رواية كسرة قلب كاملة بقلم نور الشامي
فصل الاول
كسره قلبوقفت والدموع تملئ عيونها وتتحدث بقهره وبكاء مردفه : بس انت عارف اني مليش ذنب دا امر ربنا اني مبخلفش
نظر اليها وهو يضع عطره الذي يزيده غرور وتحدث ببرود مردفا : انا صعيدي وعاوز وريث لعيلتي ولأملاكي دي كلها ومليش صالح اذا مبتخلفيش ولا لا
علا ببكاء : طيب طلقني انا مقدرش اعيش معاك وانت متجوز عليا
نظر اليها وعلامات الغضب بدأت عليه ثم تحدث بعصبيه مردفا : اطلج مين انتي اتجننتي انا حاربت عيلتي وعاداتي وتقاليدي علشان اتجوزك وانتي جايه بكل سهوله عايزه تطلجي
علا ببكاء : انت كنت عايز ترضي غرورك انت محبتنيش طلقني بقا
نظر اليها وتحدث بحده قبل ان يخرج من الغرفه مردفا : طلاج مش هطلج انا بحبك ومش معني اني هتجوز ابجي بكرهك وفرحي يوم الخميس ليكي حريه الاختيار تحضري او لا
القي أسر كلامه وذهب من الغرفه فتحدثت علا ببكاء مردفه : افهمك ازاي ان العيب منك مش مني بس مجدرش اقولك السر دا واجرحك وفجأه دخلت سيده في اواخر الخمسينات من عمرها ولكن يبدوا عليها الجديه والشده فتحدثت بحده مردفه : هتفضلي جاعده اكده يا مرت ابني جوومي يا اختي شوفي شغل الدار واطبخي لجوزك
وقفت علا وهي تمسح دوموعها وتتحدث بصوت متقطع : انتي عاوزاه يتجوز عليا يا ماما هو لو انا بنتك ترضي انها يتعمل فيها كده
غاليه بسخريه : بنتي بتخلف يا مرت ابني مش ارض بور زيك ابني هيتجوز علشان يجيبلنا الوريث
علا وقد تساقطت دموعها : ماشي يا ماما بعد اذنك انا هنزل اعمل الاكل لجوزي بس ربنا مش هيسيب حقي
القت علا كلماتها وذهبت الي المطبخ فوجدت الخدم يجهزون الطعام فأقتربت منهم وبدأت في مساعدتهم ودموعها تنزل بحسره وقهر اما في مكان اخر وبالتحديد في احد المصانع كان أسر يمر علي العمال وبجانبه مدير المصنع وصديقه المقروب
أسر بضيق : انا عارف انك عانز تجول حاجه من ساعتها
نظر صديقه اليه بضيق ثم تحدث بعصبيه مردفا : ايوه عاوز اتكلم ومينفعش ال بيوحصل دا
أسر ببرود : اي ال مينفعش يا اسامه انظ اتجوز ويكون ليا ابن
اسامه بضيق : وعلا يا أسر هترميها اكده مش دي حب عمرك ال بتجول عليها من اول مره شوفتها في الكليه وانت حبيتها
اسر بحده : واتجوزتها يا أسامه وعارضت اهلي وعاداتي وتجاليدي كلها علشان اتجوزها وكل طلبات اهلها اتنفذت علشان اجدر اجيبها اهنيه في الصعيد اعمل اي اكتر من اكده
اسامه بعصبيه : خلاص يا أسر انا عارف اني مهما اتكلمت ولا جولت انت مش هتسمع كلام حد وبعدين انت شايف ان دعاء هي ال هتناسبك
أسر بحده : بنت عمي وانا ال مربيها من وجت ما اتولدت وبتحبني من وجت ما كنا اصغار وامي موافجه عليها
اسامه بنفاذ صبر : استغفر الله العظيم طيب هتتجوز امتي
أسر بضيق : يوم الخميس الجاي وهتيجي يا اسامه علشان لو مجيتش والاه هزعل بجد منك
