recent
روايات مكتبة حواء

رواية زهرة الصعيد الفصل التاسع عشر 19

رواية زهرة الصعيد الفصل التاسع عشر 19

 البارت التاسع عشر

ادم:لم نفسك ي هيثم ومتجيش جنب حاجة متخصكش
هيثم بعدم فهم وضيق:في ايه ي ادم مالك وتقصد ايه بكلامك دا
ادم قرب عليهم وقال بضيق:اقصد ان مروة تبقي مراتي وقريب اوي فرحنا فياريت تتجنبها خالص انت عارفني مبحبش حد يقرب من حاجة تخصني
هيثم بصله بغضب ومشي
مروة بصت لادم بعصبية وكانت هتزعقله بس هو مشي بسرعة
مروة مع نفسها:بس اهدي ي مروة اهدي اهدي انهرده اول يوم شغل اهدي اهدي
ريتال من وراها:ي حول الله انتي بتكلمي نفسك
مروة انتبهت ليها:وهو في حد يشتغل معاكم وميكلمش نفسه
ريتال:ليه بس ي جميل مالك
مروة بحب:هقلك بعدين اكيد هنبقي اصحاب بس لازم اروح الاول عند رئيس ادارة الشركة ممكن تقوليلي مكتبه فين عشان هلال شرحه وأنا نسيت
ريتال:عنيا ي قمر اخر الكوريدور علي الشمال
مروة:تشكر ي زميلي سلام
ريتال:سلام بصي نتقابل في الكافيه تحت في وقت البريك
مروة وهي مشية:اشطا
طارق من ورا ريتال:امممم هتسبيني وتروحي تكلي مع حد غيري
ريتال:اه دي صحبتي الجديدة
طارق بضحك:ي بنتي أنتي اجتماعية كدة ازاي مسافة متسلمي علي الوحدة خلاص بقيتو اصحاب
ريتال:طبعا ي بابا
طارق بغمزة:طب ما تيجي اقلك علي حاجة في مكتبي 😉😂
هلال من وراهم:طب ما تيجي اخدك أنا مكتبي شوية
طارق بخضة:ي ساتر ي رب
هلال:اسمع ياد اعمل حسابك في مييتنج كمان ساعة وروح قول لادم
طارق بلامبلاه:حاضر حاضر
هلال مشي خطوتين
طارق:ها بقي تعالي 😉😍
هلال جه مسكه من لياقة القميص:روح علي شغلك ي محترم يظهر الخصم وحشك
طارق بزعل:يووووه وربنا كدة كتير(بصوت محمد هنيدي)
هلال: وأنتي حضري نفسك وحضري كل الفيلز
ريتال بخوف:حاضر ي باشا براحة
________عند مروة
مروة وصلت عند مكتب رئيس الادارة خبطت ودخلت
اول ما دخلت لقيت ادم قاعد علي المكتب وعلي وشه ابتسامه مستفزة
مروة بصتله باستغراب ورجعت لورا تاني وقفلت الباب
مروة: لالا اكيد مش هوا اكيد هلال والبنت وصفولي الطريق غلط
ريتال:يبنتي أنتي علي طول بتكلمي نفسك كدة
مروة بسرعة:تعالي انقذيني وحيات امك هو دا مكتب رئيس الادارة
ريتال:ايوا
مروة بصدمة:اللي هو ادم القاسم
ريتال:ايوا
مروة بصدمة:ي حزني ياني ي حزني
ريتال بدهشه:ي حزني أنتي جاية منين يبنتي
مروة فاقت:وحيات امي لوريكم انتو الاتنين عملين عليا عصابه
ريتال بعدم فهم:هما مين دول
مروة:متخديش في بالك أنا هدخل بقي
ريتال مشيت ومروة قررت انها هتشتغل مع ادم وتبينله انها مش فارق معاها
مروة اخدة نفسها وخبطت ودخلت
مروة وقفت قدامه باحترام بما انه مديرها
ادم استغرب طريقتها كان فاكرها هتتخانق معاه
ادم حب يضايقها ويعمل نفسه مدير (بس علي مين بقي دي مروة مخططاله)
ادم بتكبر:احم أنتي من هنا ورايح طبعا هتبقي المساعدة بتاعتي ومعاية في كل حاجة
مروة قاطعته:عارفة ☺️☺️
ادم بضيق:ولما اكون بتكلم متقاطعنيش
مروة قاطعته:تمام أنا اسفة
ادم نفخ بضيق وكمل: ومعاد حضورك لازم يبقي قبلي
مروة قاطعته:وحضرتك بتيجي الساعة كام ☺️😂
ادم قرب يقوم يجبها من شعرها:ملكيش دعوة
