اخر الروايات

رواية الاعمي الفصل الثامن عشر 18

رواية الاعمي الفصل الثامن عشر 18


نرمين بخوف و بتبعد : انا عملتلك ايه عايزة مني ايه

تقترب منها الست بحده ثم تمسكها من شعرها وتضربها ضرب مبرح وسط سكوت جميع المجرمين بدون اي تدخل
نرمين ببكاء : حرام عليكي انتي بتعملي معايا كدا ( ثم تنظر للستات معاهم ) حد يحوش عني الحقوني
الست بغل : محدش يقدر يحوش عنك اللي هيقرب هقطعه معاكي بسكينه دي
نرمين تنظر لسكين بخوف : لا لا ابوس ايدك حرام عليكي انا حامل
الست : حامل هههه وايه يعني
نرمين ببكاء تهرب من تلك السيدة الي باب الزنزانة وتنظر الي احد العساكر من تلك الشباك الموجود بلباب : يا عسكري يا عسكري انتو فين الحقوني ( ثم تأتي الست من خلفه و تمسكها مش شعرها بحده
نرمين بصريخ : اااااه اااه حرام عليكي سبيني بقي
(((في مطعم يجلس جاسر و المحامي )))
جاسر : وبعدين يا متر مفيش امل
المحامي : مش هكدب عليك موقفها صعب اوووي
جاسر : قولي اي حل طيب قولي اعمل إيه انا لازم أخرجها من المكان دا نرمين في بطنها ابني ( ثم سكت لحظات وغمضت عيناه بوجع ) وهيا عمري كله رغم اني مش عارف اي حاجة ولا عارف ايه اللي بيحصل بس هيا هتفضل حبيبتي
المحامي : أن شاء الله كل اللي بيتقال عليها دا كلة هيطلع كدب و تلفيق ونحاول اثبت براءتها أن شاءالله
جاسر بلهفة : ايوا يا ريت يا فهمي لازم تخرج في اقرب وقت
المحامي : انا هعمل شغلي واللي عليا و باذن الله تخرج انا هجيب الخيط من أوله
(((في الزنزانة )))
بعد ضرب شديد من تلك السيدة لنرمين وقعت نرمين علي الارض فاقدة للوعي تمام وكانت تنزف صرخت أحد السيدات الي العسكري : حد.يلحق الست بتنزف هتموت
بعد حوالي ساعة في المطعم رن هاتف جاسر : الو مين
شخص : احنا من مستشفي السجن مرات حضرتك في المستشفي حاليا بتنزف و حالتها صعبه اووي
جاسر برق و قام وقف مكانه : انت بتقول ايه و دا حصل ايه ومن ايه انا جاي فورا ( وبداءه يلم حاجة من علي الطرابيزة بلهفة )
المحامي : في ايه يا جاسر
جاسر بلهفة : نرمين في المستشفي ( ثم ذهب مسرعا )
((( في القصر )))
امل : انا عايزة امشي من هنا يا عماد
عماد : دا بيتك من دلوقتي يا امل
امل : لا مش بيتي دا بيت ام ابنك
عماد : مفيش الكلام دا انا خلاص طلقتها ومبقاش ليها حاجة هنا غير ابنها وبس
امل : انا مش عايزة مشاكل بسببي اكتر من كدا
عماد : شششش اسمعي الكلام تعبتي قلبي معاكي
امل بحب : سلامه قلبك ياقلبي
عماد ابتسم واخد امل في حضنه ثم رن هاتف عماد وابتسم : دا اخرت صبر جاسر ( ثم رد عليه ) الو ايه يا جاسر ايه بتقول ايه ازاي دا حصل طيب انا جيلك سلام
عماد مسرعا : انا لازم امشي خلي بالك من نفسك
امل بقلق : في ايه طيب ماله جاسر
عماد : لا دا مش جاسر دي نرمين تعبانه في مستشفى السجن ربنا يستر بقي.
امل بحزن : لاحول ولاقوة إلا بالله ابقي طمني طيب
عماد وهو يذهب : حاضر حاضر
امل تنظر إلي عماد بقلق : ربنا يسترها معاكي يا نرمين و ينصرك يارب
(((في السجن ظابط يحقق مع تلك السيدة اللي ضربت نرمين ) : قوليلي ايه الدافع اللي خلاكي عملتي كدا فيها
الست : هيا اللي جرت شكالي واسال كل الحريم اللي معانا
الظابط يرفع أحد حاجبية : انتي عايزة تفهميني أنها جرت شكالك من غير سبب
الست : اه ضربتني روحت ضرباها كنت بدافع عن نفسي تسببها تضربني
الظابط : ضربتك تقومي انتي ضربها لحد ما توصليها للي هيا في دلوقتي و تخليها تنزف و ممكن تجهض
الست ببرود : اللي حصل بقي
الظابط بغيظ : عسكري عسكري
العسكري دخل : تمام يا فندم
ظابط : خدي البت دي شهر انفرادي لحد ما نشوف اللي مرميه في المستشفي دي
الست : مظلومة يا باشا هيا اللي ضربتني
(((في المستشفي )))
جاسر بزعيق : مراتي فيها ايه انا من حقي افهم
الدكتور : استعرضت لضرب مبرح ادي الي نزيف
جاسر بصدمه : ضرب مين اللي ضربها قولي دا انا هخرب الدنيا علي دماغ اكبر لأصغر واحد في السجن ازاي يحصل دا
الدكتور : هيا وبنت اتخنقت مع بعض
جاسر : هيا كويسة و ابني
الدكتور : الحمدلله هما الاتنين بخير
(((في السجن )))
جاسر لظابط بزعيق : ممكن اعرف ايه اللي حصل دا
الظابط ببرود : ايه اللي حصل يا جاسر باشا
جاسر : مراتي اضربت واتهانت ممكن اعرف ازاي وانت ايه لازمتك هنا
الظابط : معلش ابقي اروح احميها في الزنزانة
جاسر : حضرتك بتتريق انت مش عارف دي مرات مين
الظابط : عارف طبعا بس هيا هنا زيها زي اي متهمة كل اللي اقدر اعملو اني اعاقب اللي عمل كدا ودا بالفعل اللي عملتوا قبل ما حضرتك تيجي
جاسر بغيظ : اممم بقي كدا طيب انا عن عايز اقعد مع البنت دي
الظابط : مينفعش
جاسر : اممم ماشي بس انا مش هعدي الموضوع دا بساهل ولازم اعرف مين اللي وراء
الظابط : براحتك عن اذنك عشان وراءيا شغل
(((بعد اسبوع في الحارة عند صفاء )))
(((صفاء في المطبخ الباب بيخبط تخرج صفاء لتفتح الباب وكانت ترقص وتغني عندما فتحت الباب كان رجل غريب عليها )))
صفاء باستغراب : مين انت
فهمي : انا فهمي المحامي
صفاء بعوجت شفاتيه : نعم يا سيادة المحامي
فهمي : ممكن اتكلم كلمتين معاكي
صفاء : بس لامواخذة انا قاعدة لوحدي
فهمي ببرود دخل الشقة بدون إذن وبداءه ينظر حولة : عادي وايه المشكلة انك لوحدك افتحي الباب ونتكلم عادي
صفاء بتمصمص في شفاتيه باستغراب : ها افتح الباب أمن وماله نفتحه
فهمي جلس وأمامه صفاء في انتظار أنه يفتح حديث :ها يا بيه خير
فهمي : قوليلي بقي انتي ايه اللي حصل بظبط في يوم الحادث
صفاء : انا اللي حصل حكيته لنيابة معنديش كلام تاني أقوله
فهمي : وانتي ايه اللي جابك في وقت متأخر زي دا من عند بيت اهلك ليه مش قاعدتي عند بيت اهلك لحد الصبح ليه تيجي الوقت المتاخر دا
صفاء بتوتر : ها عادي جيت قولت بدل ما نرمين تقعد لوحدها و دي بنت بنوت و قبل كدا حصل اللي حصل و فضايح في الشارع قولت كفينا فضايح لحد كدا كفاية جوازتها اللي منورة ضهرنا دي
فهمي : ازاي انتي عارفة أنها متجوزة و ازاي بتقولي جيتي من عند اهلك عشان هيا بنت بنوت و ميصحش تقعد لوحدها
صفاء بتوتر : ها لا أصل يعني مش عارفين هيا بنت ولا لا ومحدش في الشارع عارف انها متجوزة
فهمي يرجع بضهره علي الكرسي بشك : اممم طيب وحماتك
صفاء توتر اكتر : مالها حماتي
فهمي : هيا فين وليه مختفية وليه محدش بيسال في اختفاءها دا
صفاء : انا ايه عرفني متسالو بنتها خفيتها فين انا مالي انا تلاقيها حبساها عشان عرفت فضايحها وكانت ناوية تموتها عشان جبتلها العار
فهمي : والدتها اللي قالت كدا
صفاء : اه ياما قالتلي نفسي اخلص من عارها فضحتني وخلت راسي قد السمسمة
فهمي : اممم ماشي بس المحكمة هتحتاجك تشهدي بعد بكرة
صفاء : اشهد مشهدش ليه
فهمي : ماشي انا لازم امشي عن اذنك
صفاء بابتسامة بخبث : اذنك عندك يا خويا ( ثم ذهب فهمي و سرحت صفاء : لسه ياما هتشوفي علي أيدي يا نرمين
في المستشفي يجلس جاسر مع نرمين وهيا تبكي : هياخدوني انهاردة من المستشفي هرجع تاني للسجن انا مرعوبة يا جاسر مرعوبة
جاسر بيمسح علي شعرها بحنان متقلقيش يا عمري انا جنبك وهفضل عمري كله جنبك
نرمين ببكاء : انا خايفة من الحكم بعد بكرة تفتكر الشهود هيقوله ايه
جاسر : اكيد الحق
نرمين : يارب يوقفلي ولاد الحلال فينك يا امي محتاجة دعاءكي ليا اووي ومحتاجكي انتي جنبي محتاجة حضنك محتاجة كلامك اللي بيريحني
جاسر حضنها و يملس علي ظهرها بحنان : انا جنبك و في حضنك حبي ليكي امانك عايزك تبقي واثقة اني عمري ما هتخلي عنك رغم اي ظروف هفضل سندك و ضهرك برضاكي أو غصب عنك انتي ليا وانا ليكي وهنسي كل اللي فات وهاجي علي نفسي و رجولتي عشان حبي ليكي
نرمين ببكاء اكتر : رجولتك هو انا جيت علي رجولتك انت مصدق اللي سمعته عني انت عارف ان دي اخلاقي
جاسر مسرعا مسح دموعها : لا طبعا مش مصدق بس لو دا فعلا انا هنسي كل شي انا حتي موضوع حملك مني مش راضي افتحه في الوقت الحالي
العسكري : الزيارة خلصت
جاسر قام : هيجيلك تاني بكرة سلام
نرمين ببكاء وانهيار : سلام متتاخرش عليا
(((في موعد المحكمه والنطق بالحكم ))
القاضي : نادي علي الشاهد يا بني
يدخل أحد الشهود الي قاع المحكمة
القاضي : قول والله العظيم هقول الحق
الشاهد : والله العظيم هقول الحق
القاضي : قول يا بني اللي تعرفه
الشاهد ينظر لنرمين في القفص : استغفر الله العظيم الواحد مش بيحب بتكلم علي ولايا بس دي شاهده لازم اشاهدها البنت دي كانت محترمة معرفش مرة واحدة كدا حالها اتشقلب وماشيها بقي بطال ناس تقول من الفقر وناس تقول عشان كانت عايزة تجيب فلوس عشان عمليه ابن اخوها الله يرحمه لحد قبل الحادثة بفترة لقوها استغفر الله العظيم في وضع مش تمام مع القتيل وكلنا شوفنا بعنينا
نرمين بتنظر جاسر اللي كل حرف يعتبر برصاصة بتنضرب في قلب جاسر صرخت نرمين باعلي صوتهم : لا والله محصل انطقي يا صفاء قولي انك اتبليتي عليا قولي اني انا اللي شوفتك في الوضع دا انطقي جاسر والله محصل متصدقش
جاسر ينظر في الأرض بقهره
القاضي : اسكتي يا متهمة مش عايز دوشة كمل يا شاهد
الشاهد : بس يا بيه لحد يوم الجريمة منعرفش ايه اللي حصل بس اللي فهمنا برضو أنها طلعة حامل منه وقتلته عشان مش راضي يعترف باللي في بطنها وكانت هتتفضح
عند تلك الجملة نظر جاسر لنرمين بجرح
القاضي : الحكم بعد المداولة
وبعد حوالي نصف ساعة يدخل القاضي : محكمة حكمت المحكمة علي المتهمة نرمين ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ بعد الاطلاع علي الاوراق و سماع الشهود بالاعدام شنقا وهذا بعد وضع جنينها رفعت الجلسه
نرمين بصريخ : لا لا لا انا براءية انا معملتش حاجة حرام عليكم حرام
جاسر بصدمة : ايه

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close