-->

تحميل رواية فستان زفاف كاملة بقلم نور زيزو

تحميل رواية فستان زفاف كاملة بقلم نور زيزو

     تحميل رواية فستان زفاف كاملة بقلم نور زيزو



    البارت الاول
    في شقه فالقاهرة من قلب ضواحيها
    تدخل فاتن لغرفة نوم ابنتها الصغرى وتفتح ستائر غرفتها وهى تقيظها
    فاتن وهى تفتح الستائر :يا يويو اصحى ..يلا عشان الفطار
    لتدخل اشعة الشمس الذهبية الغرفة لتداعب وجهها وتزعجها
    حياة بتذمر وهى تغطى وجهها بالغطاء :ياماما سيبينى شوية
    فاتن وهى تتجه نحو الباب: يلا يابت قومى على مصحى اختك قووومى
    وتتركها وتخرج لتعود حياة لنومها ولم تستطيع النوم وتعتدل فجلستها بتذمر
    حياة بضجر: الواحد ميعرفش ينام شوية فالبيت ده
    وتقوم من سريرها بتذمر
    وتخرج وهى تفرك عيونها بتعب لتصدم باختها
    نيهال بتذمر :مش تفتحى يابت هى ناقصه
    حياة :مانا مفتحة اهو الدور والباقى على الناس النايمة وماشية تخبط فالناس
    نيهال وهى تضع يديها على خصرها من الجانبين :ياسلااااام ياست حياة
    ليخرج والدهم من غرفته
    عبد الرحمن :بطلوا مناقرة فبعض ويلا عشان الفطار
    حياة :انا مش فاهمه فطار ايه ده اللى الساعة ٩ هو فى حد بيجرى ورانا
    فاتن وهى تخرج من المطبخ تحمل اطباق: بطلى يابت شغل الاعتراضات بتاعك ده وساعدينى
    نيهال بغرور مصطنع :انا مش فاضية لشغل البيت ده انا دكتورة
    حياة وهى تجلس على السفرة: لسه ياماما هتبقى دكتورة
    عبد الرحمن: خلاص بقا هو انتوا مولدين فوق روؤس بعض
    ويجلسوا يفطروا معا
    ويذهب عبد الرحمن للجامعة ومعه نيهال المكتبه المركزيه لتكمل بحث رسالتها
    فاتن وهى تقف فالمطبخ: يويو ردى على التلفون
    حياة وهى تخرج من غرفتها :هو انا قاعدة بواب استقبل فالبيت ده ...انا هستقيل من هنا قريب
    وترفع سماعة الهاتف الارضي: الو ..ايوة مين..
    خديجة :سلام عليكم ..
    حياة :وعليكم السلام
    خديجة: انتى نيهال ولا حياة
    حياة باستغراب :حياة
    خديجة :كيفك يابتى انا مرات عمك غفران
    حياة: اه ازى حضرتك
    خديجة: نحمد الله يابتى الحاجة فاتن حداكى
    حياة باستغراب :حدايا
    لتخرج فاتن من المطبخ وهى تجفف يديها وتضحك على ابنتها التى لا تفهم حديثها ولهجتها
    فاتن: هاتى يايويو ..وروحى انتى
    لتعطيها السماعة
    حياة: مانا انا هروح الجمعية
    فاتن :ماشى متتاخريش....ازيك ياحبيبتى
    خديجة: كيفك ياحاجة والحاج كيفه
    فاتن :كويسين الحمد لله والحاج غفران عامل ايه والولاد
    خديجة: نحمد الله كنت عايزكى فموضوع كده
    فاتن باستغراب: خير ان شاء الله
    ________________
    تجلس حياة فالجمعية مع اصدقائها
    ندى :انا من رأي أن لازم كل راجل يعرف أن الست مش بس مجرد جسد وان الست زيها زيه
    حياة: ياحبيبتى الست كيان وتبقى متخلفة وغلبة اللى تسمح لراجل أنه يهد الكيان ده بمجرد ورقة عليها امضاء تخليها تحت حكمه وان زمن سي السيد وأمينة خلاص انتهى
    ندى :فعلا بس المشكلة أن بعض الستات بتضعف قدام الرجاله
    حياة :ده تخلف منهم
    __________________
    فى قلب الصعيد بين الأراضى الزراعية ولونها الأخضر يركض الفرس الابيض على الارض وهو على ظهره ويكاد يصل لمزرعته
    ليوقفه احد الفلاحين
    الفلاح بترجى وهو يمسك فقدم ادم :ابوس يدك ياادم بيه استن عليا شهر هبابه الله يخليك
    ادم بحدة: بكفايك الحديد ده ..اسمع جدامك سبوعين لو مجبتش الفلوس اللي عليك متلومش غير حالك
    ويضرب فرسه بقدمه بخفة لتحرك بيه ليدخل من باب المزرعة وخلفه الفلاح يركض خلفه ويترجه
    _________________
    فاتن: قولت ايه يا عبده
    عبدالرحمن :والله ادم ابن اخوي مفهوش اى عيب وزينة شباب النجع كله بس ..
    فاتن :بس ايه
