اخر الروايات

رواية قصيرة ملكت قلبي الفصل الخامس 5 بقلم حنين عادل

رواية قصيرة ملكت قلبي الفصل الخامس 5 بقلم حنين عادل

هنادي: ياريت ماتورنيش وشك تاني يا عمرو

عمرو: اديني فرصه ثانيه ومش هتندمي
هنادي: عمرو انا غير البنات اللي تعرفهم وعمري ما هكون زيهم ارجوك ابعد عني .
وتمشي هنادي وتترك عمرو
يمشي عمرو وهو حزين
يركب سيارته ويقود بأعلي سرعه
عمرو شاردا لنفسه: في ايه انا ايه اللي مضايقني بس ماهي بنت زي أي بنت ليه متضايق .
يقف عمرو بالسيارة علي كورنيش النيل
ينزل عمرو ويجلس وحيدا
عمرو لنفسه: السعادة مش بتشتري بالفلوس ما انا معايا فلوس وكل يوم والتاني بنت مش نفسي في حاجه طب ليه مش سعيد ليه حاسس اني بقضي ايام في الدنيا وبس طب ليه حاسس اني حياتي فاضيه ليه حسيت بحاجه شدتني ليها حاسسها مختلفه عن كل البنات ما أنا شوفت بنات كتير ايه اللي عجبني فيها يمكن برائتها ...
يقاطع تفكيرة صوت ضحكات لبنت ولد كان شبه قاعد بينهم
الشاب بيحاول يأكل البنت بطاطا وبوقها عليه من الجنب حته وهوا بيحاول يشتالها وهوا بيضحك وهيا محرجه شكلهم بسيط البنت محجبه والولد علي قد حاله ورغم كده مبسوطين دا اللي أكد لعمرو أنهم اغني منه بالسعادة وراحه البال والرضا بالنصيب وبالأقدار.
الشاب لعمرو بعد ما خد باله أنه بيبص عليهم : في حاجه يا هندسه
عمرو: لأ يا عم ربنا يخليكم لبعض
ويقوم عمرو من مكانه ويفتح عربيته ويقودها ويمشي حتي يصل لبيته....
.......................
ماما ارجوكي اهدي انا موجود عشان خاطري ارمي السكينه اللي في ايدك دي طب هتسبيني لمين يا غاليه انا ماليش حد غيرك انتي مش بس امي انتي كل حاجه في الدنيا دي
تمسك السكينه وتقطع شرايين يدها قائله اخر كلمه: معلش يا عمرو ماعتش قادرة ماعتش عندي طاقه انا تعبت خلي بالك من نفسك وعيش حياتك وادعيلي ربنا يسامحني..
ماما ماماااااااااااااا : ليه كده ليه تسبيني ليه مش هاعرف اكمل حياتي من غيرك مامااااااااااا ماتسبنيش .مامااااأااا
يستيقظ عمرو وهو يتصبب عرقا فهذا الكابوس أصبح يطارده في منامه فأصعب شئ أن تشعر انك ليس بيدك شئ وقليل الحيله ...
عمرو باكيا: وحشتيني اوي اوي ليه سبتيني انا حاسس بالعجز من غيرك ربنا يرحمك ويسامحك 😔
..................
هنادي: يوه يارنا بعد كل اللي عمله ده وعايزاني اديله فرصه اقفلي الموضوع ده عشان مانخسرش بعض
رنا: واللهي عمرو طيب وحنين بس...
هنادي: مش عاوزة اعرف حاجه عنه خالص
رنا: طب ماتيجي نخرج
هنادي: لأ انا بقرا روايه رومانسيه عايزة اخلصها
رنا: الروايات اللي احسن دماغك انا اعرف بتحب فيها ايه
هنادي: غير أنها بتطلعك بره الواقع المؤلم اللي احنا فيه ده وبتعيشك في واقع جميل تتمني تعشيه كمان بتسيب فيكي اثر بتعلمك تكوني انسانه بتعلمك التضحيه حتي لو علي حساب نفسك بتعلمك ان الحب مش كلام أو علاقه الحب اهتمام ومواقف وتمسك الحب الحقيقي اللي بيتحدي اي ظروف اللي بيكمل اللي بيفوز
رنا:🧐🧐 رغم اني مش فاهمه حاجه من الكلام ده بس ربنا يعينك علي دماغك يا حبيبتي ربنا يشفيكي
هنادي 😂😂:عارفه انك مش هتفهمي حاجه
رنا': ماشي انا همشي بقا
هنادي: رايحه فين النايت كلاب طبعا
رنا: اومال انا هروح فين تاني يلا سلام
هنادي: سلام....
.................
في النايت كلاب (الديسكو)
رنا: اومال عمرو فين يا أشرف
اشرف: مش عارف ماجاش بقاله يومين .
رنا: بكلمه التليفون مقفول
اشرف: وانا كمان
رنا: ياتري انت فين يا عمرو
..........
بعد الساعه 12 وتحت بيت هنادي
عمرو: اجمد بقا ياتهامي(شاب عضلات طويل بطل كمال اجسام )
تهامي: في السريع يا عمرو مش هستحملك كتير
عمرو: اومال لو ماكنتش بغل كده كنت عملت ايه
تهامي: ما انت بغل بردة اخلص مش قادر علي المرمطه دي
بيخبط عمرو علي الشباك وهوا ماسك ورد
هنادي ساكنه في الدور الثاني بس مش عالي اوي
هنادي بتقوم وبتفتحه
هنادي: يخربيتك ايه اللي جابك هنا في الوقت ده
عمرو: وحشتيني ويعطيها الورد
هنادي: انت شكل مافيش فايدة فيك
عمرو: اديني فرصه بقا
تهامي وأصبح يهتز: اخلص يا عم الحبيب مش قادر
عمرو: اصبر يا تهامي
هنادي؛ يعني مفيش فايده
عمرو: مفيش فايده في قلبي ❤️
هنادي: طيب ابقي سلملي على قلبك
عمرو: يعني ايه
هنادي بتزق عمرو وتقفل الشباك ويقع ويغمي عليه
تهامي بيشيله علي كتفه ويرميه في العربيه ويسوقها ويمشي..
...............
في الصباح
تهامي: بت قادرة ومزة
عمرو:ولا دي بتاعتي
تهامي😂😂😂: ما هو باين
عمرو 🥰:بس حلوة
تهامي😘:قمر
عمرو: طيب بس بقي اظبط
تهامي:مش انت اللي سألتني .
...........
وقت طلوع الشمس واقف علي البحر بعيد عمال بشكيله واحكيله واشرح واعيد فجأة لقيتها وكنت فاكرها عروسه البحر خارجه من الميه وطالتها اقوي من السحر
لما شوفتها قلبي دق تلات دقات والطبله دخلت لعبت جوه دماغي حجات لما الرق دخل قلبي رق وحنيت طب اعمل ايه رحت انا غنيت..
ترقص رنا مع عمرو
رنا: الأغنيه دي بموت فيها
عمرو،: وانا كمان بحبها جدا يا هنادي
رنا🧐:. ........
عمرو: في ايه في حاجه مضايقاكي
رنا: انت مش عارف انا ماشيه ياعمرو
عمرو يركض ورائها وهي خارجه من النايت كلاب
عمرو يمسكها: في ايه عايز اعرف
رنا: ولا حاجه سيبني يا عمرو
عمرو: مش هاسيبك الا لما تقولي
رنا: بتقولي يا هنادي بتغلط في اسمي يا عمرو وحتي ما اخدتش بالك انا حاسه انك فيك حاجه متغيرة يا عمرو ماعتش انت
عمرو: انا اسف معلش ماخدتش بالي 😂
رنا: اضحك ماانت ماعندكش دم انت بتاعي يا عمرو ملكي انا بس
عمرو: قلب عمرو من جوه
رنا: طيب تعالي نكمل السهرة في البيت
عمرو: اموت في شقاوتك يا فرس😉😉
رنا: قلب الفرس
....................
في شقه هنادي
...
هنادي : كده يا خالد كل الغيبه دي
خالد: كنت مسافر عشان شغل واول ماجيت جيت اطمن عليكي
هنادي: ربنا يخليك ليا يا خالد
خالد: بس انا زعلان منك
هنادي: ليه كده بس ايه اللي مزعلك مني
خالد: مابقتيش بتحكيلي كل حاجه زي زمان
هنادي: لا عادي بس ماعدش حاجه مهمه تتحكي يا خالد الأيام بقت شبه بعضها ماعدش جديد
خالد لنفسه: طب وعمرو لو كان مش مهم بالنسبالك كنتي قولتيلي يا هنادي
هنادي:'رحت فين
خالد: لا ولا حاجه انا جاي تعبان من السفر همشي عشان ارتاح سلام
هنادي: ماشي بس ماتنسنيش
يمشي خالد وهنادي تشعر بأنه متغير كثيرا عليها
............
الساعه 12 وتحت بيت هنادي
هنادي: لا بقي انت مابتزهقش
عمرو: لأ
تهامي: بس انا زهقت وكتافي وجعاني😭😠
هنادي: ايه الريحه دي
عمرو: جاتوه عرفت انك بتحبيه وقلت نبدأ حياتنا علي حاجه حلوة
هنادي: لا انت اجننت خالص امشي
عمرو: والجاتوه
تهامي: اخلص وانا هكله انا
هنادي: هاته كده
عمرو: العب اخيرا
هنادي: عمرو انا كنت عايزة اقولك
عمرو متيم: 🥰❤️تقولي اي
هنادي: اقولك🥰
عمرو: هتيجي اهي💝
هنادي:طير انت
عمرو: ايه🤔
وتزقه للمرة التانيه
وتقفل الشباك ...
يغمي علي عمرو من الخضه ويحمله تهامي للمرة التانيه ويرميه في العربيه
تهامي: ربنا يهدكم انتم الاتنين ممرمطني معاكم
.........
..يا دكتورة انا عاوزة يحصل حمل بأي طريقة ارجوكي ساعديني
الدكتورة: أن شاء الله خير بس تاخدي العلاج ده بانتظام والعلاقه الزوجيه تتم كل يومين
...يارب يا دكتورة يحصل وليكي الحلاوة
............
بعد اسبوعين
في احد الكافيهات علي النيل
عمرو حزينا: مش عارف يا شهد انا مالي انا تعبان ماعتش عايز اروح الشغل ولا الديسكو ولا حتي أقابل رنا ليه كل ده عشان هنادي مش راضيه تكلمني
شهد (تشبه راندا البحيري) صديقه عمرو منذ الطفوله وكل أسراره معاها .
شهد: شكلك بتحبها يا عمرو والموضوع عدي التسليه
عمرو: بحبها
شهد: ايوه
عمرو:بس انا بحب رنا
شهد: لو بتحب رنا ماكنتش كل يوم والتاني مع واحدة شكل رنا هيا اللي اقنعتك بكده اللي بيحب حد يا عمرو مش بيشوف غيرة زي دلوقتي كده انت مش بتفكر غير في هنادي ورنا....
قاطعتها رنا: عمرو اسبوعين ماعرفش عنك حاجه ياعمرو وقافل تليفونك
عمرو: معلش يا رنا
رنا: وحشتيني ممكن يا شهد تسيبيني انا وعمرو شويه
شهد بغيظ: اوك.. يتبع

السادس من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close