recent
روايات مكتبة حواء

رواية حب الصدفة كاملة بقلم سحر ربيع

رواية حب الصدفة كاملة بقلم سحر ربيع




= مش عايزه اروح لااااا

- اخلصي بقا المحاضره هتخلص
= لاااااااا
- هو اي ال لا لا
اخلصي احنا وصلنا اساسا
= عادي نرجع تاني
فيروز : والله انا تعبت منك
هتدخلي ولا لا
جهاد : لا
فيروز : طيب هدخل انا
جهاد : استني خلاص جايه معاكي اهو
فيروز : كان من الاول
وليد : يابني انت فين
ادهم : في الصحراء
وليد : ابقا سلملي علي الرمل ياخفيف
ادهم : افضل انت هزر كده كتير
وليد : انا برضو ال بهزر يابادر ياتلاجه
ادهم : كام قدم
وليد : لما تيجي
ادهم : يابني انا في الجامعه اساسا
وليد : مقولتش ليه من الاول في انهي داهيه
ادهم : في الكافيه بفطر
وليد قفل السكه في وشو وبقا عندو
ادهم : جيت بسرعه يعني
وليد بعصبيه : هو انا مش كلمتك في البيت كنت بتفطر
هو اي بتفطر كل ساعه
ادهم: بهتم بنفسي اي اموت يعني
وليد : لا ازاي تموتني انا
ادهم : هتاكل اي
وليد : هاكلك ضرب
ادهم : مش ملاحظ انك واخد بور زياده النهارده
وليد : مانت معصبني ياادهم
ادهم : ليه ليه عملت اي انا صاحي بدري وخلصت
محضراتي وبفطر
وليد : عندك حق انا ال سخيف وبتلكك
ادهم : كويس انك عارف
ها هتاكل اي
وليد : هاتلي اي حاجه
ادهم : ايوة كده هي دي الصحوبيه
وبعد ساعتين
جهاد : فيروز انا جعانه
فيروز : مفيش اكل
جهاد : ليه يامفتريه
جهاد : عشان انا عندي مشوار مهم بعد الجامعه
جهاد: لازم يعني تروحي
فيروز : ايوة لازم
جهاد : طيب تعالي ناكل
فيروز : هبقا اكل لما اروح
جهاد : طيب خلي بالك من نفسك
فيروز : حاضر
وعدا اليوم
فيروز : ماما انا جيت
خديجه : لسه بدري ياهانم
فيروز : كنت بهزر انا مثلا مانا كان عندي محضرات وحاجه صعبه ربنا ميكتبهالك
خديجه : كتبهالي قبلك
فيروز : علي فكره انتي ام مش جدعه عشان انتي عارفه ال بيحصل ومع ذلك محظرتنيش
خديجه : يعني كنتي عايزاني اسيبك جمبي كده من غير تعليم يافاشله
فيروز : يعني عجبك حالي كده
خديجه : اوي فرحانه فيكي قصدي بيكي
فيروز : انا هروح اصلي احسن
خديجه : متنسيش تدعيلي
فيروز : ومالو
حضري الاكل بقا انتي
خديجه : ببتسامه : غيري وصلي وهتلاقي الاكل جاهز
ودخلت فيروز تصلي
وبينها وبين ربنا
يارب قربني ليك
مش عايزه قلبي يتعلق بحاجه غير بالصلاه 💜
يارب انا تعبت
تعبت انو طول الوقت قدامي ومش قادرة اتكلم معاه
خليني انساه يارب
كارما : عمتو
فيروز مسحت دموعها : قلب عمتو وحضنتها
عامله اي
كارما : انا زعلانه منك
فيروز : ليه بقا
كارما : عشان جيتي النهارده ومسالتيش عليا
فيروز : امممم عندك حق تزعلي
وانا عارفه ازاي اصالحك
كارما : الشكولاته دي عشاني
فيروز : ايوة يافندم
كارما : انا بحبك اوي ياعمتو
فيروز : دلوقتي بتحبيني عشان الشكولاته تبع مصلحتك زي ابوكي
هيثم : طيب وليه الغلط بقا متحترمي نفسك ولا انا لازم اعيطك
فيروز : تعيط مين
هيثم : كارما طبعا
فيروز : ههههههههه
عامل اي
هيثم : انا بخير بس حابب اطمن علي اختي
فيروز : طول مانت جمبها هي هتبقا بخير
خديجه : طيب اي هناكل ولا لا في يومنا ده
فيروز : حاضر ياامي جاين اهو
تاني يوم الساعه 11
هفضل مستنيكي كتير
فيروز : ايوة اذا كان عجبك
جهاد : امري لله
فيروز : انا عندي ليكي خبر حلو
جهاد : كلمك
فيروز : يابنتي ارحميني بقا قولتلك 100 مرة ادهم مش شايفني اساسا وبعدين انا برضو مش بفكر فيه
جهاد : علي فكره انا مزكرتش اسمو
فيروز : خليني في موضوعنا انا هلبس خمار
جهاد : بتهزري
فيروز : لا بتكلم جد بس تفتكري هيكون حلو
جهاد : هيبقا تحفه عليكي
فيروز : خلاص النهارده نروح ونشتريها
جهاد : ماشي
جهاد : فيروز
فيروز : اي
وفعلا اشترتو
وكان لايق علي ملامحها
ونزلت بيها الجامعه اول مكان❤️✨
جهاد : لا فعلا شكلك حلو
فيروز بتكبر : عارفه عارفه
وفجاه جهاد سكتت ورجعت كلمتها تاني : ادهم واقف وراكي
فيروز : وانا مالي
جهاد : مش هتشوفيه
فيروز : لا مش هشوفو
ادهم : بقولك اي
وليد : لا
مروان : انت عارف انا هقول اي طيب
وليد : اخلص
محمد من وراهم : يلا ياجماعه انا ماشي بقا
ادهم : ايوة عايز اي يعني
محمد : هخرج بقا البنت مستنيني
ادهم : يخررررربيتك
اي نوعك من البشر
عندنا امتحنات وزفت وده رايح يخرج
وليد : شوفو مين بيتكلم
وفجاه عدت من قدامهم فيروز
محمد : شايف اهي دي الناس القمر
وليد : بقولك اي بلاش تنخدع بس هما بيكونو كده في
وقطع كلامو ادهم
محدش يتكلم
محمد : مالك زعلت اوي كده ليه هي تخصك واحنا منعرفش
ادهم : مش حكايه تخصني
بس هي في حالها ليه نجيب في سيرة حد
محمد : خليك علي جمب يامحترم انت
ادهم: لا حقيقي لو حد جاب سيرتها تاني انا هزعلو ولو هتعبرو انها تخصني فايوة تخصني
فياريت بقا تحترمو نفسكم
وسابهم ومشي
محمد : مالو ده
وليد : روح انت مشوارك وانا هشوفو
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
وليد :مش فاهم الفكره انك تيجي وتقعد علي الكافيه ده مع اني بكرهو
ادهم :عايز اي
وليد :جاي اشرب شاي
ادهم : هتشرب وانت ساكت
وليد :تحت امرك
وبعد مطلب
فضل باصص عليه
ادهم : صورني ونبي لتصورني
وليد : بتحبها
ادهم : هي مين
وليد : ال جات في بالك
ادهم : انا مش بحب حد
وليد : شوف احنا صحاب من ايام اعدادي واول مرة تكدب عليا
مروان : بحبها ايوة
وليد بصوت عالي
الله اكبر
ادهم: يخربيتك
امشي من هنا قبل مخلص عليك
وليد : خلاص والله هسكت
طيب ساكت ليه
ادهم: هي ملهاش حل
مش هعرف اتكلم معاها
مانت شايفها ازاي
جد في كل حاجه
عارف انا باجي الكافيه ده ليه
عشان هي كل اتنين بتكون هنا
معرفش ليه بصراحه
بس انا باجي اشوفها وهي قاعده وماسكه كتاب بتقعد حوالي ساعه وتمشي
وليد: معقول ادهم مش عارف يوقعها
ادهم: لوعايز اوقعها فانا هعرف بس انا عارفه بندقه كويس
مش حابب اخسرها حابب ان دي تكون معايا لاخر يوم في عمري حابب ان دي تكون شايله اسمي وام لاولادي