    عبدالرحمن :بناتك هيوافقوا ..مين فيهم هترضي تروح تعيش هناك فالصعيد
    فاتن :مالكش دعوة انت بس سيبهملى
    عبدالرحمن: اهم عندك اصتفى معاهم بس متصغرونيش قدام الراجل
    فاتن وهى تقف لتخرج: لا متخافش
    وتخرج لتجد حياة تجلس أمام التلفزيون على الأريكة وتاكل فشار وتضحك
    فاتن: يويو ..انتى يابت سيبك من التلفزيون ده وردى عليا
    حياة وهى تشاهد التلفزيون: خير ياست الحبايب
    فاتن: اختك صاحية
    حياة بعصبية وتذمر: جرا ياست ماما بتسيبنى المسلسل الكوري بتاعى عشان تسالينى ست الملكه صاحية ولا لا ...متنادى عليها لو ردت يبقى صاحية مردتش يبقى نائمة
    فاتن: اااااية يابت كل ده عشان سالتك سؤال ايه ردايو وفاتح ياريتنى مسالتك
    حياة: يكون احسن ....
    لتعود المشاهدة لتغضب اكثر: عجبك كده ياست ماما اديكى ضيعتى عليا الحتة المهمة .(لتقف بغضب ). انا هتسقيل من البيت ده
    لتدخل لتقابلها امها واختها فالممر لتسحبها امها من ذراعها ويعودوا للصالون
    نيهال :هو فى ايه
    حياة :انتى خاطفنا ولا ايه
    نيهال وهى تضرب كتفها :تتكلمى بأدب
    لتصرخ بهم فاتن
    فاتن: لاااا باااااس فى ايه انا هيجرالى حاجه منكم اسكتوا
    حياة :ادينى سكت اهو
    نيهال: فى ايه ياماما مالك
    فاتن: ادم ابن عمك
    نيهال :اهلا وسهلا ماله
    فاتن: يابت استنى واسمعى
    حياة :عيب كده يانينا خلى ماما تتكلم اتفضلى ياحاجة
    فاتن :ادم شاب زينة شباب النجع.....
    ليقطعها حديث حياة
    حياة :ده حضرتك بتعملي له دعاية يعنى هينزل الانتخابات
    فاتن وهى تخلع شبشبها من قدمها :ده انا اللى هنزل الشبشب ده على لسانك
    نيهال :خلاص بقا يايويو شكله موضوع مهم
    فاتن: ادم راجل بمعنى الكلمه كبير العائلة والنجع كله فالمقام نظرة منه بس تلاقي النجع كله رجالة وستات كبير وصغير يقفله احترام
    نيهال :ده ايه الغول ده
    فاتن :انتى بتقولى فيها ده بيقولوا عليه فالبلد غول من غير قلب رجولته بتنط منه محترم وبيصلى. ولو فاضى بيكون امام الجامع عندهم
    حياة :أخرت المحاضرة دى ايه
    نيهال :امك راحة تخطبله هههههه
    ليقهقهوه كلاهما من الضحك
    فاتن: انتوا بتتريقوا بس دى حقيقه عندنا فالبلد البت لابن عمها
    ليبنظروا لبعضهم
    نيهال :عندكم بقا مش عندنا
    حياة: احنا فنعمه والله
    فاتن :انتى ياست ريا وسكينة ادم جاى بكرة وواحدة فيكم هتكون عروسته بصريح العبارة كده ده راجل ميتعوضش وابوكم مش هيخسر اخوه عشان دلعكم ده
    حياة بسرعه: انا متنازلة لك عنه بالف هنا وشفا
    نيهال: لاااا ياختى انا اللى متنازلة لك عنه حد قالكم انى عايزة اتهبب اتجوز
    حياة بعصبية: لا ياحبيبتى خدي ده ماما بتقولك زينة الشباب
    نيهال :خليهولك ياختى
    حياة وهى تقف وتدخل :انا الصغيرة مش هتجوز قبل اختى الكبيرة
    وتدخل وتتركهم
    فاتن وهى تجلس تستمع لحديثهم :اقعدى يانيهال
    نيهال :ماما انا مش عايزة اتجوز وبعدان رسالة الدكتوراه بتاعتى وكمان هعيش فالصعيد ازاى
    فاتن: انتى عندك ٢٦ سنة هتجوز انتى ان شاء الله
    نيهال :انا حرة ياماما
    ونتركها وتدخل لتجلس فحيرة فهى تعلم جيدا لبناتها وعنادهم ولم تتنازل أحدهم عن قرارها مهما حدث لتفكر بحياة فتلك الفتاة التى تنظم مؤتمرات وندوات لحقوق المرأة وكيانها فكيف ستصبح زوجة لرجل كأدم وهو صارم بل قلب وحدته ..لتفكر بنيهال ورسالة الدكتوراة الخاصة بيها ولكن سنها أصبح مقبل على الزواج ويجب تزويجها قبل فوات الاوان ......
    من ستصبح زوجة ادم وستنتقل لقلب الصعيد ....من ستكون ذلك الطير الذي سيأسر فسجنه .........
    تاااااااابع....
    توقعاتكم؟؟
    مين هتكون السجينه لادم؟؟


    اثاني من هنا

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .