رواية عشق المطر كاملة بقلم ايثار حسين
البارت الاول
في المناطق الراقيه بالتحديد في منزل حامد الشرقاوي
نزلت مطر رأت والدها مع امرأه في وضع مقذذ
مطر باشمئزاز:انا راحه الكليه.
حامد :غوري يارب ما ترجعي.
مطر:وهو انت عارف ربنا اصلا.
حامد متجاهلا كلامها:قبل ماتمشي هاتي فلوس.
مطر:معييش فلوس.
حامد:ماهو انتي لو معكيش فلوس اجيب واحد صاحبي يقضي معاكي ليله.
مطر:انت مش راجل عشان مفيش راجل هيبيع بنته عشان الفلوس.
حامد:طب هاتي الفلوس بدل ما اعرفك الي مش راجل هيعمل معاكي ايه.
مطر وهي تتجه الي الباب:قولتلك معييش.
ولكن اوقفتها صفعه من ابيها.
حامد:قولتلك هاتي فلوس وانتي مرضتيش......وارجعي اوضتك عشان الراجل جاي شويه كده يقضي معاكي ليله.
مطروهي تخرج مال:اهو كل الي معايا....ووانا راجعه من الكليه هدور علي شغل.
حامد:بحبك وانتي مطيعه.
خرجت مطر من المنزل وذهبت الي كليتها.
رجع حامد الي المرأه .
حامد وهو يطيها المال:اهي الفلوس يا جميله عايزه حاجه تانيه.
جميله: انت عارف ان رنيم هتيجي بكره فكنت عايزه الراجل الي كان هيقضي مع بنتك ليله يقضيها مع بنتي.
حامد:حاضر.
جميله بدلال:وعايزك.
حامد:عارف.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
في شركه "الحسيني"
في مكتب ليث
يجلس بهيبته علي المكتب وامامه السكرتيره"ندي"
ندي:في ايه ياليث انت بقالك مده مش بتتكلم معايا.
ليث بغضب:مش عشان قضيت معاكي ليله هتسوقي فيها..اما بقي اكلمك او ماكلمكيش انا حر....وامشي مش عايز اشوف وشك تاني في الشركه.
فرت ندي هاربه من امامه
بعد دقايق دخل احمد ونادر
نادر:في ايه يا ليث البت طالعه بتجري.
ليث متجاهلا نادر:احمد انا عايزك تعمل اعلان إن احنا محتاجين سكرتيره ويا ريت تكون محترمه.
احمد :حاضر.
نادر :ليث انا بكلمك.
ليث:مش مهم تعرف دلوقتي... انا عايزك تعرف كل حاجه عن حامد الشرقاوي عشان هدمره.
نادر:حاضر.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
في كليه الهندسه.
في المدرج
الدكتور بيشرح وهو عينه علي مطر
سما:شايفه دكتور رامي عنيه عليكي... البنات كلها تتمني نظره منه .
مطر:انا مش من البنات الي بتتمني نظره منه.... وغير كده انا مش هرتبط قبل ما اخلص تعليم.
سما:بس حتي تبعدي عن ابوكي وعمايله.
مطر:مش معني اني مش بحبه اني اتجوز واغصب نفسي عشان ابعد عنه.
سما:مش غصب انتي هتتجوزيه وبعد كده مع العشره هتحبيه.
مطر :مينفعش اخدع بني ادم او العب بالمشاعر... وبعدين اسكتي بقي وانتبهي.
سما:ماشي ياختي.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
خرجت سما ومطر من الكليه
مطر:الحمدلله اروح بقي ادور علي شغل.
سما:طب بصي الشركه الي نادر شغال فيها عايزين سكرتيره.
مطر:وهيوافقوا عليا انا لسه طالبه.
سما:مش عارفه روحي ولو رفضوا قولي لنادر وهو هيشغلك.
مطر:شكرا يا سما.
سما :علي ايه يلا ربنا يوفقك.
مطر:يارب...يلا سلاموز.
سما:سلام برتقال.
»»$»»$»»$»»$»»$
في الشركة
يدلف نادر الي مكتب ليث
نادر: في واحدة جاية عشان تشتغل ادخلها؟؟
ليث:دخلها.
خرج نادر ودخلت مطر.
ليث:اتفضلي اقعدي وهاتي ورقك.
جلست مطر واعطته الورق.
ليث بعدما قرأ الورق :هو كله مظبوط بس مينفعش تكوني طالبه عشان مش هتعرفي تذاكري مع الشغل.
مطر:انشأ الله هعرف.
ليث:ماشي هجربك الاول... دلوقتي هتروحي مكتب نادر وهو هيعرفك تعملي ايه وبعد كده تيجي عشان في ورق لازم تراجعيه.
مطر وهي تنهض:تمام..ثم خرجت بينما سرح ليث في جمالها بشرتها البيضاء وشعرها البني وعينيها الفيروزيه وبرفانها الي يصل اليه قبل ان تدخل... هز راسه بلا ليخرجها من باله ويكمل عمله.
»»$»»$»»$»»$»»$»»$»»$
في مكتب نادر
طرقت مطر الباب وعندما اذن بالدخول دخلت وهي تقول:ليث بيه قالي...
قاطعها نادر:انا عارف هو قالك ايه تعالي... بعد نصف ساعه هتف نادر:كده كله تمام تقدري تشتغلي من غير غلط.
مطر:شكرا...ثم خرجت واتجهت الي مكتب ليث وطرقت الباب ثم دخلت عندما اذن لها بالدخول.
ليث وهو يعطيها ورق:الورق دا بتاع صفقه مهمه لو خسرتها هتخسري حياتك..فاهمه.
مطروهي تاخذ منه الورق :فاهمه.
ليث:مكتبك برا هتلقيه علي ايدك اليمين لو عايزه تقعدي هنا وتكملي اليوم ماشي..لو مش عايزهروحي وتعالي بكره.
مطر:لاء هخلصه هنا.
ليث:ماشي اتفضلي علي مكتبك.
ذهبت الي مكتبها في المساء الساعه السابعه قامت من علي المكتب بتعب ظاهر وذهبت الي كتب ليث وطرقت الباب ثم دخلت.
مطر وهي تعطيه الورق:اتفضل يا فندم ورق الصفقه.
ليث:ماشي...ثم اخرج من جيبه مال واعطاه لها وهو يقول:اتفضلي مرتبك.
مطر:دا اول يوم ازاي اخد مرتب؟!
ليث:انتي جايه اخر يوم في الشهر فتاخدي النهارده وبعدين تبدأي تاخدي كل شهر.
مطر وهي تزخذ المال:شكرا لحضرتك.
ليث:العفو...تقدري تروحي دلوقتي.
خرجت مطربينما اخذ ليث مفاتيحه ثم خرج.
مطر في الشارع رأت رجل يعاكسها:ماشي لوحدك ليه يا جميل.
مطر:وانت مالك.. ثم سارت لكنه امسك يديهاوهو يقول:هتروحي فين مش هتتحركي من هنا.. كاد يضمها لكن منعته يد صلبه نظرات مطر لمن يقف امامها وجدته هو.
ليث وهو يلكمه:انت ازاي تحاول تعمل كده في بنت يا***
ظل يلكمه حتي فقد الوعي.
ليث:انتي ازاي تمشي لوحدك.
مطر:كنت مروحه اخذ حد معايا مثلا.
ليث:طب يلا تعالي اركبي.
مطر:لاء سلام.
ليث بصوت عالي افزعها:قولت يلا.
مطر:اوووف...ثم ركبت في المقعد الي خلف كرسي القياده.. بينما ليث ضحك بداخله علي هذه الطفله.. ثم ركب السياره وهو يهتف:سواق الهانم انا.. ماتطلعي تقعدي قدام.
مطر بعند:لاء عاجبني كده.
ليث بغضب:انا ميتقليش لاء فاهمه.. وقولت اطلعي اقعدي قدام.
ركبت مطر قدام فهتف:هتروحي فين.
مطر بعد تفكير:وديني******.
قاد السياره الي المكان المطلوب.
نزلت مطر وهي تهتف:شكرا.
ليث:العفو.
ذهبت مطر الي المنزل طرقت الباب ففتحت سما
سما باستغراب:ايه يابنتي في حد ينزل في الوقت دا في مشكله.
مطر:لاء مفيش بس مش عايزه اروح.. ممكن ادخل.
سما:اه تعالي.
دخلت مطر ثم جلست مع سما
سما :بكره كتب كتابي انا ونادر.
مطر:وانا اخر واحده تعرف.
سما:والله هو اجي النهارده لبابا وحدد الميعاد.
مطر:ماشي يا قمر الف مبروك.. يلا بقي عشان عايزه انام.
نهضت سما وهي تقول:يلا يختي.
سارت مطر معها الي الغرفه وابدلت ملابسها ثم ذهبت في ثبات عميق.
الثاني من هنا