انا قضيتها كتير في حياتي
مانت عارف كل حاجه عني
بس عند بندقه خط احمر
وليد : معلش مين بندقه هي اسمها فيروز
ادهم : بطل غباء شويه بعد اذنك
انا مسميها بندقه بيني وبين نفسي
وليد : احكيلي من امتا الحب ده
ادهم : والله صدفه
وليد : احكي بس الاول عشان نشوف موضوع الصدفه ده
ادهم : ههههههههه شوفتها مرة في مستشفى
وبعد كده شوفتها هنا ساعتها مصدقتش عيني
هي كانت اول يوم في الجامعه كانت تايهه بمعناء الكلمه
بصراحه لفت انتباهي خوفها هدوئها
ضحكتها
فيها حاجه كده غريبه
مجرد مبشوفها ان قلبي بيدق
وليد : عشان كده سمتها بندقه مهي قرييه من كلمه بيدق ولا اي
ادهم بصلو بقرف : قوم ياوليد انا أصلا غلطان اني بحكيلك حاجه ياتافهه
وليد : اسف اسف هسكت اهو اتفضل الميك مع حضرتك
ادهم : بص ياوليد انا مش عارف
انا حاسس اني تايه
الحاجه الوحيده ال اعرفها اني بحب بندقه واني مش قادر اقرب
خايف اخسر الثواني ال بلمحها بيهم بتخلي يومي ورد بس اشوفها
اوعا تكون فاكر اني باجي علي كافيه الجامعه حب في الاكل مثلا انا بس ببقا عايز اشوفها باي طريقه
وليد : طيب متروح تتقدم
ادهم : انا مش جاهز ياوليد
وليد : طيب مانت لازم تتحرك افرض حد جه واخدها منك
ادهم : ده انا اقتلو ومحدش هياخد العزاء كمان
وليد : ده مش حل يابيه
انت لازم تعترف
رفضت خلاص عملت ال عليك وتحاول تنساه
وفقت يبقا خير وبركه وهنخلص منك قريب
ادهم: هي اكيد هترفض
هتبصلي علي اي ده انا كل يوم مع بنت شكل ده بنات الجامعه كلهم خرجت معاهم
بقا الملتزمه دي هتبصلي انا اكيد مرفوض
وليد : ياعم جرب مش هنخسر حاجه
أدهم :ايوة هروح اقولها اي يعني
انسه فيروز انا معجب بحضرتك وحابب اجي اتقدم بس مش دلوقتي عشان انا لسه مش جاهز الكلام بالعقل
وليد : خلاص خليك كده لغايه لما تخسرها
ادهم : انا اجهز نفسي والله مهسبها غير وهي مراتي عافيه بقا
وليد : بس أنت ازاي متقوليش حاجه
ادهم : كنت بحكي مع ربنا بس عنها
مش حابب اطلع سيرتها لحد غير قلبي
وليد : حاسس انك فعلا بتحبها وانها مش زي اي واحده عدت
ادهم : ياعم والله بحبها بجد
والله بحبها ياناس
وليد : ادهم
ادهم : بحبها ايوة انا بتخيلها حواليا ساعات من كتر مانا نفسي تكون معايا
ادهم : حتي انا شايفها هناك اهي
وليد : ببتسامه ادهم؛ بندقه فعلا علي الطريبزه ال في الصف التاني
أدهم: لا بندقه مش بتلبس خمار
وليد : والله يابني هي ركز استنا بس تبص الناحيه دي
ادهم : طيب اتنيل متبصش انت بقا
ولما
اتاكد
من ملامحها
بندقتي لابسه خمار ياربي هحبها اي اكتر من كده هو انا قادر صبرني يارب عقبال متبقا مراتي🧡
وليد : قوم اتكلم معاه
ادهم : هقولها اي
وليد : اي حاجه
ادهم : الله يخليك ابعد عني انا ماشي
وليد : يابني فرصه روحلها بقا وكمان لوحدها
ادهم : هروحلها هحاول اتكلم بس لو كسفتني هقتلك فاهم هقتلك
وليد : ماشي