مروة:ايوا امال هاجي ازاي قبل حضرتك ولا حضرتك عايزني اجي هنا من الفجر واستني حضرتك والله لو حضرتك ترضهالي أنا موافقة
ادم بصلها وكان خلاص هيضحك من طريقة كلمها
ادم بجدية مصطنعه: أنتي المطلوب من حضرتك تيجي هنا الساعة تمنيه
مروة: تمام ي فندم بس سؤال بسيط
ادم:اتفضلي
مروة:انده حضرتك بي ايه يعني بشمهندس مستر ادم ادم بيه باشا
ادم اتصدم من طريقتها وادبها المفجأ دا وتأكد انها ناوي علي مصيبة
ادم:تقدري تقولي مستر ادم
مروة:تمام اقدر اروح مكتبي
ادم:اتفضلي بس الاول هاتيلي فنجان قهوة
مروة اتعصبت:بس أنا هنا مش مسؤولة من دا ي فندم هتصل بالسكيورتي يجيب لحضرتك
مروة سابته وخرجت وادم لسة في صدمته
______عند عاصم
حسام:انت هترجع امتي دبي
عاصم:المفروض تيارتي كانت بكرة بس خلاص هاجلها لاخر الاسبوع عشان نحضر خطوبة علاء بالمرة
حسام:اممم ماشي
عاصم بخبث:وانت علي كدة مش ناوي ترجع
حسام بتوتر:ها لا أنا بفكر اقعد هنا علي طول
عاصم بصله برفعة حاجب حسام سابه ودخل
_________بعد مرور ساعة
مروة خبطت علي ادم ودخلت
مروة:عندنا اجتماع دلوقت مع شركة هنا وهلال بيه بيقول لحضرتك يلا
ادم بجدية:تمام اديني جاي
مشيو هما الاتنين ووصلو المكتب عند هلال ودخل ادم ووراه مروة بادب
هلال وزهرة بصو لبعض بصدمة كانو فكرنهم هيمسكو في بعض
الاجتماع بدء وكان قاعد هلال علي رأس الطاولة وجنبيه علي اليمين ادم ومروة وعلي الشمال طارق وريتال
وزهرة قعدة بعيد لانها ولا هنا اصلا
بدؤ في الاجتماع وهيثم مبطلش بص علي مروة وادم قرب يقوم يضربه
الاجتماع خلص وهما مشين
مستر مايكل:علي فيكرا مروة انت موهوب كتير وقمر كتير
مروة بخجل:احم مرسي لحضرتك
ادم سلم علي مستر مايكل وضغط علي ايده: نورتو مستر مايكل
الكل مشي اتبقي هلال وزهرة
هلال: أنا مش مطنملهم
زهرة:ولا أنا والله دول متتوقعش منهم غير المصايب
هلال:خلاص فكك منهم بقلك تعالي نمشي إحنا عشان اوريكي الفلة وكمان عشان نقول للمهندس طلبتنا
زهرة:تمام يلا
______عند مروة
مروة قعدة مع ريتال في الكافيه تبع الشركة
ريتال:امممم يعني أنتي اخت زهرة إللي هي مرات هلال إللي انتو تبقو قرايب اصلا
مروة:بالظبط كدة
ريتال: وأنتي تبقي مرات ادم
مروة:ايوا
ريتال:امم اكيد هتعزمينا علي فرحكم
مروة بضيق:اه طبعا ي اكيد يلا عن اذنك بقي عشان اكمل شغل
مروة طلعت علي مكتبها
ادم:هتيلي الفايل اللي ادتهولك الصبح
مروة:تمام ي فندم
مروة اخدة الفايل ودخبطت ودخلت:اتفضل
ادم وهو باصص للورق:شكرا
مروة:حاجة تاني
ادم:اه لو سمحت هاتيلي بردو الفايل اللي هناك دا هتلاقيه في الرف التالت
مروة اخدة السلم الصغير طلعت عليه اتلافت الملف لسة هتنزل وادم كان هيقلها انزلي بدل ما تقعي
لسة بتلف رجليها اتعوجت راحت وقعت علي ادم
ادم شالها علي ايده الاتنين قبل ما تقع
الاتنين فضلو يبصو لبعض
ادم مقدرش يقاوم مروة وحشته جداا راح غصب عنه باساها في خدها وهي واقعة عليه
ادم مفقش غير علي صوت قلم من مروة ليه
مروة بغضب:انت انسان مش محترم
مروة سابته وخرجت وهي كانت مكسوفة جدا وقلبها عمال يدق
______عند هلال
هلال وزهرة راحو الفلة وكانت لسة بتتبني ومليانه عمال
