recent
روايات مكتبة حواء

رواية تزوجني جني الفصل الثاني 2

رواية تزوجني جني الفصل الثاني 2

الفصل الثاني

💞
دخلو البيت وعرفهم على عالته كلها فى الحافلة ورقصو وانبسطو لحد مخرج هو وهى بره عشان يقلها الحقيقة
……………
فادي:-انا عيز اعترفلك بسر قبل منتزوج
ياسمين:-خير
فادي- متردد اقولك
ياسمين:-قول متخفش
فادي:-انا مش انسان عادى
ياسمين:-ههه منا عارفه عندك قدرات خارقه
فادي:-مش هتصدقى قلتلك..هوريكى عشان تشوفينى على حقيقتى
ياسمين:-طيب
فجاه لقته عينو شكلها بتتغير وبدا جسمو يتحرق وتحول وظهر على شكله الحقيقى
البنت اترعب اول ماشفته وهربت مسرعة خارج الفيلا وهى فى طريقها ا الفيلا وكلها مظلمه ولا احد بها تفاجات وكملت جرى حتى خرجت
وهى تبكى وتحدث نفسها ماذا حدث حين تحب احد يطلع جنى ماذا يحدث لى وذهبت الى منزلها ولم تخبر احد بما حدث..
ثانى يوم اتصل بها وهى لا تجيب حاول الاتصال اكثر من مره وهى لاتجيبه
فذهب لعندها ليلا فى غرفتها..دخلت الغرفه لتتفاجاه به امامها اتخضت الفتاه وقالت له ماذا تريد منى ابعد
فادي قالها نسيتى حبك لى وحبى لك
انتى كنتى هتموتى عليا الوقتى مش عيزانى وبتقوليلى ابعد
ياسمين :-انا حبيتك انسان مش جنى وانتا ضحكت علي ولم تقل لى الحقيقة
فادي:-وادينى قلتلك قبل منتزوج ومردتش اخبى عليكى لبعد الزواج وكانت النتيجه ايه
ياسمين:-بردك كدبت عليا من اول يوم
فادي-لا مكدبتش وحاولت اخبرك الحقيقه بتدريجى ولاكن بلا فائده
ياسمين:-صح انا الى غبيه انى كنت بخد كلامك بهزار
فادي:-لا انا الى غلطان بس بحبك صدقينى واضحى بروحى علشانك
ياسمين:-وانا كمان بس مينفعش انتا جنى وانا انسيه مينفعش
فادي-لاينفع عادى انا كل يوم هتشكلك فشكل جديد وهحققلك كل امنياتك
ياسمين-اول مره اسمع ان ينفع جن يجوز انسيه
فادي:-لا عادى وبتحصل كتير بس قليلين من الانس يعرفون عن هذه الاشياء
فادي:-لسا بتحبينى وعيز تجوزينى
ياسمين:-مصبتى انى بحبك
فادي-طيب يوم الخميس الجى الفرح هعملك اكبر فرح حصل فى مصر
ياسمين:-مش موافقه انا يمكن مش بصلي على طول بس عارفه انه حرام ما ينفعش
فادي:-تمام يعني انت عايزه ايه دلوقت
ياسمين.. عايزه ايه بتسيبني وتختفي من حياتي خالص لو انت فعلا بتحبني
فادي... حاولت كذا مره ما قدرتش بصي انت هتتجوزيني برضاك او غصبا عنك
وهنا رجعت شكلها بشكله المخيف وهي راحت مصوته ودخل باباها ومامتها علي الصوت
مامتها. .. بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا حبيبه قلبي وباباها بيقرا قران وهنا اختفى فادي وبدات ياسمين تفوق وهي بتعيط في حضن مامتها مش قادره تقول لها على الحكايه
ومن يومها ياسمين مشغله القران على طول في الاوضه ولابسه في رقبتها سلسله عليها ايه الكرسي في رقبتها علشان تحميها
باباها... ياسمين يا حبيبتي انت جاي لك عريس اسمه مصطفى
ياسمين.... انا موافقه يا بابا ادم انت موافق عليه شايفه كويس
باباها...هو انسان كويس المهندس وجاء عندنا الشركه جديد بس مرتاح مديان واهله كويسين قويوهو مستعجل وعايز يتجوز علشان هيسافر فرع الشركه اللي في فرنسا
ياسمين.... خلاص قله تشوفي يا بابا
نعرف مين هو مصطفى هو شاب عنده 27 سنه متصدقين جدا وحافظ القران ياسمين من فتره لما شافها في عيد ميلادها
وفعلا ياسمين شافت مصطفى ولقيته انسان كويس واتفقوا على يوم الفرح وكتب الكتاب ومش مصطفى ودخلت ياسمين الاوضه
لقيت فادي قاعد ومستنيها
فادي.... خلاص يا ياسمين نسيتي حبي لك
ياسمين....ارجوك انا عارفه اني غلطت بس مش هينفعنا استمر في الغلط ده وخلاص انا فرحت حدد وهتجوز انا ومصطفى وان تنساني وانا هانساك
فادي.. مش بالسهوله اللي انت فاكرها دي احنا بيننا عهد الدم
ياسمين.. انا ما عملتش معك اي عود احنا اتخطبنا زي ما بيحصل هنا في الدنيا وبعد كده فركشنا الخطوبه
فادي.. الخطوبه اللي عندكم دي عندنا جواز يعني انت امراتي بالفعل وممكن اؤخذ حق الشرعي منك
ياسمين... انت بتحلم وراحت مشغله القران وبدات تقرا مع القران وراح فادي اختفى
وياسمين بدات فعلا ترتبط به مصطفى وتخرج معه وتتكلم معها في التليفون كل شويه
وجاء يوم الفرح والعيله كلها فرحانين
ومصطفى بيتصل بياسمين ويقول لها قد ايه هو فرحان ان هم الاثنين هيرتبط بعض
وتعمل فرح ياسمين ومصطفى في حفله كبيره جدا والكل فرحان وبعد انتهاء الفرح راح العريسين على الفندق اللي كان حاجز في مصطفى علشان يقضوا شهر العسل


google-playkhamsatmostaqltradent