رواية احفاد منصورالفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد
البارت الثالث من احفاد منصور
في فيلا اسد :٠٠٠٠
سما بغضب:سمر كنتي فين لحد دلوقتي.
سمر بحده:ايه ايه وطي صوتك لحد يسمع.
سما بحده:ي سلام خايفه اوي لحد يسمعك كنتي فين لحد دلوقتي ي هانم.
سمر بغيظ:ايه كنت بذاكر مع اصحابي.
سما بغضب:لا ي شيخه عليا انا الكلام ده مذاكره ايه تلاقيكي كنتي مع حازم الزفت في النايت كلاب مش كده.
سمر بغضب:ايوه كنت مع حازم ايه هتعملي عليا ظابط قولتلك مليون مره متتدخليش في حياتي ومتعمليش نفسك كبيره عليا.
سما بغضب:انا اختك الكبيره غصبن عنك انا خايفه عليكي ل تتضيعي.
سمر بغضب:متخافيش عليا انا بمليون راجل انا بنت اسد ي عني متقلقيش عليا ولا كلمه واحده اتقالت ل بابا ولا ماما صدقيني مش هسكت.
سمابغضب :طول مبتعملي حاجه غلط هتلاقيني بانصحك مهمها حصل فاهمه واتفضلي دلوقتي نامي وحسك عينك تاخري كده تاني.
سمر بغضب:ماشي ي سمر ماشي.
(لتذكير سما بنت اسد ونيرمين اما سمر بنت اسد وميرفت) ٠٠٠
*******************************************************
في شركه الراوي :٠٠٠٠٠٠٠٠
في مكتب رافت الراوي :٠٠٠٠
كان يجلس رافت علي مكتبه وهو يتابع الملفات لتقاطعه رنا ٠٠٠٠
رنا :الفاكس ده لسه واصل سعادتك من الشركه الالمانيه ٠
رافت بغموض:لما انتي جوز خالتك صاحب شركه من اكبر الشاركات ليه مشتغلتيش عنده في شركته ده غير ان جدك يعتبر المسؤل عنها مش انتي بس ومروه كمان.
رنا بصدمه:هو حضرتك عرفه.
رافت بضحكه خفيفه: امال فاكره انكوا هتشتغلوا في شركتي من غير ماعرف كل التفاصيل عنكم تبقي غلطانه.
رنا بقوه :لاننا مش عايزين نبقا تابعين ل حد عايزين نعمل نفسنا بنفسنا.
رافت باعجاب: تحيه مني ليكم بصراحه انا بحب اوي الناس الي بتعتمد علي نفسها.
رنا بثبات:اكيد اتمني اكون عند حسن ظنك ي افندم.
رافت بمكر :اكيد انا متاكد انك ذكيه وهتفهمي الي مطلوب منك بسهوله.
في مكتب سيف الراوي :٠٠٠٠
في الخارج ٠٠٠٠
ماهيتاب بتكبر:سيف باشا جوه.
مروه بابتسامه :ايوه ي افندم اقوله مين.
ماهيتاب بغرور وحده: لا ي حلوه انا مبخدش الإذن اعرفي انا مين علشان بعد كده متسالنيش السوال ده تاني فاهمه ٠
مروه :انا اسفه ي افندم بس سعادتك مش هتتدخلي غير لما استأذن الاول ٠
ماهيتاب بغضب:انتي اتجنتتي ولا ايه انتي جيبانك من انهي داهيه.
سيف بانفعال:ايه ده في ايه الصوت العالي ده الي في مكتبي.
ماهيتاب بدلع:شوف ي سيفو البنت دي بتقول اني مينفعش ادخل غير بالاذن.
سيف بغضب:اولا دي مروه سكرتيرتي ثانيا ي ماهي متهيألي ان مشروعك انا قولت انه مع رافت مش معايا.
ماهيتاب بدلع:بس انا عيزاك انت مش رافت.
سيف بحده:وانا قولت الي عندي وبعدين لو سمحتي قررتي انك تيجي هنا تأني مكتبي يبقي تحترمي سكرتيرتي فاهمه.
