recent
روايات مكتبة حواء

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل السادس 6

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل السادس 6


الفصل السادس صعيدي ولكن عاشق
قال جاسر و كأنه مستمع بارباكها ، / تحبي اتفرجي علي جناح بتاعي فهو مختلف تماما عن باقي القصر ده معمول بتصميم مخصوص .
ارتبكت حور ولم تعرف ماذا تجيب لقد فاجءها بطلبه
قالت حور/ انت متخيل اني ممكن ادخل معاك الجناح بتاعك
قال جاسر بعدم اهتمام وليه لا ما انتي حلوة و بتخرجي مع اي حد عادي قولتلك قبل كده اني انا اولا من غيري
حور / علي فكرة أنا وقح و قليل ....
جاسر / قاطعها جاسر بأنه طبع قبلة قاسية علي شفتيها اخرصتها تماما ... ثم اكمل مافيش ست محترمة تشتم جوزها أو تعلي صوتها عليه
حور بزعر/ جوز مين أن بتخرف
جاسر/ جوزك يا قطة انا حروضك من اول وجديد
حور / ومين قال اساسا اني حوافق اتجوزك
جاسر بسخرية/ واللهي السؤال ده تسءليه للي قالت الفرمان ده مش انا
حور باستفهام :مش فاهمة تقصد اية
جاسى / انتي حتصطعبطي عليا ياعيني مش عارفة جدتي لما كانت معايا من يومين قالتلي ايه بصي ياشاطره .. انا مش مستعد اخسر ثروة اللي انا تعبت فيها السنين دي كلها علشان واحده غبية زيك .. سواء وافقتي أو موافقتيش الجوازة دي حتم
حور / لا ده شكل العيلة كلها منخوليا يعني تجوز وطلقو علي كيفكم ااايه ملكتم الكون
انا مش قاعدلكم فيها انا من بكرة مستقيله ورجعه مصر. بلاش جنان بقي
جاسر / هو انتي بتتكلمي علي كيفك طلما رضيتي تخشي عالم الانصاري استحملي بقي ،، ولا فكراني فادي حاتسبية علشان قرشين زياده لا فوقي انا عملك الاسود..
حور / بص بقي علشان انا خلاص جبت اخري انا ميهمنيش فادي قيلك ايه عني انا كل الي تعرفة اني عاوزة اغور من بيت مجانين ده
جاسر مسكها من معصمها جرها لحد القصر وبصوت عالي
هنياااا يا هنيااااا
هنية/ خير يا ولدي في ايه ومالها ست الدكتورة
جاسر / خودي كتورة لجناحها ومتخرجش الا بإذن مني صاحت حور / لا انت اكيد اتجننت
جاسر قلتلك جبل سابق تجفلي خاشمك أحسلك
اتلم كل اللي في القصر علي صوتهم
وصاحت الجدة انا ممكن اعرف ايه اللي بيحصل هنا و بسرعة
تردت حور/ انا ممكن انا افهم اللي بيحصل يا مدام فاضيلة انا جيت علي اساسا اني دكتورة علشان صحة ساعتك ولكن حفيدك بيقول كلام ميصدهقوش عقل
ردت الجده /مبتسمة هو قالك يبقي عقل و حيسمع كلام
ردت حور باستغراب / عقل هوده كلام ناس عاقلين
رد جاسر بحده / جبتلك جبل سابق اقفلي خاشمك ده الا جسما بالله لادفنك مكانك
حور تدفن مين يابا انت مش عارف انت بنتعامل مع مين ولا بتكلم مين لا انا اروح القسم و اوديكم كلكم في داهية
داليا بصوت منخفض شوفي يا ما بت المركوب بتكلم جاسر كيف عاوز ة اللي يلمها بس مشكلة انا مخبراش هما بيتحدتو عن ايه ،، و ايه اللي مخليها عصيبة أجده
واضح أن الموضوع واعر جوي
امها : حطي لسانك في خاشمك عاد لحد منرسي علي البيىر وجرارة
الجده / تعالي ياحور أنا عاوزاكي في جناحي
ذهبت حور مع الجدة
قالت الجدة اقعدي يا حور و استهدي بالله كده انا لما اخترتك تكوني مرات جاسر ده مش من فراغ انا حكمت علي جاسر يتجوزك صحيح هدته اني ححرمة من ميراث علشان يوافق لو معملتش كده جاسر عمره مكان اتجوز وانا عاوزة اشوف أولاده قبل ما اموت
