اخر الروايات

رواية بين قلبي وعقلي الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عصام

رواية بين قلبي وعقلي الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عصام 

 الفصل السادس عشر

ريم. فتحت الباب لقت معتز قدامها فتحت عيونها واتوترت
معتز. ابتسم وبعدين قالها مساء الخير يا ريم
ريم. مش عرفه تتكلم ولا تقول ايه
معتز. ايه يا ريم مش هتقوليلي اتفضل
ريم. غمضت عيونها واتنهدت وبعدين بصتله
معتز. قالها متقلقيش رامي معايا وسلمنا علي الجماعه تحت ورامي واقف مع سامح وابوه
ريم. بعدت عن الباب
معتز. اببتسم وقالها يعني ادخل ولا امشي
ريم. بتوتر قالت اتفضل وسابت الباب مفتوح
معتز. دخل ووقف
ريم. دخلت قدامه وقالت افضل هنا
معتز. قالها شكرا وقعدت وبعدين قالها ازيك يا ريم
ريم. الحمد لله
معتز. ايه اخبار الامتحان
ريم. اهو عملت اللي عليا
معتز. لا لا شكلك كدا ضعيفه
ريم. رفعت حاجبها وقالت مين دي
معتز. انتي بقلمي نور عصام
ريم. وحياتك لأطلع من الأوئل وبكرا تشوف
معتز. ولو ما طلعتي يا ست هانم
ريم. لا لا مش بحب الالقاب قولي يا هانم علطول
معتز. هههههههه
ريم. احرجت وبعدين قالت هعمل حاجه وقامت
معتز. ياربي عالجمال وخفة الدم
رامي. دخل وقال منور يا كابتن والله
معتز. ربنا يستر ومنفرفع من كتر النور
رامي. هههههه وبعدين قاله اهدي كدا مش حلو اللي انته فيه دا
معتز. بصله ولسه هيتكلم
ريم. دخلت وقالت اتفصلو
رامي. قام وقال قلبي وحشتيني
ريم. حضنته وقالت وانت كمان مبروك التخرج ياروحي
رامي. الله يبارك فيكي حبيبتي
معتز. عقبال تخرجك ان شاء الله ويكون بامتياز
ريم. باذن الله
رامي. قالها حبيبتي انا عاوز اكلمك ف موضوع بس ياريت نخرج شويه مع بعض او نروح البيت عندنا ايه رايك
ريم. قالت موضوع ايه يا رامي قولي
رامي. طيب قومي بس اجهزي كدا
ريم. ايه بس
رامي. مسك ايدها علشان خاطري
ريم. طيب سامح و رامي وكمان ماما وآبيه علاء
رامي. متقلقيش انا كلمتهم قبل ما اطلع ولعلمك احنا تقريبا بقالنا نص ساعه موجودين تحت معهم بقلمي نور عصام
ريم. عقدت حاجبها واستغربت
رامي. ما عطاها فرصه تتكلم قالها يلا بقا يا ريمو
ريم. قالت مش مرتحالك
رامي. ضحك وقالها دا انا رامي حبيبك
وبعد شويه ريم جهزت ونزلت وقالت لحظه اقول ل ماما اننا خارجين وفعلا دخلت و علاء قالها روحي حبيبتي ماما نايمه
سامح. بصلها بطمئنان
ريم. نزلت مع اخوها ومعتز
رامي. حبيبتي ايه رأيك نروح البيت
ريم. بصتله وبهمس قالت لأ
معتز. سمعها وطبعا كان عارف اللي حصل
رامي. طيب نقعد ف اي مكان
ريم. ماااشي وراحو فعلا وقعدو في مكان هادي ريم بصت لاخوها
رامي. بصي بقا ياريم
ريم. ابص فين يا قلبي
معتز. ابتسم وبصلها بقلمي نور عصام
رامي. ضحك وقالها بوصيلي ياختي
ريم. عيوني اتفضل
رامي. من الأخر كدا معتز عاوز بتجوزك
ريم. دقات قلبها سرعت وعيونها اتملت دموع
رامي. حبيبتي ليه كدا وبعدين قالها ادي نفسك فرصة
ريم قاطعته وقالت رامي انت عارف رأيي كويس ف الموضوع دا
رامي. حبيبتي ليه موقفه الدنبا عند نقطه معينه فوقي الدنيا ماشيه حوليكي وانتي اللي مش دريانه حرام عليكي نفسك
ريم. ببصت ل معتز وقالت انت عاوز تتجوزني
معتز. ايوا ياريم
ريم. وانا مش عوزاك ولا عاوزه حد تاني
معتز. طيب ممكن تهدي وتسمعيني
ريم. اللي عنده قولته وقامت وقفت
معتز. قام ومسك ايدها وقالها لو سمحتي اقعدي خلينا نتكلم
ريم. بصت لإيدها اللي هو ماسكها وقالت شيل ايدك عني
معتز. بتحدي قالها ولو ما شيلتها
ريم. قالت رد فعلي مش هيعجبك
رامي. اهدو يا جماعه مش كدا
معتز. بصلها وقالها هتقعدي ولا
ريم. ولا
معتز. لف ناحيتها ومسك ايدها بقوه وقال عن ازنك يا رامي
رامي. معتز
معتز. متقلقش عليها انت عارفني كويس واخدها بقوه ومشي
ريم. والله لو ما بعدت عني لصوت والم عليك الدنيا كلها
معتز. صوتي
ريك. انا بتكلم بجد
معتز. اللي عندك اعمليه
ريم. بغيظ قالت متبقاش مجنون بقا
معتز. كان وصل العربيه ركبها غصب عنها وركب
ريم. علي فكره انا مش بحب الطريقه دي
معتز. انتي اللي اتطرتيني لكدا
ريم. طيب ممكن افهم ليه دا كله
معتز. عاوز اتكلم معاكي بدون عصبيه ولا نرفزه
ريم. وانا قولتلك مش موافقه عاوز ايه تاني
معتز. عاوزك انتي
ريم. بصتله وقالت اعتقد احنا كبار وواعين كفايه
معتز قاطعها وقالها وعلشان كبار لازم نتكلم ويكون ف عقل تتكلمي بيه
ريم. انا مجنونه ومش عاوزه ممكن تنزلني بقا
معتز. مجنونه نعقلك
ريم. شغل الظابط بتاعك دا مش عليا
معتز. عليكي وعلي الدنيا كلها ايه رأيك بقا وكانو وصلو
ريم. وقفت ليه
معتز. اتفضلي انزلي
ريم. مش نازله
معتز. هتنزلي ولا انزلك انا
ريم. بصتله
معتز. قالها انا عارف انك متطمنه ومش خايفه
ريم. انت زميل رامي ومادام مصاحب اخويا تبقي اخلاقك كويسه
معتز. ابتسم وقالها طيب انزلي بقا ونزل وفتحلها باب العربيه
ريم. قالت والله انت تاعب نفسك عالفاضي
معتز. انتي مالك هو انتي اللي تعبانه
ريم. مش عاوزه اضيع وقتك ووقتي
معتز. قالها ممكن تتفضلي تقعدي بقا بقلمي نور عصام
ريم. قعدت اهو وكان مكان حلو وهادي
معتز. طلبلها عصير ولنفسه قهوه
ريم. بصتله وسكتت
معتز. اتنهد وقالها ريم انا بجد عاوز اتجوزك وبصراحه كدا حبيتك من اول مره شوفتك فيها ازاي مش عارف لكن اتعلقت بيكي جدا ومش قادر اعيش من غيرك حاسس اني اعرفك من زمان
ريم. والله العظيم انا ماعندي اعتراض عليك انا فعلا مش بفكر ف الجواز نهائي انا خلاص اخدت نصيبي ورضيت بيه
معتز. انا مستعد استناكي الوقت اللي تقولي عليه
ريم. الموضوع مش وقت انا الفكره نفسها مش ف دماغي
معتز. طيب ممكن تجربي
ريم. اجرب ايه هي لعبه ولا جهاز كهربائي
معتز. ريم انت فاهمه كلامي كويس
ريم. بصتله والدموع ف عنيها وقالت مش هقدر احب تاني مش هقدر احب غير ايمن صدقني انا منفعكش
معتز. انا مش بقولك انسيه لكن اديني وادي نفسك فرصه تانيه نعيش
ريم. دموعها نزلت وقالت شوف حياتك انا مش هتجوز تاني
معتز. قام ورلح عليها وقعد قدامها وقالها اقسم بالله بحبك ودي اول مره احب فيها وعمري ما هحب حد غيرك ولا هتجوز حد غيرك وهستناكي لو كل عمري بقلمي نور عصام
ريم. بصوتها الهادي الرقيق قالت معتز افهمني
معتز. قام وقعد تاني قصادها وقالها عيون معتز
ريم. لو سمحت
معتز. عاوزه تقولي اي ياريم
ريم. مسحت دموعها وقالت انا مش هسيب ولادي
معتز. قاطعها وقال ومين قالك انك هتسبيهم وافقي ياريم وولادك مش هيبعدو عن حضنك وانا مستحيل اعاملهم وحش
ريم. انا مش هسيب ولادي وبيتي وحب ايمن مش هقدر وحرام عليا اتجوزك وانا بحب واحد تاني ومش هنساه
معتز. انا مش عاوزك تنسيه ياريم لانك عمرك ما هتنسيه علشان ولادك وكمان اول حب ف حياتك بقلمي نور عصام
ريم. معتز انا مش موافقه لو سمحت خلينا نمشي
معتز. مش هتجوز غيرك ياريم
ريم. متحملنيش ذنبك
معتز. مش هتجوز غيرك ياريم
ريم. انت لسه صغير والعمر قدامك ياريت تشوف حياتك
معتز. مش هتجوز غيرك يا ريم وقام وقف وقالها يلا بينا
ريم. قامت وركبو العربيه وعقلها بيفكر ف كلام معتز وف نفسها قالت ياربي اعمل ايه بس جواز مش عاوزه وقلبي حزين عليه ليه كدا بس اعمل ايه ياربي محتاره بين قلبي وعقلي
معتز. قالها فكري بعقلك وحكمي قلبك
ريم. بتلقائيه قالت عقلي رافض وقلبي مش متحمل يشوفك بالحاله دي حرام عليك سيبني ف حالي خلاص احترت بين قلبي وعقلي
معتز. مش هتجوز غيرك ياريم
ريم. سكتت وماردت
معتز. قالها تحبي تروحي فين عند اهلك ولا عند ولادك
ريم. اتنهدت وقالت بيتي
معتز. طيب ممكن نروح عن عمي ابراهيم شويه
ريم. معلش علشان رامي وسامح
معتز. رامي وسامح عند باباكي دلوقتي
ريم. بصتله واستغربت
معتز. قالها رامي بعتلي رساله من شويه وقالي انو راح اخد الولاد
ريم. بتوتر يعني ماما سهير وابيه علاء عرفو اني معك لوحدنا
معتز. وقف العربيه وقالها مالك ف ايه احنا معملناش حاجه غلط ولعلمك بقا هما عرفين وموافقين انا بفهم ف الاصول ياريم انا قبل ما اكلمك كلمت اخوكي وابوكي وروحت اتكلمت مع استاذ علاء وولدته انا مش عيل صغير ياريم وانتي ما غلطي علشان تخافي كدا
ريم. انت بتكلمتي كدا ليه
معتز. اومال اكلمك ازاي وانتي حسستيني اننا مراهقين خايفين حد يشوفنا ياريت تهدي وتتصرفي احسن من كدا
ريم. بعصبيه قالت هو انا كدا ودي حياتي وان كان عجبك
معتز. مش عجبني وهتتغيري ايه رايك بقا
ريم. انت بتحلم
معتز. هنشوف ياريم ودور العربيه
وبعد بعض الوقت وصل بيت ابوها
معتز. اتفضلي
ريم. ممكن تطلع تجيب العيال او تتصل علي رامي ينزلهم لان مش معايا فون دلوقتي نسيته
معتز. انزلي ياريم وعيب اللي بتعمليه دا دول امك وابوكي وهما مغلطوش لما فكرو ف مصلحتك من وجهة نظرهم
ريم. مصلحتي انا عرفاها كويس ومش محتاجه حد يتدخل
معتز. انزلي ياريم قولتلك
ريم. اتنهدت ونزلت وبعدين قالت انا منزلتش علشان كلامك
معتز. بصلها وابتسم
ريم. بتضحك علي ايه
معتز. تجاهل كلامها وقالها عندي اخت واحده اسمها جني وولدي متوفي وولدتي الله يحفظها نفسها تشوفك من كلامي عنك
ريم. وولدتك موافقه ان ابنها الوحيد يتجوز واحده متجوزه قبل كدا ومعها ولاد بقلمي نور عصام
معتز. وفيها ايه مادام دي رغبتي
ريم. فيها كتير وبكرا تفهم كلامي دا
معتز. انا فاهم كويس اني حبيتك وأهلي موافقين علي اختياري
رامي. سمع صوتهم عالسلم فتح الباب
معتز. دخل وسلم عليهم
ريم. دخلت وما اتكلمت
ابراهيم. راح عليها واخدها ف حضنه وقالها كدا نهون عليكي
ريم. وهي ف حضنه عيطت وقالت وحشتني يابابا
ابراهيم. طبطب عليها وقالها خلاص يا قلبي اهدي
هدي. بصتلها وسكتت
ريم. بصت لأمها
رامي. اخدها من ايدها وقالها علي فكره دي امك مش حد غريب
ريم. رمت نفسها ف حضنها وقالت وحشتيني قوي يا ماما انا مقدرش استغني عنك حقك عليا اعذريني
هدي. شددت من احتضامها وقالتها هو انا عندي كام بنت ربنا يحفظك يا قلب ماما وطبطبت عليها وبصت ل معتز
ريم. فهمتها وقالت للاسف هتزعلي مني تاني
هدي. ليه كدا ياريم
ريم. ماما علشان خاطري خليني علي راحتي
معتز. وقف قدامها وقالها مستحيل اتجوز غيرك واستأذن ومشي
وما اسرع الايام
سامح. اتجوز زهره
رامي. اتجوز ندي
معتز. بيحاول يقنع ريم
ريم. مش موافقه ومحتاره بين قلبها وعقلها وف نفسها معقول انسي ايمن انسي حبه ليا عقلها مش معقول الكل غلط وانتي اللي صح محدش قالك انسي ايمن قلبها دا حبيبي وابو ولادي ازي اتجوز غيره عقلها سنة الحياة الحقي نفسك قبل ما يفوت الآوان وتندمي قلبها لا انا مش هندم رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام انا صح واهم حاجه عندي ولادي وحبي ل ايمن عقلها لسه هيتكلم قالت بس كفايه ايه بقا
ومرت عشر سنوات
معتز. حبيبتي حرام عليكي كفايه بقا
ريم. الحق نفسك يا حضرة الظابط انا مش هتجوز
معتز. ريم كل زمايلي اتجوز وخلفو وانا لسه وانتي بردو بتعاندي
معتز. انا مش بعاند يا معتز انت عارف انا مش قادره اتجوز غير ايمن
معتز. قولتلك مش هتجوز غيرك ولو هعيش عمري كله من غير جواز
ريم. انت حر
معتز. قالها سامح ورامي خلاص كبرو وبقا عندهم 14 سنه وموافقين
ريم. معندش غير اللي قولته انا مرفضتش علشان حد رافض انا مش. قادره انا عاوزه اعيش علي ذكري جوزي وحبه ليا بقلمي نور عصام
معتز. بردو مش هتجوز غيرك يا ريم وبعدين قالها انا عندي مأموريه لو رجعت هنتكلم تاني واتمني تغيري رأيك
وبعد كام يوم
ريم. صحيت علي صوت فونها ردت وقالت .......
تفتكرو ايه اللي حصل
وهل ريم هتندم علي اصرارها ورفضها ام لا
رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close