ادهم : مساء الخير
مش حضرتك في جامعه عين شمس برضو حاسس اني شوفتك هناك قبل كده
فيروز بصدمه
افندم حضرتك بتكلمني
ادهم: ايوة يابندقه😍
وبسرعه قصدي ايوة بقول اني شوفتك قبل كده
فيروز : ببرود ان شاء الله تكون اخر مره وقامت وسابت المكان
ادهم : علي فكره والله انا عارف انها طريقه قديمه عشان اتكلم معاكي بس حقيقي انا اعرفك
فيروز بنفس صيغه البرود عكس الفرحه ال جواها : ايوة انا مطلوب مني اي
مهو انت بصراحه شخصيه غريبه
ادهم : تعملي اي اقولك ومتزعليش
فيروز : انا ليه حاسه ان في حد هياخد بالقلم دلوقتي
ادهم: والمصحف هقولك بجد
بصي لو هتعملي حاجه فانتي تعرفي اهلك اني هاجي اتقدملك الاسبوع الجايه وياريت كوبيه عصير عشان بكون عطشان لما اخرج من البيت
فيروز : اممممم افضل هزر كتير
ادهم: يادي النيله والله مش بهزر طيب امشي دلوقتي والاسبوع الجايه ابقا ارد عليكي
= بتهزري
ادهم قلك كده
فيروز : ايوة ياجهاد والله انا مش عارفه ده حصل ازاي
بس هو اكيد بيهزر
جهاد : ممكن يكون بيتكلم بجد
فيروز : يتكلم بجد اي بس هو يعرفني ولا يعرف اهلي حتي
لو كان بجد كان اخد رقم بابا علي الاقل
بس هو عايز يومين زي اي بنت تلاقي دي الطريقه ال بيتكلم بيها معاهم
جهاد : مش عارفه حبيتي فيه اي ده
فيروز : متعلطيش بس عشان مضربكيش
جهاد : بس انتي كنتي قمر النهارده
فيروز : انا برضو حبيت شكلي كده
جهاد : هتيجي بكره
فيروز : لا هنزل اشتري شويه هدوم غير ال عندي
وكده كده بكره مفيش حاجه مهمه
جهاد : يعني مش عايزه تشوفي
فيروز : جهاااااد
جهاد : انا مقولتش اسمو انتي علي طول تاخدي الكلام عليه انا هروح انام احسنلي
فيروز : انا بقول كده برضو
عدا اسبوعين
كان ادهم مختفي فيهم
فيروز مهتمش حتي لكلامو
هي اه بتحبو بس مش عايزه تغضب ربنا
هي لو عايزها فهيكون في النور قصاد الناس كلها
خطيبتو
كانت حاسه انو بيكدب او بيتريق
متعرفش انها حبو الوحيد
توفيق : فيروز
فيروز : نعم يابابا
توفيق : تعالي عايز اتكلم معاكي شويه
فيروز : حاضر
احكي ياحج
توفيق : في شاب كده محترم كلمني وحابب ياجي يخطبك
فيروز في سرها : ياااه معقول مروان فعلا جاي
وده اسمو اي بقا يابابا
توفيق : اسمو فادي
فيروز : اسمو اي
توفيق : فادي
فيروز : لا يابابا
توفيق : اي ال لا
هو انتي شوفتيه
فيروز : يابابا انا مش عايزة اتجوز دلوقتي انا لسه بدرس
توفيق : عادي كملي درستك في بيتك
فيروز : مش هينفع ابقا مسؤوله عن جامعه وبيت في نفس الوقت
توفيق : خلاص يبقا تطلعي منها
فيروز : انت بتمسكني من ايدي ال بتوجعني يعني
عارف اني مش هقدر اطلع من الجامعه عشان هي حلمي
ماشي يابابا خليه ياجي بس الاول هقعد معاه ولو مرتحتش هرفض وساعتها مش هتمنعني اكمل
توفيق : انا عمري مغصبك علي حاجه انا فعلا شايف انو كويس وابن ناس عموما هو جاي بكره مع والدو ومامتو
ابقي قولي رايك بعد ميمشو
فيروز : هو مستعجل كده ليه
