رواية احببت روزي ( فيروز وسيف ) الفصل الخامس 5
(احببت روزي
)
....................
كانت هي خلاص بقيت لازقة في الحيطة وهو قدامهاا راح حاطط ايديه الاتنين علي الحيطة حوالين دماغهاا وراح باصص في عنيهاا جامد..
وهي بطلت ضحك وسرحت في عنيه
وبدأ يقرب من وشهاا وهو باصص في عنيهاا وهي باصه في عنيه لغاية ماكان خلاص هيبوسهاا بس فجأة باب الاوضة اتفتح....
شهد بصدمة:حمزة.....
حمزة بذهول:شهد....انتي بتعملي ايه هناااااا
شهد بتقطع:انا.....انااا هناا...اصلي..
حمزة بصوت عالي:انتي ايه...واصل ايه.......انطقي اخلصي
شهد اول ما حمزة زعق هي فضلت تعيط...
آسر:اهدي يا حمزة....واحناا هنفهم دلوقت...ايه الي حصل يا إياد....
إياد بدأ يحكيلهم الي حصل....
آسر قرب من إياد...
آسر بخوف: طب انت كويس دلوقت....حاسس بحاجة
إياد بإبتسامة مطمئنة:متخافش انا كويس...
حمزة بعد ما عرف الي حصل راح عند شهد وحضنهاا..
حمزة :آسف.. والله مكنت اقصد اعلي صوتي عليكي...
شهد بشهقات:انت عارف اني مبحبش حد يزعق فياا.....
حمزة راح خرجهاا من حضنه ومسحلهاا دموعهاا بإيده
وراح ابتسم:خلاص بقي قولتلك آسف...
شهد راحت ودت وشهاا الناحية التانية وقالت:اعتذارك مش. مقبول...
حمزة ابتسم:طب هجبلك شوكولاته...
شهد راح بصاله بطرف عنيهاا وقالت:كابري ديري ميلك الكبيرة...
حمزة ضحك: بس كدة من عنيااااا يا ستي...
شهد راحت لفتله وشهاا وابتسمت وقالت:خلاص عفوناا عنك...
إياد بإختناق:ممكن توقفوا واصله الحب دي وتفهموني تعرفوا بعض منين.....
حمزة بإبتسامة:دي تبقي شهد بنت عمي..
إياد بخنقه:وهي عشان بنت عمك عمال تحضن فيهاا...
آسر متابع الحوار وباصص لاخوه ومبتسم...
آسر بخبث:فيهاا اي يا إياد يعني...مهو ابن عمهاا وزي اخوهاا....
إياد بحنق :ابن عمهاا اه..لكن اخوهاا لاء..
حمزة وآسر بصوا لبعض وراحواا فضلوا يضحكواا......
شهد بإستغراب:ممكن تفهموني في اي...بدل ماناا عاملة شبه الاطرش في الزفة كده
حمزة وهو بيضحك:لاء ابداا..مفيش وياله عشان اروحك.. حمدلله علي سلامتك يا ايدووو
إياد بحنق:الله يسلمك يا خوياا...متقطعش الجوابات بقي
حمزة: مش هقطعهاا متخافش...
وراح موجه كلامه لآسر: هروح شهد اناا....
آسر:اوك وبعدين ابقي تعالالناا علي الفلة....
حمزة:اوك..ياله يا شهد
شهد بإبتسامة:حمدلله علي سلامتك يا إياد وشكراا ليك جداا
إياد بإبتسامة:الله يسلمك وبعدين دا واجبي...
شهد ابتسمت ومشيت مع حمزة...
آسر راح فضل باصص لإياد ومبتسم إبتسامة خبيثة
إياد:نعم..باصصلي كدة ليه..
آسر بخبث:وهبصلك ليه...يا بيضة
إياد وهو يتهرب من نظرات آسر: ياله نروح يا آسر ولا هنبات هناااا....
آسر بخبث:ياله يا قلب آسر....
إياد راح لبس قميصة والجاكيت ومشي هو آسر علي الفله....
.......................................
_عند فيروز_
فيروز كانت لسة في البلكونة مش عايزة تتطلع.. عشان مش قادرة تسمع كلام من حد
فوهي واقفة لقيت ايد بتخبطها علي ظهرهاا وهدي جت وقفت جمبيهاا...
