اخر الروايات

رواية الاعمي الفصل التاسع عشر 19

رواية الاعمي الفصل التاسع عشر 19


الحلقة التاسعة عشر

🔥الاعمي🔥بعتزر نت فاصل عندي حملت الجزء ده بالعافيه والله
في المحكمة نرمين تصرخ بشده : لا أااا انا بريئه حرامم عليكم بقي. منك لله يا صفاء منك لله انتي السبب في كل اللي انا في يارب انت اللي مطلع علي كل شي جبلي حقي وباين ظلمها ليا يارب جاسر يا جاسر انا مظلومة متصدقش حد فيهم والله مظلومة انا .
صفاء نظرت لها نظرة انتصار وابتسمت وتركتها وذهبت
جاسر يقرب من نرمين : متخافيش مهما حصل انا جنبك ومعاكي وفي ضهرك
ثم تدخل عليهم سيدة تصرخ وتقوم نرمين من النوم مفزوعة : اعوذ بالله ايه دا يارب استرها يارب والحكم يبقي عادل
(((في مكان ما في جاسر و المحامي )))
جاسر : انت حاسس ايه هيكون في المحكمه بعد بكرة
فهمي : متقلقش في خيوط كتير هتبقي في مصلحة نرمين اللي هيا أولهم المكالمه اللي جتلها يوم الحادث اللي انت شاهد عليها فيه تاني حاجة أن مرات اخوها قالت إنها كانت موجودة من بدري وهيا كانت لسه جاية قدامك ملحقتش و دا كلامك مش كدا
جاسر : ايوا فعلاً هتقدر تثبت دا يعني هيصدقو شاهدتي ولا لا عشان انا جوزها
فهمي : شاهدتك صعبة لانك جوزها مش هينفع بس احنا هنثبت بالأدلة
جاسر : اممم تمام بس ياريت تعمل حاجة انا واثق في براءتها جدا
فهمي : انا اللي هيجنني حاجة واحدة
جاسر : ايه هيا
فهمي : اختفاء والدتها دا في لغز كبير
جاسر : اكيد طبعا مش عارف ان كانت موجودة ولا ميته ولا هيا مختفية فين
فهمي : لازم برضو نمشي وراء الخيط دا
جاسر : ربنا المستعان
(((في القصر )))
امل : نرمين عاملة ايه متعرفش حاجة عنها
عماد : كنت عندها انهاردة وهيا بقت كويسة بس خلاص الحكم بعد بكرة ربنا يسترها
امل : ربنا معاها يارب دي بت غلبانه
عماد نظر حولة لاقي الست تجلس بحزن قام مسك ايديها وقاعدة بجانبهم وابتسم : مالك يا ست الكل حزينة ليه مش قولنا بلاش حزن
الست تنظر له بحزن ومش قادرة تعبر عن شي جواها ثم شاورت كأنها بتقول عايزة بنتي
عماد بصعوبة بالفهم : بنتك مالها
شاورت تاني كأنها بتقول : عايزه تشوفها
امل : شكلها عندها بنت وعايزها
شاورت تلك الست بلهفة وهزيت رأسها بالايجاب
امل : طيب اتكلمي قوليلنا هي فين واحنا نبعتلها أو نوديكي ليها
ماطط تلك السيده شفاتيها وكأنها تقول معرفش هيا فين
امل نظرت الي عماد : عندي فكرة
عماد : ايه هيا
امل نظرت لتلك السيدة بسعادة : بتعرفي تكتبي
الست بحزن شاورت بي ايديها وكأنها تقول لها مش قوي
امل : تمام مفيش مشكلة طيب حتي متعرفيش تكتبي اسم بنتك
الست مسرعا هزت راسها بالايجاب
امل : تمام اوووي هجبلك ورقة وقلم وتكتبي اسم بنتك بالكامل.واحنا هنحاول ندورلك عليها
الست فرحت وهزت رأسها بفرحة ثم جاءت إليها امل ومعاها ورقة وقلم : يالا يا ست الكل اكتبي هنا
مسكت الست القلم وكتبت وبعد ما خلصت اعطاءت لامل الورقة
