رواية قصيرة ملكت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم حنين عادل
عمرو يقف ويحتضنها ويرقص وينظر ليتفاجأ بجمال عيناها العسليتين بالرموش الكثيفه وشفتاها الورديه التي تجعله يضعف ويريد تذوقهما ليقترب منها وهيا تحاول الابتعاد عنه
ليتفاجأ بصفعه علي وجهه ...
ليرفع عينيه بعد الصدمة ليري شاب وسيم قمحي اللون
خالد وهو يمسك بيد هنادي بتوتر
خالد: انتي كويسه
هنادي: الحمد لله
ليهجم عليه عمرو بالضرب
ولكن خالد يتفاداها وينهال عليه بالضرب
هنادي: خلاص يا خالد خلاص
وتشده وتمشي به
لتتوقف
هنادي: دقيقه يا خالد
خالد ويمسكها: راحه فين
هنادي: انت عارفني مش هرتاح
خالد بضحك: الا لما تاخدي حقك
عمرو بابتسامه حين يراها
وهو يتصنع القوه ويقف ويسنده صديقه
هنادي بابتسامه: انا اسفه
عمرو بابتسامه خبث ولسه هيتكلم
لترفع هنادي قدمها وتضربه تحت الحزام
عمرو بصدمه ويمسك قدمه : يا بنت التيت......
هنادي بضحكه: تستاهل وتمشي
خالد بابتسامه: بنت خالتي اللي قادرة
هنادي: تربيتك
تخرج هنادي مع خالد ويركبوا سيارته
خالد : تعالي لما اوصلك
هنادي: مش عايزة اتعبك بس
خالد: تعب ايه انتي بتقولي ايه
هنادي:.........
خالد: الناس دي مش شبهك ياهنادي
هنادي: دي اول مرة واللهي ورنا اللي قعدت تقنعني وانا مش كنت عايزة اروح بس وافقت عشانها
خالد: دي كلها ناس مش كويسه واديكي شفتي بعينك ولولا أني عارف اخلاقك كنت قلت عليكي زيهم ياريت ماتروحيش تاني.
هنادي: حاضر بس انت عرفت مكاني ازاي
خالد بتوتر وهو يخرج من الموضوع: انتي عايشه لوحدك ليه ماتروحي تعيشي مع مامتك
هنادي: هيا كل يوم والتاني سفر ومش فاضيه عشان شغلها فقلت اخليني في شقتي وخلاص.
خالد: وصلنا خلي بالك من نفسك
هنادي: وانت كمان واسفه عاللي حصلك بسببي
خالد: ولا يهمك .
هنادي: باي
وتنزل من السيارة
خالد ينتظر حتي تطلع شقتها ويبتسم بارتياح ويمشي بسيارته ...
في الديسكو ....
عمرو وأشرف يجلسون عالبار
اشرف: انت كويس
عمرو: كويس يا ندل كنت فين وانا بضرب
اشرف: في الحمام يا جدع
عمرو: مش كدة اصحابي كلهم أندال
اشرف: بس الواد طلع عصب بهدلك
عمرو: اه أيده تقيله اوي
اشرف: ولا البت أدتك القاضيه
عمرو: اه بس انت مش كنت في الحمام
اشرف: ما انا سمعت ما انت اتفضحت
عمرو بوجه : اه يا بنت التيت بوظتي سمعتي
في شقه هنادي
تليفونها بيرن
هنادي: ايه يا رنا
رنا: انتي كويسه
هنادي: ايوه
رنا: ايه اللي خالد عمله ده
هنادي: وعجبك اللي الزفت صاحبك عمله
رنا': يا بنتي عادي هوا كان بيرقص معاكي
هنادي: انتي عارفه اني ماليش في الكلام الفاضي ده وانا غلطانه اني جيت معاكي أصلا لو عايزانا نفضل صحاب بلاش تطلبي اروح معاكي تاني
رنا: ماشي بس عمرو لطيف واللهي
هنادي: لطيف لنفسه يلا باي....
اشرقت شمس الصباح علي الجميع معلنه بابتداء يوم جديد ...
عمرو : يا رنا بقي رقمها بس
رنا: اوعي تكون وقعت فيها انت بجد المرة دي ولا ايه
عمرو: زي اي واحدة انت عارفه انا ماليش في الجد
رنا: ايوه انتي تلف تلف وترجعلي تاني
عمرو: انتي اللي في القلب يا قلبي بس عايز طلب منك
غير رقم التليفون اللي هتجبيه
رنا : ايه
عمرو : هوا انا شغال ايه
رنا : ايه نسيت ولا ايه انت كويس
عمرو: لأ يا بنتي افهمي انا شغال مخرج اعلانات صح
رنا : ايوه
عمرو: وعرفت أن هنادي مهندسه ديكور صح
رنا: اللهم طولك ياروح ايوه ايه الدنيا
عمرو بابتسامه: انا هقولك هتعملي ايه وليكي الحلاوة
..............................
ماتسبنيش ما تسبنيش ارجوكي انا محتاجلك
يستيقظ خالد من نومه مذعورا: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.
خالد متوترا لنفسه: ايه يا خالد مش هتنسي..
تنزل هنادي من علي الموتوسيكل في اطلاله كاجوال ترتدي بنطلون جينز وبلوزة بيضاء وشعرها الطويل علي كتفيها بنظارتها السوداء ...
هنادي تتصل برنا: ايه يابنتي انتي فين انا مستنياكي تيجي معايا
رنا: معلش انا مش هقدر اجي ادخلي انتي مش هياكلوكي
هنادي: مش انتي اللي جايبالي الشغل وقلتيلي هتيجي معايا
رنا: معلش انا اسفه ظروف بقا روحي انتي ماتضيعيش الفرصه من ايدك.
هنادي: طيب يا ستي سلام.
تدخل هنادي مكتب كبير للإعلانات
هنادي موجهه كلامها للسكرتيرة: في ميعاد بيني وبين المخرج عمرو داود
السكرتيرة: اه اتفضلي ...وتخرج السكرتيرة وتغلق الباب
لتدخل والكرسي ملفوف الجنب الأخر وهي تقف
هنادي: استاذ عمرو
ليلف الكرسي
هنادي : انت
عمرو: ايوه
ياتري ايه اللي هيحصل بعد كده وايه رد فعل هنادي وياتري ايه نيه عمرو من اللي عمله ده ..
تفاعل حلو بقا زي اللي فات ومش هتأخر أن شاء الله