هدي وهي تأخذ نفسهاا بصعوبة:اول ما امك طلعت وقالت انه انتي هناا مصدقتش ونزلت جري حتي من غير ما ألبس الاسدال.......
فيروز مردتش وفضلت باصه قدامهاا
هدي بصت علي فيروز لقيتهاا بتعيط وباصة قدمهاا
هدي راحت لفه فيروز ليهاا وقالت:مالك يا فيروز في اي.....
فيروز زادت في العياط
راحت هدي خدتهاا في حضنهاا وفضلت تطبطب عليهاا:اهدي طيب..حصل ايه لكل ده...
فيروز بعياط:محبنيش يا هدي...محبنيش..
هدي وقد ادمعت عينيهاا:طب تعالي ندخل .....واحكيلي..
راحوا دخلواا وقعدواا علي السرير كل ده وهدي واخده فيروز في حضنهاا..
فيروز بعياط:قالي انه مش مستحمل القرف الي في جسمي.....
هدي بدموع:جاته قرف في عينه...دا هو الي مقرف...
فيروز بعياط:تعرفي انه خلال الشهر دا كله مقربش مني.....
هدي بصدمة وعياط:نعم.... يعني ...يعني..!ا
فيروز بعياط: ايوة..انا لسة بنت ...انا كنت فاكرة انه مش عايز يقرب مني مراعاة اني كنت خايفة منه وهو سايبني براحتي لغاية ما اخد عليه.......
فامبارح كناا كملناا شهر فقولت لنفسي حرام علياا الي انا بعمله فيه يعني ابقي مراته ومش قادر يقرب مني.....فروحت لبست وجهزت نفسي و....."زادت شهقاتهاا"
هدي بعياط:طب اهدي..طيب....
فيروز بعياط:وفضلت مستنيااه يدخل الاوضة......
وبعديهاا بشوية دخل و لماا شافني ... راح قرب مني
بس بعدين لقيته قام بسرعة من جمبي ولبس هدومه...و.....
راحت قالتلهاا كل الي حصل بعد كدة...
"هي بتتكلم وقلبهاا بيتقطع يا جماعة احساس النقص ده حاجة وحشة اويي حتي لو انت متقبل الموضوع بس لو حد حسسك بنقصك الموضوع بيبقي صعب اووي"
هدي راحت خدتهاا في حضنهاا اكتر وكانت بتعيط:والله هو ميستهيلكيش.....وميستهلش ظفر منك متزعليش نفسك علي واحد زبالة زي ده.....
فيروز بعياط وانهيار:انا تعبانة اووي يا هدي...تعبانة...
هدي فضلت تعيط وتبطب عليهااا
في الوقت ده مامت فيروز فتحت الاوضة
بس هدي هزتلهاا دماغهاا بمعني انه هي تخرج
وهدي فضلت تطبطب علي فيروز لغاية ما حست انه هي نامت راحت فردت جسمهاا علي السرير وغطتهاا وخرجت
....................................
هدي خرجت وقفلت الباب
وكانت عمالة تعيط
مامت فيروز بقلق:مالك يا هدي بتعيطي كده ليه
هدي راحت حضنتهاا :فيروز تعبانه اوي يا طنط...
مامت فيروز بخوف:بنتي مالهاا يا هدي....
هدي فضلت تعيط
مامت فيروز:انطقي بقي ...متقلقنيش اكتر من كدة
هدي راحت حكت لمامت فيروز كل الي فيروز قالتلهاا عليه
مامت فيروز بعياط: ياعينيي عليكي يابنتي....كل ده حصلك ...
وهي وهدي فضلو يعيطواا...
في الوقت ده شهد فتحت الباب وكان معاهاا حمزة
شهد بقلق:مالكواا بتعيطواا ليه اي الي حصل.....
هدي كانت لسة هتتكلم بس خدت بالهاا انه حمزة واقف باصصلهاا وسرحان راحت هي خجلت وطلعت تجري علي بيتهم......
وحمزة راح ابتسم.....
و شهد فهمت هدي جريت ليه...
"لانه هي كانت لابسة بيجامة بنص كم وكانت رافعة شعرهاا فمكنش ينفع حمزة يشوفها كده.."
حمزة:هو في ايه.....
شهد راحت قالتله:معرفش
وراحت موجه كلامها لمامتها :في اي يا ماما....
الام راحت حكتلهم الي هدي قالته.....
