رواية الاعمي الفصل الرابع 4
قامت نرمين من علي مقعدها بفزع : ايه اللي انتو بتقولو دا لا انا استحالة العب بمشاعر حد
امل : يا حبيبتي اقعدي بس واهدي كدا
عماد :: لو سمحتي يا انسه انتي لو عملتي كدا بجد هتردي فيا وفي ابني الروح نفسي ابني يرجع زي الاول
نرمين : طيب وانا ذنبي ايه وايه اللي يجبرني امثل تمثلية سخيفة زي دي
عماد بثقة : بمقابل اني اعمل العملية في احسن المستشفيات في احسن دولة لابن اخوكي واعيشك انتي واهلك احسن عيشة وانتي مش هتخساري حاجة
(((نرمين ابتلعت ريقها وجلست تاني مكانها بتفكير )))
عماد نظر لامل بابتسامة امل ثم رجع ينظر لنرمين :: بصي خدي وقتك في التفكير و اشتغلي انهاردة زي ما كنتي جاية وانا هاجي بليل تكوني فكرتي لاني لازم امشي دلوقتي
نرمين سرحانه مبتردش علي حد ثم قالت امل لعماد : ماشي ياحبيبي مع السلامه انت و عدي علينا بليل وباذن الله خير
نرمين مسرعأ :: لا استني حضرتك انا موافقة
وقف عماد وهو في منتهي السعادة : عين العقل يا بنتي
نرمين : بس ليا شرط
عماد : اشرطي براحتك يا بنتي
نرمين : ابن اخويا يسافر يتعالج قبل اي حاجة. واسافر معا الاول واطمن عليه
عماد : ماشي يسافر الاول وانا موافق جدا بس ممكن اعرف ايه يضمنلي انه بعد ما يسافر وترجعو متغيرش رائيك
نرمين : اكيد لا طبعا شوف ايه الضمانات اللي ممكن اغملهالك
عماد : هخليكي تمضي علي شيك علي بياض ومفيش سفر مع ابن اخوكي لانه مجرد ما هيسافر انت هتبدي تعملي اللي قولتلك عليه
نرمين : طيب وابن اخويا هيسافر ازاي لوحدو
عماد : مش معا مامته
نرمين : بس مش هتاخد باله منه وعند والدتي بس صعب عليها السفر لوحدها
عماد : يبقي كدا تمام خلي مامتك تسافر وانا هسافر معاها اتنين خدو بالهم منها ها كدا تمام
امل : متهيقالي كدا ملكيش حجة
امل بتنهيدة وخوف من اللي جاي : خلاص تمام شوف حضرتك عايزنا نبدا من امتي
عماد بسعادة : انا من دلوقتي هبتدي في اجراءت سفر ابن اخوكي ووالدتك
(((في الحارة )))
عمرو في منزل والدته نرمين : ها يا خالتي قولتي ايه انا والله شريها ومش قادر اعيش من غيرها
والدتة نرمين : والله يا بني دي حاجة تخصها هيا شي ماليش في دي حياتها
صفاء بخنقة : يختي يعني هيا هتفضل كدا من غير جواز دا اللي زيها معا عيل و اتنين
عمرو : ونبي يا ام حمزة تقوليهلم لاحسن الواحد خلاص جاب اخره
والدتة نرمين : انا مقدرش اغصب عليها يا جماعة في ايه
صفاء : افضلي دلعي فيها كدا لحد الله واعلم ايه اللي هيحصل انا قايمة اروح للواد المستشفي
عمرو : استني يا ام حمزة انزل معاكي
(((في منزل هبة )))
-هبة : خلاص بقي يا كمال اتاخرت علي الشغل اه يا خويا موافقة علي العريس
والدتة هبة : ايه هو المحروس اداكي بومبة ولا ايه
