رواية حياة الفهد الفصل الثالث عشر 13 بقلم الكاتبة المجهولة
هشام خد نفس عميق : بصراحة يابوي اني بحب آية بت عمي وعايز اتجوزها
سعدية ظغرطت : مبروك ياجلب امك اخيرا هفرح بيك ياولدي
هشام ضحك : استني بس ياست الكل بتظغرطي على ايه هو لسه في حاجة تمت
محمود بجدية : ماشي ياولدي هكلم عمك في الموضوع ونشوف رأيه
هشام : اللي يهمني رأي العروسة يابوي هيا اللي هتجوز هيا اللي هتعيش معايا مش ابوها لازم تبجي راضية عشان نعيش حياتنا من غير مشاكل
محمود بضيق : وه انت اتعلمت من فهد ولا ايه احنا اهنيه مفيش رأي للعروسة اللي أهلها يجولو عليه هو اللي يمشي
هشام : واني مش بآمن بالعادات دي يابوي ده جهل وتخلف
محمود بعصبية : والله عاال شكل جعدتك في البندر علمتك جلة الادب
هشام بهدؤ : ده مش جلة أدب يابوي ده علم وتجدم وهو ده اللي ع أساسه نجدر نعيش صح في المستجبل
محمود بضيق : اني ماااشي عشان لو جعدت اكتر من أكده هيجيلي الضغط
سعدية بعتاب : ينفع أكده ياهشام تزعل ابوك منك ياولدي
هشام بهدؤ : ياست الكل اني مش جولت غير الحجيجة احنا اهنيك عندنا عادات كتير غلط لازم تتغير
سعدية بتنهيدة : ربنا يهديك ياولدي
..... في المخزن......
كريم بتعب : ابوس ايدك كفاية مبقتش قادر لازم اخد الجرعة
فهد بكره : كان لازم تفكر زين جبل ماتتهجم ع بت عمك اللي هيا مرتي مرات فهد المنياوي
كريم : سامحني ارجوك سامحني وارحمني انا... انا اسف... هعملك كل اللي انت عايزه بس اديني الجرعة انا جسمي كله بيوجع حاسس ان روحي بتتسحب مني
سوزان بعياط : سلامتك ياقلب ماما.... والنبي يافهد طلعنا من هنا ابني بيموت حرام عليك
فهد ببرود : تؤ تؤ تؤ ايه صعبان عليكي ولدك.... ومرتى اللي كانت بتترجاكوا ترحموها وامها اللي كانت هتبوس ايديكو عشان تسيبوا بتها... مفكرتوش في ده ليه محطتوش نفسكوا مكانهم مرة وحدة
هالة بدلع واعجاب : بص هعملك كل اللي انت عايزه بس سيبنا
فهد بقرف : مش تفكري ان الحيل دي هتدخل عليا لااه ياحلوة اني مرضاش ابصلك اني معايا ست البنات كلاتهم
وبص لشاكر اللي كان بيتوجع من كتر الضرب : لم بتك ياعمي أصلها متربتش.. واضح ان ابوها مكانش فاضي يربيها
شاكر بالم : ح... حرام عل.. يك.. سيبنا.. اب.. وس ايدك
فهد ببرود : امم صعبتوا عليا اني جررت اديكوا فرصة
سوزان : هنعمل كل اللي انت عايزه
فهد : لا أنا مش عايز منكو حاجة
هالة : اومال فرصة ايه؟!
فهد بحدة : انا هجيب حياة هنا تشوفكوا بالشكل دا لو وافجت تسامحكوا هسيبكوا تخرجوا من اهنيه انما بجا لو موافجتش فهتفضلو معانا اهنيه لحد ماتعفوا عنكوا
فهد كان خارج
هالة بسرعة : طب انا عايزة اشرب
فهد ابتسم وبصلها : انتي مشربتيش بجالك جد ايه
هالة : يومين
فهد : تؤتؤ غلط انتي كل يوم بتاخدي نص كوباية ماية
هالة : بس ده حرام وانا مبقتش قادرة وكمان مباكلش
فهد ببرود : ماهو بصراحة اني معرفش اعاقبكو ازاي انتي والست الوالدة لاني اني ورجالتي منرضاش نمد يدنا على حرمة أصلها مش رجولة... وبص لشاكر بسخرية
فده عقابك سلام ياجطة
فهد طلع وحسابهم بيصرخوا من العذاب
...... في الجامعة.....