حمزة بغضب:ابن ال******** ازاي يعمل فيهاا كده ..ورحمت امي لخليه يندم علي اليوم الي اتولد فيه.....
شهد بعياط:دا بني ادم قزر معندوش اي انسانية ولا مشاعر
حمزة بغضب: متقلقوش فيروز حقهاا هيرجعلهاا .....
وراح سابهم ومشي ...
.....................................
_بالليل_
_عند آسر وإياد_
آسر بعد ما روح هو وإياد.....و إياد طلع علي اوضته عشان يرتاح وآسر فضل يشتغل شغله من علي الاب توب
المهم انه جه الليل وآسر طلع غير هدومة ل"بنطلون جينز اسود وعليه قميص ابيض وجاكت اسود وساعة جميلة باللون الاسود في دهبي وكوتش ابيض وحط البيرفيوم بتاعه الي يجنن"
ونزل عشان يروح مكانه المفضل....
فوهو نازل من علي السلم لقي إياد قاعد تحت وماسك تليفونه
آسر: عامل ايه دلوقت....
إياد:عامل جمعية ولسة مقبضتهاش..
آسر:يادي ام ظرافتك
إياد:طب خلاص متقفش المهم رايح فين دلوقت
آسر بتنهيده:هكون رايح فين يعني..رايح اقعد علي البحر شوية..
إياد:طب عاوز اقولك حاجة...
آسر:اشجيني يا خوياا...
إياد:ابااا انا عايز ادوز"اتجوز "
آسر: عايز تدوز ...
وبخبث: وياتري مين العروسة...
إياد:علي اساس انك متعرفش يعني
آسر بخبث:واناا هعرف منين..
إياد بنفاذ صبر:آسر بلاش استعباط...
آسر:طيب خلاص مش هستعبط بس هي باين عليهاا صغيرة عليك
إياد:لاء مش صغيرة ولا حاجة دي عندهاا 18 سنة...
آسر بخبث:إظاهر كده انك عارف حاجات كتيير عنهاا....
إياد راح حدفه بالمخده:اه اعرف واتلم يا آسر احسنلك
آسر:طب خلاص والله
وراح قرب منه وقعد جمبه
آسر بحب:إياد انا عايزك تعرف اني معنديش اغلي منك في حياتي...واكيد هتبقي الفرحة مش سيعاني لماا اشوفك بتحب وعايز تتجوز
إياد راح حضنه وقاله:ربناا يخليك لياا يا آسر....
آسر وهو يبادله الحضن:ويخليك لياا
وبعدين راح قام وقف وقاله:انا همشي دلوقت وبكرة هبقي اكلم حمزة يحددلناا معاد مع ابوهاا..."وراح غمزله"
إياد بسعادة : انا خلاص هتجوز وهبطل ابص علي البنات....وهظبط نفسي وابطل اقضيهاا اشتغلات...رقصني علي الواحده..مش همشي ورااا واحده....
آسر : يخربيت الجنان
وراح خرج وسابه يغني مع نفسه بقي..
...................................
_عند سيف_
كان قاعد في البيت
وماسك التليفون بيكلم حد...
سيف:الو ياحبيبتي ....وحشتينيي
_وانت كمان يا قلبي..
مراتك مش جامبك ولا اي
سيف:هي مش في البيت اصلاا
_اومال فين
سيف:طلبت الطلاق ومشيت امبارح بالليل
_بجد...انا مبسوطة اووي يعني خلاص هتبقي بتاعي لوحديي
سيف:اه يروحي بتاعك لوحدك..
_انا بحبك اووووي
سيف:واناا كمان
راح الباب رن
سيف:خليكي معاياا هشوف مين بيخبط....
فتح الباب لقي 3اشخاص ضخمين كدة
سيف:ايوه حضرتكم عاوزين مين
واحد منهم:انت سيف
سيف:ايوه اناا
_طب اتفضل معاناا..
سيف: انتوو مين اصلاا عشان اتفضل معاكوا
راح مسكه واحد منهم جامد:ياله ياض مش عاوزين أسئلة كتير
سيف:اوعي كدة....بدل ما اطلبلكوا البوليس...
راح مديله بالبوكس في وشه منخير سيف نزفت
راحوا الثلاثه مسكوه وغطوله وشه ونزلواا بيه
......................................
_عند فيروز_
كانت صحيت من بدري و صلت فروضهاا
وبعدين غيرت هدومها ل"دريس اسود جميل وعليه حزام باللون الجملي فيه فصوص سكري ولبست طرحه سكري وكوتش ابيض" من الاخر كانت جميلة جداا يا جماعة ......
وخرجت من الاوضة
مامت فيروز:رايحة فين يا فيروز
فيروز بتنهيده:رايحة اقعد علي البحر شوية
مامت فيروز:طب خدي شهد معاكي او هدي..
فيروز:متخافيش يا ماما علياا مش هعمل في نفسي حاجة لسة متجننتش..
مامت فيروز بحزن:طيب خلي بالك من نفسك..
فيروز:طيب...
وراحت نزلت....
.....................................
_علي كورنيش اسكندرية_
آسر نزل من عربيته وراح قعد علي الكورنيش وكلم البحر
آسر:اتمني اشوفهاا تاني وتكون انت السبب للمرة الثالثة ....
فوهوو بيتكلم راح جذب انتباهه صوت حد بيغني بصوت جميل جداا
.............
كانت فيروز وصلت اصلاا وقاعده باصه للماية وعنيهاا بتدمع ...
وراحت بدأت تغني:مضعفتش قصااده....مشافش دمووع عنيااا مع انه كسرلي قلبي داريت ولا بان علياا.....وخت كلامه عادي.... وكإن فرقناا عادي قال يعني مهمنيش... مع اني في الحقيقة متخيلتش دقيقة اني منغييره هعيش........مبقتش عارفة ارد عليه ولا اقوله ايييي ...بعد الفراق كل الكلام هيفيد بإيييه ومكنش ممكن.. حتي اقوله هتمشي لييه..................مبقيتش عارفة ارد عليه ولا اقوله اييي. اهه بعد الفراق كل الكلام هيفيد بإيه ومكنش ممكن حتي اقوله هتمشي ليييه.......طممني ونسيني مسألش في يوم علياا..كل الي ما بيناا ضايع حتي سنيني الي جاية راحت اجمل ليالي ولا كان يخطر في بالي اهون انا يوم عليه.... معملتش يوم حسابي هيكون جرحي وعذابي منه يبقي بإيديهه.....
"كانت بتغني بصوت متألم"
...................
آسر من جمال صوت فيروز
والنبرة المؤثرة الي فيهه عينه دمعت لانه حس بكميه الالم الي موجوده في صوتهاا
وراح قرب منهاا بعد ما خلصت الاغنية
آسر بتسقيف:صوتك جميل اووي
فيروز راحت رفعت وشهاا ليهاا بعيونهاا الرائعة :شكراا لحضرتك
آسر:ممكن اقعد معاكي لو مش هضايقك
فيروز بإبتسامة وهي تمسح دموعهاا:لاء ابدا اتفضل..
آسر ابتسم:شكراا
وراح قعد جمبيهاا
آسر: ممكن اسألك سؤال
فيروز:اتفضل
آسر:ليه كل الحزن الي في عيونك ده
فيروز ابتسمت بحزن:نصيب بقي
آسر: العيون الحلوة دي مينفعش تحزن
فيروز بإبتسامة:افهم من كدة انك بتعاكس....
آسر:حاجة زي كده
فيروز بإبتسامة:انت اسمك اي
آسر:اسميي آسر.... وانتي اسمك روزي صح...
فيروز بإستغراب:اشمعني يعني روزي
آسر بتنهيده:انتي الي قولتليلي انك اسمك كدة
فيروز بإستغراب اكتر وهي بتشاور علي نفسهاا:اناا...قولتلك كدة..
آسر راح بص في عنيهاا: ايوة انتي لماا كناا صغيرين...و
بدأ يحكيلهاا الموقف...
فيروز بتعجب: انا اول ما شوفتك حسيت اني شوفتك قبل كده بس مكنتش اعرف فين وامتي بس.دلوقتي عرفت ......... بس الحقيقة انه مش اناا الي كنت بتكلم معااك في الوقت ده .....انا كنت قاعده مع بابا وماماا
آسر بإستغراب:اومال مين الي كان بيكلمنيييي....!!
فيروز:دي روزي هي الي كانت بتكلمك
آسر:اومال انتي مين
فيروز:انا فيروز اختهاا التؤام
آسر:................