هبة بنفاذ صبر : استغفر الله العظيم يارب اوافق مش عاجب موافقش مش عاجب في ايه يا حاجة ارضيكم ازاي بس ارحموني
كمال : كلمي امك كويس يا هبة
هبة : يعني انت مش شايف كلامها يا كمال اعمل ايه طيب
كمال : خلاص ياما اقفلي بقي علي الموضوع دا انتهي خلاااص
والدتة هبة : ماشي
(((في القصر )))
سوزان للشغالين : انا بكرة هعمل حفلة هنا في القصر عايزة كل شي يبقي مجهز وتمام
احد الشغالين : اللي حضرتك عايزة يا هانم
سوزان : هو عماد بيه خرج
احد الشغالين : من بدري يا هانم
سوزان نظرت في هانفها : نازل بدري يعني المهم عرفتو ايه المطلوب منكم
الشغالين : ايوا يا هانم
(((في الليل في المستشفي عند حمزة )))
نرمين : خلاص يا دكتور بنعمل اجراءت السفر لحمزة وماما وباذن الله هيسافرو في اقرب فرصة
الدكتور باستغراب : ودا حصل ازاي
نرمين ابتلعت ريقها بتوتر : رجل ابن حلال اتبرع وهيسافرو
الدكتور :- والله كويس جدا ربنا بيحبكم انكم لاقيته حد وفي السرعة دي
نرمين بتكلم نفسها : انا معرفش كل دا حصل امتي وازاي والموضوع دا هيرسي علي ايه واخرته ايه يارب عديها علي خير يارب
الدكتور : روحتي فين يا انسة
نرمين : ها موجودة اهو عن اذنك ادخل اطمن علي حمزة
((في القصر وفي غرفة جاسر بالاخص ))
عماد : حبيبي ازيك انهاردة
جاسر بابتسامة وبيحاول يقوم جري عليه عماد : استني انا جيلك اهو
جاسر :حبيبي يا بابا ايه كنت فين من الصبح كدا حتي مدخلتش الصبح تصبح عليا
عماد : كانت عندي شغل مهم جداااا فضطريت انزل بدري
جاسر : ربنا يعينك يارب كان نفسي ابقي في ضهرك و اريحك بس للاسف ماليش اي لازمة
عماد : انت كفاية انك في حياتي مش عايز اكتر من كدا
جاسر : سمعت من الشغالين ان ماما عاملة حفلة بكرة
عماد : بجد حفلة ايه دي
جاسر : هتعزم صحابتها اكيد واختها وبنت اختها
عماد :- امك دي اتجننت خلاص
جاسر : خليها براحتها وتجيب اللي تجيبه انا اصلا هبقي هنا في واضتي مش هنزل وكدا كدا لو حتي نزلت انا مبشوفش
عماد : وانا استحالة اخليها تدخل القصر اصلا
جاسر : متنرفزش نفسك يا حاج صحتك دي ناس متستهلش اننا نزعل عشانهم اللي يبعنا بلغالي نبيعه احنا برخيص
عماد قرب من ابنه ومسك راسه وباسه في جابينه : ربنا يشفيك يا بني وتاخد حقك من كل اللي ظلمك
(((في منزل نرمين ))))
نرمين : صح يا صفاء يعني متجوزتيش
صفاء : مش لما اطمن علي ابني دا العريس مش مبطل زن ومستعجل بس قولتله اصبر كمان اسبوع
نرمين بتريقة : لا اصيلة وفيكي الخير المهم حمزة خلاص هيسافر يعمل العملية في احسن مستشفي برة مصر
صفاء باستغراب : ودا منين ان شاء الله
نرمين : حد اتبرع وهيسافرو و ماما هتسافر معا وهيبقي في اتنين هيبقو مخلين بالهم منهم في السفر
والدتة نرمين بفرحة : بجد دا مين دا ابوس ايده ورجلة
صفاء مستغربة الموضوع : مين دا وعرف منين حالة حمزة وهيسفرو بسرعة دي
