رواية زهرة الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24
البارت الرابع والعشىون
شري:اقصد ان لازم نخلص من هلال عشان بعديها كل حاجة هتتحل وهتبقي سهله
_اييييه
شري بغل:ي بني ادم افهم هلال دا هيعملنا زي اللقمة في الزور دا ديما واقف في ضهر ادم ولو فكرنا نيجه جنبه مش بعيد يقتلنا ولا هنفرق معاه
_مش مطمن بس علي العموم ماشي نتقابل فين
شري:هعمل الاول مشوار كدة واقلك
_______عند ادم في المستشفي
ادم:هلال
هلال:امممم
ادم:لو كنت موت كنت هتعمل ايه
هلال بص لادم وكان نفسه يطبق في رقبته
هلال بهدؤ:عادي كنا هندفنك ونعملك عزا انما ايه ونقرءلك الفاتحة وبس
ادم:كنت هتعملي عزا كام يوم
هلال:كنت هخليه اسبوع كامل انت مش اي حد بردو
ادم:اممم ي سلام ونعم الصحاب
هلال بصله بعصبيه:اخرس ياد وأنا رايح اشوف حاجة في الشركة بسرعة وجاي عاصم برا لو عوزت حاجة
_______في الشركة
هلال قاعد علي مكتبه بيشتغل
الباب خبط طق طق
بسملة:هلال بيه في وحدة عايزة تقابل حضرتك
هلال وهو باصص للورق: مين
بسملة:بتقول اسمها شري
هلال ابتسم بخبث:تمام استني نص ساعة ودخليها
بسملة:تمام ي فندم
_____بعد مرور نص ساعة
شري دخلت
شري بضيق:اييه حضرتك مشغول اوي بقالي ساعة قعدة برا
هلال وهو باصص للورق:لا هي كلها نص ساعة بس خير ايه الزيارة المفجأة دي بس اقلك اوحش مفجأة شوفتها في حياتي
شري بغل بتحاول تداريه:هلال أنا عيزاك في موضوع مهم ممكن ننسي إللي فات ولو لساعة وحدة
هلال اعتدل في قعدته:تمام اولا أنا اسمي هلال بيه ثانيا ياريت تخلصي عشان عندي شغل ولازم اخلصه بسرعة وثالثا متفكريش انك تيجي الشركة دي تاني عشان أنا قلت للامن لو جت تاني مدخلوهاش عشان الشركة متتوسخش
شري ظهر علي وشها معالم الغضب
هلال بضحك مستفز:ها جيا ليه
شري بهدؤ: أنا جيا اعتذر عن كل حاجة حصلت مني من اول مرة قابلتكم فيها أنا اكتشفت إني كنت وحشة اوي
هلال قاطعها:علي اساس انك احلويتي دلوقت ولا ايه
شري بهدؤ عكس ما بداخلها:اسمعني ي هلال
هلال قاطعها:بيه
شري بتجز علي سننها:اسمعني يا هلال بيه أنا زي ما قلت جيا اعتذر عن كل حاجة حصلت مني واتمني أننا نفتح مع بعض صفحة جديدة
هلال قاطعها:للاسف الكراسة خلصت
شري بضيق وبتتصنع بابتسامة:ي هلال اسمعني بجد أنا تعبانه أوي أنا عندي كانسر وايامي في الدنيا خلاص ونفسي اموت وأنا محدش زعلان مني ولو تسامحني مقابل انك تقتلني أنا موافقة
هلال:لا منا مينفعش اوسخ ايدي
شري:ارجوك ي هلال سامحني ارجوك شري نزلت دمعتين لزوم التمثيل كدة
هلال بخبث وبيمثل الحزن:خدي خدي منديل يوووه بقي أنتي عرفاني طول عمري قلبي قاسي بس اول ما بشوف دموع حد بيضعف علي طول
شري بابتسامة:خلاص يبقي نبدء من جديد
شري وقفت ومدت اديها تسلم علي هلال
هلال بابتسامة:معلش اصلي متوضي
شري بابتسامة وضيق:تمام عن اذنك ي هلال
هلال بصوت عالي:هلال بيه ها
شري نزلت
هلال في الفون:اللو يلا بسرعة وبلغني بكل حركة
شخص:تحت امرك ي باشا
هلال بخبث بيكلم نفسه:هه بس ايه الفيلم الهندي الفاكس دا
هلال راح نحيت مكتب هيثم
هلال بصوت عالي:هييييثم
هيثم بفزع وقلق:ايه ايه في ايه
هلال بشك:مالك ي هيثوم وشك اصفر كدة ليه انا بهزر معاك
هيثم بتوتر:لا بس تعبان شوية
هلال:لا سلامتك الف سلامة يبو الهياثيم
هيثم:خير جاي لغايت هنا بنفسك ليه
هلال:جاي اقلك أن لازم تسافر لبنان الشركة هناك محتجاك جدا
هيثم بسرعة:ايييه لالالا مش هينفع اسافر دلوقت شوف اي حد غيري
هلال:في ايه ي هيثم مالك
هيثم بضيق:مالي ي هلال أنا هنا عندي شغل كتير ولازم اخلصه وبعدين أنا لسة راجع شوف اي حد غيري
هلال بصله بشك وخرج
هيثم فونه رن
_______عند شري
شري:اللووو لازم نتقابل حالا
_كنت لسة هتصل بيكي طب يلا تعالي شقتي
شري:لا طبعا مش هينفع أنا هتحرك دلوقت من قدام الشركة وانت تعالي علي العنوان دا بسرعة****
_____عند ادم
ادم:كنت بتعمل ايه كل دا
هلال:كنت في الشركة بخلص شغل
ادم:مش مطمنلك
هلال:اسكت عشان أنا في حاجة لو اتاكد منها هتبقي اللعبة وسعت اوي وتسيع من الحبايب الف
ادم بصله بعدم فهم:انت بتقول
هلال:متخدش في بالك المهم يلا شد حيلك كدة عشان عيزين نمشي
ادم بتمثيل:طبعا زهقت مني ومبقتش طايقني وعايز تمشي اااخ منا لا ليا حبيب ولا قريب دنا وحيد يناس
هلال:
ادم:احم سوري اتقمصت الشخصية شوية
قعدو يتكلمو مع بعض كتير
هلال تليفونه رن قام بعيد يرد
هلال:ها ايه الاخبار
شخص:دلوقت ي باشا أنا مشيت وراها لقيتها طلعة شقة غريبة كدة والاغرب لقيت استاذ هيثم طالع بعديها
هلال بابتسامة:اممم منا كنت متاكد المهم خليك عندك وكل يوم عربية مش هي هي نفس العربية عشان ميشكوش
شخص:امرك ي باشا
هلال قفل وبص للفراغ وسرح
ادم:في ايه
هلال:هيثم
ادم بقلق:ماله
هلال:يظهر كدة اتفق هو وشري
ادم بغضب:ي ولاد الك....
هلال:بس تعرف ليقين اوي علي بعض تحسهم نفس الوس...
ادم:طب هتعمل ايه
هلال:هعمل انك انت تنام كدة وترتاح اشطا
ادم:توه توه ماشي
هلال:انت ليك كلام مع هيثم يعني اتخانقتو قبل كدة حصل ما بينكم حاجة
ادم:لا مفيش غير مرة لما اا..
قاطعو كلامهم لما لقيو زهرة ومروة دخلين
الاتنين بشك:انتو سكتو ليه اول ما دخلنا
هلال:زهرتي وحشتيني اوي ي قلبي
زهرة زقته بعيد:كنتو بتتكلمو في ايه وأول ما دخلنا سكتو
الاتنين بصو لبعض وسكتو
مروة:مطنطقو ولا تكونوش بتخونونا
ادم:لا كدة عيب عليكي انت بتظلمينا
هلال:يعني هنكون بنفكر في مين اكيد فيكم
زهرة:خلف انت بتكدب ي خلف
هلال:اكيد طبعا بكدب
كلهم قعدو يضحكو ويهزرو
______عند شري
هيثم: أنتي ايه الغباء إللي أنتي فيه دا وأنتي فكرا بالهبل إللي عملتيه دا صدقك دا كدا بتاكديله انك ناوية علي حاجة
شري:ملكش دعوة انت أنا وهلال معرفة قديمة وأنا وهو بنفهم بعض من نظرة عين وأنا متأكد انو مصدقش كلمة من إللي قلتهم وهو كمان كان بيحور معايا
هيثم:لا بجد دا ايه العظمة دي وأحنا هنستفاد ايه من كل دا
شري: أنا عرفة كويس أنا بعمل إيه ملكش دعوة
هيثم بصلها بضيق:ومين الاخ اللي جيباه
شري:دا واحد هيساعدنا كتير أوي
هيثم:ايوا مين
شري بضيق:مخلاص بقي انت هتحقق معاية زمانه جاي
هيثم بصلها بغضب
الباب خبط طق طق
شري:ي اهلا ي اهلا حمزة بيه
حمزة بابتسامة شر:ي أهلا بالقمر كله
شري:تعالي ادخل ادخل
دخلو وقعدو هما التلاته
هيثم:ها هتفهمينا بقي ولا ايه
حمزة:ايه دا مش انت هيثم الدمنهوري بردو
شري:الله هه عرفت اسمك اهو كويس
هيثم بصلها بضيق: طب اتكلمي
شري:دا حمزة حمزة العزايزي من اكبر اعداء هلال القناوي
هيثم:معقول انت وهلال بقيتو اعداء دنتو كنت عنده زي ادم بالظبط
حمزة بشر:لا دا كان زمان دلوقت بقي اتمني اشوفه ميت
هيثم بصله بشك:وايه إللي حصل ما بينكم
حمزة:خلاف ما بين الشركات لدرجة اننا كنا هنموت بعض وبسببه كرهت كل عيلتي حتي ابويا اتبري مني بسببه وهو بقي طالع يقش ونازل يقش بس خلاص بقي نهايته أنا إللي هلم
شري:تعجبني ي حمزة
حمزة:دلوقت إحنا مش هنتصرف في اي حاجة غير لما ادم يخرج من المستشفى عشان اللعب يبقي عالمكشوف عشان هو اصلا دلوقت طول اليوم قاعد مع ادم بس يوم ما يخرج بقي اللعب هيبتدي
شري:حلو الكلام
حمزة: أنا همشي بقي وعلي اتصال
بعد ما مشي
هيثم بقلق: أنا مش مطمنله
شري بثقة:يبني دا بيكره هلال اكتر مني ومنك صدقني
هيثم بغمزة:سيبك من الكلام دا دلوقت أنتي وحشتيني اوي
شري بضحك:وانت اكتر ي حب هروح اخد شاور واجي بسرعة
هيثم:بسرعة بس عشان عندي مشوار
________
عند هلال
مجهول:الووو
هلال بابتسامة:الو ي ي بوب
مجهول:كله تمام وماشي صح الصح ي كبير
هلال:تعجبني فيك ثقتك سلام وعلي اتصال
مجهول:ماشي ي كبير
هلال:بطل تقولي ي كبير دي محسسني إني رئيس عصابة
مجهول: ماشي ي كبير
هلال:ابو رزالة امك
مر اسبوعين علي نفس الحال وادم زي ما هو لسةتعبان وبدء يتحسن بسيط وكل يوم هو ومروة بيرجعو زي الاول واحسن وهلال بيقرب من زهرة اكتر وعاصم وريهام رجعو دبي وعيلتهم رجعو الصعيد متبقاش غير علاء ومروة وحسام وشري لسة بتخطط مع هيثم وحمزة
______في يوم جديد
احمد وريتاج جيين يسءلو علي ادم
احمد:والله أنا عارف انها مش وقته خالص بس أنا خللت ومش قادر أصبر
هلال بضحك:ليه بس في ايه
احمد: أنا طالب ايد الانسة سارة اختك
علاء بهمس:تعرف هاين عليا افضل اقله كلام وحش عليك واخليه يعذبك زي ما عزبتني
احمد :اسكت يلا ها رايك ي بشمهندس
هلال بابتسامة: وأنا يشرفني اناسبك بس أما نرجع الصعيد وتطلبها من بابا بالمرة
احمد:تمام
زهرة:طب ما تيجي نرجع الصعيد ي هلال بقلنا كتير قعدين هنا
مروة:اه والله فكرة حلوة
ادم بصدمة:هتسيبوني وتمشو كلكم
هلال:لا ي خويا ما الدكتور كتبلك علي خروج بكرة
ادم بفرحة:بجد
هلال:اه والله
علاء:يبقي خلاص نرجع كلنا الصعيد
هلال :تمام
الكل مشي اتبقي هلال وادم
الباب خبط طق طق
هلال:اتفضل
حمزة بابتسامة حقد: حمدالله علي سلامتك ي ادم بيه
ادم بضيق:شكرا
حمزة:ايه ي هلوو مش هتسلم علي صاحب عمرك ولا ايه
هلال بغضب:ايه إللي فكرك بينا ي حمزة دلوقت
حمزة:لا دا موضوع كبير هنعرفه مع مرور الوقت بس أنا جيت اقلك أنا منستش إللي حصل زمان ي هلال وخاف مني الفترة الجيا
حمزة خرج وقفل الباب جامد
ادم:هو في ايه هو حمزة دا انتو مش كنتو اكتر من اخوات في ايه هي الدنيا كلها متفقة علينا ولا ايه أنا حاسس كام يوم وهنلاقي زهرة ومروة متفقين مع شري وهيثم علينا
هلال بضحك:لالا مش للدرجة
______
مجهول:ها ي كبير انفذ
هلال:نفذ ي معلم
هلال قفل
هلال مع نفسه:وحيات امي لعرفكم مين هو هلال القناوي ي كلاب
_______عند شري
شري:تمام يعني هو هيخرج بكرة
حمزة:بالظبط كدة
شري:تمام أنا هروح بقي
شري نزلت من الكافيه وهيا نزلة علي السلام لقيت
شري بصدمة:عاااااا الحقوني عاااااا عربيتي
يتبع...
الخامس والعشرون من هنا