recent
روايات مكتبة حواء

رواية بين قلبي وعقلي الفصل الثاني عشر 12 بقلم نور عصام

رواية بين قلبي وعقلي الفصل الثاني عشر 12 بقلم نور عصام 

 الفصل الثاني عشر

ريم. قالت للاسف القدر والتفتت تمشي
د يونس. وقف قدامها وقالها لو سمحتي ريحيني انا هتجنن من وقت غيابك وحاولت اسأل عليكي بس
سامح. قال ريييم
ريم. بصت ل سامح وقالت حاضر يا سامح جايه اهو
د يونس. استغرب موقفها دا
سامح. راح لعندها وقالها مش يلا ولا ايه
د يونس. ممكن لحظه بس معها
سامح. لا مش ممكن ومسكها من ايدها وقالها يلا
يونس. بعصبيه قاله انت ازي وبأي حق تتكلم معها كدا ولا حتي تمسك ايدها كدا بقلمي نور عصام
سامح. بصله بغيظ وقاله وانت مين اصلا علشان تكلمني كدا
د يونس. اعتقد انت عارف انا مين وغير كدا انا معجب بالأنسه وعاوز اتقدملها واتجوزها مش زي حضرتك عاوز تتسلي يومين
سامح. بغيظ وعصبيه قاله انت اتجننت ولا ايه
د يونس. اهدي اهدي الغيره دي مش حلوه وبعدين انت عارف انك بالنسبه لها عيل ومش قد المسؤليه
سامح. ضربه بالبوكس وقاله انا عيل ومش قد المسؤليه وربي لوريك
ريم. مسكته من دراعه وقالت كفايه يا سامح
سامح. بصلها وقالها اوعي من قدامي وبص ل يونس وقاله قسما بالله لو بصتلها تاني لقلع عينك
يونس. قرب منه وحاول يضربه وقاله انت مين يا حيوان علشان تكلمني كدا انا هعرفك واخليك تندم علي اللي عملته
سامح. زئه بعيد وقاله انا أمانها انا ضلها ف أي مكان انا عيونها اللي بتحميها اللي من الاشكال اللي زيك وبعدين قاله اوعي تكون فاكر علشان انت دكتور انا هخاف منك ولا هسكتلك
ريم. كفايه بقا يا سامح يلا
يونس. مستغرب من كلامه ومش قادر يحدد هو يبقالها ايه اخوها ولا حبيبها ولا خطيبها ولا قريبها
ريم. لعبت ف صباعها اللي فيه الدبله بتاعتها قصدا
يونس. اخد باله ومش مصدق
سامح. قالها مش محتاجه تعملي اي حركه علشان يفهم
يونس. بصلها وقال لسه لينا كلام تاني مع بعض
سامح. دا انت مصمم بقا وقرب عليه
ريم. وقفت ف وشه وقالت لو ما مشيت معايا دلوقتي همشي واسيبك
سامح. بغضب قالها ريييم
ريم. محصلش حاجه خلاص بقا وعيونها اتملت دموع
سامح. بصلها ومسكها من ايدها وخرج
د يونس. قعد شويه وبعدين ف نفسه قال ياتري ايه حكايتهم وقرر يعرف كل حاجه عنها بقلمي نور عصام
ريم. بعد ما خرجو قالت ليه اللي حصل دا بقا مكنش في داعي
سامح. اخد نفس وقالها يعني ايه مكنش في داعي
ريم. هو ما غلط كان بيسأل عادي وانا ردت عليه ومريحتوش لانه ميلزمنيش لكن حضرتك بقا معحبكش
سامح. يعني انا غلطان اني ادخلت وبصلها وقالها كان مفروض اعمل ايه وانا شايفه ببعاكسك
ريم. لا هو معاكسنيش
سامح. والله وبعدين قالها ياريت تاخدي بالك كويس يا مدام من اللي قدامك وتصرفاته معاكي بتكون ازاي
ريم. زعلت من طريقته وما ردت
سامح. بصلها وقال وياتري هو مغلط لما قال عاوز يتقدملك ويتجوزك
ريم. لا يا ايمن مغلطش من حقه يطلب كدا سواء مني او من اي واحده وبصتله وقالت دا شاب واعجب ببنت وحاب يتقدملها ايه المانع
