recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكاية رغد الفصل الثالث 3 بقلم القلم الذهبي

رواية حكاية رغد الفصل الثالث 3 بقلم القلم الذهبي


 الجزء الثالث ..

صحيت مفزوعه من النوم علي ايد بتلمس كتفي وببص قدامي لقيت الاستاذ حسان واقف قدامي وبيقول..
_متخفيش متخفيش انا حسان
اخدت نفس وحاولت اسيطر علي أعصابي ومش قادره اتكلم دمي نشف من الخضه.
ولما شافني صعبت عليه ومد ايده ليا وقال.
__ انا اسف بجد يا انسه رغد سامحيني.
بالعافيه حاولت اتمالك اعصابي واهدي ورديت عليه بابتسامه بتعب وقلت
_ وليهمك حصل خير ومسكت ايده وقمت من مكاني وخدني وطلعنا علي الصاله وكانت فيه شنطه علي الانتريه .
شاور بايده عليها وقال وهو مبتسم
_ افتحي الشنطه اللي هناك دي .
استغربت وبصيت عليه .
ضحك وقالي .
_ ايوه مالك مستغربه افتحيها متخفيش
هزيت راسي وروحت عند الشنطه وبدات افتحها ولما فتحتها لقيتها مليانه لبس جديد وواضح لبس من الغالي لانه شيك ومودرن.
بصيت عليه بعد ما خلصت فتحها وبقول لنفسي . معقول الشنطه دي ليا .
بصي وهو مبتسم كالعاده وقال .
_ الشنطه دي واللي فيها بتاعتك هديتي ليكي وكمان في مفاجأه ليكي استني لحظه.
انا من جوايا فرحت اووي لان اللبس شيك جدا وكمان حلو . واستغربت ان في مفاجاه ليا .
سابني ودخل المطبخ ورجع بسرعه ومعاه تورته كبيره ومكتوب عليها اسمي بحبات الفراوله. انا ببص عليه وساكته وهو كمان مبتسم وبص عليا وقالي .
_ كل سنه وانتي طيبه
بسرعه افتكرت التاريخ النهارده وفعلا دي تاريخ عيد ميلادي . يااااه فرحت اووي وكنت عايزه اصرخ من كتر الفرحه. ومقدرتش احبس دموعي وعيطت فعلا .انا اول مره حد يعمل معايا كدا ويفرحني بطريقة المفاجات دي.
ياربي انا بحلم بحلم ، الفرحه مكنتش سيعاني. كنت عايزه اجري عليه زي الطفله واحضنه وابوسه. ولما شافني بعيط قرب مني وحط ايده علي كتفي . اتخضيت منه وبعدت لقيته بيقولي ويقرب مني تاني .
متخفيش يا رغد انا زي والدك وحاوطني تاني وبتلقائيه مني من غير ما احس بنفسي حطيت راسي علي صدره وكلمة زي والدك خلتني اطمن اكثر وانا بحضنه حسيت بوجع فراق بابا ليا وبلحظه دموعي طلعت من زي شلال مياه ملوش نهايه انا حقيقي جوايا وجع وكنت محتاجه حد يطبط عليه ويهتم بيا يقولي مالك فيكي ايه .عايزه اتكلم تعبت من كتمان وجعي مش لاقيه حد يحس بيا من غير ما اقوله محتاج حضن يطبط ويداوي محتاج الايد اللي تتمد وتقولي قومي انا معاكي وسند ليكي .ياااه صعب يكون جواك وجع والاصعب الكتمان فضل يكلمني ويهديني وبدات ارجع لحالتي الطبيعيه بعد عني شوي وقال .
__ كفايه دموع بقي ويلا خلينا نطفي الشمع ونحتفل بيكي.
ابتسمت انا وهديت وولعنا الشمع ورددنا اغنية عيد الميلاد مع بعض وطفينا الشمع وقطعت التورته انا ودخلت المطبخ جبت العصير وقعدنا بصاله . وانا كنت مبسوطه وفرحانه بوجوده شعور ميتوصفش. وكان عندي فضول اعرف عنه كل حاجه !!
سكتت شوي . وطلبت منه يحكيلي عنه شوي . ضحك وبصلي وبدا يحكيلي عنه وعن مراته واولاده. وعرفت انه معاه ثلاث اولاد وبنت وحيده . ابنه الكبير فارس والوسط فادي والاصغر عمرو والبنت هايدي ومجوزه وعايشه مع جوزها والولاد عايشين معاه بالفيلا هو ومراته سميره.
خلص كلامه عن عيلته وقف من مكانه وقال ..
__ صحيح قبل ما امشي خدي المفتاح اللي كان معايا التاني عشان ابطل اخضك وضحك.
مديت ايدي واخدت المفتاح بابتسامه وسابني ومشي .
رتبت الشقه ونظفتها ودخلت اوضتي وكنت مبسوطه اووي من زيارته ليا غيرت هدومي ونمت . وانا بحلم بالوقت اللي قضيته مع الاستاذ حسان وقد اي طلع انسان طيب وكمان محترم كتير .
***
عدي اسبوع علي اليوم دي وانا منتظره اتصال من الاستاذ حسان عشان الوظيفه اللي وعدني بيها .
وجه الاسبوع الثاني وفي نص الاسبوع التاني اتصل يطمن عليا والمكالمه كانت بينا حوالي نص ساعه وبصراحه كنت مكسوفه اقوله امتي هنزل شغل وخصوصا كانت الايام اللي عدت كل كام يوم يبعتلي السواق بتاعه يجبلي معاه طلبات الاكل والشرب واحيانا يبعت معاه فلوس ليا مصروف .
مر علي الحال دي شهر كامل ولسه الوظيفه مش عارفه عنها حاجه. وفي ليله كنت قاعده بفكر اتصل بيه او اروح الشركه عشان اكلمه علي الوظيفه تعبت من القعده في الشقه من غير شغل وانا مشغوله بالتفكير بالاتصال ومتردده والوقت كان متاخر !
فجاه سمعت صوت الباب بيفتح وانا كنت باوضتي . خوفت واترعبت اووي وقلت ببالي دي لو حسان بيه كان اتصل بيه وبعدين اخر مره عطاني المفتاح امال مين دي وازاي الباب اتفتح بسرعه مسكت تليفوني اتصل بحسان استنجد بيه وفجاه باب اوضتي اتفتح . .
تتبع
حكاية رغد

google-playkhamsatmostaqltradent