توفيق : ابقي اساليه انت
فيروز : ده لو وفقت
توفيق : هتوافقي ان شاء الله
تصبحي علي خير يابنتي
واول مدخلت الاوضه
اتصلت علي صحبتها
وفضلت تعيط
جهاد : بقالك ساعه بتعيطي ممكن اعرف بقا في اي
فيروز : في حد جاي يتقدملي
جهاد : هو مين لعب في الاعدات
هي مش المفروض تفرحي
فيروز : افرح ازاي يعني مانتي عارفه اني بحب ادهم
جهاد : اه عارفه
وانتي كمان عارفه ان مروان مش بيحبك
واكبر دليل علي كده انو كمان فكر يلعب بيكي فين الحب في كده قوليلي
يافيروز انتي واحده عاقله
وصابره بقالك فتره حتي معرفتوش
انك معجبه بيه خوف من ربنا
يبقا كملي طريقك
مش هنفضل نستنا حاجه مش موجوده شوفي العريس ولو لقيته كويس وفقي عليه
وانسي مروان
فيروز : مش هقدر انساه
جهاد : طيب الايام هتخليكي تنسي بس علي الاقل فكري في نفسك عشان هو عايش حياتو من غيرك وانتي ال حياتك واقفه عند الصفر
فهمتي قصدي
فيروز : فهمت
جهاد : اسمو اي بقا
فيروز : فادي
جهاد :ولا مليان😂
فيروز : انتي بتهزري وانا مخنوقه
جهاد. : وانا مش عايزاكي مخنوقه
فيروز : هروح انام
جهاد : طيب هكلمك بكره اطمن عليكي
بداء اليوم
اليوم ال مفروض يكون احلي يوم بالنسبه لفيروز بس هو كان العكس
كانت متاكده انها هترفضو
مينفعش ابداء علاقه وانا بحب حد
خديجه : انتي لسه مجهزتيش
فيروز : انا خلصت ومستنيا العريس الهنا
خديجه : خلصتي اي
انتي هتطلعي كده
فيروز : كده ال هو ازاي يعني
خديجه : بالخمار ومن غير ميكب
فيروز : والله انا كده ولو هيتجوزني فانا مش معقول في البيت هفضل حاطه ميكب بلاش نخدع الناس من اولها
انا واحده صريحه مش عجبو يمشي الموضوع سهل
خديجه : بنت انتي بلاش تلكيك وربنا يستر
وصل العريس واترحب بعائلتو
وطلبو يشوفو العروسه
فيروز : مساء الخير
ايمن : بنتي جات اهي
اه بنتي مهو معلش انا اعتبرتها مننا خلاص
توفيق : ربنا يخليك يااستاذ ايمن
كانت طول القعده عنيها في الارض هي في دماغها العريس ده مرفوض
لما خرجوا وسابوهم لوحدهم
ادهم : بندقتي✨ هتفضلي باصه في الارض كتير
فيروز بصت عليه بسرعه
وبصدمه
انت
ادهم : هو انا مش قولتلك هاجي اتقدملك💍
فيروز : انت فادي ازاي
ادهم : مهو انا اسمي اصلا فادي
ادهم ده بقا معاكم وكده لاكن في الشهاده انا فادي وفي البيت بيقولولي ياجلال
وضحك
بهزر معاكي هو فادي هو ادهم
ها قوليلي بقا اي رايك في العريس
فيروز : انا مش فاهمه حاجه
ادهم : مش مهم المهم عندي انك توافقي
فيروز بدات تعيط
ادهم : طيب انتي بتعيطي ليه
هو انا للدرجاتي وحش
هتغير طيب عشانك
فيروز : لا والله انا بس مبسوطه
ادهم : مبسوطه طبعا عشان انا جيت صح
فيروز : يعني لما كلمتني في الكافيه كان بجد
ادهم : ال يثبت كلامي اني النهارده معاكي❤️
بصي يابندقة
انا مش بحبك من يوم ولا اتنين
انا بحبك من فتره
كنت معجب بيكي🧡
مش في الجامعه💜
انا شوفتك في يوم في مستشفى
لما كنتي بتزوري طفل وبتضحكي معاه
