رواية كسرة قلب الفصل الثالث 3 بقلم نور الشامي
الفصل الثالث
كسره قلبانصدم أسر عندما وجد والدته هي من صفعت علا علي وجهها فأقترب من علا وتحدث بلهفه مردفا : حبيبتي انتي زينه
ثم نظر الي والدته وتحدث بغضب مردفا :في اي يا امه اي ال انتي عملتيه ازاي تمدي يدك علي مرتي اكده
غاليه بغضب : عاوزني احضنها وهي واجفه تزعج فيك اذا عايزه تطلج طلجها
نظر اسر الي علا فوجدها تبكي بصمت ودموعها تملئ عيونها فتحدث بحده مردفا : علا اطلعي حضري خلجاتك يلا
علا بصدمه ودموع : هتطلجني بجد
أسر بحده : بطلي تجولي الكلمه دي احنا هنمشي من اهنيه هنروح بيتي التاني
غاليه بصدمه : انت بتجول اي يا اسر
اسر بعصبيه : بجول ال سمعتيه انا مرتي متجعدش في مكان اتهانت فيه اذا كان انا عمري ما مديت يدي عليها ازاي انتي تضربيها اكده ومن غير سبب ومش علشان اتجوزت عليها اسيبها تتهان علا حب عمري والكل عارف انها حياتي ال مجدرش اعيش من غيرها وبالنسبه لدعاء فهي عارفه زين اني محبيتش حد في حياتي غير علا وانا صارحتها بدا وهب وافجت ومعترضتش
ثم نظر الي علا وتحدث بزعيق مردفا : واجفه ليه جولت يلا اطلعي حضري خلجاتك ملكيش جعاد اهنيه
ارتعبت علا من زعيق اسر وصعدت بسرعه الي غرفتها فتحدثت دعاء بدموع : وانا هتسيبني تاني يوم جواز لينا يا أسر هتسيبني لوحدي طيب انا ذنبي اي
أسر بحده : لع مش هسيبك انتي يوم وعلا يوم ولا عايزاني افشل في حضنك طول العمر واسيب مرتي امبارح انا كنت معاكي وانهارده مع علا
غاليه ببكاء : لع متسبنيش يا ابني انا مليش غيرك
قاطعتهم نزول علا وهي تحمل الحقيبه فصعد أسر وحمل من الحقيبه ونزل فأقتربت منه والدته وتحدثت بلهفه : لع يا ابني متسبنيش
وفجأه قاطعهم صوته الحاد وهو يتحذث مردفا : علي فين يا ابن الصاوي
وضع أسر الحقيبه واقترب منه وقبل يده ثم تحدث بابتسامه : حمد لله علي سلامتك يا ابوي
حاتم بتذمر : ومفيش حمد لله علي سلامتك يا اخوي
اسر وهو يحتضنه ويتحدث بابتسامه : الف حمد لله علي سلامتك
محمد بضيق : اي الشنط دي رايح علي فين يا اسر
اسر : همشي من اهنيه يا ابوي كفايه جووي كده وهبجي اجي علشان دعاء
محمد بحده : ومن امتي وولادي بيمشوا من دارهم انت اتجننت عاد
غاليه بدموع : كله بسبب بنت البدر ال عايزه تبعد ابني عني
محمد بغضب : اسكتي انتي كفايه ال عملتوه من ورايا جبر يلمكم كلكم انت كيف تتجوز من غير ما تجولي وحتي من عير ما تستني لما ارطع ولا فاكر اني موت خلاص
أسر بدهشه : ازاي امي جالتلي انك تعرف وانك ال جولت استعجل بالفرح علشان هتتأخر
نظر محمد الي غاليه التي كانت تشعر بالتوتر الشديد فتحدث محمد بحده لعلا مردفا : طلعي الشنط فوج يا علا
نظرت علا الي اسر فاشار لها ان تسمع كلام والده فصعدت مره اخري ومعها الحقائب فتحدث أسر بضيق : انا ورايا شغل
محمد بضيق : اتكل علي الله انت بس متتأخرش بليل علشان نتعشي مع بعض
أسر وهو يقبل يد والده ويتحدث بابتسامه : حاضر يا ابوي
ذهب أسر الي المصنع ودخل الي مكتبه وبعد دقائق دخل اسامه وعلي وجهه علامات الضيق فتحدث أسر بأستغراب : مالك اكده اي ال حوصل
اسامه بتنهيده : اتخانجت مع اميره مش عارف اي اخرت ال بيوحصل دا والله زهجت
أسر بضيق : يا اسامه انت مكناش عايز تخطبها من الاول وجولتلك مدام مش عاوزها متخطبهاش اتجوز ال بتحبها
اسامه بحزن : انت عارف ان ال بحبها مش عاوزاني عارف اني غلطت معاها بس الكل بيسامح
أسر بحده : تسامح مين شافتك في حضن واحده تانيه وعايزها تسامحك
اسامه بضيق : كانت لحظه ضعف مني وتوبت خلاص أسر خلي علا تكلمها هي وحشتني جووي والله
أسر بتفكير : هجولها اصلا من وجت ما امها ماتت وعلا بتجولها تيجي الصعيد شويه
اسامه : هي صاحبت علا جووي خليها تجولها وهي هتسمع كلامها
اسر بضيق : طيب واميره برده
اسامه : مش عارف بجا خلاص بص خود الملفات دي بتاعت الصفقه الجديده
اسر : ماشي
في المساء وصل اسر الي البيت في تمام الساعه الواحده صباحا فوجد البيت في حاله هدوء ويبدوا ان الجميع غفوا في نوم عميق فصعد الي غرفه دعاء ووجدها تشاهد التلفاز وعندما رأته ركضت اليه واحتضنته بقوه وهي تتحدث بابتسامه مردفا : اتأخرت ليه اكده
أسر بضيق : كان عندي شغل انا رايح لعلا
دعاء بحده : انا لسه عروسه وانت عايز تسيبني وتروح لمرتك الجديمه مش كفايه روحت الشغل انهارده وكنت عايز تسيب البيت
اسر بعصبيه : صوتك ميعلاش فاهمه ولا لع وانا حر جولتلك انتي يوم وهي يوم انا رايح لمرتي تصبحي علي خير
القي أسر كلماته وذهب الي غرفه علا ولكنه انصدم عندما وجدها مغشي عليها في الارض فأقترب منها بلهفه وحارل ايفاقتها ولكنه لم يستطيع فذهب بسرعه الي غرفه والده وطرق الباب بشده فأنفزعت غاليه ومحمد ونهضوا بسرعه وفتحوا الباب فتحدث محمد بقلق : مالك يا اسر اي ال حوصل
اسر بتوتر : علا علا مش عارف مالها واجعه في الارض ومغمي عليها
غاليه بضيق : اهدي يا ابني
محمد بلهفه : انا هطلب الحكيم بسرعه
وبعد ربع ساعه وصل الطبيب وفحص علا كان الجميع في حاله قلق عادا غاليه ودعاء حتي انتهي الطبيب فتحدث اسر بلهفه : دكتور مرتي عامله اي
الطبيب بابتسامه :متجلجش جووي كده يا ابني مبروك مرتك حاامل ووو
بعتذر علشان الفصل قصير بس والله مشغوله طول النهار + اني تعبانه سوري وعايزه توقعاتكم