ماهيتاب بغضب:ماشي ي سيف افتكر انك انت الي اخترت وانت عارف كويس ايه هو غضب ماهيتاب سمير ٠٠٠
لترحل ماهيتاب بتوعد ل سيف ومروه٠٠
(ماهيتاب سمير هي ابنه رجل الأعمال سمير عامر تعشق سيف لكنه دايما يصداها بذلك الشكل ٠٠٠٠
****************************************************
في مصنع الغزل والنسيج لصاحبه متولي غريب ٠٠٠
متولي بسعاده:شجن عامله ايه مش مصدق نفسي والله.
شجن :ازيك ي متولي مبروك المصنع.
متولي بعشق:الله يبارك فيكي ي ست البنات ده نور بوجودك والله.
شجن :ربنا يخليك ي متولي ي تري ليا شغل هنا.
متولي بلهفه:معقول ي ست البنات المصنع وصاحبه تحت رجليكي.
شجن:تسلم ي متولي انا بس زهقانه قولت اشوف حاجه اعملها بدل العيشه دي.
متولي بمغزي:انتي قشري ي ست الكل والي انتي عيزاه يكون تحت رجليكي.
شجن:شكرا ي متولي بكره انشاء الله هاجي استلم الشغل سلام.
متولي بعشق:يااه ي شجن مش مصدق انك هتكوني قدامي طول اليوم ده انتي حب عمري وحياتك عندي مهسيبك الاوانتي مراتي.
****************************************************
في فيلا سليم شاكر ٠٠٠٠٠٠٠
في غرفه دعاء :٠٠٠٠٠
كانت تجلس دعاء وهي تتفحص الاب توب الخاص بها ليقاطعها رنه التلفون.
دعاء باستغراب:الو مين معايا.
اياد بمرح:الو عامله ايه ي مزه.
دعاء بغضب:هو انت ده انت بايخ بجد جبت رقمي منين.
إياد بضحك:هههههه دي أسهل حاجه ي مزه بصراحه حبيه ان اسمع صوتك العسل ده.
دعاء بسعاده بداخلها : وانت عايز تسمع صوتي ليه انشاء الله.
اياد بمكر:لانك عجبتيني بصراحه وانا لما حاجه بتعجبني مبسبهاش بسهوله.
دعاء : النمره غلط ي امور شوفلك واحده تانيه اتسالا بيها سلام وبضحك هههههه ده شكله مجنون بس امور اوي ابن الايه ٠
اياد بشر :قريب اوي هتكوني تحت ايدي ي حلوه.
*******************************************************
في شقه عمار :٠٠٠٠
عمار :ايه رايك يروحي في الشقه عجبتك.
ناديه بقلق:جميله اوي ي حبيبي بجد هايله.
عمار بحده:مالك ي ناديه قلقانه كده ليه لدرجه دي خايفه مني.
ناديه سريعا:لا والله ابدا ي عمار مش كده خالص.
عمار بخبث:طب تعالي نتفرج على اوضه النوم هتعجبك اوي.
ناديه بارتباك :حاضر ٠٠
وبعد وقت كببببببير ٠٠٠٠٠٠٠٠
عمار بحده:ممكن تبطلي عياط بقا مالك فيكي ايه الي حصل ده عادي احنا متجوزين على سنه الله ورسوله ٠
ناديه ببكاء شديد:ايوه بس مكنش ده لازم يحصل دلوقتي وبالطريقه دي ي عمار انا ضيعه فرحه ابويا وامي انا غلط ي عمار غلط.
عمار بغضب:انتي بجد حاجه تقرف انتي مش عيله صغيره علشان تبقي خايفه كده انتي مراتي والي حصل ده حقي مش مستاهله كل ده.
ناديه برعب:المهم ان محدش يعرف بالي حصل فاهم لحد منتجوز امي وابوايا مش هسمحوني ابدا فاهم.
عمار :حاضر ي ستي حاضر ٠٠
*****************************************************
في مركز التدريب ٠٠٠٠٠٠
سما بتعب:انا مش قادره انا تعبت مش قادره..
رعد بغرور:توتو ايه ي سياده الرائد من اولها كده مش بقولك انك اي كلام.
سما بغضب:انا مش اي كلام انت الي قاصد تتعبني في التمرين قاصد تبيني فاشله.
رعد بخبث:لا والله ي بنتي انتي اصغر بكتير من اني اشغل دماغي بيكي بس المهمه دي صعبه ومحتاجه تتدريب وبعدين اما انتي مش قد كده متقعدي في البيت تتجوزي وتطبخي وتمسحي ده اخرك.
سما بتحدي :لا ي سياده المقدم انا هدرب وهقوم بالمهه دي علي اكمل وجه وهتشوف مين هي سما اسد.
رعد بتحدي :هنشوف ي حلوه بس اوعدك ان نهايتك هتكون بعيده عن اي توقعات ٠٠
سما باستغراب:قصدك ايه.
رعد بغموض:متشغليش بالك خليكي في الي انتي فيه..
******************************************************
في المصنع الذي يعمل به احمد ومحمود ٠٠٠٠٠
احمد :عرفه ان شجن هتشتغل ٠
محمود بوجع :هي الي مصممه انها تتعب نفسها الي بتعوزه بتاخده.
احمد :بيني وبينك هي كان لازم تتجوز وتعيش حياتها.
محمود بغيره:انت بتقول ايه ي احمد انت بتخرف.
احمد :محمود ممكن اسال سوال وتجوبني بصراحه.
محمود بقلق:قول.
احمد:انت لسه بتحب شجن.
محمود بعشق:بعشقها مش بس بحبها امال انا متجوزتش تاني ليه من ساعتها.
احمد :طب مترجعوا ل بعض حتي علشان خاطر رنا بنتكم.
محمود بالم :صدقني مش هينفع ي محمود فيه شرخ كبير بينا مش هينفع صدقني.
احمد بتنهيده:ربنا يقدم الي فيه الخير ٠٠٠
******************************************************
في فيلا اسد :٠٠٠٠٠
في غرفه سمر ٠٠٠٠
سمر بخفوت:ايوه ي حازم ي حبيبي معلش مش هينفع اشوافك النهارده.
حازم بمكر :ليه بس يروحي انا مقدرش يعدي عليا يوم من غير ماشوافك.
سمربحزن:معلش ي قلبي بكره هعوضك ونسهر مع بعض اطول وقت.
حازم بخبث:ماشي يروحي هستناكي بحبك.
سمر:وانا اكتر يروحي سلام.
*******************************************************
في فيلا الراوي ٠٠٠٠٠
في مكتب عامر الراوي ٠٠
كان يجلس ذلك الرجل بهيبه وغرور علي ذلك الكرسي المتحرك وهو يمسك بيده صوره تجعله يبكي بغزاره ووجع يشتاق اليه كثيرا ويقسم للانتقام من كل من تسبب في حرمانه منه ليقاطعه دخول أبنائه الاربعه ٠٠٠
رعد ورافت واياد وسيف :مساء الخير ي بابا.
عامر بغموض وانتقام :عملتوا ايه.
رافت :اطمن ي بابا الخطه ماشيه زي مامره بنت شجن بقت تحت ايديا٠
سيف:وبنت صباح بقه تحت ايدي ٠٠
رعد :وبنت اسد بقه تحت ايدي ٠٠
اياد:وبنت سليم بقه تحت ايدي٠٠
عامر بكره وانتقام:طبعا عارفين هتعملوا ايه عيازهم يدوقوا العذاب اللوان انا عشه سنين بزرع فيكم كرهكم ليهم علشان الحظه دي عايزهم يتعذبوا زي ماخويا اتعذب وداق العذاب لحد مامت في السجن سامعين.
جميعهم :اطمن ي بابا هنخليهم يدقوا العذاب اللوان ٠
عامر بوجع:الله ي يرحمك ي ربيع رغم اننا مكناش اخوات شقايق وكنا اخوات بس من الام الا انك عمرك متخليه عني وانا وعدتك اجبلك حقك وانتقم من كل الي تسبب في دخولك السجن وموتك فيه ٠ وهذا لم يكن الا (عامر الراوي شقيق ربيع الدميري من الام) يتتتتتتتتتبع ٠٠
*******************************************************
تفتكروا ولاد الراوي هينجحوا في خطه انتقامهم
شجن تتفتح قلبها ل متولي وتتديلوا فرصه ولا تتمسك باملها في رجوعها ل محمود
ناديه غلطت في الي حصل بينها وبين عمار ولا لا
هستنا تشاركوني برايكم وهستنا تعليقاتكم ا نتظروا انشاء الله الليله اول بارت من نوفيلا انتقام عاشقه
احفاد منصور :٠٠
بقلمي رنا احمد :٠٠٠