البنات خلصوا المحاضرات وطلعوا ومشيوا للقصر مع بعض
ياسمين بحب : مبروك ياهايدي
هايدي بابتسامه : الله يبارك فيكي ياخيتي عجبالك
ياسمين : تسلمي ياحببتي... بتحبي حسام؟!
___بقلمي سلمي الألفي
حياة وآية كانوا ماشيين وراهم
حياة بغمز : اخبار هشام ايه
ايه بكسوف وتوتر : هااه... واني مالي بيه
حياة : ياجدع عليا انا برضو دا اني قفشاكوا
اية اتوترت جدا وخدودها احمرت حياة لاحظت ده : ههه خلاص خلاص خدودك هتنفجر من الكسوف... سرك في بير يايويو... بتحبو بعض من زمان
اية بحب : من واحنا عيال ياخيتي
حياة : ربنا يخليكو لبعض ويجمعكم مع بعض في الحلال
آية : يارب ياخيتي... وانتي عاملة ايه مع فهد
حياة اتنهدت : ماشي الحال عاملين زي القط والفار
اية : فهد اخوي عصبي بس مفيش أطيب من جلبه وشكله بيحبك
حياة اتوترت : لاا لاا مستحيل اخوكي يحب حد اصلا... وبعدين دا كل مآ يشوفني يبصلي بضيق وعصبية زي مايكون عليا ليه طاار
اية بضحك : ههه ليه بتجولي أكده
حياة : معرفش كل مايشوفني طالعة او رايحة في مكان يبصلي بضيق معرفش ماله
ايه بتفكير : اممم يمكن اني اعرف
حياة : قولي يا ناصحة
اية بسخرية : مش هرد عليكي... بصي ياستي انتي اهنية في الصعيد يعني نادرا ماتلاجي وحدة مش مغطية راسها معظمهم لابسين حجاب وانتي جاية من مصر ومش متعودة على العيشة اهنية كمان اهل البلد مش متعودين يشوفوا حد أكده
حياة بغباء : مش فاهمة
اية بتنهيدة : جوليلي ياحياة انتي مش اتحجبتي ليه لحد دلوجت
حياة : معرفش هو بابا عمره مااجبرني ع حاجة وماما برضو ولما شوفت ناس من صحابي اتحجبوا سألت بابا انا لازم اتحجب قالي ايوا بس تلبسي الحجاب على اقتناع تام وانتي حباه وقالي متلبسهوش غير وانتي مقتنعة عشان لما تلبسي تتمسكي بيه ومش تخلعيه
اية : باباكي معاه حج بس انتي مش بتتمنى تلبسي الحجاب
حياة : نفسي البسه اوي بس محتاجة حد يشجعني اخد الخطوة دي
ايه : انا هساعدك
حياة بفرحة : بجد ياايه
ايه بابتسامة : بجد ووعد اول مانروح هنجعد نتكلم واشجعك
حياة بامتنان : شكرا اووي شكرا ياايه
عند ياسمين وهايدي...
هايدي : مش خابرة ياخيتي محتارة جوي
ياسمين : هو راجل محترم وشكله بيحبك جوي وانتي كمان بتحبيه على فكرة باين من عينيكي
هايدي اتكسفت : ربنا يسهل ياخيتي... وصلنا
دخلو كلهم القصر وكل وحدة راحت اوضتها وايه وحياة راحوا على اوضة آية وقعدوا مع بعض
.... في غرفة ياسمين....
