رواية الملاك الحزين الفصل الثاني 2
حلقة الثانية
الملاك الحزين
مرت ايام العذاء على خير وكانت ملاك تبكي بشدة
ملاك : مامي هو بابي فين
جيهان : مات وريح ياريت كنتى موتى معاه
ملاك : يعني بابي مش هيجي تانى خلاص
جيهان : ايوه مااااااااات وريح اصلا انا كنت بكره وبكرهك انتى كمان
نزع الله الرحمة والمغفرة من قلب تلك السيدة المتعجرفة
أبكى ايتها الدنيا على هذه الطفلة التى لم تجد الحنان من امها
مرت أشهر العده كما ذكرها الدين أربعة أشهر و عشرة ايام
طلبت جيهان فتح الوصية وحصر جميع الممتلكات الخاصة بزوجها
ولكن فؤجات بأن جميع أموال جوزها كانت باسم ملاك حتى الشقة كانت باسمها واصبحت جيهان كالوحش الكاسر وقامت بضرب ملاك بشدة حتى كسرت لها اديها وتركت الشقة وذهبت
ذهبت ملاك الى شقة جارتها وهى تبكى بشدة وعندما فتحت الباب
الجارة منال : يالهوي ملاك مين عمل فيكى كده
ملاك بدموع : مامي هي الى ضربتني
منال : تعالى يا بنتى منها لله امك ظالمة
دخلت ملاك وجلست وكانت تمسك اديها خرج جوز منال على صوت العياط ووجد ملاك على ذلك الحال فتوجه إليها بسرعة وجلس بجوارها
يوسف : مالك يا بنتي
ملاك بدموع : ايدي بتوجع اوي
عندما نظر يوسف على أديها انفذع من شكلها وعلم بأنها مكسورة فتوجة بسرعة الى غرفته وارتدي ملابسة وخرج أخذ ملاك ومنال وذهبو الى المستشفي
في المستشفي
وصل يوسف ومعه الباقي وطلب دكتور عظام وبسرعة تم الكشف عليها وعمل جبيرة لها تحت بكائها الذي فطر قلب الدكتور واخذ يهدئها حتى أنهي عمله
غادر الجميع المستشفي ورجعو الى المنزل ووجدو جيهان فى انتظارهم فنظر يوسف لها نظرة استحقار ودخل شقته
منال : بنتك اديها انكسرت وعملنا جبيرة يا ريت تحافظى عليها
جيهان بتكبر : احنا اصلا هنسيب الشقة الزبالة ديه ملاك خشي على جوه
ملاك : بعد اذنك يا انطي منال ودخلت
مر أسبوع وقامت جيهان بانده على ملاك
جيهان : ملاك انا هتجوز بكرا وانتى هتعيشي معانا مش عوزة مشاكل
ملاك : حاضر
تم زواج جيهان من ماهر وعاشو كلهم مع بعض حيثو كان ماهر لديه ولدين واحد بعمر ملاك وواحد اكبر منها
في غرفة جيهان و ماهر
ماهر : جي جي يعني ايه كل الفلوس بقت باسم ملاك
جيهان : الزفت هو الى عمل كده
ماهر : هنعمل ايه دلوقتي
جيهان : الصبر يا روحى وانا هعرف اخد منها كل الفلوس
ماهر بشهوة : انتى احلويتي اوى كده ليه
جيهان بدلع : طيب ايه هنفضل نتكلم
ماهر : اذاي يا قمر تعالى بقي
غاما الاثنين فى شهوتهم وهى محلله تحت طاعة الله ولكن هل يعرف هؤلاء طاعة الله وشريعته لعن الله مثل هؤلاء
فى امريكا
في فيلا اقل ما يقال عليها مملكة
شمس : جاسر يالا اصحي علشان المدرسة
جاسر : صباح الخير مامي
شمس : صباح الفل حبيبي
توجه جاسر الى الحمام ليفعل رتينة اليومي ونزلت شمس الى الاسفل
شمس : صباح العسل ماما
الحاجة نهى : صباح النور يا بنتى فين جاسر
شمس : نازل بعد شوية
عثمان : صباح السعادة على الحلوين
الحاجة نهي : يسعد صباحك يا حبيبي
شمس : صباح الخير قلبي
عثمان : اخبارك ايه يا ست الكل جيت امبارح متأخر خفت اصحيكي
الحاجة نهي : انا كويسة يا بني بس الضغط كان واطى شوية
شمس : بردو يا عثمان مش عارف توصل لصفوت وحشني اوى هو ملاك
عثمان : لا والله لما بعت واحد فى شقته قال ليا باعها
الحاجة نهي : وحشني الواد صفوت ده اوي
عثمان : يعنى مراتي وامي وحشهم صفوت وانا موحشتش حد
جاسر : انت وحشتني يا حبي
عثمان : ابني حبيبي هو الى ليا
جاسر : بس انا بقول لشمسي و نونا
عثمان : كل حلفائك باعوك يا ريتشار
ورده : انا بحبك بابي
عثمان : حبيبه قلب ابوكي
شمس بضحكة : حبيبي يا جسورة
الحاجة نهي : احسن خليك كده بطولك
عثمان : انا اروح اجوز واحدة تدلعنى وتحبني واخد بنتي حبيبتي معايا
شمس بشر : وماله بس هتجوزها فى الآخرة ورفعت عليه السكين
عثمان بسرعة : وعلى ايه انا لسه صغير على الموت
ضحك الجميع على كلام شمس و عثمان وهكذا استمرت الحياة الترابط الأسري الجميلة بينهم
مرت الأيام والليالي والسنين بحلوها على الجميع و بالحزن والدموع على تلك الملاك
اصبح عمر ملاك 15 سنة
أصبح عمر جاسر 18 سنة
أصبح عمر ورده 11 سنة
في مصر
فى منزل والده ملاك
نزلت جيهان وتركت ملاك في المنزل تعبانه ونايمة على السرير كما غادر أولاد ماهر الى المدرسة
مر أكثر من ساعتين وشعرت ملاك بأيد تسير على وشها افتكرت ان امها قد عادت من الخارج ولكن وجدت تلك اليد تسير على منحنيات جسدها بطريقة غريبة ففتحت عيونها بضعف وجدت ماهر أمامها وينظر لها نظرات شهوانيه
ملاك برعب : عمو ماهر أبعد عني
ماهر بشهوانية : أبعد ليه دانا نفسي المس جسمك من زمان كل يوم بتكبري وجسمك بيتلف وبيحلو عن اليوم الى قبله وانا النهاردة هدوقة وهيبقي ملكي
ملاك بصراخ : حرام عليك أبعد عني انا ذي بنتك
ماهر : حاضر هبعد بس لما اخلي جسمي تدوق جسمك
هجم عليها كالوحش الكاسر تحت صراخها ودموعها وقام بتقطيع ملابسها ولكن قامت ملاك برميه بعيد عنها وطلعت تجري ولكن ماهر لحقها فى الصالة وشرع فى الاعتداء عليها وفى لحظة كانت ملاك تمسك احدي التحف وتضربه على رأسه فتركها ماهر وقامت ملاك وتوجهت ناحية الباب وعندما فتحته وجدت أمامها 3 أشخاص ينظرون لها بذهول فرجعت ملاك الى الخلف وهى تبكي بشده وترتعش بشده
دخل الأشخاص الثلاثة المنزل ووجدو ماهر عاري الصدر
احدي الأشخاص : منور يا ماهر مش عيب تضحك على الباشا
ماهر برعب : والله ابدا
شخص : هو انت مش راحم حتى بنت مراتك
شخص آخر : روحى البسي حاجة متخفيش
غادرت ملاك بسرعة وتوجهت الى غرفتها ولبست هدومها وفضلت ضامه جسدها بين رجليها بشده
مر الوقت وجائت جيهان ووجدت ماهر فى الصاله ينزف الدماء من رأسه ومن وشه فصرخت وتصلت على الإسعاف وتوجهت الى المستشفي
مر يومين ولم تغادر ملاك الغرفة ولم تأكل شي وفى صباح اليوم التالى استيقظت على صوت خبط على الباب بشده وفى لحظة انكسر ودخل مجموعة من الشرطة وامسكوها وسحبوها خلفهم
اخذت ملاك تصرخ بشده وتستنجد بامها التى لم تبالي بها والمفاجأة التي شلت ملاك هى صفع انها لها بشده وسلبها لها بأبشع الألفاظ
صارت ملاك بين ايدي الشرطة كالجسة الميته وتوجهت الى القسم وستمر التحقيق معها ولم تتحدث
نالت ملاك أسوء معاملة فى القسم وبعد انتهاء التحقيق تحولت إلى النيابة العامة وكان وكيل النيابة شاب فى أواخر الثلاثين وعندما شاهد ملاك استغرب كيف لتلك الملاك فعل تلك الجريمة
وكيل النيابة : اقعدي ملاك
جلست ملاك على الكرسي بخوف منه
وكيل النيابة : متخفيش ملاك وحكي ايه حصل يوم الحادثة
ملاك بخوف : يعني حضرتك هتصدقني
وكيل النيابة : طبعا هصدقك احكي متخفيش
ملاك بدموع غزيرة : عمو ماهر حاول الاعتداء عليا وانا ضربته بالتحفة على راسة ولما جيت اخرج برا الشقة لقيت 3 رجالة فوشي فدخلت تاني الشقة وواحد قال لعمو ماهر ان الباشا زعلان منه وواحد تاني قالي خشي البسي وانا دخلت الأوضة ومخرجتش منها غير لما عمو الظابط خادنى منها والله
وكيل النيابة : وليه مقولتيش فى القسم
ملاك بدموع : انا قولت وهو ضربني ومصدقنيش
وكيل النيابة : تمام ملاك انا هتصرف
وامر المحضر بالكتابة
وكيل النيابة : أمرنا نحن وكيل اول النائب العام مصطفى الرحماني بتحويل المتهمة ملاك صفوت محمد القاضي الى الطب الشرعي للكشف عليها وثبوت ادعائها بمحاولة الاغتصاب ويتم عرض المتهمة فى الصباح الباكر
وأمره بتقفيل المحضر وطلب من ملاك الامضاء على اقوالها
فى صباح اليوم التالى توجهت ملاك مع إحدى رجال الشرطة الى الطب الشرعي للكشف عليها وكتابة التقرير
وعندما وصلت وجدت الأطباء المتواجدين رجال فرتعبت بشدة وأخذت الدموع تسيل على وجهها وعندما قرأ إحدى الأطباء تقرير النيابة علم بأنها تخاف من جنس الذكور لذلك استدعي طبيبة امرأة للكشف عليها وكتابة التقرير
خضعت ملاك للكشف وتم كتابة التقرير وعادت مرة اخري الى النيابة ودخلت عند وكيل النيابة
ابتدأ وكيل النيابة فى قراءة تقرير الطب الشرعي ونظر لها بحده
ملاك : صدقت يا عمو أنه عمل فيا كده
وكيل النيابة : صدقت صح المظاهر خداعة وطلعتي سافلة وزبالة وبتلعبي عليا ليه
ملاك بدموع : يشهد ربنا انى قولت الحقيقة ومكدبتش خالص ورحمه ابويا هات المصحف احلف عليه
قام وكيل النيابة من مكانة ووقف امام ملاك ونزل على وشها بالقلم شديد وقعت فيه ملاك على الارض ونظرت له بصدمه
وكيل النيابة بغضب : بقي عيله ذيك تضحك عليا وتخليني اصدقها وتطلعي كدابة
ملاك بدموع غزيرة و رعب : والله مبكدب هو ده الى حصل والله بقول الصدق انا ابويا الله يرحمه علمني انى ممنوع اكدب
وكيل النيابة : كويس انه مات قبل ميشوفك يا وسخة يا زبالة بتفتري على الراحل الى رباني وهناك ذي بنته والله لوريكي
امر وكيل النيابة المحضر بفتح المحضر وانساب التقرير فيه وأمر بغلق القضية وتحويل المتهمه الى المحكمة وإعادة المتهمة الى السجن لحين موعد المحاكمة
أصبحت الدموع هى وسيلة ملاك الوحيدة وكان الدموع تستمتع بالنزول منها
فى امريكا
تعرض عثمان الدالي لحادث شديد ودخل على إثره المستشفي وكان فى حاله صعبة وعلمت الشرطة الأمريكية بأن الحادثة كانت مفتعله بفعل فاعل
عندما علم جاسر ذلك تحول الى وحش ووقف بجوار امه فى الشركات
مر أسبوع ونتقلت روح عثمان الى السماء وستلم جثه والده وتحت إصرار والدته و جدته تم تجهيز الإجراءات لدفنه فى مصر