حور / طايب اشمعنا انا عندك داليا وهي شكلها بتحبه
الجده / بس هو مبيحبهاش
حور / ولا بيحبني و لا طايقني من اساسه ده شيفني استغلاليه عاوزة فلوس وسلام
الجده/ ده اللي وصلك لكن انا شعري شاب مش علي فاضي انا شفت جاسر بيبصلك ازاي و نظرات الغيرة اللي في عنية. انا اكتر و احده عارفه جاسر و عارفة أنه بيكابر حتي مع نفسة
طايب و حضرتك مسءلتيش نفسك انا عاوزة ايه . حضرتك جبتيني هنا من غير معرف ليه و حتجوزيني حفيدك كل ده ليه انا عاوزة اعرف لو سمحتي يا ما انا بقدم استقالتي فوراا
لم تكمل كلامها لأن رأس الجدة انحني فجاءة الي خلف و هزتها رجفه قوية
حور / مدام فاضيلة . مالك جرت بسرعة حور تقيس الضغط عالي جداا والنبض ضعيف
ندهت حور علي هنية وهي تحاول إسعاف. الجده
دخلت هنية فور وقع عنها علي الجدة صرخت ..جاء كل من في القصر علي صوتها ..
جاسر في ايه يا هنية سكت جدتي جدتي حصل اية ادددة مالها يا حور مش بتنطق خالص
حور صامتة مركزة في شغلها لقد تعرضت الجدة لأزمة قلبية. و لازم اسعافها بسرعة
قال جاسر / انطقي مالها فيها اية قالت
حور ببكاء / أزمة قلبية حادة بس بقي خاليني اعرف اشتغل
بعد قليل علي سريان مفعول الدواء بداءت تتحسن حالة الجده
والكل واقف وعلية علامات القلق ماعدا داليا وامها طبعا .
بداءت الجده تفتح عينيها ببطء وتنده علي جاسر
نعم يا جدتي خير عاوزاك لوحدك ياولدي
جاسر طلع كل اللي في الاوضة ..
اسمع كلامي يا ولدي اتجوز حور خاليني ارتاح
جاسر حاضر يا جدتي كل اللي عوزاه حيتم بس ترتاحي
الجده انا مش مرتاح غير لما اشوف المؤذون
حور جوهرة مش حتعرف تعوضها واثق في كلامي انا سءلت عنها قبل ما تيجي هنا وسءلت عن معدنها كفايا أنها مش طماعنة فيك يا جاسر
ابوها علي علم بكل حاجة و موافق علي كل حاجة انا علي اتصال بي من اول يوم حور جت القصر كلكم مستغربين اني بعامل حور كده حور غاليا عندي ذيك بلظبط .
جاسر / لية يا جده انا عاوز افهم انا معرضتكيش في حاجة رغم اعتراضي علي مجيها بس اصرارك الغريب ده خلاني سكت
الجده /انا بحب حور اولا علشان الشبه الكبير بينها وبين المرحومه امك هي شبها قوي .. غير أن ابو حور قريبي من بعيد وحور امانه عندنا هو موصيني عليها ..
حور متعرفش أن امها ماتت وهي بتولدها .وان فاتن مرات ابوها مش أمها . علشان كده هو صمم يبعد حور عن قاهرة و هو اللي كلمني أخدها عندي .. لانه خايف عليها من مراته علشان هو كتب لحور جزء كبير من ثروته
جاسر /هي حور من عيلة غنية طايب ازاي قبلت تشتغل عندك وهي مش محتاجة اللي اعرفه ان حور طماعه سابت خطيبها علشان طمعت فييي
الجدة ،/ قطعت كلامة متاخدش بلمظاهر يابني انا ميهمتيش هي ايه ابو حور عزيز قوي يا جاسر
جاسر / بس انا مش موافق علي الجواز منها
الجده /ومحدش طلب موافقتك ده أمر
جاسر / بس ده جواز مش لعبه ازاي اتجوز واحدة لمجرد انك عاوزاني احميها و يا كده يا حتحرميني ما ميراث .
الجده بكره المأذون جاي و انا شيعت لابوها و هو علي وصول خلص كلام
جاسر بغضب شديد / حاضر مش هو ده اللي انتي عايزاه بس محدش يلمني بعد كده علي حيحصل هاتي المأذون و اعملي احلي فرح لكبيرة العيلة يا جده خرج جاسر و هو في قمة غضبة..