نرمين بقلق : وهيسفرني انا كمان في شغل برة مصر وهبعتلكم من هناك فلوس
صفاء : اوعي تكوني يا نرمين ولا بلاش اكمل لاحسن كلامي بيقف في الزور
نرمين بغضب : قصدك ايه انطقي
صفاء : يعني حد يكون ضحك عليكي وهيمشيكي غلط
نرمين قامت مفزوعة وبعصبية : انتي ايه اللي بتقولي دا قطع لسانك ولسان اي حد يقول عليا كدا
صفاء بغضب : انتي بتعلي صوتك عليا ليه عايزاني اقول ايه وانتي جاية تقولي حمزة هيسافر وفي احسن مستشفيات وهيعمل عملية بشي الفولاني مش عايزاني اشك
نرمين : انا مش عارفة اقولك ايه غير كل أنا ينضج بما في وانا مش هرد ومش هريحك وهخليكي وتاكلي في نفسك كدا من تفكير
والدتة نرمين : فهمينا طيب يا بنتي مين الرجل دا وعرفتي منين وعرف حالته حمزة منين
نرمين : يبقي جوز الست اللي انا شغاله معاها جديد عرفت حالتنا وكلمت جوزها هو راجل مبسوط قووووووووي وحب يساعد و يرفعنا من اللي احنا في دا نقول لا نرفص النعمة ايه القرف دا انا غايره علي شغلي مش ناقصة هيا كفاية اللي انا في
((((تاني يوم في محل الملابس عند هبة اتئ اليها محسن ))))
هبة بخوف : انت ايه اللي جابك هنا امشي من هنا هتقطع عيشي
محسن : وحشتيني وجيت اشوفك
هبة : انت مش قولت اننا مش هننفع بعض وانك معكش اننا نتجوز عايز ايه مني تاني
محسن : مش قادر ابعد عنك بس اصبري عليا شوية معايش بجد دلوقتي اتجوز
هبة : انا وفقت علي العريس
محسن : ارفضي تاني بسيطة
هبة : يا سلام اصل بساهل كدا مانت عارف كمال اخويا
(((في القصر )))
نزل عماد من عالدرج وكان منظمين الحفلات مالين المنزل : سوزان سوزان
سوزان ببرود : ايه يا حبيبي مالك
عماد : مقولتليش ليه علي الحفلة دي
سوزان : يعني انت مكنتش تعرف
عماد : عرفت امبارح من جاسر وفضلت في انتظار انك تقوليلي لكن انتي مقولتيش
سوزان قربت منه وباسته في خده : واديك عرفت يا حبيبي ياريت بقي ترجع بدري
عماد بتحذير : بنت اختك متدخلش هنا
سوزان بغضب : ايه اللي بتقوله دا براحتها تيجي تنور
عماد :انا حذرتك وقد اعذر من انذر سلام
سوزان بتنظر ليه بغل : هتيجي يا عماد وشوف هتعمل ايه
(((في البيوتي سنتر )))
نرمين : صباح الخير
امل بابتسامة : صباح النور يا قمر
نرمين : حضرتك جاية بدري يعني
امل : اه عندنا كذا عروسة انهاردة مالك وشك مراهق كدا ليه
نرمين : فعلا منمتش طول الليل من كتر التفكير ومرات اخويا ظنت فيا ظن وحش
امل : سيبك من الكلام دا عيشيلك يومين بلا هم ووجع دماغ
نرمين : انا مش عارفة هعيش ازاي الفترة دي مع ناس معرفهاش
امل : هتاخدي عليهم جدااا
نرمين : بس خايفة جداااا مرعوبة بجد
امل : خايفة من ايه بس دانتي كفاية انك هتعيشي في قصر الحسيني دا انا بقالي سنين بتمني ادخلو بس
نرمين : هو انتو متجوزين صح
امل : ايوا متجوزين بقالنا 5 سنين بس في السر
نرمين : طيب وليه في السر
امل : عشان مراته وابنه مينفعش يبقي علني وانا موافقة علي اي حاجة طول مانا معا هو انتشلني من حاجات كتير كانت ممكن تحصلي لو مكنتش قبلته
نرمين : شكلك بتحبي اووووي
امل : هو كل حياتي بجد من غيره مش هقدر اعيش
نرمين : ربنا يخليكم لبعض
امل : ويكتبلك السعادة يا حبيبتي
(((في الليل في القصر بداءت الحفل بصوت الموسيقة والرقص ))))
رودي : طنط هو جاسر مش نازل
سوزان بضحك : وانتي عايزة جاسر في ايه ارقصي وانتي ساكته
رودي بسخرية : وحشني يا طنط نفسي اشوفه
سوزان : اطلعيلو
رودي بفرحة خبيثة : بجد يا طنط ( ثم باستها من خدها ) اممممما يا احلي طنط
ذهبت رودي الي غرفة جاسر وفضلت واقفة شوية امام غرفته تسطنت عليه ثم فتحت الباب عليه بشويش حس جاسر ان احد دخل علية في الغرفة : مين دخل مين
(((رودي بطرف اصابع قدميها دخلت وقفت بجانبه وهو ملقي علي السرير )))
جاسر بعصبية : مين انطق انت مين
فجاة رودي جلست بجانبه وحاطت ايديها تملس علي شعره الحرير : وحشتني جدااا
اتنفض جاسر من مكانه عند سماع تلك الصوت الذي يكرهه جدااا : انتي ايه دخلك هنا
رودي :- عشان وحشتني
جاسر : امشي اطلعي من القوضة عشان معملش تصرف ميعجبكيش
رودي بسخرية : تعمل مبقتش خلاص تقدر تعمل حاجة
جاسر بوجع قام من مكانه وفضل متابع تحركتها في الغرفة من انفاسها وفجاة اقتحم عليها كالاسد الذي اصطاد فريسته ورماها علي السرير وكتف يديها : ها قولتي ايه كدا وانتي تحت ايدي يعني انا حاليا ممكن اعمل حاجات
كتير نفسي فيها ومحدش هيدري انك عندي ولا حد هيصدق اني عملت فيكي حاجة
رودي بتفرفس تحت يد جاسر : اوعي كدا من عليا اوعي
جاسر : ليه مانا مكنت من شوية خلاص راحت عليا
رودي : لا انا اسفة خلاص ( وبداءت تجذبه اليها وابتدا هو يقلعها ملابسها بكل حرفية )
جاسر بخبث : انا عايز اعيش معاكي ليلة ايه رائيك
رودي : اممممم وانا كمان وحشتني اووي اصلا
جاسر بعد ما قلعها جميع ملابسها معادا قميصأ كان تحت ملابسها قام من علي السرير وهو يمسك ملابسها في يده وفتح الباب
رودي : انت بتفتح الباب ليه
جاسر : امشي اخرجي بره
رودي بصدمة : ايه. انت بتقول ايه طيب هات الهدوم
جاسر : لا هتنزلي كدا
رودي : لا يا جاسر متفضحنيش
جاسر : قولت انزلي من هنا
رودي : هات الهدوم طيب
طلع جاسر علي سور الدرج ونادا باعلي صوته رغم تشغيل الموسيقي انماالجميع نظر فوق
جاسر وهو فوق وخالتو تنظر اليه من الاسفل وتوقفت الموسيقي تماما : خالتي انا مش شايفك طبعا بس انتي اكيد موجودة وسط الناس اللي تحت خدي هدوم بنتك اهي كانت جايه تقلعهها عندي في القوضة عشان انا اعمي
نزلت رودي بقميصها العاري تماما وسط دهشة الناس جريت الي الجنينة ووراءها والدتها