سامح. المانع انك متجوزه وعندك وعيال
ريم. وهو ميعرفش
سامح. يبقي يحترم نفسه ويتكلم بأدب واحنا نعرفه
ريم. ممكن تهدي شويه وياريت تفكر اننا بمتحان ودا دكتور وف ايده حاجات كتير يعملها
سامح. يعمل اللي يعمله وقسما بالله لو قرب منك تاني ولا بس لمحته بيبصلك لأندمه وخليه يمشي اعمي طول حياته
ريم. مفيش فايده فيك
سامح. يعني ايه مفيش فايده فيا
ريم. قالت هو انت شايفني عيله صغيره ومش عرفه ازاي اتصرف مع اي حد يدايقني ولا عبيطه ومش قادره اركز ف اللي بيقوله اللي قدامي ولا قليلة الادب علشان اتكلم مع اي حد واعطيه فرصه ومساحه يقرب مني براحته ولا ناسيه اني متجوزه وعندي عيال ولا ارمله وليا حدود ف التعامل مع اي حد مش زي اي بنت عاديه
سامح. بصلها ومارد عليها لانو اتعصب من كلامها واساسا هو مش طايق نفسه بسبب اللي حصل
د يونس. خرج وراح مكتبه وبعد شويه كان طالع شاف احمد صاحب سامح نادي عليه وسأله عن ريم وسامح وعرف انها بتكون مرات عمه وارمله وعندها ولدين توأم زعل عليها وفرح جواه ان بكدا ممكن يكلمها تاني بقلمي نور عصام وقال ف نفسه لازم اقابل ابوها
ريم وسامح وصلو البيت ودخلو وكل واحد فيهم بوزه شبرين قدامه
ولاء. يا ساتر عالنار اللي طالعه من ودانكم ف ايه مالكم كدا
ريم. راحت عليها وقال ازيك يا لولو
رامي وسامح سمعو صوتها طلعو يجرو عليها
ريم. اخدتهم ف حضنها وباستهم وبعدين راحو علي سامح
سامح. اهلا اهلا بالابطال حبايبي وباسهم واداهم الشوكلا اللي جابها
ريم. اداتهم الحاجه اللي معها
سهير. عملتو ايه ف الامتحان
ريم وسامح. مع بعض قالو الحمد لله
ولاء. طيب كويس اومال مالكم كدا داخلين ولا كأنكم جاين من معركه
ريم. ولا حاجه يا قلبي وبعدين قالت انا هطلع اغير واصلي واجي
ولاء. متتأخريش يا ريم علشان علاء والكل مستني نتغدا سوا
ريم. حاضر يا حبيبتي وطلعت بقلمي نور عصام
سهير. قالت تعالي يا سامح
سامح. نعم يا تيتا
سهير. مالكم كدا ف حاجه حصلت
علاء. دخل واتطمن علي الامتحان
سهير. ها يا سامح
سامح. ولا حاجه يا تيتا كل الموضوع ام ف دكتور عندنا بالجامعه عاوز يتجوز ريم واليوم قالها بعد الامتحان وبصراحه انا اتخانقت معاه
سهير. بصت ل علاء ودموعها ملت عيونها
علاء. اهدي يا ماما
ولاء. بزعل قالت انا مش قولتلكم ان دا هيحصل
سهير. البنت لسه صغيره ودا شئ طبيعي ولسه ياما هيتقدمولها
علاء. المهم رأي ريم ف النهايه
سهير. لو رفضت دلوقتي اكيد هتوافق بعدين
سامح. ازاي يعني
سهير. حقها يا ابني اصحابها وكل اللي ف سنها لسه بيتخطب مش بس بيتجوز دا حقها واحنا منقدرش نوقف ف طريقها وبعدين قالت انا عرفه انها هترفض لانها فعلا بتحب ايمن وبتحب ولادها ومش هتسيبهم لكن بعدين ايه اللي هيحصل
ريم. دخلت وردت وقالت هيحصل زي اللي حصل ف الاول يعني هرفض يا ست الكل انا مقدرش ابعد عنكم ولا عن زكرياتي مع ايمن وبدموع قالت كفايه عليا حب ايمن وحنيته اللي شوفتهم منه كفايه عليا اربع سنين ونص جواز والحمد لله ربنا رزقني بولادي هدية ربنا وايمن ليا وانا عمري ما هسيبهم ابدا ولا عمر راجل تاني هيدخل حياتي بعد ايمن وبصتلهم كلهم وقالت متقلقوش وانا مش صغيره علشان حد يقصر عليا رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام وبعدين قالت لو كنتو عاملين علي بابا وماما دا حقهم اكيد بس انا كمان من حقي اقرر حياتي ازي تكون إلا اذا القدر قال كلمته وموت انا كمان
سهير. ربنا يطول عمرك يا بنتي وطبطبت عليها
علاء. بصلها وصعبان عليه حالها
سامح. ارتاح شويه من كلامها
ريم. قالت ها يا لولو عامله ايه اكل
ولاء. كل اللي انتي بتحبيه يا قمر
ريم. تسلم ايدك يا حبي وباستها وراحت معها المطبخ
ولاء. وهما بيجهزو الاكل قالت رورو
ريم. نعم يا حبيبتي
ولاء. متزعليش من سامح هو اخوكي واكيد غيران عليكي
ريم. عرفه يا قلبي ومش زعلانه منه انا بس زعلت من اللي عمله كان ممكن نعدي الموقف بدون مشاكل
ولاء. هو بيحبك وببخاف عليكي وحاسس انو له الحق يدافع عنك باي طريقه ايا كانت بقا ولو كان رامي مكانه كان عمل كدا
ريم. صدقيني انا عرفه انه عمل كدا من خوفو عليا وحبه ليا واحنا ف النهايه اهل وعمرنا ما هنفترق ابدا وكفايه الرابط اللي بينا اللي بوجودهم هيخلينا طول عمرنا اهل ومش هنبعد عن بعض ابدا
ولاء. ربنا يكملك بعقلك يا قلبي
ريم. ابتسمت وقالت طيب يلا زمان الكل بيقول احنا اكلنا الاكل جوا
ولاء. ضحكت وطلعو بالأكل
الكل اتجمع عالسفره
ريم. حبايبي تعالو اقعدو هنا
رامي وسامح قعدو جنب امهم وهي اهتمت بيهم بمساعدة ولاء
سامح. مش بيبصلها خالص
ريم. لاحظت تجاهله ليها
علاء وامه. بيفكرو باللي حصل واللي هيحصل بعدين
عند ابراهيم
هدي. باست ابنها وقالت حمدلله علي سلامتك يا حبيبي
رامي. الله يسلمك يا ماما وحشتيني
ابراهيم. سلم علي ابنه وقاله يارب تكون جاي اجازه طويله
رامي. مش قوي يا بابا ما انت عارف
ابراهيم. ربنا يحفظك يا ابني
رامي. ريم عامله ايه دي وحشاني قوي هي والعيال
هدي. وانت كمان يا حبيبي وحشها قوي ودايما تسأل عليك
رامي. طيب بعد ما ناكل نروحلها انا كنت عاوز اروحلها قبل اجي بس كان معايا واحد صاحبي
ابراهيم. كل بس وارتاح شويه ونروحلها بقلمي نور عصام
سهير. بعد ما اكلو قالت انا هدخل ارتاح شويه
ريم. مالك يا ماما انتي تعبانه
سهير. لا يا حبيبتي بس بعد ما اخدت الدوا حسه اني عاوزه انام شويه
ريم. سلامتك ياروحي ودخلتها اوضتها
سامح. طلع شقتهم
علاء. قاعد يلعب مع رامي وسامح الصغير
ريم. راحت تغسل المواعين وتساعد ولاء ف المطبخ
سلمي. طنط ريم عوزاكي تساعديني ف اختيار الفستان اللي هروح بيه عيد ميلاد صحبتي
ولاء. هو انا مش قولتلك مفيش مرواح لاي مكان
ريم. ليه كدا يا لولو
ولاء. مفيش خروج فاهمه انتي معندكيش دم خالص
ريم. بس يا ولاء هي لسه صغيره ليه تحمليها الهم من دلوقتي وبعدين قالت هي صحبتك بيتها فين
سلمي. الشقه اللي ف العماره اللي قصادنا
ريم. جني
سلمي. ايوا هي
ريم. طيب يا حبيبتي روحي انتي بس اجهزي وانا هقول ل ماما توافق بس مفيش تأخير ساعه بالكتير
سلمي. مش هتأخر والله
ريم. طيب يلا وهاتي الفستان اللي عوزه تخرجي بيه اشوفه وفعلا مشيت وبعدين بصت ل ولاء وقالت هي عيله ذنبها ايه نعيشها ف حزن معنا خليها تفرح وتنبسط وبعدين لحد امته هتتعاملي معها كدا فكيها عليها شويه ومادام احنا عرفين البنت واهلها خلاص وسلمي بردو مش صغيره دي اولي ثانوي يعني واعيه وربنا يحفظها من كل شر
ولاء. لازم تحس باللي احنا فيه شويه
ريم. مالنا احنا الحمد لله كويسين وف احسن حال
ولاء. راحت عليها وحضنتها وطبطبت عليها وقالت ربنا يعوضك خير
ريم. امين يارب
وبعد بعض الوقت كانت ريم وولاء قاعدين مع العيال يلعبو الباب خبطت جري سامح وفتح
رامي الكبير فرح اول ما شافه وشاله وباسه
سامح. خالووو وحشتني
رامي. وانت كمان يا قلب خالو
ابراهيم وهدي. حبيب جدو وباسوه
رامي الصغير. خالو خالو
رامي. باسه وقالهم تعالو بقا علشان انا جايب لكل واحد فيكم مسدس زي بتاعي بالظبط ولعب ف شعر سامح وقاله انا منستش وطبعا سلم علي اخته وحضنها وقالها وحشتيني يا ريمو
ريم. ببتسامه قالت وانت كمان يا قلبي
رامي وسامح فرحو بالألعاب طبعا عيال
علاء وولدته جم وسلمو عليهم وكانو مبسوطين بوجودهم
رامي. اومال فين سامح والله وحشني
ولاء. سمسم روح نادي سامح من فوق
سامح. لا لا انا عاوز العب بالمسدس
ولاء. بقا كدا
سامح. عقد حاجبه وعمل حركه كدا بشفايفه
ولاء. بمرح قالت خلاص خلاص كل دا الكل ضحك
ولاء. دخلت تجهز واجب الضيافه
رامي. طيب انا هتصل علي سامح لاني عاوز اشوفه وفعلا اتصل بس موبايله مغلق بقلمي نور عصام
سهير. قالت روحي ياريم ناديله
ريم. حاضر يا ماما وقامت وطلعت الشقه عند سامح خبطت علي باب اوضته بس مارد خبطت تاني بردو مارد فتحت براحه ودخلت لقته نايم راحت لعنده وقالت سامح مفيش فايده حطت ايدها علي كتفه وقالت بصوت عالي سااامح سااامح
سامح. قام مفزوع وقال ايه ايه فيه ايه
ريم. ضحكت عليه وقالت ايه يا ابني هو انا بصحيك من علي فراش الموت ولا ايه كل دا نوم
سامح. حطت ايده علي عيونه وبعدين قالها ف حد يصحي حد كدا
ريم. ما انت كأنك نايم مع الأموات خبطت كتير ومفيش فايده
سامح. اتنهد وقالها عاوزه ايه بقا
ريم. بابا وماما ورامي تحت وعاوزين يسلمو عليك
سامح. بدون ما يبصلها قالها حاضر هغير واجي
ريم. قالت سامح انا
سامح. قام وقف وقالها هغير واجي يامرات عمي وراح علي الدولاب
ريم. زعلت من كلامه معها ونزلت
سامح. نزل وسلم عليهم وقعد هو ورامي يتكلمو
وبعد بعض الوقت قامو ومشيو
سامح. طلع علطول شقتهم
ريم. قالت انا كمان هطلع انام وقالت يلا يا حبايبي وبعدين قالت تصبحو علي خير
الكل وانتي من اهله
ولاء. انا كمان هطلع اشوف سلمي ومشيت واتقابلت ف سامح نازل عالسلم قالت رايح فين
سامح. هقعد مع بابا وتيتا شويه
ولاء. طيب
سهير. قالت علاء تعالي جوا انا عوزاك
ياتري في ايه
وهل كلامهم هيكون ف مصلحة مين من وجهة نظرهم
رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام
google-playkhamsatmostaqltradent