recent
روايات مكتبة حواء

رواية الزوج القاسي الفصل الثامن 8 والاخير بقلم اماني عنان

رواية الزوج القاسي الفصل الثامن 8 بقلم اماني عنان

 زوج_القاسي

الجزء الاخير
= أنا خايفه ي ماما ليكون خطيبي بيعمل كدا عشان العيال يروحوا لابوهم ويخلص منهم ..
= ايه الكلام دا ي هدي ؟؟ مش معقول احمد ابن حلال وبعدين انتي مش واثقه فيه ولا ايه
رمت هدي العباية من ايدها وقفلت الدولاب وقعدت اجلت تطبيق الهدوم وقالت
= بعد اللي حصلي من كريم فقدت الثقة في كل الرجالة لا والستات كمان هههههه
= لا ماتعمليش ف نفسك كدا الشك بيقتل صاحبه وبيعيش طول عمره ف قلق وتوتر ،خليها علي الله
= ونعم بالله ي ماما اديني مستنيه قالي هكلمك كمان شويه اول ماعرف أن شيماء كلمت سماح
= وانتي هتعرفي ازاي ؟؟
= هكلمها .. لحظة كدا
شاورت لها بالسكات لان التليفون ادي جرس
فتحت شيماء
=الو
= ازيك ي شوشو
= الحمد لله .. ازيك انتي ي عروسة
=بخير والله بجهز الهدوم واشوف نفسي محتاجة ايه عشان الجواز ..
= الف مبروك ي هدي فرحتلك والله دا حتي البت سماح فرحت لدرجة أنها اتشلت 😁😁
= قولتلها بسرعة كدا
= ايوا بحب اغيظ واشوف ردود الأفعال اديني بتسلي ..
= ي خرب عقلك إذاعة الشرق الأوسط المتحركة ،،
= دا مدح ولا ذم
= بعدين هقولك سلام دلوقتي عشان احمد بيتصل
= ايوا بقي . ماشي ي ستي ربنا يتمم لك بخير
= اللهم امين
قفلت التليفون واتصلت علي طول باحمد عشان تعرف هو ناوي علي ايه بالظبط ؟؟
#أماني_عنان ______________
جرس وماحدش بيرد رمت التليفون وقالت بصوت حزين غاضب
= شوفتي ي ماما اهو مابيردش ولا ع باله حاجة ،،اه ماهم مش ولاده
= قولتلك احسني الظن ي هدي هو الحل الوحيد اللي بيعدي الوقت في سلام
= انا مش عارفه ايه العقل والصبر دا ي ماما جبتيه منين ؟؟ من ابوكي
ابوكي وعمايله تشيب الحجر ويكون في علمك الرجالة كلها كدا بكيلة كل واحد وهمه وسلبياته زينا برضو كل واحده بشخصية ودماغ ولون وريحة وطلة وتأثير ..
****************
عند أحمد في بيته الخياط بيقيس عليه بدلة الفرح وهو مبسوط خالص وعمال يلف قدام الراجل ويسأله
= ها حلوه ي اسطي فتحي ؟؟
= انت اللي تقول ي عريس
= ولا انا ولا انت هدي هي اللي هتقول فين التليفون اصورها وابعتها واتس
= مش عارف يمكن في المطبخ وقت ماحضرتك دخلت واصريت تعملي شاي ..
=ممكن عن اذنك اشوفه ..
= اتفضل
كمل الخياط في سره وقال
= والله الاستاذ احمد دا راجل ولا كل الرجالة محترم كدا ومديني وضعي كل كلامه لو سمحت وعن اذنك وحضرتك وكأنه هو اللي بيخيطلي مش انا ..
دخل احمد يدور علي الفون لاقاه فاصل شحن
= يوووه علي الحظ هدي وحشتني وكنت عايز اطمن عليها ..
حطه علي الشاحن ورجع بفرحه يكمل البدلة اللي لسه بكم واحد والتاني بيكمل..
هدي زهقانة وأفكارها الشيطانية مشتعلة برأسها فقالت بفقدان امل
= انا هبعتله رسالة واقوله خلاص كل شئ نصيب
امها شدت التليفون من أيدها وقالت
= حرام عليكي نفسك والراجل اللي مانعرفش ظروفه
وقبل ماتكمل كلاك لقت احمد يتصل بك
= الو
= حبيبتي
= كنت فين كل دا وتليفونك مغلق ؟؟
= غصب عني والله الخياط كان عندي وبقيس البدلة
احم ابتسمت وقالت بصوت بدا عليه التغيير واللين
= كنت عايزا اقولك حاجة مهمه
= ايوااا اهدي كدا ي برعي وقولي مالك
