recent
روايات مكتبة حواء

رواية بين قلبي وعقلي الفصل السادس 6 بقلم نور عصام

رواية بين قلبي وعقلي الفصل السادس 6 بقلم نور عصام 

 الفصل السادس

ايمن. كان راجع من شغله لقي رانا قدام البيت عندهم
رنا. ببتسامه قالت ازيك يا ايمن عامل ايه
ايمن. الحمد لله ازيك انتي
رنا. بجرئه وحشتني وجيت اشوفك
ايمن. بصلها وصغط علي اسنانه وبعدين قالها يلا نطلع
رنا. بغل قالت انا امبارح كنت ف مشوار وانا راجعه لقيت ريم واقفه مع شاب ف الشارع اللي ورانا
ايمن. بغيظ فيها قالها ايوا انا اللي كنت بعتهالو
رنا. فهمته واتغاظت وبعدين قالت براحتك بس الشاب حلو كتير
ايمن. فتح الموبايل وقالها هو دا
رنا. فتحت عيونها
ايمن. ابتسم وقالها عرفتي بقا ان انا اللي كنت بعتهالو ودا كان محمود ابن خالت ريم وهو يسكن بالشارع التاتي بنفس المنطقه
رنا. عوجت بؤها وف نفسها قالت عدت المره دي
ايمن. خبط عالباب
ولاء. فتحت وقالت اهلا ايمون
ايمن. ازيك يا لولو ماما فين
ولاء. جوا
رنا. ايه يا ولاء مفيش ازيك يا رنا
ولاء. ازيك يا قلبي وحشاني وسلمت عليها
ايمن. دخل عند امه سلم عليها وبعدين قالها فين ريم
سهير. جت من شويه وولاء قالتلها تطلع ترتاح كان شكلها مرهق
ايمن. بلهفه مالها
ولاء. بمرح قالت اهدي يا خويا دا بس من الدروس كانت كتير اليوم
رنا. بغل قالت قالت لا بتتعب بجد
ايمن. ما عبرها ولا حتي بصلها
ولاء. قالت اطلع يا ايمن غير وهات ريم علشان تتغدو لانها ما رضيت وقالت هتستناك بقلمي نور عصام
ايمن. طلع
رنا. وانتي بقا اللي بتجهزي الاكل وبتعملي شغل البيت لوحدك
ولاء. ايوا
رنا. وفين ست الحسن والجمال مش بتساعد معاكي ليه
ولاء. ربنا يكون ف عونها بتتعب كتير علشان الدروس بتاعتها
رنا. ولحد امته هتفضلي الخدامه بتاعتها
ولاء. لحد متخلص تعليم هي عندي زي سامح وسلمي
رنا. دول ولادك ومطلوب منك تخدميهم اما هي
ولاء. هي حبيبتي ومران اخويا
سهير. امك عامله ايه يا رنا
رنا. بتسلم عليكي يا خالتي
سهير. طيب ليه ما جت معاكي
رنا. هتيجي ازاي يا خالتي ما انتي عرفه
سهير. قولي لأمك عيب عليها وياريت تيجي لاني عوزاها
رنا. مش هينفع يا خالتي علشان العقربه
سهير. بغضب قالت اللي بتتكلمي عنها دي مرات ابني واحترامها من احترام ابني واحترامي ودا بيتها واللي يعقد فيه يا اما يحترمها يا اما
رنا. قاطعتها وقالت هو انا قولت حاجه يا خالتي
سهير. انا بفهمك بس
ايمن. فتح باب شقته ودخل
ريم. كانت نايمه وشكلها تعبان
ايمن. مال عليها وباسها
ريم. صحيت وابتسمت
ايمن. حبيبتي مالك ليه نايمه كدا
ريم. عيونها اتملت دموع وقالت تعبانه ومش عرفه اعمل ايه
ايمن. حضنها وقالها فيكي ايه ياروحي
ريم. سكتت وما اتكلمت
ايمن. طيب قومي البسي علشان نروح للدكتور
ريم. لا لا هنقوله ايه
ايمن. ليه الخوف دا كله
ريم. اصل اصل يعني
ايمن. يا بنتي حرام عليكي فهميني مالك هموت والله
ريم. اصل انا مش زي كل شهر ودا اللي مخوفني
