رواية قلوب كادت ان تنطق الفصل الثاني 2 بقلم شيماء سعيد الشرقاوي
في بيت يزيد
يزيد _ السلام عليكم ، أنا جيت يا أهل الدااااااااااررررررالأم _سعاد _ حمد لله علي سلامتك يا حبيبي ، عامل اية واخبار شغلك بقا كدا يا يزيد اسبوعين يا بني لا بتتصل ولا احنا عارفين نوصلك لية يا ضنايا تعمل فيا كده
هبه _ برااااحة يا ماما ماهو أكيد حضرة الظابط مش هيرد علي كل دا مرة واحدة اهدي كدااا ومتقلقيش هو هيحكي كل حاااجة
يزيد ببتسامة وفاتحا ذراعه لصغيرته وحشتيني يا عمري
هبة _ والله انتي واحشني جداااااا يا زيزو والبيت وحش من غيرك خااالص وكمان أنا زعلانه منك
يزيد _ لاااااا دا واضح إن الموضوع كبير يارررب ساعدني احلها بأقل خساير
هبه ببتسامه لأخيها _ انت ازاي متتصلش كل دا احنا خايفين عليك جااامد
يزيد _ بصراااحة كدا أنا كان عندي مأمورية وحصل اشتباك وكمان مكنتش عايز اقلقكم
هبه _ لاااااا كتر خيرك يا يزيد انت أهبل ولا حاجة
سعاد _ عيب يا هبه لما تشتمي أخوكي الكبير
يزيد مدافعا عنها _ لااااااا يا امي متزعقيش لبنتي دي الي طلعت بيها من الدنيا وكمان هي خاايفة عليااا
هبة بدموع _ مهو أنامليش غيرك في الدنيا يا يزيد انت الي ربتني انت أبويا وأخويا وصاحبي وكل دنيتي ومقدرش أتخيل حياتي من دونك والله لو حصلك حاااجة أنا ممكن أموت يا يزيد
يزيد ماسحا دموعها _ وأنا أسفة يا حببتي وكمان بقا يا ستي هنخرج مع بعض بس محتاج أرتااح شوية وهننزل بليل
هبه _ موافقه أكيد نسيبك تنام وأنا وماما نحضر الغدا وناكل مع بعض
سعاد > طب يلا بينا بقا وسيبيه يرتاح شوية
يزيد بعد ما خرجوا _ أخيرااااا أقدر أقول إني مستعد أتقدم ليكي ويااارب توافقي
عند حوووووررررررر
حورر _ السلام عليكم
الأب والأم _ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
محمود_ تعالي يا حوررر عايزك في موضوع
حورر بقلق _ خيرررر يا باابااااا
محمود _ كل خير ، انتي لازم تعرفي يا حوررر الحقيقة مني قبل ما تعرفيها من حد تاني ..... انا عندي ورم في المخ ومرحلة متأخرة يعني كلها فترة وهموت وانت لازم تعرفي ومش هخبي عليكي أكتر من كداااا
حوررر _بدموووع بااابااااا علشان خاطري بلاااش هزاررر أنا مش مستحملة والله
محمود _ دا قضاء ربنا احنا لازم نرضي بيه واحنا كلنا هنموت بس هي مسئلة وقت مش أكتر
حورررر _ بس أنا مش مستحملة أخسر أهلي تاني وقتها هبقي يتيمة
محمود _.انت بنتي يا حوورر ومتصدقيش أي كلام يتقالك
حوررر _ بس دي الحقيقة ومش هتتغير علشان خااطري متسبنيش ، ولو انت هتسيبني أنا مش هسمحلك تمشي وتسيبني يا بااابااااا انت هتفضل معايا انت وعدتني صح
محمود بدموع _ كدا يا حوررر تعترضي علي قضاء ربنا
حوررر _ لا بس والله هموت لو سيبتني بجد انا مليش غيرك انت وماما
مني _ أخدت حورر في حضنها تهديها وقالتلها لازم نقوي بابا ونساعده انه يتعدي المرحلة الي هو فيها وان شاء الله ربنا يشفية وكمان لازم دلوقتي يروح المستشفي علشان يبدأ العلاج وهيبقي كويس إن شاء الله
حوررر _ اوعديني
محمود بمزاح حتي يخفف اجواء التوتر الموجودة _ لسه زي ما انتي لازم تاخدي وعد مننا لكل حاجة انتي كبرتي
حورر بدموع _ انا وعدتك قبل كدا اني هكون دكتورة في الجامعة وأشهر كاتبة وأنا وعدتك وبحاول اعمل كل حاجة علشان أكون قد وعدي وماكسرش وعدي ليك انت وماما ، يبقي لازم توعدني
محمود _ مقدرش يا حورر لاني هخلف بيه
حوررر عياطها زاد هي ومني ومحمود أخدهم في حضنه لانهم كل مايملك وميقدرش يشوف دموعهم ابدا ولا يشوف زعلهم بس كان لازم يقولهم لانه ميقدرش يخبي الحقيقة أكتر من كدااااا
حوررر بعد فترة قصيرة _ مسحت دموعها ووقالت احنا لازم نروح المستشفي دلوقتي بس هطلب منك حاجتين توعديني بيهم
محمود _ ان كان في المستطاع
حورر بدموع _ تقدر نفسي تصلي بيا قبل مانمشي لانها ممكن تكون أخر مرة ولو رفضت مش هسامحك علي فكرة وتقرأ يوسف
محمود _ من عيوني يا حورري وتاني حاجة اية
حورر _ اني هفضل معاك طول فترة العلاج ومش هسيبك لحظة زي ماكنت بتعمل معايا ومترفضش لان لو حصلك حاجة وانا مش موجودة مش هسامح نفسي
محمود _ والجامعة يا دكتورة مينفعش ، بس ممكن تزوريني كل يوم بعد ماتخلصي وترجعي تذاكري علشان تحققي حلمك وحلمي
حورر _ حااضر يا بابا
في بيت نغم
قررت إنها هتبدأ تطور من نفسها وتأخد كورسات تساعدها وكمان هتقدم في الشركة الي قرأت اعلانهم في النت والمقابلة بعد يومين ودعت ربنا انها تتقبل كمتدربة وإن شاء الله تقدر تثبت نفسهاااا بس لازم تحااول تظبط مواعيدها علشان والدها مش يزعقلها
منال _ يااااااا نغم ، نغمممممممممممممممم
نغم _نعم يا ماما
منال _ قومي اغسلي الاطباق ونظفي المطبخ
نغم _ حااااضر يأ أمي
عمر _ نغم عايزك تكويلي القميص دا علشان خاااارج
نغم _ ممكن يا عمر ربع ساااعة بس هخلص تنضيف المطبخ علشان ماما متزعقش وكمان هي تعباااانه
عمر _ مليش فيه انت اية لازمتك هنا مش تخدمينا ولا أنا معرفش يعني المفرووض تشتغلي من سكات والي أقولك عليه تعملية مفهوم ولا أعيد تاني يا زفته
نغم _ علي فكرة يا عمر انت كدا بتغلط جااااامد وبتهني بكلامك دااااا وانا طلبت منك بس ربع ساااعة وهعملهولك
عمر _ لا والله هتعلميني ازاي أتكلم معاكي انتي هبلة ولا حااااجة ولو معملتيش الي قولتلك عليه هزعلك يا نغم
نغم _ مش هعمل يا عمر حااااجة وشوف انت رايح فين وسيبني أشوف شغلي لو سمحت
عمر رفع ايده عليها وضربها بالقلم جااااامد لدرجة ان ايده علمت علي وشها
نغم بصت ليه بصدمه هي عارفة انه مش بيحبها وبيعاملها وحش بس مكنتش متوقعه انه يرفع ايدو عليها
"شتان مابين أخ تلجأ اليه أخته في ضعفها لتتقوي بيه......... وآخر تهرب منه أخته ولا تريده بجانبها حتي وإن كانت ستنهار حياتها لم يكن لها حماية وملجأ ووطن فكيف تحتمي به تراها كطفل يعيش في العراء وإن كان بجانبها العالم بأسره ......." شيماء سعيد
أخدت نغم نفسها ودخلت أوضتها وقعدت تعيط يمكن بتعيط بسبب القهر والظلم الي هي فيه شعور انك بتكون يتيم شعور سئ ولكنها يتيمه من نوع آخر ليست يتيمه لفقدانها آباها بل موجود ولكن إن لم يكن كان الامر أفضل لها قررت أن تهرب من عالمها الحقيقي وتذهب الي النوم لعلها تخفف عنها ولكن كيف وهي تري حياتها أمامها حتي شعاع النور في حياتها ذهب وتركها تعاني كم لامت نفسها علي ما فعلته في المااضي تتمني لو يعود بها الزمن لهذا اليوم يوم الرحيل لم تفعل ما فعلته سابقا وها هي تعض أصابعها ندما علي الرغم من مرور تلك السنوات ....... وفي نهاية الأمر تنام وتذهب الي عالمها الخاص لربما يأتي غدا أو لا يأتي ....
في المستشفي
حوررر _ لو سمحت ممكن أعرف اية حاله الاستاذ محمود زيدان لو سمحت
الطبيب _ بدأ يشرح لها حاله والدها وأخبرها بأنه سيخضع للعلاج بالاشعاع وطلب منها أن تحاول أن تقف بجانب والدها وتدعمه نفسيا لان الفترة القادمة ستكون عصيبة عليه ...........
بعد مرور يومين وفي تلك الفترة لم تذهب حور الي الجامعة لانها تجاور والدها فهو يخضع لفحوصات وتحاليل قبل البدء في أولي جلسات علاجة بالاشعاع .......
محمود _ حورررر امشي يا بنتي روحي البيت ارتاحي انتي من يوم ما جيت وانتي ما سبتنيش ودا مش اتفاقنا يا بنتي
حوررر _ والله ما أنا قادرة امشي واسيبك علشان خاطري خليني معاك
محمود _ طب أنا محتاج منك طلب
حورر _ انت تؤمر يا بابا مش تتطلب
محمود _ تسلمي يا حببتي محتاجك تطلبي عمك مصطفي لاني محتاحة في موضوع ضروري وانتي ارتاحي شوية وتعالي بكرة
حوررر _ حااضر
في بيت جهااااد
معاااذ _ ازيك يا صغيرتي
جهاد ببتسامه _ الحمد لله بخير بس يا حبيبي أنا كبرت علي صغيرتي دي انا كلها كام شهر واتخرج
معاااذ _ هتفضلي صغيرة بردو بالنسبالي المهم مالك كدا حااالك مش عاجبني حصل حاااجة
جهاد _ حورر صحبتي بقالها كذا يوم مش بتيجي الجامعة وحاولت كتير أرن عليها واتواصل معاها بس تليفونها مقفول وانا قلقانه عليها جااااامد
معاذ _ ان شاء الله خير ولو كان كدا يا سيتي ممكن تروحي تزوريها بكرة وتشوفيها بكرة يمكن تكون تعبااانه ولا حاجة
جهاد _ شكرااا يا ميزو بس قولي كدا متشيك ورايح فين كداا
معاذ _ رايح يا سيتي أشوف صديق عمري يازيد بقالي فترة كبيرة مشوفتوش
جهاد بمجرد أن ذكر اسمه زادت ضربات قلبها هناك طبول تقرع لطالما تمنت أن يكون زوجها هي تحبه منذ الصغر لطالما دعت ربها أن يكون زوجها ولكنها لا تعلم إن كان يحبها أم لاااا
معااذ _ محتاجة حاجة وانا راجع
جهاد _ هتعرف ولا هتيجي ايد قدام والتانية ورا
معاذ _ ربنا يسهل قولي عايزة اية
جهاد _ آيس كريم توت لو سمحت وبيتزا بس تكون سخنه وببسي وشيبسي وتسالي كدا علي ذوقك
معاذ _ هو مين الي هياكل داااا
جهاد _ انااااا طبعا انت شايف في حد غيري ولا تكون حابب تاكل من الي هتجيبة مثلاااا لا احنا مفيناش من كداااا
معاااذ _ تعرفي أحلي حااجة فيكي انك مهما تاكلي مش بيبان عليكي من عيوني يا جيجي لو احتجتي حاااجة رني عليا وقوليلي مع السلامة علشان متأخرش
جهاد _ في رعاااية الله
في المستشفي
عند محمود والد حوررر
مصطفي _ عامل اية يا صاحبي
محمود _ الحمد لله علي كل حااال وشكرااااا انك جيت دلوقتي انا في كلام هقوله ليك بس دي وصيتي ليك أوعدني تنفذها وهسألك عليها في أرض المحشر يا صاحبي
مصطفي _ قلقتني في ايه يا محمود
محمود _ بدأ يحكي لمصطفي عن وصيته وطلب منه تنفيذها
مصطفي _ .................................
في الجامعة
نغم _ اية الاخبار يا جهاد
جهاد _ الحمد لله وانتي
نغم _ الحمد لله علي كل حاال عندي مقابلة شغل النهاردة بعد الجامعة وخااايفة جداااااا ربنا يستر ادعيلي
جهاد _ ان شاء الله خير وكويس انك بدأتي تشوفي حاااجة تطوري فيها من نفسك ، المهم حورررر بقالها فترة مش عارفة اوصلها وكمان انا قلقانه عليها فاية رايك نروح نزورها
نغم _ انا كنت هطلب منك كدا بس مش هعرف النهاردة خليها بكرة
جهاد _ تمام بكرة بعد الجامعة يارب تكون بخير
نغم يارب
يا تري اية الي هيحصل لنغم ويا تري هتتقبل في الشغل ولا .......
حياة حووور هتكون ازاي الفترة الجاية واية الي هيحصل