-->

رواية حارستي الشخصية كاملة

رواية حارستي الشخصية كاملة

    رواية حارستي الشخصية كاملة 

     



    رواية حارستي الشخصيه
    الفصل الاول
    في مكان في القاهره في بيت فقير
    سميه:انتي يا زفته تعالي هنا
    جنات في نفسها:هنبتدي بئه الاسطوانه المشروخه بتاعت كل يوم:ايوه يا مدام سميه جايه
    سميه:مش قولتلك تنظفي اوضتي منظفتهاش ليه
    جنات:وانتي معندكيش ايد ورجل ولا هما اتشلو
    سميه:بتردي عليا يا قليلة الربايه
    جنات:جري ايه ما تردحيلي احسن ده انتي حيالا مرات ابويا مش خدامتك انا
    سميه:بقولك ايه روحي نظفي اوضتي من سكات والا وديني لاتصل بالبوليس اخيلهم يطردوكي والشقه باسمي
    جنات:بجد انا مش عارفه ابويا اتجوزك علي ايه
    سميه:بتقولي ايه يا بت انتي
    جنات:مبقولش طالعه انظف الاوضه
    جنات وهيا طالعه :الاهي تتشل اديكي وتنقطع رجليكي وودانك تطرش وبؤك يتخرس وعنيكي تتفقع قادر يا كريم
    وطلعت تنظف الاوضه
    في مكان تاني في احدي الدسكوهات
    طارق:يا عم زهقتني ساعه وانت قاعد ساكت مش عوايدك هتتكلم ولا اقوم
    علي:قوم
    طارق:لا قاعد قول فيك ايه
    علي:انا خايف هايدي تضيع مني
    طارق باستغراب:ليه انتو اتخانقتو
    علي:لا لكن ابويا الايام دي متغير بئه يلح عليا كتير اشتغل معاه وسعات الاقيه بيدبسني في موعد جواز وانهارده سمعته انه مخلي حد يراقبني
    طارق:ليه حق
    علي بعصبيه:يووو نقصاك انت كمان
    طارق:يابني مانت طول مانت مقضيها في الدسكوهات ومع البنات هيفضل يراقبك ويعمل فيك اكتر من كده كمان
    علي :انا هلف شويه بالعربيه وبعديها اروح
    طارق:طب استني هاجي معاك
    علي:لا عايز اكون لوحدي
    طارق:طب هات عشره جنيه
    علي باستغراب:ليه
    طارق:اصلي معيش حق التاكسي
    علي:لا يا شيخ
    وراح اداله عشره جنيه وخرج
    عند جنات خلصت تنظيف الاوضه وراحت لاوضتها وسمعت موبايلها بيرن
    جنات:الووو
    هند:تحبي تتشتمي ولا ادعي عليكي
    جنات:ليه
    هند:ساعه ونص وانا اتصل وانتي مبترديش
    جنات:كنت بنظف اوضة امنا الغولا
    هند:اومال لازمة الكارتيه الي انتي اخدتي فيه جوايز ايه انت بس اديها بوكس وهيا تخاف منك
    جنات:اه صح عشان هيا تطلبلي البوليس وتطردني من البيت
    هند:خلاص خلينا نقفل علي السيره دي اخبارك ايه
    جنات:الحمد الله تمام وانتي
    هند:الحمد الله تمام مفيش اخبار جديده عن باباكي
    جنات بحزن:لسه في غيبوبه
    هند:لا حول ولا قوة الا بالله ان شاء الله يبئه كويس ويكون زي الفل
    جنات:يا رب لكن انتي دايمن بتتصلي عليا بدري ايه الي مخليكي تتصلي متاخر كده
    هند:جبتلك الحل لكل مشاكلك
    جنات بدون فهم:ازاي
    هند:لقيتلك وظيفه بمرتب كبير اوي في شركه كبيره محتاجين فيها لمترجمة الماني
    جنات باحباط:وهما هيشغلوني انا
    هند:وليه لاء
    جنات:شركه كبيره يعني اكيد مبتقبلش غير بالوسايط
    هند:يا بنتي روحي هتخسري ايه مش احسن ما مرات ابوكي بتذل فيكي ليل ونهار وبتاكلي طول النهار بيض وجبنه بسبب بخلها وتعد تاكل عيالها لحمه
    جنات بتفكير:ماشي اديني العنوان
    هند:العنوان.....
    جنات :اوك يلا بئه تصبحي علي خير عشان الحق اروح بكرا
    في مكان تاني في فيلا فخمه كان ينتظره وهوا بداخله عضب شديد
    دخل علي الفيلا
    فريد:لسه بدري ما كنت تيجي الساعه 4 احسن
    علي:بابا انا تعبان تصبح علي خير
    فريد:استني عندك لما اكلمك متمشيش وتسمعني
    علي بملل:ايوه يا بابا
    فريد:اعمل حسابك هتيجي معايا بكرا الشغل
    علي بعصبيه:يا بابا انا مليش في شغلك ده
    فريد:لكن ليك في الدسكوهات والتفاهات مش كده
    علي:يا بابا انا
    قاطعه ابوه:انتهي الكلام بكرا هتصحي بدري تيجي معايا الشغل
    ذهب علي وهوا في قمة غضبه فهوا يكره ان يجبره احد علي شئ
    تاني يوم الصبح صحيت جنات الساعه سته كانت متشوقه جدا تروح الشركه الي صحبتها قالتلها عليها لبست واتجهزت وقبل ما تخرج
    نور:انتي خارجه
    جنات:ايوه
    نور:رايحه فين
    جنات:وانتي مالك
    نور:لا يا حبيبتي كلميني عدل ولا اندهلك ماما تشوف شغلها معاكي
    غضبت جنات لدرجه كبيره راحت مسكت ايد نور ولوتها ورا ظهرها
    جنات:يلا نادي مامتكك ووريني هعمل فيكي ايه
    نور:ااااه ايدي اوعي
    تركتها جنات فا جنات رغم براعتها في الكارتيه الا انها لا تحب استخدامها الا في الدفاع عن النفس فقط ملحوظه نور تكون اخت جنات الكبري
    في مكان تاني كان علي نائم فا دخلت عليه الخادمه وصبت عليه كوب ماء بارد
    علي بفزع:اااااااااه انتي اتهبلتي ولا ايه
    الخادمه:اسفه دي اوامر الاستاذ فريد
    علي قام بغضب كانت الساعه السادسه والنصف لبس واتجهز ونزل ليفطر مع ابو
    علي :انا خلصت فطار
    فريد:طب يلا بينا علي الشغل ولو فكرت تزوغ من الشغل هجيبلك بودي جارد
    علي في نفسه هيا وصلت لكده ماشي راحو الشغل وجلس علي علي مكتبه بملل ففتح هاتفه ليلعب به وهوا بداخله يشعر بالقلق خائف من ان لا يقبل اباه بحبيبته هايدي لان ابوه لا يثق في اختياره حتي لو كانت صائبن
    في هذا الوقت دخلت جنات علي السكرتير
    جنات:صباح الخير
    السكرتير:صباح النو.. ولم يكمل جملته فا لقد راي امامه فتاه جميله وجهها طفولي طبيعي به عفويه ونشاط كانت فتاه جذاب
    جنات:يا فندم حضرتك معايا
    السكرتير:هااا اه معاكي
    جنات:انا كنت جايه اقدم لوظيفة مترجمه
    السكرتير بغزل:القمر الي زيك يشتغل اميره او ملكه
    جنات باستغراب:نعم
    السكرتير :بقولك ايه ده رقمي يعني لو قلبك شورك تتصلي بيا وتحتاجي اي حاجه
    مزقت جنات الكارت الذي عطاها لها السكرتير
    جنات:انت قليل الادب باين عليك
    السكرتير بعصبيه:مالك داخله فيا شمال كده متنكه علي ايه يا بت انتي ما تتلمي
    جنات بعصبيه:اتلم!!! طيب وراحت عطته بوكس ومن قوة البوكس نزف انف السكرتير في هذا الوقت سمع علي صوت خارج المكتب فا خرج وانصدم من الذي راه السكرتير الخاص به واقع علي الارض
    علي:ايه الي عمل فيك كده فا كل الموظفين ناظرو جنات
    علي:انتي الي عملتي فيه كده
    جنات:ايوه
    علي بعصبيه:ليه
    جنات:ابئه اساله
    ولم تعطيه اي فرصه وذهبت
    في هذا الوقت خطرت فكره علي بال علي فا جري ورائها
    علي:استني
    جنات وكانها لم تسمعه فا امسك علي بذراعها
    فا ناظرته جنات بعصبيه فابعد يده بسرعه
    علي:ممكن نتكلم
    جنات:لاء
    علي:بعد اذنك
    جنات:بس تلخص
    علي: تعالي نقعد في الكافتيريا الي جمب الشركه وبالفعل ذهبو الاثنين
    جنات:ها عايز ايه
    علي:انتي ازاي ضربتيه بالقوه دي
    جنات:وانت مالك
    علي:يا بنتي براحه عليا شويه
    جنات:انا كنت جايه اقدم للشركه كمترجمه والسكرتير عاكسني فا ضربته
    علي:انتي من عيله فقيره صح
    جنات باستغراب:عرفت ازاي
    علي:من لبسك بصي لنفسك لبسك ده اتلغي من القرن العشرين
    جنات:اه انت جاي تعايرني بئه
    علي :بالعكس انا جاي اساعدك
    جنات:مش فاهمه
    علي:بصي انا في واحده بحبها جدا وعارف ان ابويا هيرفضها
    جنات:وليه هيرفضها
    علي:عشان هوا شايفني صايع ومبيثقش في اختياري لدرجة انه عايز يجوزني علي مزاجه
    جنات:طب وانا مالي بكل ده
    علي:ايه رايك تبئي البودي جارد بتاعتي
    جنات فتحت عيناها علي اخرها:نعععععععم
    علي:انا هديكي سبع الاف جنيه مقابل انك تكوني البودي جارد بتاعتي
    جنات:طب وده ازاي هياسعدك انك تنجوزحبيبتك
    علي:انا عارف ابويا كويس هيجي من ورايا ويسالك عني بروح فبن وبعمل ايه فا عايزك تقوليله اني اتغيرت واني بئيت ماشي علي السراط المستقيم عشان يحل عني واعرف اتجوز هايدي
    جنات:ايه التفاهه الي انت فيها دي
    علي:دي مش تفاهه انا لما جيت قولتله ان في واحده بحبها وعايز اتجوزها رفض حتي من قبل ما يعرف اسمها هايدي بقالها خمس سنين وهيا معايا مش عارفين نتجوز والحل الوحيد ان ابويا يصدق اني بئيت كويس عشان كده عايزك تقوليله انا اد ايه بئيىت كويس وبشتغل كويس في شركته لحد ما اتجوز وانا هديلك سبع الاف جنيه
    جنات:لاء لا يمكن اعمل كده
    علي:فكري كويس انتي شكلك لسه صغيره واكيد مفيش شئ هيجبرك تشتغلي في السن ده الا اذا انتي محتاجه فلوس وده الكارت بتاعي فكري علي مهلك وراح سابها ومشي وهيا غرقانه في حيرتها
    الثاني من هنا
    x

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .