recent
روايات مكتبة حواء

رواية خادمه بعقد شرعي الفصل الثاني 2 بقلم القلم الذهبي

رواية خادمه بعقد شرعي الفصل الثاني 2 بقلم القلم الذهبي

الفصل الثاني

خادمه بعقد شرعي
تاليف #القلم الذهبي
************************
وصلت العربيه بعد ما طلعنا من اوضة الرعب وركبت وركب منصور بيه ووصلنا عند السور كالعاده وفتح ومشينا مسافه وبعدها دخلت العربيه ناحية السريا.
_ انا فعلا مرعوبه من اللي بيحصل دي ومش عارفه ولا فاهمه حاجه من اللي بتحصل معايا دي.
_ وقفت العربيه قدام السرايا ونزلت ونزل البيه وماشي قدامي بخطواته بكبرياء البشوات بتوع زمان.
اول ما دخلنا السرايا من جوه.
انا اترعبت من شكلها حاجه فخمه كتير وحاجات جميله اووي ومليانه تحف اثاريه
حاجات مكنتش احلم اشوفها بالواقع .
_ وقفنا بنص بالسرايا .
وظهر راجل كبير بالعمر . اشاره برأسه منصور بيه مشي من قدامه وبعد شويه رجع ومعاه طابور من الناس.
_ انا كنت واقفه وراء منصور بيه بص ناحيتي وقال.
_ دي عم حسن المسئول عن الخدم والمطبخ وهتكوني مع افراده بالشغل هنا.
_هزيت راسي بنعم.
خلص منصور كلامه معايا وعطي الأذن لحسن يتكلم..
_ تعالي هنا يا صفيه عشان اعرفك بيهم
_ استغربت ازاي عرف اسمي حسن وهو اول مره يشوفني او يعرفني.
_ خلص كلام عم حسن وعرفت الناس اللي هشتغل معاهم
شعبان سواق مدام عايده. سناء شغاله خدامه من زمان معاهم . وادريس وفضل بيشتغلوا مع عم حسن بالمطبخ مساعدين
عم حسن شغلته الاساسيه طباغ البيه زي ما بيقولوا عليه.
_
منصور بيه واقف بعيد وبيدخن سيجارته المعتاده شافنا خلصنا كلام واالناس رجعت مكانها. نادي علي حسن وقال..
_ تعالي يا عم حسن عايزاك
جري حسن ناحية منصور ووقف قدامه
بصله منصور بيه وقال ،
_ عرف صفيه هتنام فين واعطيها لبس الشغل وخليها ترجعلي هنا يلا بسرعه
_ امرك يا منصور بيه
_ مشيت مع عم حسن ووصلنا عند غرفه فتحها ودخلنا جواها الغرفه صغيره مش كبيره بس مقبوله فيها ملابس كمان. وعرفت هلبس ايه للشغل.
بجاجه زي باقي الخدم.
خلص حسن وعرفني كل حاجه وبصلي وقال.
_ اسمعي يا صفيه الشغل هنا متعب باوله بس هترتاحي بس تعرفي شغلك وكل حاجه تخص الشغل .
اهم شي تسمعي الكلام وبس
هزيت راسي ورديت عليه
_ حاضر يا عم حسن . متخفش انا هعمل كل اللي يطلب مني وانا ساكته.
_ بصلي حسن وابتسم برافوا عليكي كدا هتعمري بالسريا. يلا تعالي شوفي منصور بيه عايز منك ايه..
طلعنا من الاوضه . وقفلها وراح ناحية المطبخ وانا رحت ناحية منصور بيه
_ وقفت قدامه وفضل يبص عليا بنظرات مش مفهومه وانا ساكته.
ونفسي اعرف فيه بالظبط. وليه نظراته دي.
وقف منصور بيه من مكانه وبصلي بنظره حاده وقال .
_ اسمعي يا صفيه . دلوقت احنا هنروح عند دلال هانم .
وعايزك تفتحي عنيكي قووي وتعرفي كل صغيره وكبيره بتعملها وبتكلم مين وكل حاجه عنها ولو سألتك انتي مين وعرفتي منصور بيه ازاي.
_هتقولي عم حسن جابني هنا اشتغل خدامه في السرايا . دي اللي اعرفه بس .
_ بصمت هزت راسها صفيه بنعم.
كمل كلامه منصور.
يلا تعالي ورايا
ركب منصور السلم وطالع فوق بالدور التاني ناحية غرفة دلال مراته.
_ وصل عند الغرفه. وأشار بايده لصفيه توقف بره
_ دفع الباب برجله ودخل . اتفزغت دلال من دخوله بالطريقه المتوحشة دي وكانت قاعد علي كرسي متحرك.
_ بصتله بعيون حاده وكاتمه الغيظ جواها
_ انت مش ناوي تبطل دخلتك دي عليا يا منصور.
_ قرب منها منصور بنظراته الحاده وقال ببرود وثقه وكبرياء.
_ اسمي منصور بيه يا بنت الاكابر. وادخل عليكي زي ما انا عايز وبالطريقه اللي تعجبني والا انتي ناسيه انتي عايشه فين ؟
_ بصتله دلال بقرف.
_ ويا تري عايشه فين يا منصور بيه . انا مش ناسيه ولا عمري هنسي. انا عايشه في قصر بابا ولا عمري هعرف غير كدا والا امكن انت نسيت . انت عملت ايه عشان تستولي علي القصر دي والمصنع...
_ قرب منها اكتر منصور وبيجز علي اسنانه وكله غضب.
_ انا مش منصور اللي يا خد حاجه مش بتاعته. القصر والمصنع اشتريتهم من المرحوم باباكي بفلوسي وتعبي. ولولا منا عامل خاطر لعشرتي لوالدك كان زمانك مرميه بره تاكلك الكلاب..
دلال بصتله بسخريه..
_بفلوسك. وفلوسك دي كانت فين . انت قصدك اخدتهم بخداعك واللعيبك القذره وخونت الامانه اللي امانك عليها بابا..
_ منصور مد ايده ومسكها من شعرها بقوه وقهر وقال وهو وجهه بوجها
_ انتي اخر واحده تتكلم عن الخيانه. واللي نسيتي كنتي سهرانه مع مين يوم الحادثه.
بس متخفيش مصيري هعرفه وهوريكم انا هعمل اي فيكم .
ولحد ما اعرف هخليكي تشوفي الذل والقهر اللي جوايا . واخليكي تتمني الموت وتشوفيه قدامك. اصبري عليا يا بنت الاكابر.
_ دلال بتتلوي وتعيط من وجع شدة شعرها
سابها وبعد عنها منصور. بصتله ودموع القهر والذل عليها..
_ انت عمرك ما هتنضف دماغك من القذاره اللي فيها وعشان انت خاين شايف كل الناس زيك . شوف نفسك كنت ايه وبقيت ايه يا منصور يا دالي.
_ بصلها منصور وضحك بقهقها عاليه وسخريه.
قولي وطلعي اللي بقلبك بس عمرك ما هتقدري تستفزيني عشان اقتلك وترتاحي. لا دي بعدك لازم ازلك وبعدها اخرتك عند عوف.
_ طلع سيجاره ونفخ دخانها لفوق وبص ناحية صفيه اللي كانت واقفه بره وبصوت عالي حاد..
_ صفيه تعالي هنا.
دخلت تجري صفيه وقفت قدام دلال ، بص منصور بيه ناحية دلال وقال بصوت هادئ
_ دي صفيه الخدامه الجديده هتفضل هنا لرعايتك وتشوف طلباتك
بصتله دلال بعيون دبلانه وصوت متعب
_ وديت فين سعديه الغلبانه يا منصور.
رد ببرود اعصاب وهدوء.
_ سعديه يا هانم خلاص بح. رفضت تريح قلبي من النار اللي فيه.
فحرقت قلبها. يعني انسيها خلاص..
اتنهدت بيأس وتعب وقالت بصوت خفيض
_ منك لله يا منصور . ربنا علي الظالم..
قاطع كلامهم دخول حسن .
_ اسف يا منصور بيه . الدكتور امجد بانتظارك تحت.
هز راسه منصور لحسن ومشي وبص ناحية دلال وسابها ومشي وقبل ما يخرج من الباب اوقفته بكلمتها.
_ ياريت يا منصور بيه تخلي الدكتور امجد يغيرلك نوع العلاج بتاعة المرض النفسي لاحسن مش جايب نتيحه معاك.
اشعلت النار بقلبه بكلامتها اللي نزلت كالبركان الغاضب عليه..
خرج امجد وقفل الباب وراه بقوة بيعبر عن الغضب اللي جواه من كلام دلال
*
واقفه صفيه جمب دلال ومتوتره وبتقول مع نفسها بعد ما سمعت الكلام اللي دار بين دلال ومنصور بيه..
_ يعني انا هنا بدل البنت رماها بالنار عوف يعني انا ممكن يحصلي اللي حصل لسعديه 😱 يمصيبتي. هو انا سبت الفقر والعيشه الذل وجيت هنا لقدري. يا تري اي اللي مخبياه ليكي الايام يا صفيه.
_ قطع تفكيرها دلال قالت
واقفه بعيد ليه يا صفيه تعالي هنا
_ قربت صفيه جمب دلال بصتلها من فوق لتحت وقالت..
_ قبل ما تجاوبي علي اسئلتي اللي هسئلك فيها. خليكي فاهمه كويس انا مش بحب الكدب والمراوغه بالكلام يعني تقولي الحقيقه وبس
هزت صفيه راسها بنعم..
_ مين جابك هنا ؟
_ عم حسن اللي جابني هنا يا ست هانم عن طريق واحد قريبي
_ اسمعيني كويس انتي باين عليكي بنت غلبانه واكيد بتصرفي علي اهلك او اخواتك
_ اي كلام او حوار يدور بينا هنا او تسمعيه مني مع اي حد تاني . ميطلعش بره الاوضه دي . دي لمصلحتك لو عايزه تطلعي من هنا بامان
انا مش عايزه اخوفك بكلامي بس للاسف دي الحقيقه لازم تحفظي السر وتخلي بالك من نفسك.
صفيه بخوف وقلق.
تحت امرك يا ست متخفيش من اي حاجه انا اهم حاجه اشتغل عشان اهلي واخواتي..
دلال بابتسامه !!
_ برافوا عليكي وانا هخليكي تعيشي اهلك احسن عيشه لو لقيتك تحت طوعي وبتسمعي الكلام وتنفذيه.
ودلوقت روحي اوضتك وارتاحي والصبح تعاليلي. عشان نكمل كلامنا واشوف هحتاج منك اي
_ ماشي يا ست هانم تحت امرك...
_ خرجت من صفيه من عند دلال هانم والصراعات جواها وبتفكر باللي هيا فيه ومش فاهمه حاجه من اللي بيحصل الكل عايزها تشتغل لحسابه والكل ليه اسرار مخفيه ! هيا ايه ؟ متعرفش..
*****
في المطبخ حسن بجهز في قهوه وسناء بتنضف في المطبخ.
قربت من حسن وقالت .
_ هو ايه اللي بيحصل يا حسن فجاه في يوم وليلة اختفت البت سعديه وظهرت فجاه صفيه انا مش فاهمه حاجه
_ واحنا من امتي بنسال يا سناء علي حاجه في السريا احنا هنا نسمع الكلام وبس.
_ يوه يا حسن انا بدردش معاك انت بس انا عارفه منقدرش نتكلم في حاجه.
_ لا خليكي فاهمه وبلاش دردشه في حاجات زي دي الحيطه ليها ودان.
بعد اذنك هروح اودي القهوه للبيه
_ طيب يا خويا روح اذنك معاك .
خرج حسن من المطبخ وشويه ودخلت صفيه المطبخ. لقيت سناء بوشها.
_ شافتها سناء وقابلتها بابتسامه..
_ تعالي يا حبيبتي مالك واقفه ليه كدا.
_ مفيش بس جعانه من بدري علي لحم بطني وجيت اشوف عم حسن يجبلي
اي حاجه اكلها.
_ يا خبر وليه مقولتيش. تعالي اقعدي هنا
_مسكتها سناء من ايديها وقعدتها علي طاوله بالمطبخ . احنا بقي يا حبيبتي بناكل هنا دي مكان اللي زينا بس.
طلعت سناء اكل كتير من المطبخ وفضلت ترس قدام صفيه من كل الاصناف.
_ صفيه مستغربه من سناء .
كفايه يا سناء اي الاكل دي كله !!
سناء بضحكه.
_ كولي يا حبييتي الاكل هنا كتير اووي ومش بيخلص ابداا وبعدين مش هتستفيدي بحاجه من هنا غير الاكل ..
كولي واتغذي وطول ما انا معاكي هنا متقلقيش من اي حاجه ولو عايزه اي حاجه اطلبيها مني . احنا غلابه زي بعض وسرنا واحد .
صفيه بتاكل جعانه ومش عارفه تاكل من اي والا ايه .
وبتقول بنفسها.. يا تري أسرار ايه اللي واحد يا سناء يا داهيه كمان انتي يكون عندك أسرار وعايزه مني حاجه زيهم دي قصر العجايب كدا..
قربت سناء من صفيه وهمست .
_ بقولك اي مش اي حاجه تعرفيها هنا تقوليها لأي حد خلي بالك دول ناس ايديهم طايله. لو عرفتي حاجه تبقي بيني وبينك بس ..
_ حسن داخل المطبخ وشاف سناء لاصقه جمب صفيه وعماله تتكلم معاها بصوت واطي. شافته سناء قامت من مكانها. شاورلها حسن تيجي عنده.
سناء قربت من حسن وقالت
_ خير يا حسن عايز ايه
_ بتقولي اي للبت يا سناء ابعدي عنها وخليها تاكل عيش.
_ بصتله سناء بغضب
_ وانا عملتلها اي يا حسن احنا ستات وبنتكلم كلام عادي ميخصكش انت
_ انا بحذرك يا سناء متفتحيش عيونها وخليها زي مهي ماشيه بلاش تجبلنا مشاكل.
بصتله وقالت بخبث..
_ جرا اي يا حسن مالك عليا كل ما اتكلم معاك تقولي بلاش مشاكل. مشاكل اي الا بعملها انا . بقولك اي ابعد عني واختصر شري احسنلك وخليني ساكته..
_بصلها وكشر حسن
وتسكتي ليه عايز اشوف ماسكه عليا اي يا ست سناء..
_ وبعدين !!
بلاش يا حسن لو مش خايف مني خاف من لساني. لو اتكلم هتندم اووي...
google-playkhamsatmostaqltradent