= شيماء كلمت سماح وقالت لها اني هتجوز الخميس الجاي خلاص ايه بقي اللي بعد كدا ؟؟
= تمام اووي ،اتصلي بكريم حالا قوليله تعالي خد الولاد عشان انا هتجوز وهما من حق أبوهم
رفعت التليفون من علي ودنها وخبطت علي صدرها وكانت هتزعق وتتخانق لحقها احمد بكلامه
= مش هسيبك ولا اسيب عيالك صدقيني
___________ #أماني_عنان _______
في بيت كريم سماح بتحاول تحرضه ضد هدي عشان ياخد عياله وبتنزله بسرعة عشان يروح يوقف الفرح وتقول ف نفسها
=بقي ي ربي هدي المطلقة تتجوز احمد الأمور اللي ماتجوزش وأنا اكمل عمري مع كريم 😏
تليفون كريم رن وهو بيفتح الباب وكانت هدي
بص لسماح باستغراب وقال
= دي هدي
=طب رد رد اما نشوف عايزا ايه دي
فتح الخط وسماح بتسمع الكلام بودنها علي ايد كريم
= الو
= مساء الخير ي كريم
= اهلا ي هدي ، ازيك ؟
= احسن منك .. ههههه المهم كنت عايزا اقولك تعالي خد سارة وسالم عشان فرحي كمان يومين ومش هعرف اهتم بيهم العيال من حق أبوهم يعتبر ..
= انتي بتتكلمي جد ..!!
شالت سماح التليفون من علي أيده وقالت
= نعم هي اللي عايزا تطرقهم لااا مستحيل نعمل اللي هي عايزاه ..
= ولادي ي سماح هرميهم في الشارع
= ماليش فيه ي حبيبي انا عروسة وعايزا افرح بشبابي مش احتاس بيك وبعيالك يانا ي هما في البيت دا ..
= اتصرف ازاي دلوقتي اقولها ايه اللي ع الخط دي ؟؟
= بص هاتهم ووديهم لحماتي تربيهم ونبقي نبص عليهم من فترة للتانية
بص لها بحزن وكسرة نفس ، الأسرة اتفرفت بسببك واتهدمت فرحتها وف الاخر هتحرم من ولادي وهكمل عمري مع سماح بالانانية دي 😔
خبطته ع كتفها وقالت بلهفه
= ها قولت ايه ؟؟
= امي مين بس الست الكبيره في السن دي اللي هتربي طفلين عندهم 8و6 سنين ..!!
اتعصبت وقالت
= لا ماهو أنا مش هشيل القرف اللي كانت شيلاه هدي وترجع ريما لعادتها القديمة وحضرتك تنزل ع القهوة وتسيبني اتحرق مع ولادك ..
قفل كريم الخط وطأطأ رأسه في الأرض ونزل يفكر ويكلم نفسه في الشارع. وهو عارف ان الاختيار صعب وقرار طلاق سماح هيخسره فلوس كتير غير أنه برضو مش هيعرف يرجع هدي وولاده لقي أيده بتكتب لها رسالة بحزن واسف
" حبيبتي هدي ،، زوجتي لا زوجتي السابقة اسف علي كل لحظة وجع سببتها لك "
وصلتها الرسالة جريت علي التليفون فاكره أنه احمد طلع كريم وقفت لحظة وافتكرت يوم فرحهم وأنه أول بختها وحياتها بنفس عميق ضغطت علي ديليت مسحت الرسالة وكل سنينها معاه 💔
انت اللي اخترت ي كريم وصدقني مافيش حد بيموت من الحب بس كتيييير عاشوا ميتين باسم الزواج والصبر ..
بعد مرور يومين اتي الخميس المنتظر ،هدي لابسه فستان بسيط ومش منفوش نازله من بيتها علي عربية احمد ووراها سارة بفستان وسالم ببدلة ركبت العربية وبتشاور للولاد فسارة بكت وخبتها جدتها في حضنها وقف احمد السواق وقال
=فين الولاد ؟؟
= هخليهم عند ماما اسبوع وبعدين هجيبهم ،عشان نبقي براحتنا
= انا قولت كدا
نزل من العربية وقال سارة سالم
وفتح حضنه ليهم ،جريوا عليه واخدهم وركب سالم جامب السواق وساره بينه وبين مراته وقال
= هدي ي املي ومنيتي ،ي حبي ودنيتي
انا كنت عايز اربع اولاد يكونوا منك انتي وبس دول أولهم لسه قدامك كمان اتنين ⁦❤️😁😁
ضحكوا الكل وتابع السائق طريقه لبيتهم السعيد أن شاء الله
تمت بحمد الله
google-playkhamsatmostaqltradent