امل اخدتها منها بسرور واول ما شافت الاسم تنحت واعطاءت لي عماد الورقة : شوف كدا الاسم دا
عماد نظر للورقة بصدمة : اني والدته نرمين معقول الصدفة الغريبة دي معقول
الست مش فاهمة شي عمالة تهز في رأسها بتحاول تتكلم
عماد قام الي مكتبه يبحث عن شي او صورة لنرمين ليتأكد أنها هيا من تقصدها ثم افتكر قسيمة الزواج واللي معا وعليها صورة لنرمين و جاسر
عماد خرج مسرعا إليها : هيا دي بنتك
الست ببكاء و سعاده هزت راسها بدموع من الفرحة
عماد : الحمدلله انك بخير هيا كمان محتاجكي لأنها هيا في كرب شديد ومحتاجة دعاكي ليها
والدته نرمين بتهز رأسها بخضة كانها بتقول فيها ايه حد يطمني
عماد : متقلقيش كل شي هيبقي بخير بس كل اللي طلبه منك حاولي تتكلمي عشان انا حاسس انك هتفيدي بنتك في حاجات كتير
والدتة نرمين هزت راسها بالموافقة
((عند رودي )))
رودي : عاش من شافك يا عمري بس انا زحلانه منك اوووي
جاسر بنظرة خبث وحاده : ليه زعلانه مقدرش ازعل القمر
رودي : سايبني وماشي تجري وراء المجرمة دي
جاسر بغضب : متغلطيش فيها
رودي بغل : ايه مش قابل عليها كلمة علي فكرة أنا خطيبتك وهنتجوز
جاسر : وهيا مراتي وام ابني
رودي بصدمة : هيا حامل منك ازاي دا اكيد ملعوب منها
جاسر : لا ابني انا ادري
رودي : وهتسيب الطفل دا هتخلف من مجرمة زي دي
جاسر : قولتلك متغلطيش فيها وهيا مش مجرمه
رودي بتجز علي أسنانه بغيظ : تمام وبعدين انت ناوي علي ايه خلاص هترجعلها وتسبني انا
جاسر بخبث : لا طبعا
رودي : ومال بتجري وراءها ليه من قسم للنيابة
جاسر : عشان هيا لسه علي ذمتي
رودي : يا سلام والله بي كلمة مش هتبقي مراتك انا مش قادرة افهم انت ليه متمسك بجوزكم دا ليه مطلقتهاش من يوم اللي حصل في الاول
جاسر : انا عايز كدا وهقف جنبها لاخر نفس عشان ابني أو بنتي اللي في بطنها
رودي حبت تلطف الجو مسك ياقته قميصه وبداءت تلعب في : بس انا برضو زعلانه منك
جاسر : ليه تاني
رودي : ازاي متقوليش اول واحدة انك فتحت اسمع من بره واخر واحدة
جاسر بابتسامة سخرية : معني كدا انك مش بتحبيني
رودي باستغراب : دا ايه علاقة بي دا
جاسر : لأن قبلتك كذا مرة وكنت مفتح وانتي ملاحظتيش دا اللي بيحب حد بيلاحظ كل حاجة في ان كانت حلوة أو وحشة لكن انتي مبتركزيش اصلا
رودي : لا والله لاحظت بس مرضيتش أسألك عشان مجرحكش خوفت اكون غلطانه
جاسر يرفع أحد حاجبية : اممم ماشي المهم ايه
رودي بابتسامة : ايه انت
جاسر بخبث : نفسي فيكي
رودي : وانا كمان يالا بقي عايزين نتجوز مشتقالك
جاسر خدها في حضنه وحط أيده داخل ملابسها من عند الظهر و بدأ يلمس كل شبر في ظهرها و هيا دايبة في أحضانه
جاسر : عايزة تبقي في حضني
رودي بهيام : اممم جدا
جاسر : وانا كمان ( وبدا جاسر يدخل معاها في مرحلة يعتبر أنها خيانه بكل المعاني لنرمين )
في الزنزانه تجلس نرمين علي الارض وهيا تحضن قدميها وتخبي رأسها مابين قدميها و تتذكر جاسر و كل همسة ولمسة منه كلامه اللي مطمنها وقفته جنبها رغم اي كلام