استغربت داليا ، لااأ ده كده في حاچة كبيرة جوي وواعرو كمان و اجطع دراعي أن مكان الدكتورة العجربة لها يد في ده ومبجاش داليا الا لو عرفت ايه اللي بيحصل هنا ..
رد ماجد / انهدي بجي و سيبي جاسر في حالة يابوي عليكي بومه ابااي ،،والله يكون في عون اللي عيتجوزك
و في مساء دخلت هنية علي حور
هنية/ ست الدكتورة في حد عاوزك تحت
حور / خير يا خالة مين اللي عاوزني
هنية/ مخبراش ست الحاچة جالتلي اطلع اندهك علشان في ضيف عاوزك
حور /حاضر يا خاله روحي و انا نزلة
نزلت حور علشان تشوف مين عاوزها
فرو أن وقعت عليها علي قاعد في صالون جرت عليه بسرعة أخدته بلحضن فقد كان والدها
حور / بابي انت حبيبي وحشتني قوي بس انت عرف مكاني منين و عرفت توصل هنا ازاي
الاب / عصفروتي الحلوة وحشتني .. براحة عليا انا لسة واصل حرتاح و اقولك علي كل حاجة تعالي بس اوريكي جبتلك معايا اية
فور أن طلع هديته صرخت حور مش معقول جيسي حببتي وحشتيني ( القطة بتاعتها).
كانت حور فرحانه جدااا ولكن اكيد في الأمر شيء
كان جاسر ينظر لها وعلي وجه علامات الاعجاب لانها تحولت فى رؤيتها لقطتتها كأنه طفل في العاشرة من عمرها جلست علي الارض بجانب القطة تلعبها في شغف و ناسية كل من حولها .
ولكن فجاء فاقت علي صوت داليا / عشنا وشفنا
رفعت حور عينيها بداليا ولكنها تتجاهلتها
وذهبت جلست بجانب والدها
حور / بابا هو اية بلظبط اللي بيحصل هنا بلظبط انا مش فاهمة حاجة وعاوزة توضيح
الاب/ بصي يا حور كل اللي اقدر اقولهولك أن كتب كتابك بكرة علي جاسر و مش عاوز نقاش في الموضوع ده لانه منتهي و ممنوع الاعتراض عليه
حور / بابا حضرتك بتقول ايه مين الي حيتجوز
داليا / هو في ايه يا واد عمتي احنا من ميتا لندخل علينا غرب معروف حدانه أن البت لابن عمها ،،، ولا اية
جاسر داليا بااس مش عاوز اسمعلك نفس
قال عمه / لا يا جاسر يا ولدي انا موجف حال بنتي وتجول بكرة يتكلم بعده يحس أن هو اولا من غريب لكن بعد ده و كله و تيجي تتجوز من بنات البندر لا دي تبجي عيبه في حجنا كلتنا ولا اية يا حاچة
الجده / خير ايه عاد يا فريد هو من ميتا انا بجول علي حاچة و اسمع اعتراض عمر جاسر ما وعد بنتك باحاجة أو حتي لمح ولا اية يا داليا
خفضت داليا راسها ياءسة في الأرض وقالت/ صح يا جدتي هو موعدنيش بس انا انا............. واجهشت في البكاء
حور بااااس هو في اية الكل عمال ياخد قرارات بالنيابة عني ولا كاني موجوده مين قال اني حوافق علي المهزله دي وقبل أن تكمل كلامها هوي قلم علي وجهها من والدها
الاب / لما تعالي صوتك وانا قاعد و الحاجة قاعده يبقي انا معرفتش اربي و انتي عاوزة رباية من اول و جديد ولسة حيرفع أيده و يهوي بلقلم الثاني لقي يد مسكت يده ..
جاسر / خلاص يا عمي حور دلوقتي في حكم مراتي و اما مش حقبل حد يمد أيده عليها وانا واقف و اذا كان علي ربايتها فا متقلقش كل شيء في وقت حلو و نظر لحور نظرة سخرية
حور نظرت لهم دموع وجرت وقبل أن تمشي قال جاسر باستخفاف / حضري حالك يا عروسه بكرة كتب كتاب و كمان اسبوع الدخلة
جرت حور بدون اي كلمه .

google-playkhamsatmostaqltradent