فونها رن وكان سيف ابتسمت وردت
سيف : عاملة ايه ياياسمينتي
ياسمين : زينة ياود عمي انت عامل ايه وجاي ميته
سيف : ههه براحة شوية مش ملاحج ع الأسئلة... انا ياستي تمام وهاجي بعد أذان المغرب
ياسمين : ابوك لسه رافض برضو
سيف اتنهد : ايوا مش راضي يجتنع اني بحبك ورايدك انتي مش غيرك
ياسمين : ان شاء الله هيوافج وهنتجوز
سيف وياسمين فضلوا يتكلموا كتير ويهزروا
___بقلمي سلمي الألفي
.... في غرفة ايه....
حياة : يااه يااية دا الحجاب طلع جميل اوي
ايه : اكيد جميل ياخيتي الحجاب ده يعني العفَّة والجمال
ربنا سبحانه وتعالى امرنا بالحجاب وذُكر ده في عدة آيات من القرآن الكريم ربنا قال في سورة الاحزاب: ” يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا”.....
........ الحجاب طهارة لقلب الرجل والمرأة هو بيبعد الرذائل و يحصن المرأة من التعرض للمفسدات،
ويبعد الرجل عن ارتكاب الفواحش لأن الحجاب يستر فتن جسم المرأة، وربنا سبحانه وتعالى الله قال :” وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ”
حياة بفرحة : انا حبيت الحجاب جدا وحابة البسه اوي
ايه : بس في شروط عشان تلبسيه
حياة : شروط ايه
ايه : لازم يكون ساتراً لكل أجزاء الجسم ماعدا الوجه والكفين.
مينفعش يكون مزين بطريقة ملفتة وده يشمل كل حاجة يمكن أن تجذب انتباه الرجال.
مينفعش يكون شفافا يكشف اللي تحته من الجسد أو اللبس لتجنب لفت الانتباه أو الإثارة.
لازم يكون الحجاب فضفاضًا وواسعاً وليس ضيقاً يظهر تفاصيل الجسم.
مينفعش يكون للحجاب رائحة عطور أو بخور وغير ده لأن النهي جاء من النبي صلى الله عليه لما قال:
(أيّما امرأةٍ استعطَرت فمرّت على قومٍ، ليجدوا من ريحها، فهي زانيةٌ)، وصفها رسول الله بأنها زانية،
لأنها دعت الرجال للنظر ليها وإثارة رغباتهم.
حياة : كدا فهمتك شكرا اوي ياآية ربنا يخليكي انتي بجد افدتيني.. بس ممكن تعطيني واحد من عندك لحد ما اشتري
آية : الشكر لله ياخيتي اتفضلي الدولاب كله تحت امرك
حياة نقت حجاب هادي وجميل وحاولت تلفه وآية ساعدتها
آية : جمر ياخيتي ربنا يثبتك
حياة : يارب ياآية
آية : فهد اخوي هيفرح جوي اني متوكده انه كان بيتضايج منك عشان السبب ده هو دمه حامي وبيغير بس مش عايز يجبرك على حاجة
حياة : اشطاا هروح اخد رأيه هو اكيد هيرجع دلوقتي
حياة خرجت ونزلت تحت تستنى فهد في الجنينة
_عندنا ضيوف ولا ايه انتي مين؟!
حياة : انت مش عارفني
_ لا والله مش مركز ملامحك مش غريبة عليا بس انتي جمر جوي بت مين انتي ياحلوة
حياة بزعيق : ماشي تعاكس في الناس وعايز تخوني يافهد
فهد عرفها من عصبيتها واتصدم وفرح وكانت مشاعره متلخبطة : حياة!!
حياة : ايوا حياة يااستاذ اللي كنت عايز تخونها
فهد : اخونك؟!
