recent
روايات مكتبة حواء

رواية بين قلبي وعقلي الفصل السابع عشر 17 بقلم نور عصام

رواية بين قلبي وعقلي الفصل السابع عشر 17 بقلم نور عصام 

 الفصل السابع عشر

ريم. صحيت علي رنة فونها فتحت وردت
سعاد. صباح الخير
ريم. صباح النور مين حضرتك
سعاد. انا سعاد والدة معتز
ريم. اهلا بحضرتك ازيك يا طنط
سعاد. الحمد لله حبيبتي ممكن نتقابل
ريم. خير يا طنط
سعاد. خير ان شاء الله اتمني مترفضيش
ريم. حاضر يا طنط
سعاد. تسلمي حبيبتي
ريم. تحبي نتقابل فين
سعاد. معلش ممكن تيجي البيت لاني مش هقدر انزل
ريم. البيت
سعاد. متقلقيش انتي عرفه ان معتز مش هنا
ريم. بس يعني
سعاد. لو تحبي هاتي حد معاكي بس بالله عليكي
ريم. قاطعتها وقالت حاضر يا طنط بس قوليلي اسم الشارع انا عرفه انكم قريبين من بابا بقلمي نور عصام
سعاد. قالتلها اسم الشارع وقالتها انا هخلي جني تقابلك تحت البيت
ريم. تمام وقفلت
ريم. بعد شويه جهزت ونزلت استأذنت من ولاء لان سهير اتوفت ف خلال 10 سنوات الماضيه
ولاء. روحي حبيبتي وقالتها راجعي نفسك تاتي ياربم معتش ف العمر قد اللي راح وبعدين قالتلها كتر خيره مستنيكي كل السنين دي وبمرح قالت دا لو انا كنت اتجوزت اربعه ولا عبرتك
ريم. ابتسمت وقالت مش هتأخر ومشيت
وبعد بعض الوقت وصلت
ريم. لقت بنت نفس الوصف اللي قالهولها معتز من قبل واقفه وبتشاور لها قربت عليها وعرفتها لانها فيها شبه شويه من معتز
جني. راحت عليها وابتسمت وقالت انا جني وانت ريم صح
ريم. ايوا انا وسلمو علي بعض وطلعو
جني. فتحت الباب ودخلت وقالت نورتينا يا قمر والله ما مصدقه انك عندك ولدين وكبار كمان
سعاد. سمعتها وقامت وقالت ربنا يحفظها ويحرصها
ريم. راحت عليها وسلمت وقالت ازيك يا طنط
سعاد. فرحت لما شافتها واعجبت بجمالها وهدوئها وشدتها عليها وحضنتها وقالت له حق معتز يستناكي عمره كله
ريم. ربنا يخليكي يا طنط
سعاد. قالت اتفضلي حبيبتي وقالت ل جني روحي اعملي حاجه للقمر
حني. حاضر يا ماما ومشيت
سعاد. حبيبتي اخبارك ايه واخبار ولادك
ريم. الحمد لله بخير
سعاد. طيب ممكن نتكلم شويه معلش اني جبتك هنا بس والله زي ما انتي شايفه انا مش حمل خروج وكمان عرفه ان معتز مش هنا وبإذن الله هيجي علي أخر النهار او بكرا بقلمي نور عصام
ريم. ولا يهمك يا طنط ربنا يعطيكي الصحه
سعاد. تسلمي حبيبتي وبعدين قالت حبيبتي انا اول مره اشوفك وبجد حبيتك ودخلتي قلبي برغم رفضك ل معتز
ريم. انا مش رفضاه يا طنط انا
سعاد. قاطعتها وقالت انا فهماكي ياريم بس كفايه كدا انتي بتعذبي نفسك وبتعذبي كل اللي بيحبوكي
ريم. ليه بس كدا انا بحاول اسعد الجميع بس غصب عني زعلهم مني
سعاد. تعرفي يا ريم انا لما جوزي مات اتقدملي كذا واحد بس انا رفضت عرفه ليه لاني وقتها كنت كبيره وولادي مش صغيرين وكمان مش حلوه قوي يعني وكل الي اتقدمولي يا اما واحد ملطلق يا اما ارمل وف الحالتين عوزيني اخدم ولادهم فاخترت اخدم ولادي لان عمره ما هيحب ولادي زي ولاده ابدا رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام انا مش بفرض عليه يحب ولادي زي ولاده لان ف حاجه اسمها اولويات وبعدين دول هيكونو ولاده واغلي شئ عنده بالدنيا لكن كنت هحس دايما اني مقصره مع ولادي انا مش بلوم الست اللي تتجوز وتربي ولاد غيرها بالعكس ربنا يهديهم ويهدينا ويجازيهم خير بالمعامله الحسنه ليهم جميعا وبغدين قالتلها تعرفي لو كنت وافقت واتجوزت كان ممكن اخلف وولادي دول كانو هيتعبو ف حياتهم لان كان هيبقي ف تفرقه بين الاولاد ودا هيكون غصب عني للاسف دي الحقيقه ومنقدرش ننكرها واي ست بنفس الوصف اللي قولته الله يكون ف عونها لكن انا وقتها رفضت لاني ملقتش حد يحبني ملقتش حد شاريني وعوزني انا فعلا الكل عاوز يتجوز ست تسد احتياجاته وتشبع رغبانه وتقوم بواجبها نحو ولاده لان هو دا السبب الرئيسي للجواز مني وقتها لكن اكيد مع الايام كان هيكون ف بينا عشره وحب العشره والتعامل
ريم. بصتلها
سعاد. لكن انتي يا ريم الكل كان ومازال عاوزك انتي لشخصك انتي بيحبوكي انتي وكلهم حبو ولادك علشان خاطرك كلهم كانو عوزينك انتي ريم البنت الحلوه المؤدبه ايه يعني اتجوزت وعندها ولاد ايه يعني ارمله اي يعني سبق ليها الجواز حتي لو كنتي مطلقه كانو هيتقدمولك بردو علشانك انتي لانك فيكي مميزات كتير ف الكل اتمناكي انتي وزي ما سمعت ابن خالتك لسه متجوز من قريب لما خلاص فقد الامل فيكي وكمان اسرار اهله عليه ولحد دلوقتي كتير بيتقدمولك حبا فيكي وسبحان الله كلهم ما سبق ليهم الجواز ياريت تكوني فاهمه كلامي بقلمي نور عصام وبصتلها وقالت دا غير معتز اللي هيتجنن عليكي ومصر انو يتجوزك ولو متجوزكيش مش هيتجوز خالص تفتكري حب زي دا تضيعيه من ايدك ياريم
ريم. للاسف انا مش بفكر غير ف ولادي وعرفه ان معتز بيحبني فعلا وشاريني وكفايه صبره عليا الوقت والسنين دي كلها لكن والله غصب عني مش قادره انا اكتفيت بولادي وحياتي كدا وكام مره اقول ل معتز اتجوز بس هو اللي بيرفض وكمان قولتله يتجوز علشانك لان من حقك تفرحي بيه وتشوفي ولاده بس هو اللي معاند
سعاد. هو مش معاند هو بيحب وحب من القلب ومش عاوز غيرو وبعدبن قالتلها فكري تاني ياريم معتز مش هيتجوز غيرك لانو حبك بكل كيانه انتي اول حب ف حياته وبرغم كل تصرفاتك معاه الا انو مش عاوز غيرك ومستنيكي ورافض كلامي معاه ف الموضوع دا نهائي
ريم. بصتلها وقالت والله انا قولتله
سعاد. وانا كمان قولتله اتجوز بس للاسف هو رافض علشانك
ريم. غصب عني غصب عني وعيطت بصوت عالي
سعاد. قامت وقعدت جنبها واخدتها ف حضنها وقالت اهدي يا قلبي انا عذراكي ومسحت دموعها وقالت انا متأكده ان جواكي شئ حلو ل معتز بس انتي رافضه وخايفه تعترفي بيه
ريم. مش هقدر
سعاد. مين قال كدا انتي احسن بنت واحسن ست وفيه لجوزها وأم مثاليه لولادك بس انتي صغيره وحلوه ومرغوبه وجوازك من حد تاني مش عيب ولا حرام ولا اهانه لجوزك الله يرحمه ولا تقليل منه ولا انك محفظتش علي حبه لا بالعكس انتي بشر ودي سنه الحياه وطبطبت عليها وقالت راعي اللي يراعيكي ويقدرك ويحبك واوعي تكوني فاكره انك لو اتجوزتي هتنسي جوزك لا ياريم دا جوزك ابو ولادك مش واحد عدي عليكي ف الشارع ومشي لا دا حب وجواز وعيال لكن حياتك غاليه وفي اللي مقدراها وعاوز يسعدها
ريم. بتنهيده مش هقدر اسيب ولادي
سعاد. انا موافقه انهم يجو يعيشو معنا هنا ف البيت وصدقيني حبهم من حبك ومعزتهم من معزتك وغلاوتك بقلمي نور عصام
ريم. الله يخليكي يا طنط خليني كدا انا مش حمل جواز تاني
سعاد. انتي ليه محسساني انك عجوزه
ريم. انا ارمله وأم
سعاد. وزي القمر والكل بيتمانكي
ريم. انا مرضاش ل معتز يبدأ حياته مع ارمله
سعاد. هو راضي وانا كمان موافقه عاوزه ايه تاني
ريم. صدقيني ولا اي حاجه
سعاد. حبيبتي انا عاوزه اتكلم مع ولادك
ريم. موافقين لان معتز كلمهم قبل كدا وهما بيحبوه وكمان عمهم اقنعهم اني لسه صغيره ومن حقي اتجوز وهما مادام شافو عمهم موافق وخالهم والكل مش بيقولو لا
سعاد. طيب خلاص بقا علشان خاطري وخاطر معتز
ريم. خاطركم غالي قوي يا طنط بس مش قادره
سعاد. طيب انا هسيبك تفكري بكلامي وافتكري ان ولادك مسيرهم يتجوزو ويبعدو وتلهيهم الدنيا وللاسف هتكوني لوحدك انا مش بقول ان ولادك هيبعدو عنك لا دي سنه الحياه وشئ طبيعي مادومنا عايشين وبعدين قالت متضيعيش اللي باقي من عمرك حبيبتي
ريم. هنا افتكرت كلام ولاء واتنهدت وسكتت
سعاد. خدي وقت بس بلاش تطولي كفايه بقا
ريم. تاهت للحظات بين قلبها وعقلها وف نفسها قالت لو قلبي وافق عقلي بيرفض ولو عقلي وافق قلبي بيرفض يارب الهمني الصواب بين قلبي وعقلي انت احن عليا من الكل وفاقت علي صوت سعاد
سعاد. حبيبتي ربنا يسعد قلبك ويريح بالك
ريم. ابتسمت وقالت نحن وإياكي يا طنط وقامت وقفت
سعاد. رايحه فين لسه بدي انا مشبعتش منك
ريم. معلش لازم امشي
سعاد. هتيجي تاني
ريم. ان شاء الله
سعاد. قامت توصلها عالباب
ريم. لا لا خليكي يا طنط وسلمي علي جني لما ترجع
سعاد. الله يسلمك حبيبتي
ريم. راحت عند الباب ولسه هتفتح لقت
معتز. فتح الباب واتفاجئو ببعض
ريم. بصتله ولقت ف كدمه ف وشه بصتله قوي
معتز. فاق وقال ريم
ريم. دقات قلبها سرعت وقالت حمدلله عالسلامه
معتز. الله يسلمك حبيبتي وقرب عليها
ريم. بعدت لورا
معتز. بفرحه قالها صدقيني لو قولتلك اتمنيت اشوفك اول ما ارجع
ريم. ابتسمت وقالت مصدقاك وبعدين عيونها مركزه عالكدمه اللي ف وشه وعاوزه تسأل بس محرجه وخايفه
معتز. قرب منها وقالها متخافيش دي مجرد كدمه حاجه كدا بسيطه من اللي كنت فيه بقلمي نور عصام
ريم. بتلقائيه قالت بسيطه
معتز. اهو احسن من طلقه ولا اتنين
ريم. طلقه
معتز. ايوا ودا شئ عادي وكتير بنتعرضله
ريم. عيونها اتملت دموع
معتز. مال عليها وبهمس جنب ودنها وقال متعيطيش انا بحبك ومش هسلم للموت كدا بسهوله غير لما نتجوز
ريم. اتوترت وبعدت عنه وقالت انا لازم امشي
معتز. مسك ايدها وقالها خليكي
ريم. مش هينفع
معتز. بنظرة حب وتجرجي قالها مش قادر
ريم. معتز الله يخليك
معتز. متخافيش انا مستحيل أذيكي بس خليكي شويه اغير وننزل
ريم. من نظرة عيونه سكتت
معتز. تعالي ودخل بيها تاتي عند امه
سعاد. طبعا كانت شافت معتز لما جه لكن من فرحتها لما شافته فرحان بوجود ريم سابتهم يتكلمو مع بعض
معتز. راح عليها وباسها وقال ازيك يا ماما
سعاد. الحمد لله يا حبيبي بخير طول ما انت بخير
معتز. ربنا يخليكي ليا يا ماما وبعدين سأل علي اخته
سعاد. نزلت تشتري شويه طلبات
معتز. بص ل ريم وبهزار قال مين جاب ريم هنا
سعاد. انا
معتز. ليه يا ماما انتي ناويه تموتيني بقا
سعاد. بعد الشر عنك يا قلبي
معتز. هو ف اكتر من اللي انا فبه دا
سعاد. اللي هو ايه
معتز. حبيبتي قدام عيوني وراجع من مهمه كنت بموت فيها تفتكري يعني المفروض اعمل ايه بعد ما اشوفها
سعاد. ههههههه وبعدين قالت كفايه انك تشوف القمر قدامك
معتز. وبعدين يعني
سعاد. بصت ل ريم وقالت ايه رأيك تتغدي معنا
ريم. خليها مره تانيه انا لازم امشي وكانت محرجه من كلام معتز مع امه ومبسوطه ف نفس الوقت بقلمي نور عصام
سعاد. حبيبي روح خد شاور وتعالي نعالج الكدمه دي
معتز. بص ل ريم وقالها بس شويه اخد شاور وننزل
ريم. لا لا خد راحتك انت شكلك تعبان
معتز. قالها ولو قولتلك علشان خاطري
ريم. اخدت نفس عالي
معتز. ابتسم وقال لدرجه دي خانقك
ريم. بعفويه قالت ابدا والله بس
معتز. ضحك وقال اقعدي حبيبتي مش هتأخر ودخل
وبعد شويه خرج وكان ف قمة جماله وشياكته
ريم. بصتله وابتسمت
معتز. قالها عارف اني حلو وامور ولو ما عقلتي هضيع منك
ريم. ابتسمت وقالت بمرح ارحم قلوب العذارا
معتز. قالها انا مش عاوز غير قلب واحد بس من كل الدنيا
ريم. اتكسفت وقالت طيييب انااا هتستأذن بقا
معتز. علي فين يا عمري
ريم. ارتاح انت شكلك تعبان فعلا
معتز. لما شوفتك خفيت ونسيت كل وجعي وتعبي
سعاد. حبيبي شويه والاكل يكون جاهز متخلهاش تمشي
معتز. معلش يا ماما احنا هنتغدا برا
سعاد. المره دي بس وبعدين قالت لكن بعد كدا ريم هتتغدا معنا
ريم. تسلم ايدك يا طنط وباستها ومشيت
وبعد بعض الوقت راحو مطعم عالنيل
معتز. قلبي عجبك المكان
ريم. ايوا حلو وهادي
معتز. طلب اكل وبعدين قالها حبيبتي مش كفايه بقا
ريم. معتز علشان خاطري اتجوز وعيش حياتك
معتز. يرضيكي اتجور واحده مبحبهاش واظلمها معايا
ريم. وليه ما تحبها وتعيش مبسوط
معتز. علشان بحب واحده تانيه ومقدرش اعيش من غيرها
ريم. يا معتز خلاص بقا
معتز. مين قال كدا انا بحبك وراضي استني كل عمري
ريم. معتز رامي وسامح خلفو وانت لسه ما اتجوزت
معتز. اعملك ايه انتي اللي مش راضيه توصلينا للمرحله دي
ريم. وشها احمر
معتز. ابتسم وقالها وافقي وانا اخلف الصبح
ريم. بكسوف قالت يظهر عليك اتجننت وكان الأكل وصل وبعد ما خلصو اكل قالت ممكن نمشي بقا
معتز. زهئتي مني
ريم. لا لا بس علشان رامي وسامح
معتز. قالها طيب ف كلمه انا نفسي اسمعها منك وبصراحه كدا هموت واسمعها لو قولتيها هنمشي علطول
ريم. كلمة ايه دي
معتز. كلمة بحبك
ريم. وشها احمر واتوترت وقامت وقفت
معتز. مد ايده وقعدها
ريم. قعدت وصوت نفسها بقا عالي ودقات قلبها زادت
معتز. بصلها وقالها ممكن تهدي شويه
ريم. مش بتصبله
معتز. حبيبتي علشان خاطري هموت واسمعها منك تعرفي امبارح وانا ف المهمه كنت بجد هموت واتمنيت اشوفك واسمع كلمة بحبك منك انتي الوحيده اللي كنت ف بالي طول الوقت قوليها ياريم
ريم. دمعت وسكتت بقلمي نور عصام
معتز. انا عارف انك بتحبيني وفاهم ايه اللي مانعك لكن انا مش عاوز منك حاجه غير اني اسمعها منك دلوقتي
ريم. بصتله وعيونها كلها دموع وكلام وصرخه عاوزه تطلع منها ترج الدنيا كلها من الي جواها وحساه
معتز. قام وراح قدامها وقال محدش ف الدنيا دي كلها حاسس بيكي قدي انا متأكد دلوقتي انك عاوزه تصرخي بكل قوتك ومد ايده واخدها ف حضنه ودموعه نزلت بسبب حالتها
ريم. بعد لحظات قالت هتفرق ف ايه لو كنت بحبك ومش قادره احققلك اللي عاوزه الكلمه مش هتفير حاجه
معتز. اتفاجئ بكلامها وخرجها من حضنه وابتسم وقالها ريم
ريم. بدون ما تبصله قالت يلا نروح
معتز. مال عليها بصوت هامس وقال كفايه عليا اللي سمعته منك ومش عاوز حاجه تانيه من الدنيا ولو مت دلوقتي هكون اسعد راجل في الدنيا كلها وبعدين قالها يلا بينا بقلمي نور عصام
ومرت الأيام وعدي سنه واتنين وتلاته والحال زي ما هو
معتز. مش راضي يتجوز
ريم. بتحارب بين بين قلبها وعقلها ومش قادره توصل لقرار يريحها
امها وابوها زعلانين علي حالها وكل شويه يقولوها حرام عيكي اللي بتعمليه ف معتز دا لحد امته
علاء وولاء معها دايما وبيحالو يقنعوها لما شافو حب معتز وصدقه
سامح الكبير. كفايه بقا يا رورو
وما اسرع الايام واتخرجو سامح ورامي
سامح. اتخرج من الكليه الحربيه زي ما كان بيحلم وهو صغير
رامي. اتخرج من كليه طيران واصبح يسافر كل الدنيا زي ما قال من قبل وطبعا كل دا بمساعدة خالهم ومعتز
رامي. ماما اقسم بالله ما حد مصدق انك بتكوني مامتي
سامح. معك حق والله يا رامي دي لما كانت ف حفلة التخرج الكل كان فاكرها اختي الكبيره وعلي فكره يا ماما انا لما قولت انك مامتي جالك عريس فورا ومش اي عريس دا سيادة اللوا
ريم. اخرص يلا انت اتجننت
رامي. ليه يا ماما انتي شكلك لسه صغير وحلوه كتير
ريم. انا مش فاهمه انتو ازاي اصلا توافقو علي حاحه زي دي المبدأ نفسه المفروض ترفضوه ازاي شباب عاوزين امهم تتجوز
سامح. علشان احنا مش صغير وفاهمين انك اتجوزتي اربع سنين وكنتي لسه بتدرسي وعارفين انك عيشتي كل عمرك علشانا وعلشان بابا الله يرحمه لكن من حقك تتجوزي وتعيشي حياتك وكان مفروض دا من بدري لو كان بابازمكانك كانت اتجوز من بدري وبعدين قالها احنا واعين كفايه يا ماما وفاهمين كل حاجه كويس
رامي. وخصوصا لما كبرنا يا ماما فهمنا اكتر
ريم. فهمت ايه يا كابتن
رامي.فهمت انك ام عظيمه واحنا لازم نسعدك زي ما وقفتي جنبنا ربتينا وخلتينا ظباط محترمين وكل واحد ف مكانه الكل بيشهد باخلاقه
سامح. ايوا يا ماما وبصراحه عمو معتز لازم يتهني بقا حرام كدا
ريم. انتو بتتكلمو بجد ولا ايه بالظبط
سامح ورامي مع بعض ايوا يا ماما احنا مش بنهزر
ريم. بس انا مش موافقه
رامي وسامح. احنا موافقين
وبعد سنه اتجوز رامي وسامح
سامح. اتجوز بنت بتكون ظابط معاه
رامي. اتجوز اخت واحد صاحبه
ريم. كانت قاعده لوحدها ف الشقه اتصلت علي سامح وقالت تعالي اتغدي معايا انت ومراتك
سامح. معلش يا ماما انا مسافر عندي مأموريه
ريم. ربنا معاك يا حبيبي ويحميك وقفلت واتصلت علي رامي وقالتله
رامي. اسف يا ماما انا ف المطار وهطلع دلوقتي
ريم. ربنا بوفقك يا حبيبي وترجع بالسلامه وقفلت وقعدت تعيط وبعدين راحت بصت علي الاكل اللي عالسفره ودخلت نامت
بعد بعض الوقت جرس الباب رن
ريم. قامت وفتحت لقت رامي اخوها ومعتز او ما شافتهم انهارت
رامي. مالك ياريم واخدها ف حضنه بقلمي نور عصام
معتز. دخل وقفل الباب وقالها حبيبتي مالك ولمح الاكل عالسفره
رامي. كمان شاف الاكل حب يغير الموضوع قالها اوبا بقا انتي عرفه اننا جاين وعاوزين نتغدا معاكي احلي اخت والله
معتز. بحزن علي حالها قالها حبيبتي حسه بينا
ريم. قالت ياريت وبصتلهم وقالت بجد هتاكلو معايا
رامي وسامح. ايوا
رامي. فين ابيه علاء
ريم. راح وهو وولاء عند امها لانها تعبانه شويه
معتز. طيب يلا علشان احنا عاوزين ناكل وفعلا قامت وراحت واكلو معها بس هي كانت تعبانه نفسيا
رامي. حبيبتي ايه رأيك تيجي اوديكي عند ماما وبابا او تيجي عندي والله ندي والعيال هيفرحو قوي كانو عاوزين يجو معايا بس انا قولت لا علشان كان معايا معتز
ربم. معلش يا رامي خليني علي راحتي وبعد اصرار منها رامي سكت
وبعد شويه استأذنو ومشيو
ريم. دخلت اوضتها تعيش مع افكارها واحزانها وكلام الكل ليها
معتز. بعصببه اتصل علي سامح ابن ريم وقاله
تفتكرو قال ايه 🤔🤔
وايه رد فعل سامح وهو متعصب
رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام

google-playkhamsatmostaqltradent