اخر الروايات

رواية اخوه ولكن كاملة بقلم القلم الذهبي

رواية اخوه ولكن كاملة بقلم القلم الذهبي



 وبعدهالك يا سهي يا بنتي مش هتبطلي تعاملي اختك بالطريقه الوحشه دي !!

__بهذه الكلمات قالت سهير والدة سهي و غاده علشان توقف الختاق اليومي بين سهي وغاده..
سهي// يووه يا ماما . بس متقوليش اختي !
انا بكرها ومش بحبها. وياريت تعرفيها كدا
سهير // طب اهدي بقي . وعرفيني عملت اي معاكي عشان تحرجيها كدا قدام صحابها بالجامعه. بردو مهما كان ميصحش قدام الناس كدا .
سهي // لا يصح يا ماما . عشان متدخلش بخصوصياتي
سهير // ربنا يهديكم لبعض يا بنتي انا تعبت من المناهده معاكي يا سهي . يارب تعقلي بقي
سهي // ههههههههه اي يا ماما . انتي شيفاني مجنونه واللي اي !!
سهير // بصراحه ايوه . عشان معاملتك لأختك مش معاملة ناس عاقلين.
سهي بزهق // تاني اختي يا ماما بردو
سهير // تاني وعاشر كمان واياكي اسمعك تقولي كدا تاني. والا هيكون ليا تصرف تاني معاكي.
__ خرجت سهير من عند سهي وعلامات الضيق والضجر علي وجهها من معاملة سهي لغاده اختها.
****************
اراحت جسدها علي سريرها وهي تنظر الي السقف تشعر بالضيق وشئ من الحزن . بداخلها شعور بانها اصبحت غريبه في بيتها بعد وفاة والدها. لم يكن عطف والدتها سهير كفيل ان يزول هذا الشعور. فهي تعي جيدا ان معاملة والدتها لاختها سهي ليست نفس المعامله. تعود من شرودها فور دخول سهير غرفتها .
سهير // اي يا حبيبتي لسه بردو واخده علي خاطرك من سهي.
غاده بصوت خافت/
_ لا يا ماما انتي عرفاني كويس مش بزعلها منها.
قربت منها سهير وقعدت جمبها وحطت ايديها علي كتفها !
_ طول عمرك راسيه وعاقله يا غاده . انا مش عارفه سهي طالعه لمين مجنونه كدا ودايما بتعمل حاجات مش بعقلها خالص.
غاده بابتسامه // هيا كدا يا ماما هنعمل اي طيب نستحملها بقي.
سهير // طيب يا حبيبتي ربنا يخليكم لبعض انا جيت اطمن عليكي. وهسيبك تنامي عشان كليتك الصبح
غاده // ماشي يا ماما تصبحي علي خير ..
خرجت سهير من غرفتها وعادت غاده للاسترخاء علي سريرها مره اخري...
***************
تجلس علي احدي الكراسي في فناء الجامعه تنتظر قدوم صديقتها المحببه لقلبها. سرعان ما مر الوقت وشاهدت قدوم زميلتها شهد قادمه نحوها..
غاده بنبرة غيظ// اتاخرتي ليه يا رخمه كدا. زهقت وانا قاعده لوحدي .
شهد بضحكه// صباح الخير علي غدغودتي. بحبك اووي يا صاحبي وانت معصب كدا.
غاده مبتسمه// صباح النيله علي دماغك كنتي فين . اعترفي
شهد // مكنتش ونحمه. دلوقتي وصلت اتاخرت في النوم بس
غاده // امممممممم . يعني مكنتيش في حته كدا واللي كدا
شهد // عيب يسطي انا مش بتاعت الحاجات دي
غاده / اه ومالو . باماره الكفتريا اللي مبتزهقيش منها دي وبتهربي من المحاضرات واللاقيكي راشقه هناك..
شهد سابتها تتكلم وبتبصلها بتمعن واضح اوووي . بصتلها غاده باستغراب
غاده // اي مالك يا بت بتوصيلي كدهو ليه في اي بقي مش مطمنالك.
شهد بدلع // اشي اشي بس بس بس
قاطعتها غاده
_ اتكلمي يا زفت وبطلي بسبسه مالك
شهد // مفيش انتي حلوه النهارده اووي وفي حاجات كدا ظهرت فجاه والحلو بان اهو هههههههه
غاده بضحكه// اتلمي وبطلي قلة ادب . هيا اول مره تشوفيني يعني.
_ غاده مع انها مش جميله اووي .مقبوله الشكل الا ان هدوئها واتزان عقلها يكسبها جمال وبريق يجعلها اكثر انوثه
شهد// مش اول مره بس النهارده غير بقي . وبعدين جعانه انا عايزه اطفح يلا بينا علي الكفتريا.
_ شهد بتتكلم وغاده سرحت فجاه عندما شاهدت مروان خطيب اختها سهي واقف ينتظر قدوم سها الجامعه.
__ شهد لمحت شرورد غاده ونظراتها متجهه نحو مروان. شدتها من كتفها. لتنتبه لها غاده..
شهد // مالك سرحت في اي بصيلي هنا
غاده / انا مرحتش انا اتخطفت
شهد // نعم نعم .. مش دي مروان خطيب سهي
غاده // ايوه هو
شهد // امال مالك راشقه عينك عليه كدا
غاده بلهفه // انا
شهد // لا اناااااا. روحي هناك طيب طلما عايزه تشوفيه واقف ليه
غاده // بطلي رخامه بقي . وبعدين انا عارفه جاي ليه سهي علي وصول ومستنيها ولو شفتني عنده هتخلي يومي اسود
شهد.// طب يلا يا مخطوفه نفطر.
تعالت ضحكات الاثنين معا وذهبا الي ناحيه كفتريا الجامعه..
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close