recent
روايات مكتبة حواء

رواية بين قلبي وعقلي الفصل الثامن عشر 18 والاخير بقلم نور عصام

رواية بين قلبي وعقلي الفصل الثامن عشر 18 والاخير بقلم نور عصام 


 الفصل الثامن عشر والأخيييير

معتز. اتصل علي سامح وقاله ليه ماروحت عند ماما واتغديت معها
سامح. انا عندي مأموريه
معتز. المأموريه لسه بعد ساعتين علي ما تتحرك من مكانك يعني كان ف وقت تروح لمامتك تشوفها وتطمن عليها
سامح. انا روحت اوصل فرح عند امها قبل امشي
معتز. بعصبيه زياده قاله وليه ما وصلتها عند امك انته علي الاقل كانت تونسها شويه وريم تلاقي حد تتكلم معاه بدل ما هي لوحدها كدا وكمان ام مراتك عندها ولادها يعني مش محتاجه مراتك قوي يعني
سامج. مش عارف يرد يقول ايه
معتز. للاسف انتو الاتنين نسيتو امكم ونسيتو اللي عملته علشانكم
سامح. عمو انت عارف اننا مشغولين وغصب عننا
معتز. بصوت عالي قال مشغول عن امك مشغول تروح تشوفها نص ساعه مشغول تقول لمراتك روحي اقعدي ما ماما شويه مشغول تقول لمراتك روحي اقعدي مع ماما طول ما انا عندي مأموريه او خارج البلد لا بجد انت مشغول قوي لدرجه ان مش بتسئل علي امك تعرف بعد ما شوفتها اليوم وشوفت حالتها اقسم بالله لو اشوفك دلوقتي انت واخوك ادامي لقطعكم من الضرب علي اللي عملتوه فيها
سامح. اسف يا عمو بأذن الله لما ارجع هروح اشوفها
معتز. لا شكرا مش عاوز اشوف وشك انا هروح دلوقتي اخد امك واكتب عليها ومن اليوم مش هسيبها ابدا بقلمي نور عصام
سامح. طيب اهدي بس يا عمو وانا بس ارحع نتفق ويكون معنا رامي
معتز. بغيظ منه قاله نتفق علي ايه يا حضرة الظابط
سامح. عمو اهدي لو سمحت
معتز. اهدي يا عديم الدم لو شوفت امك وهي بتعيط والأكل عالسفر متلمسش كنت بكيت دم
سامح. زعل وقال انا بجد اسف وهكلم ماما دلوقتي
معتز. لا متكلمهاش علشان انا هروح انا وخالك دلوقتي واتجوزها وهخدها علي بيتي واعتقد انت عارف العنوان وياريت تبقي تكلم البيه التاني وتقوله وقفل ف وشه بقلمي نور عصام
سامح. زعل من نفسه علي تقصيره مع أمه وبعدين اتصل علي اخوه وقاله اللي حصل
رامي. احنا غلطا فعلا يا سامح لان الدنيا خدتنا وقصرنا مع ماما وبعدين قاله انا هتصل عليها دلوقتي
سامح. لا لا اكيد ماما نفسيتها تعبانه وكمان زي ما قولتلك خالو وعمو معتز هيروحو دلوقتي خليها تهدي شويه ونتصل عليها باليل
رامي. تمام يا سامح وقفلو مع بعض
معتز. اخد رامي وابوه والمأذون وراحو عند ريم خبطو
ريم. قامت وفتحت واتفاجئت بيهم
ابوها. دخل والكل وراه
معتز. ابتسم وقالها حرام عليكي بقا عندي اربعين سنه وكل زمايلي اتجوزو وخلفو وانا الوحيد اللي فيهم عانس ومال علي ايدها وباسها وقالها وافقي بقا وإلا بموت نفسي
ريم. وشها احمر ومش عرفه تقول ايه لانها اتفاجئت بيهم
ابراهيم. قالها حبيبتي خلاص بقا من انهارده مش هتعيشي لوحدك
