recent
روايات مكتبة حواء

رواية فجر ادم الفصل الخامس 5 والاخير بقلم اماني المغربي

رواية فجر ادم الفصل الخامس 5 والاخير بقلم اماني المغربي

 ادم.... فجر فين جاكيت البدله الرصاصي

فجر من المطبخ في مكانه ي ادم
ادم .... مش لقيه تعالي جبيه
فجر .... انا إيدي مش فاضيه دور عليه وهتلقيه
ادم .... مش لقيه ي فجر تعالي
فجر بضيق.... ادم انت بقيت بتتدلع كتير وبتكون الحاجه قدامك وبتخليني اجبها ليك
ادم من الاوضه.... ههههههههههههه اعمل اي اتعودت انك تعملي ليا كل حاجه تعالي بقا
فجر ... انا اهو لتنصدم في مكانها وتبلع ريقها
ادم .... اي دا
لتأخذ نفسها بصعوبه وتمسح وجهها اكتر من مره وتبلع ريقها .... اي دا شهاده ميلاد نور
كانت تكلمه وتتجه ناحيته وتأخذ منه الورقتين
ادم بسخريه ..... لا والله ما انا عارف انها شهاده ميلاد نور ليكمل بجمود هي نور مش بنتك
لتنظر له فجر وترمش عيونها أكثر من مره وتبلع ريقها .... إي إلي بتقوله دا نور بنتي هتكون بنت مين
ليخطف منها الورق يضرب الورق بإيده ..... انتي مفكراني جاهل ي استاذه اهي شهاده ميلاد نور بإسم واحده تانيه والزوج محمود نصار
والتانيه نفس الشهاده بس اسمك هو إلي محطوط
لتأخذ منه الورق ... انا مش عارفه انت مكبر الموضوع علي اي محمود كان متجوز وخلف وبنته ماتت فحب لما نخلف نسمي بنتنا نفس الاسم
ليضحك ادم بسخريه و... امممممم انا مش هسأل فين ام البنت ولي شايله انتي شهاده الميلاد كل إلي عاوز اعرفه فين شهاده وفات البنت الاول
فجر... ها ضاعت
ادم .... ههههههه عيب الوحيد انك مفكراني غبي انتي لو دلوقتي مش حكيتي ليا الحقيقه هدور عليها وهعرفها بس ساعتها مش هعرفها لوحدي كدا أن يخرج من باب الغرفه ولكن اوقفه كلامها
تجلس فجر علي السرير وتمسح وجهها بيديها وترجع شعرها إلي الوراء ..... نور مش بنتي
ليتقدم ادم منها .... اومال بنت مين
لتضع يديها علي وجهها ..... أول متجوزت انا ومحمود واتقفل علينا باب واحد
فلاش باك
لتدخل فجر إلي الشقه متوتره
محمود بهدوء ..... تعالي ي فجر عاوزك في كلمتين
فجر بحزن... حاضر ي محمود
محمود وهو بيحاول يلطف الجو .... اي الادب إلي حل عليكي دا هههه
لتنظر له وتبكي
ليحضنها.... اششش بتعيطي لي دلوقتي
فجر وهي في حضنه..... عشان انا مش بحبك ومش قادره استوعب انا إذاي عملت كدا فيا وفيك
ليبعدها عنه وينظر لها نظره لم تفهمها ويجعلها تجلس علي الكرسي
احمد...... ما انا عارف وعارف كمان مين إلي بتحبيه مش إلي بتحبيه برضوا ادم ابن خالتك
فجر بصدمه .... عارف
ليبتسم محمود ويجلس علي كرسي .... ايو عارف عشان كدا اتجوزتك
فجر .... انا مش فاهمه حاجه إذاي تكون عارف إني بحب حد تاني وترضي تتجوزني وعرفت إذاي إني بحب ادم وانا اصلا لسا عارفه إني بحبه من قريب
محمود... ههههه اصل ميعرفش العاشق إلي العاشق إلي ذيه
فجر .... لا انت كدا لغبطتني ومش فاهمه حاجه
محمود .... وانا هفهمك كل حاجه أول حاجه عرفت إذاي انك بتحبيه لان طول الفتره إلي اتخطبنا فيها كان كل كلام عنه مواقف او طريقه كلامه او او او ويعيونك إلي بتلمع لما نجيب سيرته اقول كمان ولا كفايه
لتنظر إلي الارض .... وإي إلي خلاك تكمل معايا أدام انت عرفت
محمود .... لأنك البنت المناسبه ليا
فجر وهي تقف وتقول بجمود. ..... انا مش مناسبه ليك عشان انا استحاله اكون ليك وانا قلبي مع حد تاني
محمود ببرود..... ما دا المطلوب
لتلتفت له فجر ... انا مش فاهمه حاجه إي إلي هو مطلوب لتصرخ بهي متفهمني ي عم بدل ما انت بارد كدا
محمود ... ههههه حاضر بس اقعدي بس
فجر ... اتنيلت قعدت
((((( بقلم اماني المغربي))))))
محمود .... انا كنت متجوز من غير ما حد يعرف
فجر ... لي
محمود ... لانها كانت يتيمه ومتربيه في ملجاء مكنش حد هيرضي اتجوزها بس انا كنت بعشقها ومش كنت متصور حياتي من غيرها اتجوزتها وعشان معاها اجمل سنه في حياتي بس يشاء القدر تولد وتموت
فجر بصدمه .... تولد يعني انت عندك طفل
محمود .... ايو اجمل تاني حاجه في حياتي
فجر ... طب انت مقولتش لحد لي
ليأخذ محمود نفس طويل .... انتي متعرفيش امي هي اه طيبه بس بتحب المظاهر الكذابه كانت عاوزاني اتجوز بنت الحسين والنسب تفتكري لو كنت جبت ليها بنتي واقولها دي بنتي وامها يتيمه ومعرفش اصلها وفصلها اي ليضحك بسخريه... ههههه دا كانت اتبرت مني ورمتني انا وبنتي في الشارع
فجر ... طب لي وفقت تتجوزني
محمود ... هي فضلت تزن فوق رأسي عشان اتقدم ليكي بس انا مش قادر تتصور اني هكون مع واحدا تانيه غير نجمه بس لما قعدت اتكلم معاكي وجيبنا سيره ادم في الكلام عيونك إلي كانت مطفيه لمعت فخطرت علي بالي فكره
اني اتجوزك ونسافر برا اقول انك خلفتي مني وكدا امي مش هتعارض علي وجدها واطلاقك ولما ادم ينزل لو بيحبك هقوله علي الحقيقه وتتجوزو
فجر بغضب .... ومين إلي إيداك الحق تمر عني
محمود بخبث.... علي فكرة احنا لسا فيها يعني انا ممكن اخليكي مراتي وتنسي موضوع مراتي وبنتي وانا هتصرف واهو ارجع اكون عريس تاني كان يقول ذالك ويقترب منها
لتبعده عنها ..... انت بتعمل اي
محمود ... اي مش ليله دخلتي
فجر ... وانا مش هسمحلك تقرب لي
ليتراجع محمود ويضحك... وانا مش عاوز اقرب ليكي انا عاوز بنتي تكتب بإسم بس علي فكرة انا خدمتك
لتنظر له بعدم فهم .... ليكمل ... يعني انا لو مش كنت اتجوزتك حد حد تاني اتجوزك وساعتها لو كنتي قولتي له الكلام دا كان موتك
فجر ... انت عاوز توصل إلي إي
احمد ... انا مش عاوز اوصل لحاجه انا بقولك اني مش هلمسك طول ما انتي علي ذمتي وهعتبرك اختي لحد مطلقك وتتجوزي إلي عاوزا وبالمقابل هنجيب بنتي علي إنها بنتك موافقه
فجر ... موفقه
استوووب(((((يارب اهدي اماني وخليها تذاكر بدل ماهتسقط يارب نجح اماني وكل من قال أمين ولك بالمثل يالي دعيت ادعو ليا اني اذاكر ي جماعه الله يخليكوا نرجع تاني الروايه 😂))
ادم ... انتي سرحتي في اي ي فجر قولي بعد متقفل عليكوا باب واحد إي إلي حصل
فجر .... قالي ليا أنه كان متجوز من غير محدش يعرف ومراته ماتت وهي بتولد بنته وهو عاوز يخلي البنت تعيش معاه بس خايف من امه عشان كدا اتجوزني وامثل أن البنت دي بنتي وبعدها سافرنا انا وهو ونشرت خبر حماتي وبعد سنتين نزلنا ومحدش شك أن البنت مش بنتي لان هي كانت ضعيفه طلعنا ليها شهاده ميلاد وثبتنا إن انا امها
ادم بغضب بعد أن رمي الأشياء إلي علي الطربيزه... وطبعا وفقني عشان بتحبيه صح
ليقترب منها ويمسك زراعها ويقوم أبوها وعيونه بطلع شر..... وطبعا انتي وفقتي عشان بتحبيه مقدرتيش تعيشي يوم من غيرة حتي بعد معرفتي أنه عنده بنت وكان متجوز قبلك
لتصرخ فجر في وشه... لا عشاااان بحبك انت
لينظر لها ادم بصدمه ويبعد أيده عنها .... بتحبيني