ساعتها خطف قلبي ❤️ضحكتك
ويشاء القدر ويجمعني بيكي في جامعه واحده
دي الحاجه الوحيده ال كانت صدفه
غير كده كنت براقبك
الكافيه ال بتروحي فيه كل اتنين
اه حاجه كمان قبل منسا
اصلا حاسس اني هنسا كل الكلام بسبب جمال عنيكي ال مش باصه عليا اساسا🧡
فيروز : ههههههههه
ادهم : لا بقولك اي والله اكتب الكتاب
انا حبي زاد لما شوفتك بالخمار
فيروز : يعني شكلو حلو مش مضيقك
ادهم : انتي عبيطه
قصدي يعني
انتي بقيتي مميزه اكتر مانتي مميزة عندي
*و لما بصيت ف عنيكي معرفتش اتمني حاجه غيرك💙🌎💍
وبعد مرور خمس سنين
كرم : ماسك الالبوم صور هي دي مامي زمان يابابا
ادهم : اه ايام زمان بقا يابني ايام مكانت حلوه
تمارا : يعني هي دلوقتي وحشه
ادهم : هي للاسف دلوقتي قمر🧡
كرم : كمل يابابا ليه بتقولها بندقه
ادهم : لا بص انا حكتلكم كل حاجه ملكش دعوه بقا بالتفاصيل رخم زي ابوك
تمارا : معلش انا كمان عايزه اعرف
ادهم : انتو طالعين رخمين لمين ياعيال انتو
فيروز من وراهم وببتسامه علي ضحكتهم
انا بقول كفايه سهر بقا ويلا علي النوم
كرم : معلش ياماما شويه
فيروز : بكره اسهرو براحتكم يلا اتفضلو نامو
تمارا : بكره هتكمل
ادهم : تحت امرك ياسمو الاميره
وبعد مخرجو
فيروز : كنت بتقولهم اي
ادهم : لا هما كانو في حضني وكنت بحكلهم تعالي في حضني واحكيلك❤️🧡
فيروز : اادهم
ادهم : ايوة يابندقتي
فيروز : بقالنا خمس سنين متجوزين ولسه الاسم ده علي لسانك
ادهم : عشان هو مميز وانا قولتلك انتي عندي مميزة حتي بعد مبقيتي مراتي❤️. برضو مميزة
فيروز : ضيعت وقت كبير علي الفاضي يارتني كنت جيت وقولتلك بحبك بما انك بتحبني اوي كده
ادهم : حضنها🧡
مش مهم ال راح المهم انك معايا دلوقتي وبحمد ربنا انو رزقني بيكي
وبعدين بصراحه
* مفيش احلي من الصدف اللي خلتنا نحب ناس عمرنا منتوقع ان يكون ده العوض♥🌍
فيروز *أآقولك علي سر*🙊
*قلبي مش بيعرف يفرح غير لما تكون موجود
ادهم : وانا باذن الله مفيش حاجه هتبعدني عنك
وحتي لو بعد عنك هخترع صدفه عشان اشوفك اصلا انا عايش بالصدف ال بتجمعني بيكي
كانت خايفه تقولو
ليفهمها غلط
كان خايف يعترفلها عشان عارف نفسو غلطان في حياتو
فلما حب يغير من نفسو معرفش
يمكن لما ظهرت في حياتو اتغير
احنا بنبقا محتاجين نتغير للاحسن بس برضو محتاجين الطرف ال يساعدنا
كان ممكن يخسرها بسبب غباؤ
كان فاهم انها كده هتفضل موجوده
كان ممكن يخسرها بس
الصدف والقدر لو مكتوبينا في حاجه فاحنا هنشوفها مهما حولنا نبعد هنلاقي ال يقربنا
لما تحبو اختارو صح ❤️
اختارو ال شبهمكم💜
اختارو حد يصون العشرا ال بنكم اختارو ال يحبكم عشان انتو🧡 تتحبو مش عشان الشكل او الهزار
اختارو ال يحب القلب والروح
لو فهمتو لغه العين هتعرفو معناء الحب🧡
مش لازم اعترف بالحب❤️
التصرفات هي ال بتوضح المحبه مش الكلام


الثاني من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent