رواية نعم احببت حياتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم جهاد عبدالرحمن
البارت الثالث عشر( نعم احببت حياتي )
بقلم / جهاد عبد الرحمن_________
لا تلهيك الروايه عن الصلاه وعن ذكر الله
سبحان لله والحمد الله والله اكبر
اللهم اني اسألك العفو والمغفره
____________
أدم وحياه ركبو العربيه
أدم: هوا كان في حاجه بينك وبين كمال وانتي مكسوفه تقولي
حياه بتوتر : لا انا وكمال عمرو مكان في حاجه بنا ولا هيكون
أدم : امال كان بيبصلك كده ليه
حياه : ازاي يعني مش فاهمه
أدم : بصاتو معجبتنيش دي مش بصات واحد معتبرك اخته
حياه بتوتر : لا مفيش حاجه والله هيكون في ايه يعني
أدم بشك : ماشي
أدم وحياه راحو القصر وكل واحد دخل اوضته ده بعد محياه اطمنت ان صادق كويس واخد علاجه
___________
الصبح أدم قام الصبح بدري ومشغل عمرو دياب اغنيه يتعلمو( ايوه بقا )
ولبس بدله ورش عطره المفضل وسرح شعره وقفل الاب قبل ميطلع من الاوضه ( ا
وراح اوضه حياه كان هيفتح الباب بس افتكر ان حياه محجبه ومينفعش يدخل كده عليها وهيا نايمه
أدم قعد يخبط جامد
حياه وهيا مغمضه عنيها: مين مين
أدم : انا أدم
حياه: عايز ايه ياأدم سبني انام
أدم: انا هفتح الباب وادخل انتي حره
حياه بفزع قامت وقفت علي السرير : اوعا تفتح انا قمت اهوه
أدم: لا هفتح
حياه : لاعااااااا وطلعت تجري علي الحمام
أدم: هههههههههه يخوافه ونزل استناها تحت علي متخلص
حياه لبست ونزلت تحت
حياه : كنت عايز ايه سرعتني علي الصبح
أدم : ههههههههه ويكمل بغمز..ليه انتي كنتي لبسه ايه
حياه بخجل : وانتا مال اهلك
أدم: لسانك ده اطول حاجه فيكي
حياه : كنت عايز ايه
أدم: كنت عايزك علشان نروح نحجز فستان الفرح والبدله
حياه : اه ماشي بس عايزه اخد تقي صحبتي معايا
أدم: تمام هبعت لها البيت الحرث يجبوها
حياه : ماشي
الحرث راحو جابو تقي من البيت وأدم جاب أسر معاه وراحو المول
أدم: حياه انا وأسر هنروح نجيب بدله ليا وليه وكده انتي وتقي روحو جيبو كل الي انتو عاوزينو الفستان وكل حاجه خاصه بيه ولما تخلصي اديني رنه تمام
حياه : ماشي
حياه وتقي راحو يجيبو الفستان ولوازمه
وأسر وادم راحو يجيبو البدل لكل واحد وحده
أسر : موزه اوي
أدم ضرب أسر علي دماغه : هيا مين ياد انتا
أسر : ايه يعم مش قصدي حياه قصدي صحبتها تقي هوا انا مستغني عن نفسي اعاكس حياه قدامك
أدم : يعني ينفع من ورايا
أسر بعد عن أدم علشان ميطولهوش: ينفع
أدم طلع يجري ورا أسر ومسكه ضربه وفضلو يهزرو كتير ويضحكو ومشتروش حاجه وفضلو يتمرقعو كتشيررروراحو لفو في المول وغابو كتير يلفو لحد مشترو وكل واحد اشتري لنفسه بدله
أدم: حياه لحد دلوقتي مرنتش ده كلو بتختار فستان ده احنا بقالنا اكتر من ٤ سعات بنلف
أسر : ايوه غابو اوي هما البنات كده بيغيبو سنه علي بال ميختارو طقم عادي امال بقا ده فستان فرحها
أدم : يعني ايه هنفضلو كده كتير تعال نرحلهم
أسر : يلا
أدم راح هوا وأسر لحياه وتقي لقاهم خلصو
حياه : كنت لسه هرن عليك
أدم : مبدري كنتي غيبي كمان شويه
حياه : معلش كنت بختار وكده
أدم: اممممم هوا فين الفستان الي اخترتيه
تقي برخامه : لا مينفعش تشوفه دلوقتي
أدم : ليه يعني انا عايز اشوفه
تقي : لا يوم الفرح تبقا تشوفه
أدم : ماشي ( بس هوا كان هيموت ويشوفه )
أدم وحياه وأسر وتقي طلعو من المول ده بعد ماأدم دفع فاتوره الفستان
أسر : انا واقع من الجوع
أدم : اتنيل انتا علطول جعان
أسر : والله تعالو ناكل علشان هكلكو انتو دلوقتي
أدم: يلا علشان نوكل المفجوع ده فضحني دايما
حياه : ايه ياأدم متسيبه يبني جعان يعمل ايه
أسر : ربنا يخليكي يمرات اخويا
أدم : لا ده لو سبناه برحتو ممكن يعملنا مجاعه هنا في مصر
تقي وحياه :ههههههههه
أسر : منت بتعرفي تضحكي اهوه ( الكلام ده لتقي يجماعه )
تقي : اه هوا في حد مبيضحكش
أسر بتلقائيه: ضحكتك حلوه
أدم بتحمحم : احم احم سبك منو يتقي ده بيهزر ومسك أسر من ايده وقاله ..وانتا تعال الله يخربتك دايما فضحني مش انتا جعان ..
أسر : ايوه صح يلا ناكل
الكل ضحك علي أسر وراحو اكلو في مطعم وبعدين أدم وحياه روحو البيت وتقي روحت بتها وأسر روح بيته
حياه طلعت تطمن علي صادق هيا وأدم.
حياه : الممرضه ادتك العلاج يعمي
صادق : ايوه يبنتي
أدم: انتا كويس يبابا
صادق : الحمد الله ياأدم جبتو الحجات
أدم: ايوه جبنا كل حاجه
صادق : طيب الحمد الله
أدم وحياه راحو كل واحد اوضته علشان وراهم حجات كتير يعملوها لتجهيز الفرح
____________
اما كمال
كمال : ايوه مش هسبك يحياه مش هسبك تفرحي بس هصبر اليومين دول لان مش هقدر اعمل حاجه دلوقتي الي فضلتيه عليا فعلا اقوي مني بمراحل بس اكيد مش هسبكو في حالكو
ناديه : انتا جيب يكمال هسخنلك العشاء يبني
كمال : لا يما انا مش جعاه انا اكلت بره
ناديه: ماشي يبني هتقعد في اوضه حياه زي مقولت
كمال : ايوه يما مش خلاص حياه مبقتش موجوده خلاص هتفضل هناك في قصر ادم البنهاوي
ناديه : ربنا يهنيها ويسعدها يبني انا مبسوطلها اوي صبرت صبرت ونالت فعلا
كمال بغل : ايوه هتجوز ادم البنهاوي
ناديه : ربنا يهنيهم
___________
عند تقي
تقي : زي مقولت كده يبابا مش موافقه
دكتور اشرف: ليه يتقي ماله اسامه كويس جدا ومناسب ليكي
تقي : يبابا مش عيزاه مش مرتحاله اخده بالعافيه يعني
دكتور اشرف: ماشي يتقي انتي حره بس انا مش عارف مبرر ليكي كل شويه ترفضي عريس كده
تقي : مش بيكون زي الي انا عيزاه اعمل ايه
دكتور اشرف : طب لو الي انتي عيزاه ملقتهوش هتفضلي قعده كده
تقي :ايوه مش هاخد حد انا مش عيزاه
دكتور اشرف : شوفيلك حل مع بتنك دي
مامه تقي : انا والله غلبط معاها
تقي : يجماعه هوا في ايه هوا انا قاعده فوق راسكو
مامه تقي : مش قصدنا كده يبنتي بس احنا عايزين نطمن عليكي بس
تقي : اطمنو عليا انا كويسه وحلوه اهوه
$###########
بقلم : جهاد عبد الرحمن
$############
وانتا قاعد بتقرا ممكن تبتسم ايوه ابتسم وبعدين استغفر ربنا وصلي علي سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
____________
تقي : اطمنو عليا انا كويسه وحلوه اهوه
تقي راحت اوضتها وبدأت تذاكر لان هيا زي حياه امتحنتها قربت
اما عند حياه
حياه: يداده والله عادي منا طول عمري بحضر الاكل معاكي
داده فاطمه: دلوقتي غير الاول يحياه انتي كمان اسبوع اقل من اسبوع كمان هتبقي مرات ادم بيه وست القصر كله
حياه بتزمر : بس انا زي منا
داده فاطمه: بس ادم بيه
حياه: ملكيش دعوه باأدم انا هقوله يبطوط
اما أدم نزل بعد ملبس وخلص ودخل المطبخ لقي حياه بتعمل الاكل
أدم بصرامه : انتي بتعملي ايه هنا
حياه : بحضر الاكل لعمي علشان اكون مطمنه وليك بردو
أدم: داده فاطمه هتعمله
داده فاطمه : انا والله قولتلها ياأدم بيه
أدم ينظر الي حياه ويتحدث : انا عارف انتي هتقوليلي دي دمغها ناشفه ومش بتسمع الكلام
حياه بتزمر : والله
أدم اخد حياه بره المطبخ
أدم: مش هتوريني الفستان ولا ايه
حياه : لا مش هوريهولك تقي قالت مينفعش
أدم:بيقرب من حياه ..سيبك من تقي انا اقول ينفع يبقا ينفع
حياه زقته....
حياه : متظبط كده ياض انتا مش هوريهولك وبعدين الجواز زي متفقنا علي ورق بس
أدم بخبث : طبعا حد قال حاجه
حياه : طيب انا هروح اشوف الاكل
ادم: خدي هنا انتي مش هتقصري لسانك ده علشان هتندمي بعدين علي هعملو فيكي
حياه : ليه هتعمل ايه
أدم: لو قولتيها تاني هتعرفي
حياه : والله طيب
__________________
اللهم اني اسألك العفو والمغفره
__________________
ادم راح الشركه
أدم : لسه فاضل حجات كتيره نعملها علشان الفرح
أسر: الاسبوع ده صعب اوي يلا ربنا معنا
أدم: امممم يارب أسر عارف مين كان بيروح معايا في الشقه لما مكنتش بروح القصر في بعض الايام
أسر : مين
أدم: تسنيم
أسر بصدمه : تسنيم
أدم قام من علي كرسي المكتب وراح لاأسر ووقف اقدامه : أسر تسنيم مش كويسه دي بنت شمال ومش كويسه هيا الي رمت نفسها عليا واالا مكنتش ابوصلها ولا افكر فيها انا كنت مفكرها في حالها انا حاسس ان في حاجه جواك تجاه تسنيم علشان كده قولتلك لأني مش عايز حد يجرحك ولا يئذيك انتا عارف اني مش بعمل كده ولا باخد حد معايا الشقه الا لما يكون برداه ويكون موافق
أسر بصدمه وزهق مخفي: ايوه ياأدم عارف انا مش زعلان منك انا بس مصدوم فيها
أدم: ابعد عنها ياأسر ومتفكرش فيها دي متستهلك
أسر حضن أدم: حاضر ربنا يخليك ليا ياأدم
أدم : ويخليك
بعد مرور اسبوع علي ابطال رويتنا من الشغل وتجهزات للفرح شارك فيها الكل في اليوم الموعود يوم فرح حياه وادم
____________
بعد شروق الشمس تعلن بدء يوم جديد مليئ بالسعاده علي ابطلنا
أدم : يبنتي يلا علشان اوديكي البيوتي سنتر لسه ورايا حجات كتير
حياه: متصبر ياأدم مش عارفه تقي مش بترد ليه
أدم بضحكه جذابه: هيا لازم تقي اروح معاكي انا
حياه تنظر له : لا والله
أدم: اه والله ممكن منروحش ونفضنا من الفرح ده ونخلينا هنا في القصر مش بيقولو العروسه للعريس والجري للمتعيس
حياه بخوف : أدم كلامك بيخوفني احنا علي اتفقنا صح
أدم بضحك: امال عيب عليكي يحياتي
حياه بااستغراب وتعيد الكلمه: حياتي... أدم انا سكتالك بقالي يومين كده مش مطمنه ليك
أدم ببرائه مصتنعه : مش مطمنه ليا انا ده انتي تحوتي ثقتك فيا وانتي مغمضه
حياه : طب اوعا كده بقا علشان مش عارفه البت مش بترد ليه
حياه بترن علي تقي
حياه : يشيخي حرام عليكي ده كلو علشان ترودي
تقي : اسفه والله يحياه انا راحت عليا نومه والتلفون كان صامت معلش
حياه: طب يلا بسرررعه العربيه هتجيلك دلوقتي يلا
تقي : ماشي هقوم البس علي متجي
حياه : ماشي مع السلامه
تقي : سلام
في نهايه اليوم وأدم رايح يجيب حياه من البيوتي سنتر
ناديه : بسم الله مشاء الله ربنا يحميكي يبنتي زي القمر
حياه باأبتسامه: ربنا يخليكي يخلتو
البنت الي في البيوتي سنتر : صراحه عروسه قمر بشرتها اساسا حلوه احنا معملناش حاجه هيا اساسا قمر
تقي بفرحه : حياتي كبرتي وبقيتي عروسه قمر ربنا يحميكي
حياه : حببتي عقبالك
تقي بضحكه : يسمع منك والاقي نصيبي بقا
البنت الي في البيوتي: يلا يعروسه أدم بيه جه يخدك.... اتفضل ياأدم بيه
أدم دخل اول مشاف حياه انسحر بجمالها ورقتها ولقاها لبسه فستان بسيط مش مشغول غير بالبراق والفصوص البيضه الصغيره البراقه الي في الطبقه الاخيره من الفستان ماسك عند الوسط ونازل منفوش بشكل محترف ياخد عيون الي يبصله عند الصدر شفاف بطبقه تحت تداري بياض بشره حياه وحجابها الي نازل علي كتفها ومش طويل اوي زايد من جمالها الي ياخد عيون الي يبصله ومع بعض مساحيق الجمال عيونها متحدده بالون الاسود يبرز بندقيتها الي تسحر النظر مع شفيفها المطليه بالون الاحمر الي يناسب بياض بشرتها كانت شبه الحوريه في الجمال
ادم فضل باصص لحياه مش قادر يشيل عينه من عليها اما حياه فخدودها احمرو من الخجل
ناديه : يلا يعريس هتفضل باصص كتير يلا خد عروستك
أدم بتحمحم : احم احم حاضر
أدم راح اخد حياه ومسكها من ايديها وقرب منها وطبع علي رأسها قبله رقيقه وقرب منها وهمس بهيام : يخربيت حلاوه امك
حياه بخجل شديد .قرست ادم من ايده وقالت بصوت واطي: خلص الكل عمال يبوصلنا يرخم
أدم بتاوه : اه يبنت المجنونه
أدم اخد حياه وطلعو وسعدها في حمل فستنها وركبو العربيه وراحو القاعه ودخلو القاعه
كانت مليانه بالناس والمعازيم اكترهم من أصحاب ادم وناس كتيره وكلهم من اغنياء مصر من رجال الاعمال من الطبقات الراقيه الكل اول مشاف حياه شهدو انها فعلا تستاهل ادم البنهاوي بسبب جمالها وفي الي حسدها انها بقت مرات ادم وفي الي اعجب بجملها ورقتها
حياه وادم دخلو وقعد بعد مكتبو الكتاب وحياه بقت مرات ادم قانونا وفضلو فتره كبيره يرقصو والقاعه الأغاني والموسيقي مخليه ليها روح والمكان دوشه وفرحه اسر طلع ومسك الميك
أسر : يلا ياأدم مش عايز ترقص مع العروسه ولا ايه وأسر شغل لاأدم اغنيه عمرو دياب وماله لو ليله تهنا بعيد وسبنا كل الي فات ( ايه الفرح العسل ده ايوه بقا ) أسر عارف ان أدم بيحب عمرو دياب ( زي كده يجماعه )
أدم قام ومسك ايد حياه وكانو في نص القاعه والكل ساكت وبيتفرج
حياه بتوتر : انا مش بعرف ارقص ياأدم
أدم : متخفيش هاتي ايدك وسيبي نفسك ولو دستي علي رجلي مش هفضحك متخفيش
حياه بخجل : اسيب نفسي ده ايه لا طبعا
أدم : اخلصي يحياه مش وقت عند دلوقتي الناس كلها بتبص
حياه أدت لاأدم ايديها والموسيقي علت اول ما بداو رقص
أدم اخد حياه وحط ايده علي وسطها وبدأو يرقصو
( وماله لو ليه توهنا بعيد وسبنا كل الناس انا يحبيبي حاسس بحب جديد مليني ده الاحساس وانا هنا جمبي اغلي الناس انا جمبي احلي الناااااس حبيبي ليله تعال ننسا فيها الي راح تعال جو حضني وارتاح دي ليله تسوي كل الحياه ومالي غيرك ولولا حبك اعيش لمين حبيبي جايه اجمل سنين وكل ماده تحلي الحياه حبيبي المس ادايا علشان اصدق الي انا فيه ياما كان نفسي اقبلك بقالي زمان .......)
حياه بخجل : أدم ابعد شويه كده في ايه
أدم : تؤتؤ
حياه : ماشي ياأدم وداست علي رجله
أدم : اه يمجنونه ويكمل .... طيب ماشي طب اهوه.. وتن شايل حياه ولللفف بيها حياه مسكت في أدم وحضنته جامد وهيا مصدومه
حياه بصدمه ممزوجه بخجل شديد : يلهووويي نزلني
أدم بااستمتاع : تؤتؤ وفضل يلف بيها والكل في القاعه بيصفرو وبيهتفو بالكلام الحلو والكل فرحان اما حياه فقلبت زي الفراوله الي انا بحبها موت ( دي )
أدم نزل حياه وهوا عمال يضكك عليها
أدم بيغيظ حياه : هشيلك تاني ولسه هيشلها
حياه : خلاص بقا ياأدم والنبي
أدم : تؤتؤ هاتي بوسه وانا اسيبك
حياه بخجل وغيظ: يلهوووي الله يخربتك والله لما نروحو
أدم: خلاص هشيلك تاني ولسه هيشلها حياه قربت وبستو من خده وبعده بسرررعه
أدم بنصر: ايوه كده ....اما الي في القاعه فقعدو يصفرررروووو كتيرررررر
وحياه قلبت طماطم مش فراوله
أدم بضحك : ههههههههههه خلاص يفرولايه مكنتش بوسه
حياه بعصبيه : انتا تسكت خالص
أدم : هههههههههههههه