recent
روايات مكتبة حواء

رواية عشق المطر كاملة بقلم ايثار حسين

رواية عشق المطر كاملة بقلم ايثار حسين



 البارت الاول

في المناطق الراقيه بالتحديد في منزل حامد الشرقاوي
نزلت مطر رأت والدها مع امرأه في وضع مقذذ
مطر باشمئزاز:انا راحه الكليه.
حامد :غوري يارب ما ترجعي.
مطر:وهو انت عارف ربنا اصلا.
حامد متجاهلا كلامها:قبل ماتمشي هاتي فلوس.
مطر:معييش فلوس.
حامد:ماهو انتي لو معكيش فلوس اجيب واحد صاحبي يقضي معاكي ليله.
مطر:انت مش راجل عشان مفيش راجل هيبيع بنته عشان الفلوس.
حامد:طب هاتي الفلوس بدل ما اعرفك الي مش راجل هيعمل معاكي ايه.
مطر وهي تتجه الي الباب:قولتلك معييش.
ولكن اوقفتها صفعه من ابيها.
حامد:قولتلك هاتي فلوس وانتي مرضتيش......وارجعي اوضتك عشان الراجل جاي شويه كده يقضي معاكي ليله.
مطروهي تخرج مال:اهو كل الي معايا....ووانا راجعه من الكليه هدور علي شغل.
حامد:بحبك وانتي مطيعه.
خرجت مطر من المنزل وذهبت الي كليتها.
رجع حامد الي المرأه .
حامد وهو يطيها المال:اهي الفلوس يا جميله عايزه حاجه تانيه.
جميله: انت عارف ان رنيم هتيجي بكره فكنت عايزه الراجل الي كان هيقضي مع بنتك ليله يقضيها مع بنتي.
حامد:حاضر.
جميله بدلال:وعايزك.
حامد:عارف.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
في شركه "الحسيني"
في مكتب ليث
يجلس بهيبته علي المكتب وامامه السكرتيره"ندي"
ندي:في ايه ياليث انت بقالك مده مش بتتكلم معايا.
ليث بغضب:مش عشان قضيت معاكي ليله هتسوقي فيها..اما بقي اكلمك او ماكلمكيش انا حر....وامشي مش عايز اشوف وشك تاني في الشركه.
فرت ندي هاربه من امامه
بعد دقايق دخل احمد ونادر
نادر:في ايه يا ليث البت طالعه بتجري.
ليث متجاهلا نادر:احمد انا عايزك تعمل اعلان إن احنا محتاجين سكرتيره ويا ريت تكون محترمه.
احمد :حاضر.
نادر :ليث انا بكلمك.
ليث:مش مهم تعرف دلوقتي... انا عايزك تعرف كل حاجه عن حامد الشرقاوي عشان هدمره.
نادر:حاضر.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
في كليه الهندسه.
في المدرج
الدكتور بيشرح وهو عينه علي مطر
سما:شايفه دكتور رامي عنيه عليكي... البنات كلها تتمني نظره منه .
مطر:انا مش من البنات الي بتتمني نظره منه.... وغير كده انا مش هرتبط قبل ما اخلص تعليم.
سما:بس حتي تبعدي عن ابوكي وعمايله.
مطر:مش معني اني مش بحبه اني اتجوز واغصب نفسي عشان ابعد عنه.
سما:مش غصب انتي هتتجوزيه وبعد كده مع العشره هتحبيه.
مطر :مينفعش اخدع بني ادم او العب بالمشاعر... وبعدين اسكتي بقي وانتبهي.
سما:ماشي ياختي.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
خرجت سما ومطر من الكليه
مطر:الحمدلله اروح بقي ادور علي شغل.
سما:طب بصي الشركه الي نادر شغال فيها عايزين سكرتيره.
مطر:وهيوافقوا عليا انا لسه طالبه.
سما:مش عارفه روحي ولو رفضوا قولي لنادر وهو هيشغلك.
مطر:شكرا يا سما.
سما :علي ايه يلا ربنا يوفقك.
مطر:يارب...يلا سلاموز.
سما:سلام برتقال😂😂.
»»$»»$»»$»»$»»$
في الشركة
يدلف نادر الي مكتب ليث
نادر: في واحدة جاية عشان تشتغل ادخلها؟؟
ليث:دخلها.
خرج نادر ودخلت مطر.
ليث:اتفضلي اقعدي وهاتي ورقك.
جلست مطر واعطته الورق.
ليث بعدما قرأ الورق :هو كله مظبوط بس مينفعش تكوني طالبه عشان مش هتعرفي تذاكري مع الشغل.
مطر:انشأ الله هعرف.
ليث:ماشي هجربك الاول... دلوقتي هتروحي مكتب نادر وهو هيعرفك تعملي ايه وبعد كده تيجي عشان في ورق لازم تراجعيه.
مطر وهي تنهض:تمام..ثم خرجت بينما سرح ليث في جمالها بشرتها البيضاء وشعرها البني وعينيها الفيروزيه وبرفانها الي يصل اليه قبل ان تدخل... هز راسه بلا ليخرجها من باله ويكمل عمله.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
في مكتب نادر
طرقت مطر الباب وعندما اذن بالدخول دخلت وهي تقول:ليث بيه قالي...
قاطعها نادر:انا عارف هو قالك ايه تعالي... بعد نصف ساعه هتف نادر:كده كله تمام تقدري تشتغلي من غير غلط.
مطر:شكرا...ثم خرجت واتجهت الي مكتب ليث وطرقت الباب ثم دخلت عندما اذن لها بالدخول.
ليث وهو يعطيها ورق:الورق دا بتاع صفقه مهمه لو خسرتها هتخسري حياتك..فاهمه.
مطروهي تاخذ منه الورق :فاهمه.
ليث:مكتبك برا هتلقيه علي ايدك اليمين لو عايزه تقعدي هنا وتكملي اليوم ماشي..لو مش عايزهروحي وتعالي بكره.
مطر:لاء هخلصه هنا.
ليث:ماشي اتفضلي علي مكتبك.
ذهبت الي مكتبها في المساء الساعه السابعه قامت من علي المكتب بتعب ظاهر وذهبت الي كتب ليث وطرقت الباب ثم دخلت.
مطر وهي تعطيه الورق:اتفضل يا فندم ورق الصفقه.
ليث:ماشي...ثم اخرج من جيبه مال واعطاه لها وهو يقول:اتفضلي مرتبك.
مطر:دا اول يوم ازاي اخد مرتب؟!
ليث:انتي جايه اخر يوم في الشهر فتاخدي النهارده وبعدين تبدأي تاخدي كل شهر.
مطر وهي تزخذ المال:شكرا لحضرتك.
ليث:العفو...تقدري تروحي دلوقتي.
خرجت مطربينما اخذ ليث مفاتيحه ثم خرج.
مطر في الشارع رأت رجل يعاكسها:ماشي لوحدك ليه يا جميل.
مطر:وانت مالك.. ثم سارت لكنه امسك يديهاوهو يقول:هتروحي فين مش هتتحركي من هنا.. كاد يضمها لكن منعته يد صلبه نظرات مطر لمن يقف امامها وجدته هو.
ليث وهو يلكمه:انت ازاي تحاول تعمل كده في بنت يا***
ظل يلكمه حتي فقد الوعي.
ليث:انتي ازاي تمشي لوحدك.
مطر:كنت مروحه اخذ حد معايا مثلا.
ليث:طب يلا تعالي اركبي.
مطر:لاء سلام.
ليث بصوت عالي افزعها:قولت يلا.
مطر:اوووف...ثم ركبت في المقعد الي خلف كرسي القياده.. بينما ليث ضحك بداخله علي هذه الطفله.. ثم ركب السياره وهو يهتف:سواق الهانم انا.. ماتطلعي تقعدي قدام.
مطر بعند:لاء عاجبني كده.
ليث بغضب:انا ميتقليش لاء فاهمه.. وقولت اطلعي اقعدي قدام.
ركبت مطر قدام فهتف:هتروحي فين.
مطر بعد تفكير:وديني******.
قاد السياره الي المكان المطلوب.
نزلت مطر وهي تهتف:شكرا.
ليث:العفو.
ذهبت مطر الي المنزل طرقت الباب ففتحت سما
سما باستغراب:ايه يابنتي في حد ينزل في الوقت دا في مشكله.
مطر:لاء مفيش بس مش عايزه اروح.. ممكن ادخل.
سما:اه تعالي.
دخلت مطر ثم جلست مع سما
سما :بكره كتب كتابي انا ونادر.
مطر:وانا اخر واحده تعرف.
سما:والله هو اجي النهارده لبابا وحدد الميعاد.
مطر:ماشي يا قمر الف مبروك.. يلا بقي عشان عايزه انام.
نهضت سما وهي تقول:يلا يختي.
سارت مطر معها الي الغرفه وابدلت ملابسها ثم ذهبت في ثبات عميق.

الثاني من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent