رواية الملاك الحزين الفصل السادس 6
الملاك الحزين
الحلقة السادسة
فى الأحداث
أسرعت السجانة توحيدة الى عنبر ملاك ووجدتها تبكي بشدة وكانت منهارة فأخذتها بحضنها وجاء العقيد مصطفي على صوت صراخ ملاك ووقف حزين علي تلك الطفلة التى تنهار وتموت بالبطئ امام أعينهم وهما عجزه عن فعل شي
بعد مرور أسبوع
- كانت ملاك تجلس فى العنبر ولا تخرج منه وكانت تضم الدبدوب وصورة ابوها لحضنها فقط كانت كالجسد بدون روح
- حاول عمرو مع المحامي الوصول لشي حتى يخرج ملاك ولكن بسفر زوج امها جعل القضية صعبة أو شبة مستحيلة
- كان حسام يكثر من زيارة ملاك الى ان قرر اخذ ملاك لزيارة والدها فوافق مصطفى على ذلك
توجهت ملاك إلى المقابر وجلست امام قبر والدها وإلى هذا الحد كان فوق طاقة اى رجل وما أدراك بتلك الصغيرة التى بمجرد وقوع نظرها على اسم ابيها أطلقت صرخة هزت جدران المقابر وفى هذه اللحظة كانت السماء تعلن عن تمرضها على البشر أجمعين ونزل سيول شديدة مع أصوات البرق والرعد التى ملئت السماء و الأذان
قمر بدموع : عمرو ملاكي هتتعب
عمرو بصوت باكي : ربنا كبير وهيحميها
حسام بصوت متالم : اول مرة احس بالشفقة على حد والله حرام الى بيحصل للطفلة ديه
مر وقت كبير وبعد بكاء وصراخ والم أخيرا استسلمت ملاك لتلك السحابة السوداء وسقطت مغشي عليها على قبر والدها
نقلها حسام بسرعة الى مستشفى السجن حتى تتلقي العلاج المناسب
بعد مرور أسبوعين وبمساعدة قمر استطاعت ملاك تجاوز المحنة ورجعت تتكلم وتعيش حياتها
في امريكا
- أصبحت شركات الدالى تتوسع على نطاق كبير واصبح لها فروع فى أكثر من بلد
- عرف واقر الجميع بان جاسر الدالي يمتلك السوق واطلقو عليه لقب القناص
- أطلق على ادم السعيدي لقب الجلاد
- كان الشابين قوة لا يستهان بيها
- رفض الشباب الدخول فى علاقات غير شرعية مع اي امرأة لأنهم اعتبروها خيانه وظلم
مرت الايام والاسابيع و السنين
- واستطاعت ملاك النجاح في الثانوية العامة بمجموع عالى جدا مما فرح العقيد مصطفى و المقدم حسام و عمرو و قمر
- تم خطوبة عمرو وقمر وفرحت اهم ملاك بشدة
- استطاعت ملاك تقديم أوراقها فى كلية الألسن
- أكملت قمر تعليمها واصبحت فى كلية تجارة
- لم يستطيع عمرو معرفة مكان ام ملاك ولا زوجها
- لم تفوت قمر ولا عمرو اي زيارة لملاك حتى يرسمو البسمة على وجهها
- فى أشهر الإجازة كان عمرو يحضر الكثير من الكتب بمختلف اللغات حتى تقراهم ملاك ولا تنسي اللغة
- بمساعدة ملاك قامت بأخذ عنبر فارغ وبتدت تعلم الأطفال القراءة و الكتابة
- ذاع اسم ملاك فى مصلحة السجون بأكملها
ها قد جاء اليوم الذي أتمت فيه ملاك 19 سنة وتجهزت لمغادرة الأحداث لتنتقل الى سجن النسا
جمعت ملاك جميع كتبها التى أحضرها لها عمرو وأعطت الباقي لقمر وطلبت منها ان تحتفظ بيه ولا ترميه وبالفعل قامت قمر بوضعة فى إحدى الغرف البعيدة عن احتياهم
أعطت ملاك ملابسها للفتايات الصغيرة التى فرحو كثيرا بيها
وصلت عربية السجن وأخذت ملاك وبعض البنات الأخرى
بكت جميع البنات والسجانة توحيدة على مغادرة ملاك وكانو يتمنون أن تغادر الى خارج حيطان السجون ولا تنتقل إلى سجن آخر ملي بالمتهمين الخطرين
وصلت ملاك الى سجن النسا ووقفت فى انتظار المأمور الذي عندما علم بوجودها أسرع هو الرائد الموجود لملاقاة تلك الملاك التي يتحدث عنها الجميع
وصل المأمور وشاهد فتاة ممشوقة القوام بشعرها الأسود فى البني الجذاب الذي يلمع فى أشعة الشمس وتنزل رأسها الى الاسفل وبجوارها شنطة سفر
المأمور : انتى ملاك
ملاك بأدب : ايوه انا يا فندم
الرائد بضحك : بدوري على حاجة فى الأرض ملاك
ملاك بأدب : لا يا فندم
المأمور : ارفعي وشك عاوز اشوفك
رفعت ملاك وجهها الجميل الصافي بعيونها الخضراء وخدودها الوردية وشفايفها الصغيرة الجميلة
المأمور : تعالى معايا ملاك
ملاك بأدب : بس شنطتي
الرائد : متخفيش هتيجي ليكي فى العنبر يالا
ذهبت ملاك خلفهم حتى وصلو الى المكتب وجلسو وفضلت ملاك واقفة لتسمع الأوامر
المأمور : بصي ملاك هنا غير الأحداث يعني هنا في متهمين من مختلف الأعمار والسوابق يعني بمعنى آخر في تجار المخدرات و الحرامية و القتلين و القوادين و بتوع الدعارة فاهمة
ملاك : اسفة مش فاهمة حاجة من دول يعني ايه القوادين و بتوع الدعارة
المأمور : يعني دول ستات بتشغل البنات فى الحرام
ملاك : بردو مش فاهمة
المأمور : بصي يعنى بيبيعو جسمهم للرجالة وبيخدو فلوس
الرائد : لحظة واحدة ملاك ملكيش دعوة حد هنا انتى صغيرة و نظيفة وهما ازبل من الزبالة وكده خلص الكلام
ملاك : انا اصلا مش بحب اختلط بحد وكمان مليش حد يزرني غير قمر وابيه عمرو بس ودول بيجو كل شهر او شهرين انا عاوزة اكمل تعليمي وبس
المأمور : انتى فى سنة كام
ملاك : فى سنة ثانية كلية السن
الرائد : ما شاء الله صحيح احنا سمعنا انك بتعرفي تتكلمي كذا لغة ده صحيح
ملاك : ايوة بتكلم انجليزي و فرنساوي و إيطالي و روسي و تركي و صيني و كوري
المأمور بضحك : خلاص انا هبقي اجبلك كتب تترجميها لابني
ملاك : تحت امرك
المأمور : طيب ودلوقتي انتى هتروحى العنبر بتاعك
الرائد بصوت واطي : مش هتحظرها من المقدم سيف
المأمور : عندك حق بصي ملاك فى ظابط هيرجع بكرا من الاجازة عاوزك وانتى واقفة ادامه تكونى مطيعة واوعى تعترضي على حاجة والاحسن انك تمنعي الكلام معاه علشان هو شديد وصعب وأكيد بكرا اول ميوصل هيبعت علشان يشوفك ياريت تبقي تلمي شعرك وتقفي ادامة ساكنة خالص وتخلي وشك فى الأرض وصوتك ميعلاش ادامة مفهوم
ملاك بخوف : مفهوم حضرتك
الرائد : تعالى كلام اوصلك للعنبر
غادرت ملاك المكتب وهى مرعوبة من ذلك الضابط بشدة حتى وصلت إلى إحدى العنابر وفتحت السجانة ودخلو
الرائد شادي : اسمعي يا ست منك ليها البنت ديه مش عاوز حد يقرب منها ومش عاوز مشاكل معاها وهي اصلا هادية وملهاش صوت هى هتاخد السرير الى عند الشباك وقسم وجلاله الله لو حد عمل معاها مشكلة لهخلي المقدم سيف يشوف شغله معاكم يالا روحى سريرك
توجهت ملاك ناحية السرير ووضعت شنطتها وجلست تضم رجليها الى صدرها
اخذت النساء تنظر لها وتتحدث الى أن اتجهت ست بجسم ممتلئ وجلست أمامها على السرير
الست : انتى مين يا بت
ملاك بخوف : نعم حضرتك
الست : اسمك ايه يا حلتها
ملاك بخوف و رعب : اسمي ملاك
الست : انتى خايفة مني
ملاك بأدب : حضرتك انا معملتش حاجة
الست : حكمك قد ايه
ملاك : انا فاضلي 11 سنة
الست : اممممممم بصي بقي انا اسمي نعمات ومن بكرا هتخدميني يا حلوة بدل موشك الحلو ده يتقطع مفهوم
ملاك بخوف : مفهوم يا انطي
نعمات بصوت عالى : يعني ايه انطي ديه
ملاك بسرعة : يعني طنط
نعمات : حلو طنط ديه بقيت طنط يا نسوان
ضحك النساء بشدة وقامت نعمات وتوجهت الى سريرها
مر اليوم ونام الجميع على امل جديد يوم جديد
فى صباح اليوم التالى استيقظ الجميع على صوت السجانات
توجهت النساء الى أعمالهم من طيخ و مسح و غسيل وبعد ذلك توجو الى عنبر الاكل واخذو الفطار وجلسو على التربيزات
ابتد المقدم سيف اللف على عنبر الاكل ووقف وتحدث بصوت عالى
المقدم سيف : اخرسي يا مره انتى وهى
خرس جميع النساء ولم يصدر منهم غير أصوات أنفاسهم فبتسم بغرور لخفهم الشديد منه واخذ يمر بينهم وذهب ووقف بعيد عن عنهم ونظر لهم نظرة استحقار وستهزاء
المقدم سيف : فين المسجونة الجديدة
ملاك بخوف وادب : انا هى حضرتك
المقدم سيف بارف : بعد متطفح هتيها المكتب
إحدى السجانات : امرك يا فندم
غادرالمقدم سيف العنبر وتوجه الى مكتبة فى انتظار ملاك وبعد حوالى ربع ساعة كانت السجانة ومعها ملاك يدخلو عليه المكتب
نظر سيف على ملاك التى كانت ترتدى جلابية السجن وتغطي شعرها ووشها فى الأرض
سيف : اسمك ايه يا بت
ملاك بأدب : اسمي ملاك يا فندم
سيف : تهمتك ايه
ملاك : معرفش
سيف بعصبية : نعم يا روح امك متعرفيش
ملاك بخوف : أقصد حضرتك ان القاضي قال التهمة عاهه مستديمة
سيف بعصبية : واخده كان سنه يا بت
ملاك : واخده 15 سنة حضرتك
سيف بذهول : الله يحرك ابوكى 15 سنة يا بنت الكلب
ملاك بصوت عالى وعصبية : من فضلك اوعي تغلط فى ابويا لانه احسن راجل فى الدنيا
سيف بهدوء مرعب : يعني ابوكى احسن واحد فى الدنيا وصوتك عالى عليا اممممم
ابتدي سيف في خلع جاكت البدلة و قلع الساعة وشمر القميص وقام لكل هدوء وتجه ناحية ملاك التى أخذت فى الرجوع الى الخلف بخوف وفى لحظة كانت بين ايد سيف يفعل بيها ما يرد
اخذ سيف يضربها بشده ويسبها بأبشع الالفاظ ويضرب راسها فى الحائط ولم يهتم لصوت صراخها وتوسلتها الى أن دخل مأمور السجن وخلفة الرائد شادي ونظرو وجدو سيف يضرب ملاك بشدة وكان ما بين ايده رجل وليست فتاة صغيرة
وأخيرا وبعد عذاب استطاع شادي تحرير ملاك من بين ايده وسقطت مغشي عليها
سيف بعصبية : انت يا عسكري يالي برا
العسكري بخوف : تمام يا فندم
سيف بارف : خد الحيوانه ديه علي الحبس الانفرادي لمدة أسبوع وممنوع عنها الاكل والشرب النهاردة وبكرا ولو عرفت ان اوامري متنفذتش والله لدخل الى ساعدها الحبس وهيشوف عذاب عمره مشافو
العسكري : تحت امرك
توجه العسكري الى ملاك وحاول افاقتها ولكن لم يقدر وجاء ليحملها ولكن منعه سيف وتوجه الى ملاك وقام بسحبها من ذراعها خلفه حتى وصل الى الحبس الانفرادي ولم يراف بتالك المسكينة التى ينخبط راسها فى الأرض بشدة وتنزل منه الدماء تحت مرئ الجميع ورماها فى الانفرادي بمفدها وغادر وتوجه الى مكتبة وجلس يباشر أعماله ولا كانه عمل حاجة
يتبع