لتجلس فجر علي السرير وتضع نظرها الي أسفل.... ايو عشان بحبك انت عشان محدش يقرب مني لاني بحبك اتفقنا انا وهو أنه يعاملني ذي اخته وانا وافقت علي عرضه لتبكي عشان مش كنت قادره اشوف نفسي مع حد تاني غيرك
ادم بزهول .... بس احمد لما كلمني قال ليا أن حالتك بتسوء يوم عن يوم بعد موت محمود وانكوا كنتوا بتحبوا بعض قوي
لتنظر له .... كنا قدامهم بنمثل اننا بنحب بعض ولما مات انا كنت زعلانه علي موته بس كنت ببكي علي حالي اكتر ساب ليا مسؤوليه بنت بقت يتيمه كنت ببكي علي انك ممكن تتجوز وتخلف وتسيبني وحيده وببكي علي حياتي الجايه إلي هفضل فيها لوحدي لاني لو حصل واتجوزت الكل هيعرف السر
ليجلس ادم علي الارض ويرفع نفسه لها ويقوم بمسح دموعها .... دموعك دي مش بقدر استحملهم
لتبعده عنها وتقوم وتقول بجمود .... انا مش قولت ليك عشان تشفق عليا انا حكيت ليك لأنك كنت ممكن تكشف الموضوع وانا استحاله أخلي نور تحس بشعور اليُوتم طول ما انا عايشه
ليقف ادم أمامها ويرفع ذقنها لكي تنظر اليه ..... ومين قال انها هتعيش يتيمه انا وانتي هنربيها سوا و علي فكرة انا بحبك ذي مبتحبيني
لتبعده بجمود وتخرج من الاوضه..... انا قولت ليك الحقيقه لاني مبقتش قادره اخبي اكتر من كدا مش عشان تعطف عليا وتقولي إنك بتحبني انا قدرت اعيش ٦ سنين من عمري من غيرك وتقدري اكمل الباقي بردوا من غيرك بس إلي مش هقدر استحمل انك تقول حاجه انت مش حساسها
ليديرها إليه.... اي الهبل إلي بتقوليه دا بقولك بحبك أومال انا اتجوزتك لي
فجر بدموع .... لان البنت إلي بتحبها اتجوزت وعايشه حياه سعيده مع عيلتها لتبعده عنها بغضب .... مش دا إلي قالته ليا قبل متجوزك
ليمسكها بغضب وينظر لها .... اومال أقولك اي وانتي بتقولي مش متخيله نفسك مع راجل غير جوزك أقولك لا والنبي اتجوزيني عشان انا بحبك و مقدرش اعيش من غيرك
لتبكي فجر وتبداء بضربه علي صدره .... انت سافرت لي سافرت لي وسبتيني
ليحضنها ادم .... عشان اكتشف اني بحبك وانك الهوا إلي بتنفسه ليمسح دموعها... وعشان نور تكون في حياتنا
لتحضنه فجر قوه ... مش تيسبني تاني ادم انا بحبك قوي قوي قوي ومقدرش اعيش من غيرك
ادم.... ولا ادم يقدر يعيش من غير انتي فجر ادم لو اختفيتي افضل في العتمه طول حياتي
بعد مرور سبع سنين
نور ... ي باب ي ماما
ادم ... اي ي روح بابا بتنادي لي
نور .... ألحق فهد ي بابا شادد شعر فجر ومش راضي يسيبه
ادم .... مش هنخلص من فهد ومشاكله دي
احمد. ..... سيب شعرها لاضربك ي فهد
فهد ... مش هسيبه إلي لما تبطل تلعب مع مروان
فجر .... وانت مالك ي بارد انا بحب مروان ومش تبطل ألعب معاه
فهد بغضب .... طب مش هسيب شعرك ها
ادم بغضب .... فهددددد سيب شعرها
فهد بغضب مش هسيب إلي لما تقول أنها هتبطل تلعب مع مروان
ادم .... وانت مالك تلعب مع إلي تلعب معاه ليحررها منه
فهد بغضب.... لا عشان فجر دي بتاعتي انا ولما اكبر هتجوزها ومينفعش تلعب مع حد تاني
لتنظر له فجر وتطلع لسانها .... وانا مش بحبك وهتجوز مروان وتجري
كاد أن يجري ورائها ولكن ادم شاله .... ملكش داعوه بيها وبعدين هي اكبر منك بسنتين مينفعش تتجوزها
لينزل فهد ....الحب ميعرفش سن ليجري الي غرفته لينظر الجميع لبعض ويضحكوا
تمت بحمد الله لوعجبتكوا القصه الجديده قولوا عشان اكتبها بعد الامتحانات انا اخترت اسم (((((كبرياء ادم وغرور حوا))) الي عنده اسم تاني يكتب ياريت بقا دعوه حلوة عشان ننجح كلنا في السنه الحلوة دي
google-playkhamsatmostaqltradent