recent
روايات مكتبة حواء

رواية وجه في الذاكرة الفصل التاسع عشر 19 بقلم نرمين قدري

رواية وجه في الذاكرة الفصل التاسع عشر 19 بقلم نرمين قدري

الفصل التاسع عشر بارت جامد جدا يستاهل التأخير

دخل ناجي وصعق من المنظر لقي محمود مدبوح ودم مغرق المكان
انصدم ناجي من المنظر .. المنظر كان بشع جدااااا
محمود كان مدوبح كالشاه بدون رحمة
اتصل ناجي بالشرطة . وأبلغ عن الحادث ثم اتصل لسليم
ناجي /الو ايوة سليم. حقولك علي خبر بس عاوزك تكون جامد علشان اللي جاي
سليم. / خير يا استاذ ناجي صوتك قلقني
ناجي /,انا رحت ادي الفلوس لمحمود ابو فريده زي ما اتفقنا
سليم/ايه طلع عنده دم ومرضاشى ياخدهم
ناجي/لا مش كده محمود اتقتل لقيته مدبوح في شقة
سليم /,,وقف فجاءة مما شد انتباه فريده
امتي حصل الكلام ده وازاي ومعرفوش مين اللي عمل كده
ناجي براحة شوية ياسليم الشرطة لسة وأصله دلوقتي وبتحقق بس عاوزين اهله شوف بقي حتوصل الخبر ازاي لفريده وربنا يقويك علي زينب
سليم طايب ما تيجي معايا علشان مبقاش لوحدي قلت ايه
ناجي طايب حشوف لو ينفع امشي حاجي علشان انا اللي شفت الجريمة وبلغت متهيقلي مش حينفع أمشي
سليم خلاص انا حتصرف
وقفل الخط
فريده في ايه ياسليم في حاجة حصلت
سليم /هي زوزو فين
فريده فوق في اوضتها بتحضر شنتطتها علشان رايحة بيتها تشوف استاذ محمود
سليم /استاذ محمود. . ده بباكي يافريدة
فريده / انا مليش اب مليش
سليم / طايب اهدي وتعالي علشان عاوزك انتي وزوز مع بعض
واخدها وطلع بيها عند زوزو
زينب/. فيه ايه يا اولاد متجمعين ليه
سليم / اسمعوا اللي حقولهلكم ده كويس وعاوزين نكون هادين كل حاجة في ايدى ربنا
زينب ,/من غير مقدمات يا سليم مين مات
فريده / هو في حد مات ياسليم بجد انطق
سليم /اهدي يافريدة خليني اعرف اتكلم بقي أنا بلم نفسي بالعافيه . البقاء لله ربنا يصبركم استاذ محمود تعيشوا انتم
زينب /,ايه ايه اخويا مات ازاي مات ازي ياسليم الصبر يارب .
فريده قعدت مكانها ولسنها اتلجم عن الكلام و دموعها نزلت وهي لاتعلم ايه السبب
فريده/,هو لحق جيه علشان يروح طايب جه ليه جه ليه حد يفهمني
سليم / اهدي بقي علشان احنا لازم نمشو دلوقتي علشان الشرطة طلبتكم
زينب /,شرطة ليه ياسليم هو مات ازاي
سليم/استاذ محمود اتقتل في شقة عندك يا زوز
زينب /يالهوي ياعني يا اخوبا ومعرفوش مين اللي قتله
سليم / يلا بقي علشان الوقت و خرج سليم وزينب وفريده وتركزت اياد مع امنا الغوله لوحده
غاده/,الو فرصتنا جت من غير تعب شوف حنخلص من. الواد ازاي ..
مجدي /وانا مالي اتصرفي انتي انا مليش في
غاده / سليم لو عرف اني ليا يد في الموضوع ده حيخلص عليا اتصرف انت من غير حتي متقولي حتعمل ايه
مجدي /ماشي يا غاده عدي الجمايل .. واحسن انك متعرفيش بالي حعملة بس عليكي تسهليلي ادخل الفيلا
غاده ماشي سهلة دي بس اخلص قبل ما يرجعو
وفي بيت زوزو الدنيا مقلوبة شرطه وإسعاف و معمل جنائي ومباحث
زينب / ياعني عليك يا اخويا الله يرحمك عشت وحيد ومت وحيد الله يسامحك بقي علي عملته في حق بنتك ومراتك
أما فريده فكانت ملتزمة الصمت تام
سليم /فريده حببتي اتكلمي قولي حاجة متقعديش ساكته كده . عيطي اصرخي اعملي اي حاجة
فريده / أتصدق يا سليم لو قلتلك اني مش حاسة بحاجة خالص . لا فرحانه ولا زعلانه مش حاسة
سليم ضم فريده لحضنه معلش يا قلب سليم فترة وتعدي علي خير
سليم/فريده حعمل مكلمة تليفون وراجع خشي انتي بصي علي زوزو زمنها زعلانه مهما كان اخوها .
فريده /حاضر يا حبيبي بس متتاخرش عليا .
سليم غمز لها ايه بوحشك
فريده / هو ده وقته بردو روح يا سليم شوف حتعمل ايه
خرج سليم
سليم /الو ايوة حسن ايه الاخبار عملت زي مقلتلك مش عاوز دبانه تخش فيلا . وخالي بالك من غاده مش عاوزه تيجي جمب اياد
عارف لو اياد جراله حاجة مش حرحم واحد فيكم
حسن /تمام يا فندم كلنا واقفين متخفش حضرتك
سليم لما نشوف
رئيس المباحث /هو حضرتك جوز بنته
سليم/أيوة يافندم
رئيس المباحث طايب حضرتك تتفضل انت و الباقي عندي في القسم لتكميل التحقيق
سليم /ماشي يافندم
اجتمع سليم وناجي وزوزو وفريده في القسم لاستكمال التحقيق
في نفس الوقت كان مجدي بيحث عن طريقة يدخل بيها فيلا .
مجدي /أيوة يا غاده الزفت انا مش عارف ادخل ايه محسسني أنه ساكن في قلعة
غاده /,,والعمل حنعمل ايه هو فعلا مكتر الحراسه مش عارفه بقي
مجدي طايب منتصرفي حعمل ايه دلوقتي
غاده اصبر شوية وانا حتصرف
وفي القسم
وكيل نيابة/,هو ملهوش اعداء يعني مش شاكه في حد يا حاجة
زينب/واللهي يا بني ما اعرف محمود اخويا الله يرحمه لسة راجع امبارح من بلاد برا بعد 22سنة .
وكيل نيابة / 22سنة وكل المده دي مكلمكيش
زينب /لا يابني الكدب خيبة كلمتي فيهم 3مرات مرة اول مسافر ومرة لما بعت فلوس ومرة ل....
وكيل النيابة /قطع كلامها فلوس ايه هو كان متعود يبعتلكم فلوس يعني كل فترة
زينب / ابدا يابني ده من ساعة ما سافر مسءلش في. مرة بالصدفة كلمني وقلتله أن فريده خلفت اياد وظروفها وحشة فجاءة بعدها لقينا استاذ ناجي بيتكلم أن في هبه جات باسم فريده من واحدة اسمها انجيل .. كلنا استغربنا مين انجيل .وفريدة مرتضتش تصرف منها حاجة
وكيل نيابة /طايب المرحوم ليه بعت الفلوس باسم حد تاني يعني ليه مبعتش باسمة هو مش ابوها
زينب/ياعيني عليكي يابنتي هي مكنتش تعرف أن ابوها عايش هي كل فكرها أن ابوها مات من زمان وأنا مرصتش اقولها أنه رمها حته لحمة حمرا ومشي ومسءلش
وكيل نيابة /طايب وبعدين لما عرفت مدام فريده حصل ايه
زينب / وحيحصل ايه ياباشا هي عرفت امبارح بليل طبعا زي اي بنت مصدومة في ابوها زعلت شويا وخصوصا لما عرفت أنه جاي علشان ياخد الفلوس مش علشانها .
انتبه وكيل نيابة للكلمة انتي بتقولي ايه هو كان عاوز ياخد الفلوس من فريده
زينب / بتلقاءية اه يابني اتاريه مكنش عطيها الفلوس لوجه الله هو كان مهرب الفلوس من بلاد برا لهنا أبصر ايه مش عارفه .
فريده لما سمعت كده اتجننت وقالتو انا مش عاوزة....
قطع كلامها وكيل نيابة خلاص ياحاجة عرفت اللي عاوز اعرف
زينب هو ايه اللي انت عرفته هو انا قلت ايه انا مكملتش كلامي
وكيل نيابة خلاص يا امي اتفضلي دلوقتي
نادي يابني علي سليم
سليم / السلام عليكم
وكيل نيابة وعليكم سلام حضرتك سليم زوج ابنه القتيل
سليم /أيوة يافندم
وكيل نيابة تعرف ايه عن القتيل
سليم معرفش عنه حاجة انا اول مرة اشوفه كان امبارح بليل لما جه كان لسة جاي من السفر حتي معرفش كان في اي بلد
وكيل نيابة ومدام فريده
سليم / مالها فريده هي اتفجاءة زيها زينا هي كمان مكنتش تعرف ان ابوها لسة عايش
وكيل نيابة / طايب والفلوس
سليم / اي فلوس قصدك علي فلوس الهبه.. فريده مصرفتش منها جنيه..
وكيل نيابة / ليه هي مش اتعصبت لما عرفت أن ابوها حياخد منها فلوس
سليم لا حاسب حضرتك فهمت غلط فريده مش محتاجة اساسا لفلوس ابوها فريده اللي عندها كفايا فريده ورثها من جوزها الاول زياد الله يرحمه يعيشها ملكه جمال فريده اللي زعلها أنه جاي علشان خاطر الفلوس مش عشنها
وكيل نيابة وماله البحر بيحب الزياده
سليم / انا مش فاهم قصدك بتلمح لا ايه فريده الصبح بلغت الاستاذ ناجي يسحب فلوس وبروح يديها لابوها
وكيل نيابة / خطة في منتهي ذكاء هي تسحب فلوس وتبعت حد بيهم وتبعد كل شكوك عنها
سليم بعصبية./ هو حضرتك بتقصد ايه انت عاوزة تتهم فريده بقتل ابوها ده تخريف
وكيل نيابة / احفظ ادبك انت هنا في نيابة . اتفضل اطلع
وكيل نادي علي ناجي
ناجي /انا ناجي المحامي
وكيل نيابة اتفضل اقعد
تعرف ايه عن القتيل
ناجي انا محامي مدام فريده من سنين واعرف كل حاجة عنها . لكن والدها اول مرة اشوفه يوم الحادث
وكيل نيابة وايه اللي خلاك تروح عنده يوم حادث
ناجي / كنت جايبلو الفلوس اللي كان عطيهم هبه لبنته
وكيل نيابة / وهي في فلوس هبه بترجع اسمها هبه مش سلفه
ناجي / ظروف هنا مختلفة شوية فريده اساسا مصرفتش الفلوس دي
وكيل نيابة / انا مش مشكلتي صرفت ولا مصرفتش انا عاوز اعرف هي زعلت من ظهور ابوها ولا
ناجي / طبيعي حتكون زعلت واحده عايشة عمرها كله أن ابوها ميت فجاءة يظهر بعد 22سنة يقولها انا ابوكي حضرتك حط نفسك مكانها .
وكيل نيابة ده دافع للقتل
ناجي / قصدك ايه مش فاهم وقام واقف
وكيل نيابة اقصد أن المتهم الاساسي عندي هي فريده
ناجي/ بصدمة انت بتقول ايه فريده هو حضرتك شوفت مدام فريده قبل ما تتهمها
وكيل نيابة لا لسة حشوفها
ناجي تحب اقولك انك حتشوف انسان هش مكسور ومدبوح من جوا غير أن فريده عندها كسر مضاعف في أيدها ازاي بقي حتكون هيا اللي قتلته
وكيل نيابة هو انا قلت انها قتلته بايدها اكيد حرضت علي قتله
ناجي هو حضرتك عارف بتقولي ايه
وكيل نيابة هو حضرتك حتعلمتي شغلي اتفضل حضرتك الاستجواب معاك خلص
ناجي انا هنا بصفه محامي فريده وححضر معاها التحقيق
وكيل نيابة ..اتفضل اقعد .. دخل يابني مدام فريده
فريده سلام عليكم
وكيل نيابة اتفضلي اقعدي .
تعرفي ايه عن القتيل
فريده / معرفهوش
وكيل نيابة باستغراب يعني ايه متعرفيش مش والدك ده
فريده معرفش انا بقالي 22سنة عارفه أن ابويا ميت من كام ساعة بس عرفت أنه عايش يبقي معرفهوش
وكيل نيابة / عملتي ايه لما عرفتي أنه حيسحب منك فلوس الهبه
فريده /معملتش حاجة سحبت الفلوس وادتهالو
وكيل نيابة /بالبساطة دي عطيتيلو الفلوس
فريده ا / ه بالبساطة دي عادي أما مش محتجاهم
وكيل نيابة / انتي عاوزة تفهميني انك استغنيتي عن 10مليون دولار بسهوله دي
يا مدام فريده لو اللي بيتكلم مجنون يبقي مستمع عاقل متعقلش يعني و فجاءة خبط بيده علي المكتب
عاوز اعرف انتي حرضتي مين علشان يقتل المدعو محمود
فريده بصدمة انا أن نا اقتل
ناجي / حضرتك موجه لها الاتهام بناء علي ايه فين الدليل اللي يثبت أنها هي القتله أو المحرضه علي القتل
وكيل نيابة / هي المتهمة اللي قدامي دلوقتي هي فريده كل اصابع الاتهام لتشير ليها . هي الوحيدة اللي عندها الدافع للقتل علشان الفلوس
انا متطر احبسها اربع ايام علي ذمة القضية ولحين ظهور دليل آخر
وفي هذا اللحظة غاده قدرت تدخل مجدي الفيلا


google-playkhamsatmostaqltradent