سوزان بغضب ذهبت الي ابنها في الاسفل هو قاعد علي السرير براحة نفسية : انت ايه اللي هببته دا ازاي تعمل كدا في بنت خالتك وازاي تنزلها من عندك بلمنظر دا
جاسر : علي قد منا مرتاح من اللي عملته علي قد مانا حزين ان ولا رجولتي ولا نخوتي كان ينفع اعمل شي زي دا بس بنت اختك اهيا اللي اضطرتني اعمل كدا وتستاهل اكتر من كدا انا لو طولت انزلها عريانه من عندي مكنتش اتاخرت بنت اختك رخيصة رخيييصة ومتهيقالي انتي عارفة الكلام دا كويس
سوزان : انت سافل و بقيت مريض انن بجد عايز تروح مصحة نفسية انت الحادثة اثرت علي مخك اكيد
جاسر : يا ريتها كانت اثرت علي مخي و علي الاقل كنت نسيت اللي فات
(((في سيارة رودي )))
ايمان بغضب : انتي ايه اللي زفتك وخلاكي طلعتي لجاسر
رودي : كنت طالعة اقهرو
ايمان بضحكة سخرية : اهو هو اللي قهرك وفضحك قدام الناس يا حلوة
رودي بغضب : بس بقي يا مامي مش ناقصاكي هيا وانا جاسر دا هوري انا هعمل فيه ايه
((((بعد كذا يوم تم تحضير اوراق سفر حمزة ووالدتة نرمين و سافر بلفعل لاجراءه عمليته ))))
(((في البيوتي سنتر )))
عماد : متهيقلي انا كدا وفيت بوعدي
نرمين : وانا كمان وفيت بوعدي ومضيت علي الشيك
عماد :فاضل بقي تيجي معايا القصر ولا ايه
نرمين : تمام هروح معاك انهاردة وربنا يسترها يارب لاني خايفة من الموضوع دا جدااا
عماد : طيب تعالي دلوقتي معايا
امل : لا مينفعش دلوقتي هيا تروح تعرف مرات اخوها انها خلاص هتسافر الشغل اللي جالها دا
عماد : عندك حق
وبعد حوالي ساعتين ذهبت نرمين الي منزلهم وكانت بتحضر ملابسها
صفاء : يعني ايه خلاص هتسافر انتي كمان وهقعد انا لوحدي وهاكل واشرب منين
نرمين مش مديالها اهمية وعمالة تحضر في ملابسها : هديكي فلوس تكفيكي يا صفاء لحد ما اشتغل وابعتلكم فلوس تاني وبعدين انتي مش صغيرة اقعدي لوحدك ولا روحي عند اخوكي انا مش هحروسك يعني
(((وبعد كذا ساعة )))
(((جاء عماد الي البيوتي سنتر اخذ نرمين بعد عودتها من منزلهم الي احد محلات الملابس الضخمة ثم ذهب بها الي الاقصر )))
وعندما شاهدت نرمين تلك القصر الضخم انبهرت بيه وققفت بخوف شديد : انا خايفة قوي
عماد : قولتلك متخافيش انا معاكي اهم حاجة تقولي وتعملي اللي قولتهولك بتفصيل
نرمين :حاضر
((دخلت نرمين و عماد الي داخل القصر وبداوه الشغالين يرحبه بنرمين وعماد)))
عماد : فين جاسر بيه
الشغالة : في اوضة يا باشا
ذهب عماد الي غرفة جاسر : جاسر تعالي عايزك تحت
جاسر باستغراب : في حاجة يا بابا
عماد مسك جاسر من ايده : تعالي بس وهتفهم كل حاجة تحت
ونزل جاسر بالفعل الي الاسفل وهو لا يفهم شي حتي وصل عماد عند نرمين وتوقف
جاسر : في ايه يا بابا
نرمين : ازيك يا جاسر انا مني وحشتني
يا تري ايه اللي هيحصلوكمان حلقة انهاردة كمان من غير الموقع يا رب تكونو مبسوطين