد شوي ؛
نادي علي فارس ودخل فارس عنده وبعد ساعه طلع فارس من عند حسان والدموع بعيونه والدكتور سانده من كتفه...
google-playkhamsatmostaqltradent