رواية دموعها ملاذي الفصل الرابع 4 بقلم مريم حسني
الفصل الرابع
عدي بزعيق وغيره :اييييه ياختي صايه ؟!
رنا بخوف :صاحبي يا ابيه في ايه ؟!
عدي قرب منها وعيونه حمرا من كتر الغضب ومسكها من شعرها :انتي يا بت هبله ولا ده شكلك صاحب مين يعين امك يومك اسود ومش قولتلك متوليش زفت عل دماغك ابيه دي تاني
رنا :اه انا عملت ايه دلوقتي بتضربي ليه
عدي :انتي هتسطعبتي بتقولي صاحبك كده قدامي عادي
رنا :اه مهو بابا سلبم كان عارف في ايه بس.
عدي هزها من شعرها بعنف :واهو بابا سليم بتاعك ده مات وسابك ليا هو بقي كان ممشيكي عل حل شعرك الكلام ده مش عندي
رنا بتحاول تزقته: انا بكرهك ومش عاوزه اعيش معك انا عاوزه امشي من هنا وطلما ابيه امير مش بياخدني من هنا انا هقول ل يس وهو هيجي ياخدني هو بيحبني وانت بتكرهني
عدي زقها عل الارض و ابتسم بشر :هيجي يخدك تمام ابقي خليه يجي ياخدك عل المستشفى بقي وقلع حزام البنطلون وقعد يضرب فيها لحد ماجسمها طلع دم واغمي عليها اخد موبيلها وخرج وقفل الباب بالمفتاح ابقي خليه يجي ياخدك ومشي وسبها
………..
هايدي بفرحه وراحت حضنته :عدي عدي حبيبي وحشتني اوووي
عدي بعدها عنه وببرود :اممممم نعم بتزني من الصبح ليه ؟!
هايدي :ايه يا عدي انا مش وحشتك ولا ايه؟!
عدي: طيب انا همشي طلما هنحرق بنزين عل الفاضي
هايدي :لا لا لا خلاص متمشيش خلاص هسكت
عدي قعد طلبتي عشا
هايدي: لا طبعا ينفع اطلب حاجه وانت مش موجود
عدي بص في المنيو: هتخدي ايه !؟
هايدي: زيك
عدي طلب العشا وهما بيكلوا
هايدي:يرضيك يا حبيبي اللي اخوك عمله فيا انهارده ده قفل الباب في وشي وطردني
عدي: وهو عمل كده من الباب لطق مش عشان ضربتي رنا
هايدي بغيره :ايوه مين رنا دي بقي ؟!
عدي :ميخصكيش
هايدي بغضب :ميخصنيش ازاي لا طبعا يخصني اي حاجه تخصك تبقي تخصني
عدي :وبعدين بقي همشي
هايدي :لا خلاص طب اروح معك انهارده
عدي: لا مليش مزاج
هايدي بدلع: ليه بس يا حبيبي انا هعدلك مزاجك
عدي: مخلصنا بقي
هايدي: طيب حاضر بس انت مش هتمشي دلوقتي خالص هتسهر معايا عشان انا مسافره بكره باريس ومش هرجع قبل اسبوع
عدي: هايدي فعلا تعبان وعاوز اروح
هايدي: انسي انت بتاعي النهارده
……….
عدي رجع البيت الفجر سكران ونام تحت عل الكنبه وتاني يوم رنا صحيت الصبح ومش قادره تحرك جسمها
رنا بالم اه لا بجد انا لو فضلت عايشه معه هيموتني مش هستحمل دي انا لازم اكلم اببه امير دي هيقتلني وحولت تدور عل موبيلها ملقتوش راحت عند الباب حاولت تفتحه لقته مقفول
رنا بعياط :وكمان حبسني وخد موبيلي اوووووف انا عاوزه اروح والدوا بتاعي خلصان اه جسمي وجعني اوي راحت الحمام واخدتش دوش سخن وخرجت لبست هدومها وقعدت في البلكونه متعرفش عدي جيه ولا لا بس فضلت قاعده فيها عشان ياما تشوفه وهو جي ياماوهو ماشي فضلت قاعده كتير تعبت ونامت
…………
عدي صحي عل صوت موبيل
عدي بنعس: ايوه يا امير
امير :اصحي يا عدي عندنا اجتماع كمان ساعه
عدي :طيب حاضر صحيت اهو سلام عدي طلع غير هدومه ومشي
…..……
رنا صحيت بتعب: اووووف هو الغبي ده مش بيجي ليه انا دايخه وتعبانه اوي وبقالي يومين مش اكلت اوووف بقي
عدي رجع بليل دخل البيت
عدي لنفسه: هو انا ليه حاسس اني ناسي حاجه تؤ مش عارف ناسي ايه سمع صوت عزف( كمان) جي من فوق
عدي خبط عل دماغه اوبا انا نسيت البت فوق دي كده من امبارح طلع فوق وفتح الباب لقي رنا قاعده في البلكونه بتعزف عل الكمان بتعتها
عدي راح قرب من البلكونه ووقف ورها وبصلها بندم لما لقي جسمها كله علامات زرقه وحمرا من الضرب اللي ضربهلها وقال لنفسه الله يخربتك اللي انت هببته ده دي دي عيله صغيره كان ممكن تموت فيها نده عليها رنا قومي
رناوقفت عزف بصتله بخوف: ايه في ايه انا مش عملت حاجه النهارده خالص
عدي بهدوء :عارف قومي بس وانزلي كلي انتي مكلتيش حاجه النهارده انتي شفيفك زرقه كده ليه قومي
رنا قامت بصعوبه :مش اكلت حاجه من اول امبارح اصلا
عدي بصدمه :نعم ليه ؟!
رنا بصتله بعتاب: معرفش ليه وسابته ونزلت كلت شويه وخبطت عل مكتب عدي
عدي ادخلي
رنا دخلت: اممم لو سمحت كنت عاوزه اخرج اجيب حاجه واجي عل طول
عدي: لا
رنا: لييه مش هتاخر والله خمس دقائق بس
عدي بزعيق :مقولت لا
رنا بدموع :طب عاوزه موبيلي
عدي بسخريه: ليه هتكلمي يس يجي ياخدك ولا امير لا اطلعي فوق يلا
رنا خبط الارض برجليها بعتراض :مليش دعوه عاوزه موبيلي
عدي: اه هو عشان مضربتيش النهارده يعني ولا ايه في يومك ده وخبطت عل المكتب وبزعيق متغوري عل اوضتك بقي ورايا شغل مش فاضي للدلع ده
رنا فقلت الباب وطلعت اوضتها: يووووه انا عاوزه الدوا بتاعي بقي اوووف خلاص مش مهم المهم انو مضربنيش
وبعد كام يوم ورنا بتحاول تتجنب عدي خالص وبتوضب البيت ومش بتكلمه خالص وبتفضل في اوضتها
في يوم رنا وهي بتنضف اوضه المكتب بتاعه عدي لقته موبيله مفتوح اخدت الموبيل وكلمت امير
امير :ايوه يا عدي
رنا بصوت واطي: ايوه يا ابيه
امير :رنوه ازيك يا حبيبتي انتي موطيه صوتك كده ليه وبتكلميني من موبيل عدي ليه ؟!
رنا بصوت واطي: اصل ابيه عدي واخد موبيلي بص يا ابيه بسرعه الله يخليك انا الدوا بتاعي خلص بقله اكتر من اسبوع وانا مش بخده ممكن تجبهولي
امير: ايييه ازاي يعني مبتخديهوش ومقولتيش لعدي ليه؟!
رنا :هو مش رضي يخرجني ممكن انت تجبهولي ومش تقوله يا ابيه الله يخليك عشان مش يضربني
امير :حاضر حاضر يا حبيبتي هجيلك عل طول دلوقتي
عدي نده عل رنا رنا قفلت الموبيل عل طول
رنا بخوف: نعم
عدي :موبيلي فين ؟!
رنا :اهو هو كان بيرن كنت هجيبهولك
عدي: اه هاتي لقي هايدي بتتصل بيه
عدي: ايوه
هايدي: عدي حبيبي وحشتني اوي انا رجعت وجيالك عل طول دلوقتي
عدي طيب وقفل
رنا: انا هروح اشوف ورايا ايه وخرجت بعد شويه هايدي جيت وعدي فتحلها ورنا في المطبخ
عدي: هايدي ادخلي انا بس هروح اشرب بس
هايدي :ماشي يا حبيبي
عدي دخل المطبخ لقي رنا قاعده عل الكرسي وسانده دماغها عل اديها بتعب
عدي :رنا هاتي مايه رنا قامت جابته ميه من الثلاجه اتفضل
عدي اخد منها المايه اه هتيلي اي عصير بره وسابها وخوج رنا حطت العصير وخرجت
عدي: رنا سلمي عل هايدي
هايدي ببرود: هاي
رنا بصتلها بغيظ: لا مش انتي البنت اللي جت هنا قبل كده جايه تاني ليه
عدي بزعيق: رنا في ايه ؟!
رنا بزعيق: البنت قليله الادب دي ضربتني لما جت
هايدي :عجبك كده يا حبيبي البنت دي بتشتمني
عدي بزعيق :رنااا في ايه متتلمي واحترمني نفسك
رنا بزعيق: انا محترمه عل فكره هي اللي مش محترمه ومش متربيه
عدي بغضب: رنا اعتزري حالا
رنا: لا طبعا
عدي قام وقف: رنا لو معتزرتيش حالا انتي عارفه انا هعمل ايه
رنا: كده حاضر وراحت دلقه العصير عل هايدي
هايدي: اعاااا انتي متخلفه اللي انتي عملتيه ده
رنا بستفزاز:سوري
عدي ضرب رنا بالقلم وشادها من شعرها واخدها ونزل بيها البدروم ورمها فيه والدنيا ضلمه انتي عيله قليله الاداب ومتربتيش وانا بقي اللي هربيكي وسابها في البدروم وقفل عليها
رنا قعدت تعيط وتترعش بخوف وحست في حاجه عدت من جمبها وقعدت تصوت لحد ماغمي عليها
هايدي بخبث :خلاص يا حبيبي مكنش لي لزمه اللي انت عملته ده
عدي بزعيق: هايدي عفاريت الدنيا كلها في وشي دلوقتي ابعدي عني هايدي طيب حاضر الباب خبط
عدي :افتحي الزفت ده هايدي فتحت لقته امير امير زقها ودخل
امير بغضب :عدي رنا فين ؟!
عدي بزعيق: بقولك ايه انت هتفضل تتنطلي كده كتير
امير: عدي بقولك رنا فين اخلص
عدي :عاوزها ليه ؟!
امير :في ايه يا عدي البنت فين ؟!
عدي: في البدروم
امير :نعم مسمعتش
عدي: لا سمعت
امير: ليه بتجيب حاجه منه ولا ايه ؟!
عدي ببرود: لا انا حبسها
امير بخضه :ايييه ؟!وطلع بجري عل البدروم
امير بزعيق :عدي افتح الباب
عدي ببرود: لا
امير كسر الباب
لقي رنا مغمي عليها طلعها لقي شفيفها زرقه ووشها مليل لزرقان ونفسها ضعيف اوي والعلامات اللي سابيه اثر عل جسمها
امير بعياط وخضه: رنا رنا حبيبتي فوقي رنا انا جبتلك الدوا بتاعك رنا انا هخدك من هنا يا حبيبتي فوقي هخدك معايا رنا ...................
مرسي عل التفاعل والكمنتات اوي يا جماعة
الروايه لو عجباكوا هي بعد ما تخلص ليها جزء تاني بس هي مدموجه مع روايه تانيه ممكن انزلها عشان تقروها عشان مش هتفمه الا لما تقروا السماح ليس احد صفاتي