اسامه بتنهيده : هاجي يا صاحبي
في المساء عند علا كانت جالسه في غرفتها ومازالت تتذكر حديث اسر فكيف له ان يكون قاسي القلب هكذا كيف ان يدمرها ويكسر قلبها بهذه الطريقه البشعه فتذكرت
فلااش باااك
علا بصدمه : يعني اي يا دكتوره
الطبيبه : يعني التحاليل دي بتثبت ان جوزك هو ال مبيخلفش
علا بدموع : طيب مفيش حل يا دكتوره
الطبيبه : كل حاجه في الدنيا ليها حل ابعتيه اكشف عليه واكتبله العلاج
علا بفزع : مستحيل يا دكتوره متعرفيش جوزي دا يبقي مين دي عيلته من اكبر عائلات الصعيد وهو اصلا ميعرفش ان التحاليل دي علشان الخلفه ينفع تطلعي انتي علاج ليه وانا اخليه ياخده من غير ما يحس
الطبيبه بتفكير :: هو صعب بس هحاول
فلاااش باااك
نهضت علا ومسحت دموعها وتحدثت بحزن : حسبي الله ونعم وكيل فيكي يا حجه غاليه انتي السبب ال هتخليه يتجوز عليا
وفجأه دخل أسر الي الغرفه وجلس علي اقرب كرسي وهو يشعر بالارهاق الشديذ فأقتربت منه علا وتحدثت بقلق : مالك يا أسر
أسر بأرهاق : مفيش حاجه انا زين بجولك اي حضري الواكل لحد ما ادخل اغير خلجاتي
علا : تمام
دخل أسر الي المرحاض ليأخذ حمان دافئ يزيل عنه تعب اليوم ونزلت علا الي المطبخ تجهز الطعام وبعد دقائق صهدت الي الغرفه ووضعت الطعام فوجدت أسر يهرج من المرحاض عاري الصدر ويرتدي بنطلون رياضي ويجفف شعره فتحدثت علا بتوتر : الاكل جاهز
أسر ببرود : الا جوليلي يا علا احنا متجوزين بجالنا كام سنه
علا بتوتر : 3 سنين
أسر وهو يقترب منها ويتحدث بخبث : 3 سنين وكل ما تشوفيني اكده وشك يحمر وتتكسفي انتي بتتكسفي مني ليه
علا وهي تبتعد : الاكل جاهز
اقترب اسر منها اكثر وسحبها من خصرها لتصتدم في صدره العريض ثم تحدث بخبث وهو يهمس في اذنيها : انتي احلي من كل الاكل ال في العالم كله انتي زعلانه مني ليه متعرفيش اني مجدرش اعيش من غيرك
علا بأرتباك : وانا كمان مقدرش اعيش من غيرك انا بحبك اوي والله متسبنيش يا أسر بالله عليك
أسر وهو يقبلها علي عنقها : مستحيل اسيبك انا بموت فيكي
وفجأه سمعوا طرقات علي الباب فأبتعد اسر وتحدث بحده مردفا : ميين
غاليه من خلف الباب : انا يا حبيبي
أسر بتذمر : افتحيلها الباب
اقتربت علا من الباب وفتحته فنظرت غاليه اليها بشك ثم وجهت نظرها الي أسر وتحدثت بضيق : أسر تعالي بسرعه علشان دعاء تعبانه جووي
أسر بلهفه : مالها عاد اي ال تعبها
غاليه بدموع : معرفش يا ابني عمم بيحرل امها تعبانه جووي
التقط أسر قميصه بسرعه وذهب الي الغرفه فنظرت غاليه الي علا وهي تمسح دموعها وتتخدث بخبث : معلش يا مرت ابني هتجعدي الليله لوحدك
اما عند أسر فذهب بسرعه الي بيت عمه الذي لا يبعد عن بيته سوي امتار وعندما وصل سمع صوت صراخ شديذ فصعد بسرعه الي غرفه دعاء واتصدم عندما وجدها وووو