حياة : ايوا ماانت واقف تعاكسني يبقى بتخوني معايا
فهد : انتي مستوعبة انتي بتجولي ايه
حياة : لا
فهد بابتسامة : طب تعالي في حضني
حياة : احترم نفسك
فهد حضنها : انتي مراتي ياهبلة... طالعة زي القمر ربنا يثبتك
حياة : يعني انت مبسوط اني اتحجبت
فهد : مبسوط بس دا انا طاير من الفرحة مبارك ياجميلتي ربنا يثبتك
حياة وطت راسها للارض : بس انا بعيدة اوي عن ربنا يافهد حتى الصلاة بقطع فيها ربنا اكيد مبيحبنيش
فهد رفع راسها بأطراف صوابعه وبص في عيونها : متوطيش راسك ابدا انا معاكي وهاخد بايدك للتقرب من ربنا
حياة بفرحة : بجد يافهد
فهد بهيام وابتسامتها نسته الدنيا ومافيها : بجد يعيون فهد هعلمك الصلاة وهنصلي مع بعض قيام الليل وهسبح على ايدك ونحفظ قرآن مع بعض كمان
حياة حضنته بسعادة : انت جميل اوووي شكرا شكرا
فهد : متشكرنيش دا واجبي ودلوقتي تعالي معايا
حياة : هنروح فين
فهد مسك ايدها : تعالي بس
فهد اخدها وراح على المخزن
حياة اول ماشافتهم خافت وافتكرت تعذيبهم ليها واتخبت ورا فهد ومسكت في الحلبية بتاعته جامد
حياة بخوف ورعشة : ان... انت جايبني هنا ليه.. هما هيضربوني... مش تخليهم ياخذوني
فهد حضنها : متخافيش ياحياة محدش منهم يجدر يجربلك
فهد بصوت رجولي وحدة : اللي جدام دول هما اللي ظلموكي ياحياة هنا اللي عزبوكي وضربوكي هما دلوجت تحت يدك اعملي فيهم اللي انتي عايزاه
حياة فضلت ماسكة في حضنه جامد ومخبية وشها في صدره وبتعيط
فهد بحنية : متخافيش ياحياتي انا معاكي هما ميقدرش يلمسوكي
___بقلمي سلمي الألفي
حياة طلعت من حضنه وبصت عليهم بعتلي ولوم : لييه ليه عملتو فيا كده انا اذيتكو في ايه
راحت لشاكر : انت... انت المفروض عمي يعني في مقام ابويا المفروض تخاف عليا مش تكرهني وتعذبني
بصت لسوزان وانتي ياطنط سوزان هقولك ايه ماانتي طول عمرك كده مبتحبش غير نفسك واولادك عايزة تسعدهم وخلاص حتى لو على حساب غيرك
راحت لكريم : ابن عمي المحترم اللي حاول يتهجم عليا لاني رفضت ابقا معاه انا عمري ماشوفت انسان أحقر منك
بصت لهالة نظرة طويلة وهالة بصتلها بغل : انتي بالذات اللي نفسي افهم ليه بتعملي معايا كدا ليه طول عمرك بتكرهيني بتحاولي توقعين في اغلاط وبتحبي تشوفيني مقهورة ليه ياهالة دا انتي المفروض تبقي زي اختي
هالة بغل : عايزة تعرفي ليه عشان انتي طول عمرك احسن مني في كل حاجة في المدرسة كنتي الاشطر في وسط صحابنا كنتي المحبوبة في العيلة كنتي البنت المدللة وانا ولا حاجة
حياة باستغراب : انا عمري مالاحظت كل ده الناس طول عمرها بتعاملنا زي بعض انتي اللي بتحسي بالفارق ده وتحاولي تطلعيني الوحشة في نظر الناس
هالة : انا فعلا بحاول اطلعك الوحشة عشان بكرهك وهفضل طول عمري اكرهك ياحياة ع طول احسن مني في كل حاجة ودلوقتي اتجوزتي من عيلة ليها مكانة وبتتحامي فيهم وياعالم انتي وامك عملتو ايه عشان تخليه يتجوزك
فهد اتعصب بس اتحكم في اعصابه لانه مستحيل يمد ايده على بنت
هنا وحياة مقدرتش تتحكم في نفسها ضربت هالة بالقلم وفضلت تضربها وتصرخ فيها : اياكي تجيبي سيرة امي على لسانك.... امي دي احسن وحدة في الدنيا... حبتك زي بنتها بس انتي اللي قلبك مليان حقد وغل.... كله الا امي ياهالة
حياة فضلت تضربها على وشها وكأنها مبقتش شايفة حاجة قدامها وسوزان هتتجنن
سوزان : سيبي بنتي ابعدي عنها ياحيوانة... ابعدي عن بنتي
فهد بعدها عنها بصعوبة وخدها لبرة
فهد : اهدي ياحياة اهدي بقا خلاص
حياة تلاشت كل قواها واحترمت في حضنه وعيطت كتير : هنا ليه بيعملو كدا يافهد هما ليه وحشين كده انا عمري مااذيتهم انا بكرهم بكرهم
فهد مسح على ضهرها بحنية لحد ماهداها : احسن!!
هزت راسها بايجاب
فهد حاول يلطف الجو : طب يلا عشان تساعدي ياسمين عشان سيف جاي النهاردة
حياة بابتسامه : حاضر
عدي ساعات والمغرب اذن وسيف ووالدته وصلوا القصر
سالم استقبلهم وقعدو وكبار العيلة موجودين والشباب
سيف : كيفك ياعم سالم
سالم بجمود : زين ياولدي الحمد لله
سيف : انا عارف انك متضايج مني عشان اللي عملته اني اسف ياعمي ارجوك سامحني
سالم : عفا الله عما سلف ياولدي وانت زي فهد ولدي وحواجبي لما تغلط اسامحك واوعيك
سيف بفرحة : تسلم ياعمي
سالم : كيفك ياحجة صبحة
صبحة : بخير الحمد لله في نعمة ياود عمي
سالم : تدوم النعمة
سيف بجدية : احم.. بصراحة ياعمي اني طالب يد ياسمين بتك للجواز
سالم : وابوك مش جه معاك ليه ياسيف ولا احنا مش جد المجام
صبحة بسرعة : لااه ياود عمي دا انتو غاليين جوي هو بس مشغول شوية في الارض
سيف : مفيش داعي الكدب ياما.. بصراحة ياعم سالم ابوي مش موافج واني بحاول اجنعه واني مبجتش صابر وعايز ياسمين تبجا مرتي في أسرع وجت
فهد بسخرية : مستعجل جوي ياخوي اهدي شوية
سيف : اسكت انت كلامي معاك بعدين... هاااه يعم سالم جولت ايه
سالم : بص ياولدي مش هكدب عليك بس اني بتي مش هتدخل بيت اهله مش رايدينها فيه ومش يرضيني ان ابوك ميبجاش موافج ع الجوازة
سيف : ياعمي اني بحاول معاه وهو لو موافجش اني هاخد ياسمين ونعيش في مصر وهو نكون جنب شغلي اديني فرصة اجنعه
سالم : ماشي ياولدي ادينا يومين نفكر ونبجا نرد عليك
سيف : تمام ياعمي منتظر ردك
سيف خد والدته ومشي
سالم قعد يفكر وفي راسه مواضيع كتير من جهه ياسمين ومن جهه فهد اللي مش راضي يعترف بحبه ومن جهه هايدي ومحمود ومشاكلهم
محمود بهدؤ : عايز اتكلم معاك في موضوع ياخوي
سالم : اتفضل ياخوي
محمود : هشام كلمني وجالي انه عايز يتجوز ايه
سالم :...........
___بقلمي سلمي الالفي
....... في بيت الرفاعي.....
سيف وصبحة وصلو البيت وكان سعد مستنيهم
سعد بحدة : كنتي فين ياصبحة انتي وولدك
صبحة اتوترت لان سيف اخدها معاه من غير اذن من والده بعدمااقنعاها بصعوبة تروح معاه
سيف بجدية : كنا في بيت المنياوي يابوي
سعد وهو بيجز على سنانه : وكنتو بتعملو ايه هناك عااد
سيف ببرود : كنت بطلب يد بتهم للجواز
سعد وصل لأقصى مراحل غضبه وعروقه برزت وزعق : كيييف تروحو هناك من غير اذني اييه كلمتي ملهاش لازمة عااد وانتي ياحرمة كيف تطلعي مو البيت من غير ماتجوليلي
انتي هوريكي.... هربيكي من الاول ملكيش راجل ولا ايه
سعد قرب عليها وهيا كانت بتعيط وخايفة منه ومسكهز من شعرها و.......
........... يتبع..........