: مش بتمني حاجة يارب دلوقتي غير اني أخرج بسلامه من هنا وارجع لحضن جوزي واجيب ابني بالف سلامه وحشني القاعدة في راحة مع جاسر هو انا اه مقعدتش وملحقتش لما اتجوزته بس ليه ذكريات حلوة كتير قبل جوازنا فتره حبنا لبعض هيا فتره قصيرة بس فيها حب ومعاني كتير وحب مني لي يكفي العالم ومافي يارب يارب اجعلني دايما ملكة علي عرش قلبه واجعله دايما تاج علي راسي و سند في ظهري يارب العالمين ويارب اقف بجانبي في محكمة بكرة
(((في المنزل عند ايمان شقيقة سوزان )))
ايمان : يا بنتي ارجعي بقي لبيتك ايه يعني اتجوز عليكي
سوزان بنرفزة : خلاص اتخنقتي مني خلاص يومين والشقة الجديدة تخلص وانقل فيها ومش هتشوفي وشي تاني أبدا
ايمان : انتي عبيطة يا بنتي هو انا علي القاعدة انا مش عايزة واحدة زي دي تاخد مكانك بسهولة دي
سوزان : مين قالك اني هسيبلها حاجة
ايمان : هتعملي ايه
سوزان : لسه مش عارفة هعمل ايه بس هنا ( والتشاور علي رأسها ) في دماغ شغالة متنمش خالص واكيد هلبسهم في نصيبه قريب
ايمان : اممم عارفة دماغك دي انتي وبنت اختك المجنونه ورثكي في جنانك والغيرة بتقتلكم وبتخليكم متعرفوش تفكره وممكن تودو نفسكم في داهية زي ما رودي كانت هتعمل مع البنت دي مرات جاسر
سوزان بضحك : والله جدعة دي لما قالتلي انها سلطت عليها ناس في السجن قولتلها برافو وأنها شجاعة
ايمان باستغراب : برافو و شجاعة انتو مجانين
سوزان بضحكة عالية : ههههه هو في احسن من الجنان
(((في الاقصر )))
عماد : عمالة ارن علي جاسر تليفونه مغلق مش عارفة هنعمل وايه
امل : بكرة ناخدها معانا المحكمة
عماد : لا انا هاخدها واروح بيها افهمي حالا دا موضوع مهم اكيد هيثبت حاجات كتير ويارب تعرف تعبر بشي اكتر من كدا
امل : يارب خدها وروح طيب بسرعة
عماد : حالا يالا يا حاجة تعالي هنروح للمحامي
والدته نرمين هزت راسها بالموافقة
(((عند رودي ))
جاسر نائم و رودي نائمة علي صدره العاري : ياااه حضنك حلو اووي بس كان نفسي ميحصلش دا غير لما نتجوز
جاسر سرحان و ضميره بيائنبة وبيفكر في نرمين : سامحيني والله ماكان نفسي الوضع يوصل لي كدا بس ضعفت وكنت عايز اذلها بس النفس اماره بسوء مخنوق جدا هموت من الخنقة مش طايق نفسي ولا جسمي اللي لمسها
رودي وهيا بتلعب في شعر صدره : ايه يا روحي سرحان في ايه متبسطش معايا
جاسر شال ايديها بهدوء عشان ميحسسهاش بحاجة لانه لسه في تدبيرات في دماغه : لا مفيش يا عمري بس حاسس بخنقة يالا هقوم اخد شاور
رودي نظرت له بعدم فهم : خنقة اممم وبعدين معاك يا جاسر بس وحياتي لانسهالك بي طريقة ممكنه هتشوف (((في يوم المحكمة كانت تقف نرمين وراء الحديد برعب وقلق و خوف الدنيا )))
جاسر يقرب منه قبل دخول القاضي ويمسك ايديها ليطمانها : اطمني متقلقيش انا حاسس بخير
فهمي دخل وقف بجانب جاسر : ايه يا جاسر فينك مختفي من اول امبارح في حاجات كتير انهاردة هتبقي مفاجأة ومفاجأة كبيرة جدا لنرمين واسرار اكتر
جاسر بتوتر : كان عندي شغل
نرمين بفرحة : بجد يعني هخرج براءة فعلاً
يدخل القاضي الي قاع المحكمة ويقف الجميع و صوت يقول محكمة الشاهد الاول
القاضي : قول والله العظيم هقول الحق
الشاهد : والله العظيم هقول الحق انا البنت دي كلنا عارفين انها محترمة وفيها كل شي حلو وهيا علي خلق
بس منعرفش ايه اللي حصل اليوم دا بس ناس كتير بيقوله أنهم كأنه لسه شايفنها طلعة البيت يعني ملحقتش تعمل حاجة و ناس تقول لا دي بقالها كام يوم بدبر في قاتلة واديتو سم بطئ لحد كلمات وغزته الكلام كتير وكلام الناس مبيخلصش يا بيه والناس بتحكم بظاهر وقبل الحادثة احنا شوفتها في موقف ربنا يسترها علي بناتنا كلنا استغربنا لأن دي مش أخلاقها بس الشيطان ابن كلب بيضحك علي الإنسان بسهولة
القاضي : نادي علي الشاهد التاني
الشاهد التاني كان صاحب المحل سعد : والله العظيم هقول الحق انا البنت دي عرفتها فتره صغيرة بس بنت مشفتش في أخلاقها و بتحافظ علي نفسها وعلي شرفها انا طلبتها للجواز وهيا رفضته قالت أنا علي ذمته رجل وعمري ما اخونه حتي لو هو سايبني قولتلها اكيد انا مش عايز الغلط انا بعرض عليكي بس لحد ما تطلقي منه و توفي عديتك وبعدين انا تحت امرك رفضت قالت أنا هعيش للفي في بطني حتي لو ابو مش هيعترف بيه يبقي ازاي انسانه زي دي تخون
جاسر كان من ضمن الشهود : انا يومها كنت واقف معاها وهيا كانت بتتكلم في التليفون مع حد ولما سالتها مين قالت مرات اخويا عايزاني لأن ولدتي تعبانه تقريبا احنا كنا متحوزين بس قصتنا غريبة شوية ( وحكي جاسر اللي حصل يومها و فهمهم وضعة وقتها )
القاضي : نادي علي الشاهد اللي بعده
الشاهد كان صفاء : انا يا بيه مش بحب اتبلي علي حد انا هقول اللي شوفته انا قبل الحادثة كانت البت نرمين غائبة عن البيت فتره حتي امها راحت تدور عليها راحت مرجعتش المهم بعدها بي فتره رجعت وال ايه اتجوزت من رجل كبير وغني اووووي دا اللي سمعنا المهم جيت في يوم كنت نايمة معرفش ولا كنت فين اجي ادخل الاوضة الاقيهم أستغفر الله العظيم في وضع ميتشفش اصلا من الصدمة فضلت اصرخ اصرخ لحد ما الناس اتلمت وهما شافو كل شي بعنيهم يشهدو لكن ساعة يوم الحادثة انا كنت عند بيت اهلي مشوفتش حاجة زي زي الناس اتصدمت لما لاقيت الحكومة وخدها ومنزلين جثة عمرو من شقتنا بس
بينادو علي الشاهد الاخير : حمدية محمد احمد مسعود
نرمين بصدمه : امي دي امي
جاسر : امك ازاي امك هتبقي شاهده مينفعش
نرمين : ايوا امي اسمها دا
ثم دخل والدته نرمين الي قاع المحكمة وسط زهول الجميع وبالأخص صفاء الذي ماتت رعب عن مشاهده والدتة نرمين
القاضي : قولي والله العظيم هقول الحق
والدته نرمين :
يا تري ايه اللي هيحصل وماذا تقول والدته نرمين هل نطقت ام لا لا
وماذا ينوي جاسر لرودي
وايه الاسرار اللي هتظهر
توقعاتكم

العشرون من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close