recent
روايات مكتبة حواء

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الثالث 3

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الثالث 3 

 الفصل الثالث صعيدي ولكن عاشق

رغم انزعاجها من وضعها هنا ، الا أنها لم يكن بإمكانها أن ترفض هذا العمل ، لا يمكنها العودة إلى القاهرة فهذا اخر مدينة تتمني رؤيتها !!
دخلت حور علي الجدة
حور صباح الخير / حضرتك عاملة ايه دلوقتي
الجده / الحمد لله يا بنتي
حور \يلا بينا معاد الدوا و عاوزة اقيسلك الظغط بقلها يومين مقستهوش
الجده / حاضر يا حور
بعد أن أنهت حور شغلها طلبت منها الجده أن تقراء لها كتاب
بعد ربع ساعة من القراءة رفعت حور عينيها فوجدت الجدة ناءمة ، تحتي رأسها جانبا ... ويدها علي صورها
نهضت حور بهدوء ، وخرجت من الغرفه علي رؤس أصابعها بحثا عن هنية
حور / خاله هنية ازيك عاملة ممكن فنجان قهوه احسن مصدعة قوي
هنية / ابااي عاد هو انتي محداكيش غير قهوة أنتي معتكليش واصل وده غلط عليكي يا بنيتي ،،، هو واكلنا ملدش عليكي ولا ايه
حور / لا ابدا يا خاله بس انا اللي مليش نفس ممكن بقي تعملي القهوة وانا حخرج ، اتمشي برا شوية احسن زهقت من القاعده
هنية بسلامة يا بنيتي بس متبعديش علشان جهوة معتبردش ..
خرجت حور في حديقة القصر تتمشي و سرحت في المستشفي و فادي و الديها واشتيقها لحيوانتها لقد اشتاقت لعصافير الكناري و قططاها ،. فعلا اشتاقت جدا
مسكت تليفونها و اتصلت بريم صديقتها فهي قد تركت حيوانتها عندها لرفض امها بقاءهم في البيت بدونها
حور /الو ايوة ريم ازيك
ريم / ياوحشه كل ده يا حور متسءليس عليا
حور/ ابدا يا ريم معلش انتي عارفه الظروف بقي قوليلي عيالي اخبارهم اية وحشوني جداااا
ريم بضحك/ كويسن قوي بسبوسو اديكي . طمنيني عليكي يا حور صوتك مش مبسوط
حور بحزن وشحن / الحمد لله ياريم ماشي الحال ،،، افضل ما ارجع مش عاوزة اشوف حد انا انجرحت بما فيه كفايا
اشفقت ريم علي صديقتها ...ودعت خور صديقتها واكملت مشي وفجاءة ، لفت نظرها كنار يحط علي غصن شجرة قريبة فبعث منظره في نفسها ببعض الراحة لقد عاود الاشتياق لديها لعصافيرها ، فتقدمت بحذر بين أغصان الأشجار المنخفضة المتشابكة
فجاءة خرج رجل من بين الاغصان وامسك ذراعها فانتفضت مذعورة ..
دكتورة حور اية المفجاءة غير جميلة دي !!!كان صوت جاسر
اية توهتي ؟سألها بجفاف وبنظرة تدل على استيائه .
تردد حور لا ...... قصدي اه توهت فهي وهي ماشية تراقب كناري لم تنتبه أنها تخطط حدود حدائق الجناح بتاعة
سألها بحده /انتي بتعملي ايه هنا ولا يزال ممسكا بذراعيها كلص قبض عليه ...
فهو لم يراها من اسبوع من آخر مرة تحدث معاها في غرفت المكتب فهي تتحاشاه فموقفة القاسي منها يبدو مبالغا فيه ، متي سيقرر التخلي عن الموقف العدائي منها
قالت حور /هو انا ارتكبت غلط اني نزلت اتمشي شوية. بعد مخلصت شغل
اجاب عليها جاسر باستعحاب / اده هو انتي بتشتغلير
حور / واللهي السؤال ده اسءلو لجدتك .مش ليا
وانا عارفة كويس اني مش مرغوب فيا هنا و قريب بس اطمنن علي جدتك حمشي و اسفه اني تخطيت الجزء بتاع جناحك عن اذنك
جاسر / استني هنا انا قلتلك امشي انا لسة مخلصتش كلام
انا شايف أنك بدأ تي تاخدي علي مكان هنا وسمعت أن جدتي عطيتك الجناح الغربي ده افضل جناح هنا
حور / واضح أن حضرتك عار ف كل حاجة
جاسر / طبعا جدتي علطول معرفاني ايه اللي يحصل مش انا كبير العائلة و الا جناب البرنسيسه ليها راي تاني ....
حور / معلش بس سؤال صغير هو لما حضرتك شايفين وحشه كده وافقت اجي هنا ليه معترضتش ليه و قلت لا
جاسر / علشان جدتي عاوزة كده و كل اللي تعوزة أوامر علينا كلنا فهمتي
وخالي بالك انا بعرف اي صغيرة وكبيرة بتحصل داخل القصر زي مثلا انا عارف ان جدتي حتحبلجك عربية بسواق وخدامة خاصة بيكي قال كلماته دي باستحقار و اختفي من أمامها ،،
وقفت حور شاردة و تقول في نفسها
لية مدام فاضيلة بتقوله علي كل حاجة تخص دكتوره بتاعتها و هي فعلا حتجبلي عربية
بس ده مستحيل يحصل كفايا أنها عطتني الجناح الغربي بتاع بنتها الله يرحمها والده جاسر فاقت من شروها لقد سرقها الوقت و هي مازالت بلخارج
ةذهبت مسرعة الي القصر وندمت علي موافقتها الإقامة في هذا الجناح تأملت كلام جاسر هي فعلا يتعامل زي الأميرة تاكل و تنام و تقبض مال دون عمل ....
اكيد مدام فاضيلة مبتعملش كل ده معاها من غير سبب
اكيد في تفسير لكل ده ياتري بتعمل كل ده ليه خرجت مسرعة من غرفتها وقد قررت مواجهة الجده
في البهو وجدت نفسها أما هنية التي كانت غاضبة جدااا
انا مخبراش هو مافيش في الجصىر ده غير هنية كل واحد يتفشش فيا اني زهجت
ست الحاچه مطيقاش نفسها
ردت به حور وهي تبتسم علي شكل هنية الغاضب
مالك يا خالة هنية ماشيه تكلمي نفسك لية
هنية/ الحاجة لما بتكون نايمة مبتحبش حد يصحيها بيتعكر مزاجه كلته جالها تليفون من بنت ابنها و...... أحست هنية أنها تكلمت باشياء لا يمكن البوح بيها
.... ثم أكملت مافيش غير المحروقه داليا هي اللي صحتها ووجعت فوق راسي انا .
لم تسألها حور حتي لا تزيد الشكوك قالت انا رايحة اشوف لو مدام فاضيلة عاوزة حاجة
للمرة الثالثة في الاسبوع أعطتها الجدة اجازة رغم اعتراض حور أنها تاخد مرتب كبير و مش بتشتغل بيه في مش عاوزة اجازة ولكن الكلام هباء فالجده كلنا اصدرت قرار انتهي الأمر
نهضت باكرا وقررت الخروج من سجنها اخدت خريطة للمنطقة علشان متهوش لأن القصر كان بين جبال لبست حذاءها الرياضي ، و بداءت جولتها سارت بين الأشجار و طرد اي افكار تعكر مزاجها ولكن الأفكار ابت أن تتركها فا افتكرت فادي ؛؛ياتري بيعمل ايه هو في مستشفى ولا عند خطيبته الجديده ياتري استعد للسفر البعثه
تنهدت و تابعت سيرها أصبحت تحب قسوة وعورة هذا الارض
تذكرت أن الجده طلبت منها أن تعود قبل ساعة السادسه فتذكرت أنها تحت رحمتها لو احتاجتها ترم لها جرس لو مش عاوزاها تقضي ليله طويلة مملة في هدوء قاتل فهي لم تعاد علي سكان القصر بعد خوفا من جاسر لانه حذرها بعدم التقرب من أحد
وهي أثناء عودتها الي قصر لمحت التوام ماجد وامجد
وهم يدخلان القصر ما أن وجدها حتي ألقوا عليها تحية
امجد/ في اية بس يا دكتورة هو انتي مخصمانه ولا اية
حور / لا ابد حخاصمكم ليه بس بس مش بتيجي فرصه نتقابل
ماجد/ حتي من ساعة اليوم اللي تعرفنا عليكي في وانتي مش بتقعدي تأكلي معانا متخافيش احنا مش باكل دكاتره
ضحكت حور و ارتفع صوت ضحكتها و هما يدخلان من باب القصر وقفت الضحكة علي شفتها فور رؤيا جاسىر قاعد في البهو مع داليا التي تتكلم مع بدلال زايد
قال جاسر وهو محدق فيها : كنتم فين بقي في ساعة زي دي
رد امجد مكناش احنا قابلنا الدكتوره علي باب القصر و احنا داخلين وذهبت للحجرتهما
جاسر / و الدكتورة الجميلة كانت فين بقي في ساعة زي دي لتكون فاكرة نفسها لسه في بتها تدخل وتخرج زي ما تحب .
قالت داليا / معلش يا جاسر بكره تتعود فاكره نفسيها لستها في البندر بنت البندر تمشي على حل شعرها بس اهنية غير البندر اهنية البنته مبتخطيش عتبه الدار
جاسر / هو من امتي حد بيتكلم و انا واقف امشي علي قوطك بسرعة
غضبت داليا و مشت تستحلف لحور /ماشي يا مجصوفت الرقبة أن ماوريتك انا حندمك علي اليوم اللي فكرتي تتخدلي الجصر ده
جاسر / لو سمحتي بقي ممكن تقولي كنتي فين في وقت زي ده وبلبس ده انا مبتفمش
حور / اولا انت ملكش حكم عليا البس زي انا ماعوز
جدتك هي الي سمحتلي اخرج شوبة والساعة لسة ستة و مش نص الليل يعني. غير كده انا مضية عقد شغل مش عقد احتكار
جاسر بغضب شديد وبداء يتكلم صعيدي / طول ما انتي جاعده اهنه ملزومة مني و من بكرة تتدلي مع داليا تجبلك خلجات غير الجرف ده و لو عاوزة اعتبري عجد الشغل عجت احتقار فهو احتقار فعلا يادكتوره و اذا كان خطيبك معرفش يربيكي انا بجي اللي خربيكي و من اول و جديد ..
صاحت حور بصوت مرتفع ( هي مين اللي حتربيها لا انت ولا عشرة زيك يعرفوا يعملون حاجة مع حور ماجد المهندس ،، و أضح أن حضرتك متعرفيش كويس اسءل عليا وانت تعرف انا مين و من غير عن اءذنك

google-playkhamsatmostaqltradent