رواية عشقت ملتزمة الفصل الثاني 2 بقلم ندي انور
"الفصل الثاني"
بعد أن نفذ أصدقاء أدهم ماامرهم به سمعت الفتيات صوت فتاه أتى من خلف أدهم
الفتاه بفرحه. أدهم حبيبى .....ثم قامت باحتضانه
وهنا صدم الثلاث فتيات وقالوا فى وقت واحد. انتى
الفتاه . انتوا لسه هنا
حور . اه بس انتى تعرفى الأستاذ ده ياجنه
جنه. اه دا اخويا أدهم
حور. اه طيب ......ثم وجهت حديثها للفتيات
حور . يلا نمشى يابنات
جنه. لا استنى أدهم يوصلكم معايا انتوا****
قطع حديثها اعتراض ريم وحور.
ريم باعتراض. لا مش هينفع احنا هناخد تاكسى
حور بتأكيد. احنا هناخد تاكسى زى ما ريم قالت
جنه .لا والله ماهينفع انا حبيتكم اوووى ونفسى أقدم ليكم اى معروف زى ماانتوا عملتوا معايا من شويه
مريم بحب. حبيبتى احنا معملناش حاجه ومفيش بينا الكلام ده
حور. وبعدين ياستى إنتى زى أختنا وإحنا حبناكى
جنه. طب طالما بتعتبرونى أختكم وافقوا إن انتوا تركبوا معايا وأدهم يوصلكم
حور باعتراض . جنه صدقينى مش *****
قطع حديثها صوت أدهم
أدهم بحده. طب ممكن اعرف بيتكم فين
نظرت الثلاث فتيات لبعض بتردد وخجل فهم لم يتوقعوا أن يركبوا مع أحد غريب ومن يكون شاب يالله ماذا سنفعل؛كل فتاه منهم أخذت تسأل فى نفسها هذا السؤال إلا أن قطع تفكيرهن صوت جنه
جنه بإلحاح. عشان خاطرى وبعدين أدهم اخويا وانا هكون معاكم يعنى مش هتركبوا معاه لوحدكم يلا قولوا العنوان بسرعه
مريم بتردد. العنوان******
أدهم بجديه. طب كويس هو اصلا البيت قريب من بيتنا اتفضلوا
جلست الثلاث فتيات فى الخلف وجلست جنه فى الأمام بجوار أدهم
كان أدهم من فتره لأخرى يتطلع إلى حور من المرأه ولم تنتبه حور له بسبب شرودها ورأى أدهم نظره الحزن والوجع فى عينيها فهو سريع الفهم
أدهم يحدث نفسه. ليه شايف نظره الحزن فى عينيها ليه مضايق عشان شايفها حزينه وزعلانه وبرغم زعلها هى أموره اووووى وجميله جدا ؛ولبسها مخليها أجمل سبحان الله بس بجد نفسى اعرف ليه هى حزينه كده .....وهنا تحدث عقله
العقل. وأنت مالك حزينه مش حزينه مالكش دعوه أنت نسيت إللى حصلك
القلب. بس أنا حاسس إنها غير حاسس إنها مختلفه وكويسه
العقل بسخرية. لا والله مش أنت قولت على سلمى كده وطلعت زباله وخاينه ليه عايز تحط نفسك فى نفس الموقف وتحس بإحساس الخيانه تانى وتتوجع تانى
القلب. بس انا مش قادر أشوف حزنها عايز اقولها مايستهلش الحزن ده كله
العقل . ياشيخ اتهلى كتك عفره
القلب بحزن. حاضر .......وبعد هذه المعركه انتصر العقل على القلب وحاول أدهم أن ينسى مايشعر به تجاه حور
أما عند حور كانت شارده فيما مر عليها من اول مقابله بينها وبين محمود وعندما احبته حبا شديد فهى كانت تعشقه كانت تدعى لليلا نهار أن يكون من نصيبها وعندما أتى لخطبتها جن حنونها وكانت تقفز من كثره السعاده وتمت الخطبه بمراسم إسلاميه فمحمود فى البدايه كان شاب ملتزم يعرف ربه ويخافه وبعد مده من فتره الخطوبه تعرف على شباب لا يعرفون الله وللأسف الشديد أصبح محمود مثلهم هم مسلمون أسما ولكن فعلا لا وتذكرت عندما طلب منها أن ترتدى أمامه بناطيل فااستغربته كثيرا ظنت أنه يمزح ولكن مع مرور الوقت اكتشفت أنه تغير كثيرا ولم يعد محمود الشخص الذى يعرف ربه ويخافه
وتذكرت أيضا عندما رأته يااخذ من المخدرات وجاءت أن تتحدث معه قام بضربها لم تتحمل بعد فقامت بفسخ خطوبتها ؛استيقظت حور من شرودها على دمعه تهبط من عينيها فقامت بمسحها حتى لا يراها أحد ولكنها لا تعلم أن هناك عيون تراقبها من حين إلى آخر ورأت هذه الدمعه وهى تهبط على وجنتيها فهى عيون ذالك الادهم
أدهم بجديه. وصلنا
ريم بامتنان. اسفين جدا على تعب حضرتك
أدهم . لا تعب ولا حاجه
جنه. عيب ياريم ماتقوليش كده
مريم . تسلمى ياحبيبتى
جنه. صح ممكن ارقامكم
حور. طبعا ....ثم أخذت حور هاتف جنه وسجلت رقمها ورقم ريم ومريم
جنه بحب. شكرا بجد وحقيقى انتوا دخلتوا قلبى
مريم بمحبه . واحنا كمان حبناكى اوووى
ريم بود.ربنا يديم المحبه
حور بسعاده. من النهارده مش هنعتبرك زى أختنا انتى فعلا أختنا
قامت جنه باحتضانهم واستقلت داخل السياره ودلفوا البنات إلى داخل البيت
حور بتعب. انا هطلع انام بقى عايزين حاجه
ريم ومريم . سلامتك
**********
عند أدهم وجنه
أدهم بتساؤل. قوليلى ياجنه عرفتى البنات دول ازاى
قامت جنه بقص كل شئ على أدهم فهو اخوها الوحيد وهى تعامله كصديق قبل أن يكون أخ
أدهم بابتسامه. طب كويس إنك عرفتيهم لأن باين عليهم كويسين
جنه بسعاده وابتسامه. فعلا هما كويسين اوووى وانا حبتهم ،كنت عايزه اقولك على حاجه
أدهم بانتباه. قولى يا حبيبتى
جنه . انا كنت عايزه *****************
أدهم بإعجاب. طب فكره كويسه جدا
جنه . بجد
أدهم. اه والله
جنه بحب.بحبك يادومى
أدهم بضحك. بقى كده ههههههههه طب لما نروح
************
فى منزل حور
حور . السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والدة حور (سعاد). وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
حور. عامله ايه ياسوسو
سعاد .كويسه ياقلب سوسو وانتى عامله ايه ياحبيبتى
حور برضا. الحمد لله بخير ،صحيح فين الحاج هيما
سعاد ببعض الغيره. هيما مين ياروح أمك أسمه بابا
حور بصدمه. سوسو انتى بتغيرى على ابويا منى لا دا انا كده ازحل واجيب ناس تزحل
سعاد بغيظ. اه بغير عليه من أى حد حتى من الهوا الطاير يامفعوصه انتى
حور بتمثيل الحزن. كده ياسوسو
صاح صوت من خلفها بغيظ
الحاج إبراهيم بغيظ وهو ممسك بها من ثيابها مثل المجرمين . مين دى إللى سوسو يابنت الذين
حور بصدمه. بابا وحضرتك كمان بتغير على أمى منى يالا هول الصاعقة اهئ اهئ اهئ
انفجر كلا من إبراهيم وسعاد ضاحكين على ابنتهم فكم هى كوميديه
سعاد بضحك. ههههههه أضحك الله سنك يابت ياحور مش قادره شكلك يفطس
إبراهيم بضحك. ههههههه معاكى حق والله
حور بغيظ. بقى تده تيب انا ماسيه سلاموز (بقى كده طيب انا ماشيه سلاموز)ثم دلفت حور إلى غرفتها وشرعت بتبديل ثيابها وخرجت لكى تساعد والدتها فى تحضير طاوله الطعام ثم انتهت حور من وضع الأطباق على الطاوله ؛جلس الجميع لتناول الطعام وقبل أن يبداؤا قال كلا منهم بسم الله (ملحوظه ياقمرى لو كلتى ونسيتى تقولى بسم الله وافتكرتى فى نصف الاكل إنك ماسمتيش قولى بسم الله أوله واخره)انتهوا من تناول الطعام قام الحاج إبراهيم برفع يديه
الحاج إبراهيم برضا. الحمد الله الذى اطعمنا وسقانا اللهم ادمها نعمه وأنعم بها كل محروم اللهم أمين
فعلت مثله حور وكذلك سعاد (ملحوظه تاني .لازم بعد أما نأكل او نشرب نقول الدعاء ده لأن لما بنحمد ربنا على الحاجه دى بيحصل فيها بركه ومش بتزول ولازم لما نحمد ربنا نكون راضين من جوانا مش مجرد كلمه بنقولها لازم نحس بيها قبل ماننطقها بجد الإحساس بيها هيفرق)
***********
فى بيت مريم وريم
دلفت كلا من الفتاتين إلى المنزل وألقوا تحيه الإسلام
سمعوا رد والدهم (الحاج أحمد ).وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عاملين ايه ياحبايبى
ريم ومريم. الحمد لله بخير يا بابا وحضرتك عامل ايه
الحاج أحمد. الحمد الله فى فضل ونعمه ياحبايب قلبى
أتى صوت من خلفهم وكانت والدتهم
سميره بغيظ . هما بس إللى حبايب قلبك
الحاج أحمد بابتسامه. وانتى حبيبه قلبى وقلبى كله
قالت ريم . إحم إحم نحن هنا ياحاج
مريم بمزاح. يابنتى هما من زمان بيحبوا يعاكسوا بعض ويحبوا فى بعض قدامنا
سميره وقد لاحظت يد مريم
سميره بفزع.ايه ده حصل ايه
مريم بهدؤ.أهدى يا ماما مفيش حاجه دى حادثه بسيطه
الحاج أحمد. الف سلامه عليكى طب ادخلى يابنتى ارتاحى شويه انتى وريم وانا هجبلكم الاكل لحد عندكم
مريم وريم ذهبن ناحيه أباهم وقبلن يداه
ريم ومريم فى وقت واحد. ربنا يبارك فيك ويحفظك يااحن اب فى الدنيا
الحاج أحمد. ويحفظكم ليا ويحميكم من كل شر ويستركم
ردد الجميع. اللهم أمين
ثم دلفت الفتيات إلى غرفتهن وقاموا بتبديل ثيابهم وذهبن إلى الخارج كى يحضروا طاوله الطعام ثم بداؤا بقول بسم الله وشرعوا فى الاكل وعندما انتهوا فعل الحاج أحمد كما فعل أخاه الحاج إبراهيم وفعلت زوجته وبناته مثله
************
فى فيلا أدهم
دلف أدهم وجنه إلى الداخل
سميه بحب . عاملين ايه ياحبايبى
أدهم وجنه . الحمد لله ياست الكل ......ثم قبلوا رأسها ويدها
سميه . يلا اطلعوا غيروا عقبال مااحط الاكل على السفره
أدهم باعتراض .ليه يا ماما تحطى انتى الاكل اومال فين الخدامين
سميه . موجودين بس انا عايزه احطه على السفره
أدهم باعتراض. لا طبعا ....ثم قام بمناداه رئيسه الخدم
أدهم . نعممممممه
نعمه باحترام . أمرك يافندم
أدهم بأمر. حضرى السفره
نعمه باحترام. حاضر يافندم
ثم قبل أدهم رأس والدته وقال. انتى هنا ترتاحى مش تشتغلى
سميه بابتسامه. ربنا يخليك ليا ويحفظك انت واختك
ردد الجميع اللهم أمين
ثم صعد أدهم وجنه كلا منهم إلى غرفته وقاموا بتبديل ثيابهم ونزلوا مره أخرى لكى يتناولوا الغداء وأثناء تناولهم سمعوا صوت تكسير
استوووووب تقيمونى بكام من عشره
ملحوظه النوفيل قيد الكتابه
الثالث من هنا