ايمن. ازاي مش فاهم
ريم. ما خلاص بقا يا ايمن الله ودموعها نزلت
ايمن. ابتدي يفهم وبعدين قالها رورو انتي بتتكلمي بجد
ريم. بقولك ايه يا ايمن انا بجد مش طايقه نفسي
ايمن. باسها وقالها طيب قومي علشان اروح اتطمن عليكي
ريم. انا ولا رايحه ولا جايه سبني ف حالي
ايمن. يا لهوي عالعبط اللي انا فيه
ريم. بزغل قالت بقا انا عبيطه يا ايمن
ايمن. بمشاكسه حضنها وقالها طبعا ياروح ايمن
ريم. طيب انا زعلانه منك
ايمن. بخبث قالها وانا مقدرش علي زعل القمر ولازم اصالحك
ريم. مش عاوزه منك حاجه بقلمي نور عصام
ايمن. والله ما هيحصل وانقض عليها
رنا. تحت قالت هو ايمن طلع نام ولا ايه
ولاء. فهماها قالت اكيد مراته وحشاه قال يقعد معها شويه وبعدين ينزلو مع بعض بصراحه مجنناه من حبه الزايد لها
سهير. بصتلها وقالت خلصتي الاكل
ولاء. ايوا يا ماما وبس ايمن ينزل وريم وكمان علاء يكون رجع من الجامع بحطه عالسفره
ريم. وهي ف احضان ايمن قالت حبيبي انا بجد مش عرفه اعمل ايه
ايمن. ابتسم وقالها بعد الغدا هنروح للدكتوره
ريم. ياروحي مش هينفع اتكسف
ايمن. هههههههه متخافيش انا معاكي
ريم. بهمس قالت هو كسفني ولا مطلع روحي غيرك انته
ايمن. قالها سمعتك علي فكره
ريم. حبيبي افهمني
ايمن. قلب حبيبك يلا علشان ننزل
ريم. اوك بس اوعي تقول لحد اني تعبانه
ايمن. ضحك وقالها دا انا هقول للدنيا كلها
ريم. قامت وقالت تصدق انك رخم وانا مخصماك
ايمن. يانهار ابيض مخصماني كدا مره واحده
ريم. ايوا
ايمن. طيب تعالي اصالحك بقا
زيم. قامت جري ودخلت الحمام
ايمن. هههههه تعالي يا جبانه
ريم. حبانه جبانه ملكش دعوه
وبعد بعض الوقت
ايمن. فونه رن فتح
علاء. يلا يا ابني عوزين ناكل ومستنينك
ايمن. حاضر نازلين اهو وفعلا نزلو
ريم. دخلت لقت رنا قالتلها ازيك يا رنا
رنا. ببرود قالت اهلا
سهير. بصتلها وقالت حبيبتي ارتاحتي شويه
ريم. راحت عليها وباستها وقالت بوجودك جنبي اكيد هكون مرتاحه يا قمر انتي بقلمي نور عصام
سهير. طبطبت عليها وقالتلها ربنا يحرسك ويحفظك يا قلب ماما
رنا. قاعدة هتولع
ريم. قالت هروح المطبخ عند لولو ودخلت
ولاء. صح النوم
ريم. اسكتي يا لولو احسن انا خلاص مش قادره
ولاء. بشك قالتلها طيب خدي الاطباق دي وديها عالسفره
ريم. قربت عليها واخدتها وبعدين قالتلها ليه الاكل بقت ريحته وحشه ومش طيقاه انا فيا حاجه غلط
ولاء. اخدت منها الاطباق وباستها وقالتلها بعد الغدا هنشوف الغلط دا
ريم. وانبي انتي فايقه ورايقه
ولاء. طيب روحي اقعدي وانا هحضر السفره
ريم. لا لا انا هساعدك مش كفايه انتي بتعملي كل حاجه لوحدك
ولاء. ملكيش دعوه
ريم. والله ما هيحصل وبعدين اخدت الاطباق وخرجت
وبعد لحظات الكل اتجمع عالسفره
رنا. قاعدت جنب ايمن من الناحيه التانيه
ولاء. بصت ل ريم وغمزت بعينها
ريم. فهمتها انها تعدي تصرفاتها بهدوء
ايمن. بص ل ريم وقالها حبيبتي كلي
ريم. باكل يا قلبي
علاء. بهزار قال ل ولاء قولي حاجه شكلنا وحش