رامي. قالها حني عالغلبان دا بقا
علاء. وقف جنبها وقالها حبيبتي واختي وبنتي الف مبروك
ولاء. اخدتها ف حضنها وقالت ربنا يسعد قلبك ويعوضك خير وبعدين قالتلها داليا اتصلت انهارده وقالت قولي ل ريم كفايه بقا واتصلت عليكي بس فونك كان مقفول وقالت والله لو انا ف مصر ما كنت سبتها ابدا لحد دلوقتي من غير جواز ودي بتكون اخت ايمن لو فاكرينها
علاء. ابتسم وقال يلا يا سيدنا الشيخ اكتب الكتاب
ولاء. همست وقالت تعالي نغير الاسود اللي لبساه دا
ريم. احرجت ودخلت معها لبست فستنان اسود بس كتير حلو وشيك
ولاء. يا بنتي حرام عليكي
ريم. معلش خليني علي راحتي
رامي. دخل وقالها امضي يا قلبي وفعلا تم ودموعها نزله
ولاء. الف مبروك حبيبتي
رامي. اخدها ف حضنه وقالها ربنا يسعدك يا قلب اخوكي وفجأه دخلت هدي وجريت عليها واخدتها ف حضنها ودموعها نزلت
ريم. اهدي يا ماما
هدي. كنت خايفه اموت وما اشوفك مرتاحه
ريم. بعد الشر عنك يا ماما
رامي. اخد ريم وطلع بيها برا
معتز. اول ما شافها وقف وراح عليها وقالها اقسم بالله كأنك بنت ف أواخر العشرينات وباسها من جبينها وقالها مبروك عليا انتي
ربم. ابتسمت بكسوف
علاء. باركلها وقالها دا بيتك واي وقت تحبي تيجي علي راسي واحنا دايما هنسأل عليكي بردو ومش هنسيبك بقلمي نور عصام
ولاء. بهزار قالت بس اوعي تزهئي مننا
ابراهيم. بارك لها وقالها ربنا يسعدك حبيبتي
وبعد انتهاء كل شئ الكل مشي
معتز. اخد ريم وراح مطعم فاخر
ريم. ليه دا كله مفيش داعي
معتز. حبيبتي معايا وبقت بتاعتي وتقولي مفيش داعي دا انا لسه هعملك فرح الكل يتكلم عنه وعن جماله
ريم. لا لا اوعي تعمل كدا
معتز. وحياتك عندي هعمل
ريم. ابتسمت
معتز. تسلميلي الابتسامه من احلي قمر
وبعد بعض الوقت راحو البيت
سعاد. طبعا كان عندها خبر من معتز فرحت بيهم ولكن كان سنها كبر
ريم. باستها وقالت ربنا يخليكي ليا
سعاد. طبطبت عليها وقالت ربنا يجعل ايامك كلها هنا
معتز. باس ايدها وهي طبطبت عليه وباركتله وبعدين قالت يلا خد مراتك واطلع شقتك
ريم. لا يا ماما احنا هنقعد معاكي
سعاد. لا يا قمر دي شقتك جاهزه ومش ناقصها غيرك وبصت لأبنها وقالت يلا خد عروستك واطلع ربنا يسعدكم
معتز. حط ايده علي كتف ريم وقالها يلا يا قلبي وطلعو وبس فتح الشقه شالها ودخل بيها
ريم. اتكسفت وقالت معتز
معتز. قلبه وروحه بين اديكي
ريم. بتلقائيه قالت حبيبي نزلني
معتز. قالها قولتي ايه
ريم. احرجت
معتز. لا لا انا كدا هموت اقسم بالله مستني اسمع الكلمه دي من سنين ودخل بيها اوضة النوم بقلمي نور عصام
ريم. لقت اوضه جديده ومنظمه اوضة عرايس فعلا ولقت صورتها معلقه عالحيطه ابتسمت وبصتله
معتز. قالها حبيبتي ودي شقتها اللي جهزتها من سنين بس الاوضه غيرتها من يومين لما قررت اننا خلاص لازم نتجوز وصوره حبيبتي فيها من فتره طويله وبعدين بصلها وبمرح عمل انو هيوقعها
ريم. حاسب يا مغتز
معتز. هههههه وبعدين قالها تفتكري اني ممكن اوقعك
ريم. وقعتني من زمان قوي
معتز. نعم نعم مين فينا اللي وقع التاني
ريم. انته طبعا
معتز. لا انتي
ريم. لا انت
معتز. نزل بيها عالسرير ومال عليها وقالها نورتي بيتك وحياتي كلها نورتي قلبي اللي اشتاق سنين لحبك وحضنك ومال علي شفتيها بشفتيه ليبث لها شوقه وعشقه لها سنين بقلمي نور عصام ونسيبهم مع بعض شويه دا حب وعشق سنين ومينفعش نقعد معهم هييييييح 😍
هدي. الحمد لله انا كتير مرتاحه باللي حصل
ابراهيم. ومين سمعك يا هدي بس ياريتها كانت فاقت من بدري
هدي. النصيب بقا ربنا يسعدها
ابراهيم. امين يارب
رامي. اتصل علي جده
ابراهيم. اهلا رامي ازيك اخبار ايه
راني. الحمد لله يا جدو انت اللي عامل ايه وتيتا
هدي. ردت وقالت بخير يا حبيبي الحمد لله
رامي. جدو ماما فين دلوقتي
ابراهيم. راحت مع عمك معتز بيته
رامي. يعني اتصل عليها ولا ايه
هدي. لا يا حبيبي اتصل عليها بكرا بأذن الله
رامي. حاضر يا تيتا انا بس كنت عاوز اكلمها واتطمن عليها
هدي. عرفه يا حبيبي بس خليهم علي راحتهم
رامي. بهزار قالها ماشي يا دودو وشكلي كدا انتي عاوزه
هدي. فهمت عليه وقالت قبل يكمل عاوزه ايه يا قليل الأدب انته
رامي. هههههه انا قولت حاجه يا تيتا
ابراهيم. بس بقا ياواد احرجت تيتا
رامي. هههههههه ماشي ليلتكم سعيده بس بلاش تتشاقي قوي ياجدو علشان صحتك بقلمي نور عصام
هدي. اقفل ف وشه قليل الأدب دا
رامي. مش بقولك مستعجله يا تيتا
ابراهيم. امشي يلا وضحكو وقفلو
عند ريم ومعتز
معتز. بكل حب قال انا اسعد راجل ف الدنيا كلها ربنا يخليكي ليا حبيبتي ونور عيني وعدل وشها ليه
ريم. بصتله وهي محرجه
معتز. لا ابوس ايدك انا مش عاوز كسوف انا مصدقت
ريم. قالت ربنا يسعد قلبك ويخليك ليا
معتز. بحبك وبموت فيكي
ريم. وانا كمان بحبك
معتز. لا لا كدا كتير وانا لازم اشوف حل
ريم. هتعمل ايه
معتز. هعمل كدا وانقض عليها مره اخري
واشرقت الشمس بنور ربها
معتز. صحي وقام قعد جنب ريم وبص علي وشها ومال عليها وباسها
ريم. فتحت عيونها وقالت صباح الخير يا روحي
معتز. ضحك وقالها صباح الورد يا قلبي
ريم. طيب يلا نجهز وننزل علشان ماما
معتز. قالها حبيبتي انا اليوم هروح الشغل
ريم. الشغل انهارده
معتز. حضنها وقالها معلش بس لازم اروح واخد اجازه علشان عاوز اعمل فرح كبير واعزم فيه كل اصحابي وزمايلي
ريم. لا لا فرح ايه مش عاوزه حاجه
معتز. مش هينفع دا انا مستني اليوم دا من زمان
ريم. علشان خاطري
معتز. قالها خلاص نعمل حفله كبيره موافقه
ريم. أمري لله
معتز. حضنها وقالها انا عاوز اخليكي اسعد واحده ف الدنيا كلها
ريم. بكل حب وراحه قالت وجودك جنبي كفايه عليا مش عاوزه حاجه تانيه وكفايه اني اشوف ف عيونك حبك ليا
معتز. بخبث قالها عيوني بس
ريم. اتكسف وقالت متبقاش رخم بقا
وبعد بعض الوقت
معتز. نزل وراح شغله و ريم قعدت مع ماما سعاد يتكلمو وبعد شويه ولادها اتصلو عليها وباركولها
سامح الكبير. اتصل عليها وباركلها
ابوها وامها صبحو عليها وكانو كتير مبسوطين علشانها
ريم. قامت جهزت الاكل واهتمت بحماتها وعطتها الدوا
سعاد. بصتلها
ريم. مالك يا ماما ايه اللي جواكي وعاوزه تقوليه
سعاد. بصراحه اتمني اشوف عيال ل معتز
ريم. حست بظلمها ل معتز وامه وعيونها اتملت دموع وقالت ان شاء الله لو في نصيب هتشوفيهم
سعاد. قالتها متزعليش مني
معتز. فتح ودخل وهما ما حسو بيه ولكن سمع كلامعم
ريم. ردت وقالت انا مش زعلانه منك يا ماما بالعكس دا حقك وحق معتز وانا بس يجي هكلمه واهقوله لو عاوز يتجوز انا معنديش مانع دا حقه انو يخلف ويكون عنده عيال بقلمي نور عصام
معتز. دخل وقال واتجوز ليه وانا متجوز بقالي كام ساعه هو انا لحقت وراح عليها وضمها بقوه وقالها لو ولادي مش هيكونو منك مش عاوزهم انا بحبك ووجودك جنبي مكفيني ومقدرش استغني عنك
ريم. دا حقك يا معتز
معتز. لو كنت عاوز عيال من غيرك كنت اتجوزت من زمان
ريم. معتز ماما معها حق وانا اكيد فرصة الحمل عندي بقت ضعيفه دا لو ماكانت خلاص معدومه
معتز. وانا مش عاوز عيال وعاوزك انتي وبص لأمه وقال الموضوع دا مش عاوز افتحه تاني وبعدين قال انا حجزت ف فندق علشان الحفله بكرا وعزمت كل اصحابي وزمايلي وطبعا كلمت ورامي وسامح وجني وكل العيله وكمان استاذ علاء ومراته وبص ل ريم وقالها حبيبتي لو انتي عاوزه تقولي لحد معين تمام مفيش مشكله
ريم. لا ابدا وبعدين قالت والله ما كان فيه داعي لدا كله
معتز. حبيبتي انا عاوز افرح بيكي ومعاكي ايه المشكله
ريم. اكتفت ببتسامه
معتز. ايه مش هتغدونا بقا
ريم. عيوني ودخلت المطبخ
معتز. راح علي امه وقاله حبيبتي كل شئ نصيب انتي بس ادعيلي
سعاد. ربنا يرزقك يا ابني بالذريه الصالحه ويسعد قلبك
معتز. باس ايدها وقالها ربنا يخليكي ليا حبيبتي
ريم. قالت يلا الأكل جاهز اتفضلو
اتجمع الكل عالسفره
معتز. بهمس ل ريم قالها بحبك
ريم. وشها احمر ومش عرفه تتكلم
سعاد. ضحكت وقالت علي فكره انا سمعت
معتز. بمرح قال وايه رأيك يا ماما
سعاد. الرأي مش رأيي انا وبصت ل ريم
ريم. قامت
معتز. ههههههه ولحقها قبل تمشي وقالها اقعدي يا قلبي كلي
وتاتي يوم في الحفله
ريم. كانت لابسه فستان ابيض ضيق من فوق ونازل واسع بعض الشئ مع لون عيونها وشعرها الطويل كان تجنن ومعتز قالها انا غلطان اني عزمت الكل ايه رأيك نهرب
ريم. ضحكت وقالت عيونك الحلوه اللي دايما شيفاني حلوه
معتز. حضنها وقالها انتي فعلا حلوه وانا بحسد نفسي عليكي
ربم. مش قوي كدا
معتز. واكتر من كدا حبيبتي وباسها من جبينها وبعدين قالها تعالي اعرفك علي اصحابي ومسك ايدها
ريم. بصتله وقالت بحبك
معتز. بلاش ارد عليكي دلوقتي لان ردي مش هيعجبك حاليا
ريم. اتكسفت لانها فهمته
معتز. كان عازم كل اصحابه من ايام الدراسه وكمان اصحابه ف الشغل
عمر. دخل وقال زيزو حبيبي أخيرا وسلم عليه وباسه
معتز. قال ل ريم دا عمر الشهاوي كان زميل دراسه ودي
ريم. قالت د نور الشهاوي وحضنو بعض
معتز وعمر اتفاجئو انهم يعرفو بعض
ريم. قالت دي كانت زميلتي يالثانويه بس كانت علمي
د نور. قالت كنا احنا الاتنين حديث المدرسه البنتين اللي اتجوز ف سن صغير وكتير كنا نحب بعض ونتكلم لكن الدنيا لهتنا
معتز. طيب كويس انكم طلعتو تعرفر بعض وفرتو علينا التعارف
عمر. هههههه وبعدين قال ايه العيال كلهم جاين
معتز. انا قولتلهم كلهم ولو مجوش هحبسهم ودخل
ادهم وأسر ودول ظباط شرطه وزملاء معتز وعمر ومعهم زوجاتهم نور وكارما واتعرفو علي نور وريم وبعد شويه وصل عصام وملك وبعدهم زياد ومريم وشويه واحمد وهمسه وبعد دقائق آدم وليلي وفارس وعشق ويوسف ونور وهدي ومحمد وادهم وشهد وسليم وشمس وعلي ودهب ودول ابطال رواياتي كلها حبيت اذكرهم بما ان مر عمر وقت طويل عليهم من الزمن بقلمي نور عصام
معتز. كان فرحان وسعيد بوجود اصدقائه وهما كمان والكل بارك وهني وكلهم مع بعض اخيرا يارجل اتجوزت ودخلت القفص
معتز. قال بفرحه مش اي قفص دا قفص غالي قوي
كلهم. ربنا يسعدك يا معتز بحد انت تستاهل كل خير
وبعد شويه قامو رقصو كل واحد مع زوجته
رامي وسامح كانو موجودين ومبسوطين لفرحة امهم وبعد شويه راحو عليها وحضنوها مع بعض بقلمي نور عصام
ريم. ضمتهم اكلحضنها بقوه وقالت ربنا ميحرمني منكم ابدا
علاء وولاء وسامح وزهره كانو فرحانين ل ريم
وبعد انتهاء الحفله
معتز. اخد ريم الغرفه اللي حجزها بالفندق
ريم. بفرحه قالت ربنا يعوضك خير حبيبي ويسعد قلبك دنيا اخره بقلمي نور عصام
معتز. انا بحمد ربنا انك معايا وف حضني ومش عاوز حاجه تانيه وقرب عليها وباسها بوسه طويله افقدتها صوابها وذهبو معا الي عالم خاص بيهم وحدهم 😏
ومرت الأيام
ريم. كانت تعبانه
معتز. مالك ياروحي
ريم. ولا حاجه بس تعبانه شويه
معتز. طيب تعالي نروح للدكتور يلا قومي اجهزي
ريم. لا لا مش مستهله شويه برد عادي يعني
معتز. يا بنتي قومي
ريم. خلاص والله انا كويسه وراحت قعدت مع ماما سعاد
وتاني يوم
ريم. خرحت شاورت لتاكسي بس ما وقف مشيت شويه وراحت ركبت المترو لان كانت المحطه قريبه
معتز. شافها واستغرب وقال ف نفسه ياتري ريم رايحه فين وركن ونزل من عربيته وطلع سلم المترو بس ما لحقها لان المترو وصل
ريم. ركبت وهو كمان ركب بس غير عربيه وبعد شويه نزلت
معتز. حاول يشوفها بس مش عارف من زحمة الناس الموجوده وبعدين شافها جري بسرعه
ريم. مشيت ف الشارع واتكلمت ف الفون وبعد دقائق دخلت مدخل عماره واتفاجئت بحد بيمسك دراعها اتخضت والتفتت
معتز. بصلها
ريم. بتوتر قالت معتز
معتز. ممكن افهم رايحه فين وكمان من غير ما تقوليلي
ريم. بصتله وقالت طالعه فوق
معتز. ايوا فين يعني
ريم. قالت ليه النظره اللي ف عيونك دي
معتز. اعتقد نظرة خوف وقلق علي مراتي اللي خرجت بدون علمي
ريم. طيب ممكن تهدي بس شويه
معتز. ريم اتكلمي علطول انا مقضي يوم زي الزفت ف الشغل
ريم. بزعل من صوته العالي قالت طيب ممكن تطلع معايا فوق بس شويه لان خلاص اتأخرت ومسكته من ايده
معتز. طلع معها وهو علي اخره وبعدين لقاها دخلت عيادة نسائيه بصلها واستغرب وبعدين قالها انتي تعبانه
ريم. يعني
معتز. بزعل منها قالها طيب ليه مقولتليش قبل ريم ترد
الممرضه. قالت مادام ريم اتفضلي
ريم. دخلت ومعتز معها
الدكتوره. كشفت عليها وقالت زي ما اتوقعتي يا مدام ريم فعلا فيه حمل رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام
معتز. فتح عيونه وابتسم واحاسيس ملخبطه جواه فرحه استغراب عدم تصديق مش عارف يركز ولا يستوعب اللي سمعه
الدكتوره. ضحكت وقالت الف مبروك يا حضرة الظابط
معتز. بص ل ريم وباسها من ايدها
الدكتوره. طبعا احنا وضعنا صعب شويه
معتز. ليه كدا
الدكتوره. متقلقش مع المتابعه والالتزام كل شئ هيكون كويس
معتز. اتنهد وقال الحمد لله اهم حاجه عندي صحة ريم
الدكتوره. ان شاء الله خير وبعد التعليمات الازمه مشيو
معتز. حضن ريم وقالها انا مبسوط قوي اني هيكون عندي طفل منك بجد حاسس اني هموت من الفرحه بقلمي نور عصام
ريم. بادلته الحضن وقالت انا اتمنيت اسعدك ودعيت ربنا ليل نهار انو يرزقنا بطفل مع بعض
معتز. ليه مقولتليش انك شاكه تكوني حامل
ريم. خوفت اقولك وتفرح ويكون شكي مش ف محله مكنتش هتحمل اشوفك وقتها بعد
معتز. قاطعها وقالها انا عمري مازعل منك انتي كل حياتي
وما اسرع الايام
ريم. تعبت وكانت بتولد وحالتها صعبه
معتز. واقف قلقان ودموعه مش قادر يسطر عليها
رامي وسامح وكل العائله موجوده وقلقانه وخايفه علي ريم
وبعد فتره طويله من القلق والخوف والتوتر خرجت الممرضه وقالت المدام بخير متقلقوش وعطتهم الولد
معتز. شال ابنه وباسه وأذن ف ودنه
رامي وسامح. باسوه وقالو عيونه ملونه لينا ول ماما بس كل ملامحه تشبهك يا عمو معتز
وبعد شويه خرجت ريم وبعد الاطمئنان عليها
ريم. بصت ل معتز بحب وقالت ابني فين ثمرة حبك وصبرك عليا سنين بقلمي نور عصام
معتز. عطاها الولد وحضنها وباسها من جبينها وقالها حمدلله علي سلامتك ياعمري كله ربنا يخليكي لينا وميحرمني منك ابدا ومالو هما الاتنين علي الولد وباسوه من خده
وزي ما قولت ف البدايه حاله إجتماعيه وواقعيه ولكن أحداثها من وحي خيالي
اتمني تكون عجبتكم وأكون قدمتها بشكل كويس
لكم مني كل الأحترام والتقدير كل متابعيني واعضاء جروبي
رواية بين قلبي وعقلي بقلمي
أقل من ألف تعليق هلم عليكم الجروبات اللي جنبنا ومش هنزل روايه جديده انا بقولكم اهو
google-playkhamsatmostaqltradent