هلال للمهندس:بص عايزك تعمل الأوضة دي إللي اوضة النوم كبير جدا اكبر اوضة عيزها فيها اوضة نوم وحمام كبير وقد صالو صغير وتربيزة
زهرة قاطعته بصدمة:في ايه ي عم منعمل فيها مطبخ وسفرة وصالون ونحط البيت كله في الاوضه
هلال بصلها وداس علي رجلها عشان تسكت
زهرة بصتله بغضب وسكت
المهندس مشي وزهرة وهلال قعدين يلفو
زهرة باعجاب:بص احنا عيزين نخلي الاوضة كدة تميمها يبقي هادي جدا
هلال:اه هتخليها كلها سودة
زهرة بضيق:لا طبعا سودة ايه
بص أنا بعرف ارسم كويس جدا ايه رايك ارسم سورة ليا أنا وانت في نص الاوضة هتبقي عظمة
هلال:امم مش بطال
زهرة:وفي اوضة الاطفال البنات هرسم فيها تنة ورنة والجنيات
وفي اوضة الاطفال هرسم سبونج بوب واصيل وبقيت العيلة
هلال بإعجاب:امم تصدقي فعلا هتبقي عظمة
وكمل بخبث:بس هي فين الاطفال دي
زهرة بكسوف : الله واعلم بقي
هلال بخبث:طب ما تيجي ندخل الاوضة إللي خلصت دي واقلك
زهرة بخجل:انت قليل الادب وأنا ماشية
زهرة رجعت لورا من غير ما تاخد بلها
هلال بصدمة:استني استني استناااااااي
_______عند مروة
مروة خلصت شغل ونزلت لقيت ادم واقف قدام العربية ولابس نضارته الشمس
ادم:تعالي اوصلك في طريقي
مروة بضيق:شكرا مش راحة البيت
ادم:عادي هوصلك مكان ما تحبي
مروة وهي مشيا:شكرا عن اذنك
مروة سابته ومشيت ادم ركب عرييته ومشي
وهنا هيثم كان بيراقبهم ومستغرب علاقتهم
_______عند هلال
هلال جري بسرعة علي زهرة وبص لقاها وقعة علي الرمل وفقدة الوعي
هلال نزل جري عليها وفضل يفوق فيها
زهرة بوجع:اااااه رأسي
هلال:زهرة انتي كويسة وحضنها
زهرة:جسمي وجعني اوي
هلال:معلش أنا اسف تعالي هنروح المستشفي بسرعة
هلال شال زهرة ووداها المستشفي والدكتور قال كدمات بسيطة وداها مراهم وحجات
_______
مر اسبوع علي نفس الحال زهرة وهلال زي ما هما وادم ومروة علي نفس الحال
واخيرا جه يوم خطوبة علاء وريتاج
زهرة كانت لبسة فستان بينك ضيق من فوق ومن تحت منفوش
وهلال لابس بدلة رصاصي جميلة وحاطت بيبون بينك
ومروة لبسة نفس فستان زهرة بس لونه رماضي
وادم لابس بدلة كحلي
هلال وزهرة قعدين مع بعض علي تربيزة ومعاهم مروة وسارة وزينة ومعاهم عاصم وريهام
والابهات والمهات قعدين مع بعض
ادم دخل القاعة
مروة اول ما شافته اعجبت جدا بواسمته بس اضايقت
مروة بهمس لعاصم:هو مين عزمه
عاصم بنفس الهمس:امال يعني مش هنعزم حوز اختنا
مروة بعصبية:جوز اختك دا هيبقي طليقها
عاصم:طب اخرسي طيب
ادم متابع كلامهم وعارف انو عليه
ادم سلم علي الكل وقعد جنب هلال
وكل شوية يبص علي مروة وهي بقيت عمله زي الطمطماية من الكسوف
زينة:طب أنا هطلع اشم شوية هوا برا
زينة خرجت برا
وهي خارجة حد خبط فيها
زينة:ااااه مش تحاسب
حسام:اسف
زينة بضيق:انت هنا اووف
حسام بسخرية:ليه مش عيزاني اجي خطوبة ابن خالتي
زينة بصتله بضيق ومشيت
_______
داخل القاعة
النور كله طفي وفتح نور واحد علي احمد وهو ماسك ريتاج وداخل بيها اول ما دخلو صوت السقيف علي والاغاني اشتغلت
احمد باس ريتاج من راسها وسلمها لعلاء
علاء وريتاج بدؤ يرقصو
بعدين اشتغلت اغنية رومانسية وكل كابلز طلعو يرقصو
مفيش غير ادم ومروة كل واحد قاعد في جنب لوحده وباصص للتاني باشتياق
عند هلال وهما بيرقصو
هلال:مش عايزة تعرفي اتجوتك ليه
زهرة:قول
هلال:بحبك
زهرة بصدمة:اييييه
هلال بصوت عالي:بحبااااااااااك شلها وفضل يلف بيها
كله نزل وجت فقرت رقص بنات وولاد
ولسؤ الحظ كان تبع الفرقة دي شري
مروة شافتها افتكرتها علي طول لان صورتها محفورة جواها بصت لادم بغضب
ادم شاف شري وبلع ريقه بخوف
هلال بهمس: إيه إللي نيلها جبها دي
ادم بخوف:والله ما اعرف يكش متجيش هنا هتبقي مصيبة
الفقرة خلصت واول ما خلصت شري جريت تاخد ادم بالحضن بس ادم دفعها
مروة كانت متبعاهم وعفاريت الدنيا قدام عنيا
شري بدلع:ي دومي وحشتني اوي تعالي نرقص
ادم بغضب:ابعدي ي شري احصلك عشان متجربيش زعلي
شري بمياصة:بقيت قاصي اوي ي دودي معقول تنسي إللي بنا
مروة الغيرو عمتها وقالت بنفس نبرة شري:اخص عليك ي دودي كدة تنسي انت مش جدع خالص
شري بصتلها وقربت من هلال
شري بمياصة:وانت ي هلووو مش هترقص
هلال كان هيرد بس تتفاجأ بزهرة
زهرة بغضب ومسكت ايد شري: لا ي روح امك مش هيرقص ولو حب هيرقص مع مراته غوري في داهية
شري بصتلهم كلهم بحقد ومشيت
مروة مقدرتش تتحمل خرجت برا القاعة
مروة قعدة علي البحر إللي قدام القاعة
سرحت في حكايتها هي وادم ونفسها يرجعو زي ما كانو
هيثم من وراها:تسمحيلي اقعد معاكي
مروة بضيق:اتفضل
هيثم:علي فكرة احنا ممكن نبقي اصحاب وتحكيلي عن حياتك وأنا احكيلك ونبقي اصحاب كدة
مروة بضيق:هيثم عشان خاطر ربنا سبني في حالي سبق وعرفت إني متجوزة وحتي لو مكنتش متجوزة مينفعش اصاحب فياريت تبعد عني عشان أنا مش سكتك تمام
هيثم بصلها بكسوف ومشي
ادم كان متابعهم وفرح جدا من رد مروة لهيثم
ادم:ممكن نتكلم شوية في الهدؤ دا
مروة بضيق:اتفضل
ادم:مروة لاخر مرة هسالك معندكيش فرصة اننا نرجع
مروة بوجع: صعب ي ادم صعب
ادم:تمام ي مروة اعملي حسابك بكرة هاجي عندك ومعاية المأذون وهنطلق
مروة سمعت الكلمة دي من ادم وحست ان قلبها وقف مكنتش متخيلة انو هيتخلي عنها ويزهق بسرعة كدة هي كانت فكراها سهلة بس لما ادم قال كدة حست انها خلاص هتموت
مروة بجمود:تمام
مروة سابته ومشيت بسرعة قبل ما دموعها تنزل
ادم كمان ركب عربيته ورجع بيته علي طول
دخل ورمي نفسه علي اقرب كرسي كانه بيرمي همومه
الباب خبط قام يفتح
ادم:انتي بتنيلي ايه هنا وايه إللي عملاه في نفسك دا
_انت ليا أنا بس ي ادن فاهم ليا أنا بس ولو مكنتش ليا مش هتكون لغيري
الخطوبة خلصت وكانت حلوة جدا
كل واحد روح بيته
هلال:زهرة أنا هروح لادم بسرعة واجي
زهرة بقلق:ليه في حاجة ولا ايه
هلال:مش عارف مشي بدري وعمال ارن عليه مش بيرد مسافة السكة وجاي
زهرة: اخدة الفون
هلال:ايوا
هلال ركب عربيته وساق بسرعة وحاسس انو في حاجة وقلبه مش مطمن
وصل البيت وخبط مفيش رد القلق بدء يكتر
فضل يخبط اكتر عاصم وعلاء خرجو
سالوه ماله وهو قالهم
فضلو يخبطو هما الاتلاته لغاية ما كسرو الباب
اول ما الباب اتفتح مروة كانت خرجة من شقتهم بنشوف مالهم
مروة بصدمة:اااااااااااادم 😳😳
يتبع.

google-playkhamsatmostaqltradent