ولاء والكل هههههه هههههه
علاء. علي فكره انا ابتديت اغير من العيال دي
ولاء. بمرح قالت بتقول حاجه يا علاء
علاء. عاوز حد يدلعني اشمعني هما
ولاء. شطبنا خلاص
ايمن. لا لا ابو سامح لسه صغير ولو ما ادلع هنشوفلو اللي تدلعه
ريم. ومين بقا اللي هيشوفلو
ايمن. انا طبعا
ريم. بصت ل ولاء وقالتلها اعملي حاجه مش عوزين الراجل يضيع مننا
ولاء. بهزار قالت عملت كتير كفايه بقا
ايمن. رد وقال بعد الغدا هننزل نشوف واحده تعمل تاني
ولاء. واهون عليك
ايمن. دا الكبير ولازم يدلع علشان من غير دلعه احنا نضيع
علاء. وانا جاهز يا بني خوفا عليكم
ايمن وسهير. هههههه ههههههه
ريم. بصوت رقيق قالت بقا كدا يا ابيه تزعل القمر
رنا. قالت عادي مادام فيه بديل يدلع
علاء. فهمها وقالها رنا
رنا. انا شايفه ان لو ولاء مش قايمه بدروها كازوجه في غيرها ف البيت تقدر تقوم بالكل
علاء. خبط علي السفره وقالها رنا كل شئ بحدود فوقي وشوفي انتي بتتكلمي ازاي وأياك تاني مره تغلطي وخصوصا ف ريم وقام واخد ريم ف حضنه وقال دي بنتي واختي وحبيبتي ومرات الغالي ومعزتها من معزه ولادي بما فيهم ايمن ولو م احترمتيها متدخليش بيتها تاني
رنا. بغل بصتلها وقالت هو انا اتكلمت
علاء. طبطب علي ريم وقالها اهدي انتي هنا ف بيتك واللي مش عجبك اطرديه وحب يغير الموضوع قالها دا انا محضرلك مفأجاه عنب انتي والواد سامح بس يجي بقلمي نور عصام
ريم. فرحت بتصرفه وبكل كلامه
ايمن. قاله علي فكره يا كبير اللي ف حضنك دي مراتي
علاء. بص ل ريم وقاله تعرفي الواد دا
ريم. اول مره اشوفه يا بيه
ايمن. بقا كدا
علاء. وابو كدا كمان بقلمي نور عصام
سهير. ربنا يخليكم لبعض
ريم. باستها من ايدها وقالت ربنا يخليكي لينا يا ست الكل
ولاء. بهزار قالت سهير انتي بتحبي مين فينا اكتر
سهير. ردت وقالت انتي اول فرحتي وبنتي ومرات ابني البكري وغلاوتك عندي متتقدر وبصت ل ريم وقالت وريم مرات أخر العنقود والدلع كله وحبها ملي قلبي وهدوئها وطيبة قلبها ملت عقلي وعيوني
سلمي. ايوا بقا تيتا يعني مين فيهم اللي اكتر
الكل ههههههه هههههههههه
ريم وولاء. قامو وحضنو امهم وباسوها
رنا. قاعده هتولع قامت وقالت انا همشي
ولاء. بغيظ فيها فالت لسه بدري دا احنا لسه بناكل اومال بقا لما نحلي
رنا. فهمت قصدها وقالت لا لازم امشي وبصت ل ريم بحقد
سهير. سلمي علي امك يا رنا وخليها تيجي
رنا. ان شاء الله ومشيت
سهير. معلش يا ريم انا مش عوزاكي تزعلي منها هي بس
ريم. قاطعتها وقالت ماما رنا ضيفه ومهما تعمل مش هرد عليها وكفايه عليا انتو وحبكم ليا وبصت ل علاء وقالت مش ناسيه المفاجأه
علاء. مفاجئة ايه يا بنتي انا قولت كدا
ريم. مفيناش من كدا
علاء. بس علشان صعبتي عليا هقولك
ريم. قامت جريت وراحت الحمام
ولاء. مالك يا حبيبتي
ريم. بعد ما خلصت ترجيع قالت مش عرفه معدتي وجعاني وريحه الاكل تعبتني زياده بقلمي نور عصام
ولاء. ضحكت واخدتها من ايدها وطلعو
ايمن. بلهفه عليها قالها حبيبتي يلا نروح لدكتور
ريم. اتنهدت وقالت مفيش داعي
ايمن. مسكها من ايدها وقالها يلا وقال ل امه وولاء لازم نروح بقالها كام يوم شكلها مش عجبني
ريم. بمرح قالت بقا كدا دلوقتي شكلي مش عجبك اومال بعد سنه ولا اتنين هتعمل ايه بقلمي نور عصام
ايمن. بهزار هتجوز عليكي
ريم. شايفه يا ماما ابنك اللي بيفكر يتجوز عليا وانا لسه مكملتش شهرين طيب والله
ايمن. قاطعها وراح شالها وقالها والله ما انتي مكمله
سهير وولاء وعلاء. ههههههههههه ههههههه
سامح. دخل وقال لا لا كدا كتير انا لازم اتجوز الناس دي هتبوظ اخلاقي من اللي بشوفه منهم الكل ضحك
علاء. قال انا اتفقت مع المدرس اللي كنتو عوزينه هيجي هنا البيت
ريم. بجد يا ابيه
علاء. ايوا يا حبيبتي علشان مشواره بعيد
ايمن. قاله تسلم يا كبيير وبعدين قالهم نستأذن بقا
ولاء. لو احتاجتو حاجه كلموني
سهير. حبيبي بس تخرج من عند الدكتوره طمني
ايمن. حاضر يا ماما وطلع شقته
ريم. حبيبي نزلني بقا
ايمن. لأ
ريم. حطت ايدها حولين رقبته وقالت علشان خاطري
ايمن. اممم بتضغطي عليا يعني وبعدين. قالها هنزلك بس علشان نلبس وبعدين قالها حبيبتي انا مش عوزك نزعلي من اللي حصل انا كان ممكن رديت وبهدلتها بقلمي نور عصام وانتي عرفه ومتأكده من كدا بس علاء ما قصر ورده عجبني ولو ما مان قال كدا انا كنت
ريم. قاطعته وقالت حبيبي انا مش زعلانه انا عرفه وفاهمه ومش محتاجه انك تتبررلي وباسته من خده
ايمن. يسلمي العاقل حبيبي وبخبث قالها هو احنا لازم نروح للدكتور
ريم. اه يا بطني
ايمن. ضحك وحضناها
وبعد بعض الوقت كانو منتظرين دورهم ف العياده
الممرضه قالتلهم اتفضلو
ايمن. السلام عليكم
الدكتوره وعليكم السلام وبعد الكشف قات مبروك يامدام
ايمن. الفرحه ماكان سيعاه حضنها
الدكتوره. ابتسمت ربنا يسعدكم وبعدين قالت المدام لازم تتغذي كويس علشان ضعيفه لان واضح قدامي ان ف توأم
ريم. فرحت وابتسمت ومسكت ايد ايمن
ايمن. مال علي ايدها وباسها وبعدين قال للدكتوره بجد هما توأم
الدكتوره. اكدت دا وبعد التعليمات خرجو
ايمن. كان طاير من الفرحه وقال ل ريم حبيبتي انا بموت فيكي ربنا يخليكي ليا وميحرمني منك ابدا انا مش مصدق اني اتجوزت البنت اللي حبيتها وكمان حامل مني وقال الحمد لله يارب
ريم. ربنا ميحرمني منك ابدا
ايمن. ريم فرحانه ومبسوطه زيي
ريم. حطت ايدها علي بطنها وقالت واكتر كمان
ايمن. بتحبيني
ريم. بكسوف قالت فوق متتخيل
ايمن. قالها لولا اننا ف الشارع كنت عملت حاجات كتير دلوقتي
ريم. هههههه
ايمن. لحظه اطمن ماما وكمان نتصل ب مامتك وفعلا كلموهم والكل كان فرحان وبعدها قالها تعالي نتمشي شويه واخدها وراحو مكان هادي قعدو فيه شويه
ريم. حبيبي يلا لاني تعبت
ايمن. مالك ياروحي
ريم. معلش حبيبي بس حسه ان نفسي غمه عليا وعاوزه انام
ايمن. طيب يا قلبي ومشيو
ولاء. اول ما شافتهم حضنتهم وباركت لهم وقالت ل ريم متقلقيش انا معاكي وعمري ما هسيبك واي حاجه تحتاجيها انا هعملها
سهير. باستها وكانت فرحانه بيها
وبعد كام يوم ريم امتحنت الترم التاني
وبعد ثلاث شهور من الحمل
نجوي. كانت عندهم وطبعا شافت ريم
ايمن. دخل لقي خالته قال السلام عليكم وبلهفه سئل علي ريم
ولاء. قالت نايمه جوا ف اوضتك
ايمن. دخل عندها باسها من خدها
ريم. صحيت وقالت حمدلله علي سلامتك ياروحي
ايمن. الله يسلمك يا حبيبتي وبعدين قالها انتي كويسه
ريم. الحمد لله طول ما انت بخير انا بخير
ايمن. ابتسم ومال عليها وبهمس قال ايه رأيك نطلع شقتنا
ريم. عيب يا ابو العيال اللي انت بتقوله دا
ايمن. بمرح قالها عيال عيال مين دول انا لسه صغير وعاوز ادلع
ريم. قولتيلي بقا تدلع
ايمن. طيب علشان كدا بقا لازم نطلع وشالها
ريم. ايمن نزلني الجماعه برا كلهم
ابمن. صمم علي شيلها وطلع بيها
نجوي. اول ما شافتهم اتغاظت وقعدت تمصمص شفايفها
سهير. طنشت وف نفسها قالت اه يا مجنون
ولاء. راحت عليهم وقالت عاوزين نتغدا مش هنستنا كتير
ايمن. قالها امشي يا ام سامح من وشي وطلع
ومرت الايام وريم وايمن كل يوم يزيد حبهم لبعض والكل بيحب ريم وبيحب هدوئها ودخلت سنه تالته ثانوي وبقت ف الشهر التاسع من حملها وامها وابوها واخوها دائما علي وصال بيها
سامح. يلا يا ريم هنتأخر بقلمي نور عصام
ريم. سرعتي اهمد بقا
سامح. ساعه عقبال ما تلبسي وتنزلي
ريم. انت ازي يلا تكلمني بالاسلوب دا انت ناسي انا مين
ولاء. بهزار قالت من هنا وجاي هتقولها ياماما لانها زيي بالظبط
سامح. ومالو هو دا اللي ناقص
ريم. مسكته من قفاه وقالت هتقول ولا
سامح. بص لأمه وقالها مين يوم ماعرفتها وانا مش مرتاح العيال كل شويه يقولولي يالهوي عالموزه مرات عمك وخصوصا وهي حامل لما خلتني كرهت كل المدرسه ومتخانق مع الكل
ولاء. دي اختك اوعي تخلي حد يقرب منها
ريم. لا اتطمني ياقلبي دا لسه هو ورامي متخانقين حته خنافه مع العيال ايه عنب علي رأي ابيه علاء
سامح. يلا ياختي ومشيو
ولاء. طلعت عالسلم وقالت خلو بالكو من بعض
ريم وسامح ماشين ف الشارع واذا بواحد يخبط ف ريم
....... ايه مش تفتحي
سامح. هي بردو اللي تفتح
...... مجنون انا ماشي اخبط ف خلق الله وبص لبطنها
سامح. اتديق وخاف عليها ورد وقاله ايوا مجنون
...... انا مجنون يا حيوان
ريم. خافت وقالت خلاص يا سامح يلا نمشي
....... بص لبطنها والعربيه اللي بتتحرك ببطئ جنبهم
سامح. لاحظ نظرته مسك ريم من ايدها وقالها يلا
...... اعترض طريقهم
ريم. هو في ايه
سامح. متخافيش وبص للراجل وقال بعد اذنك ولف من جنبه
...... قرب علي ريم
سامح. ضغط علي ايدها اكتر وقال للراجل ابعد عن طريقي احسنلك
....... واحد تاني من ورا خبط ايمن علي راسه
ريم. صرخت
ياتري ايه مصيرهم
عاوزه تعليقات كتير وتشجيع علشان اكتب الفصل السابع وانزله اليوم
رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام

google-playkhamsatmostaqltradent